دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص روغن خردل : روغن خردل برای پوست و مو و سلامت بدن
2
زمان مطالعه: 11 دقیقه
خواص روغن خردل برای پوست، مو و سلامت کلی بدن را در این مقاله خواهید خواند. بعد از به اشتراک گذاشتن این مقاله با دوستان خود میتوانید سوالات خود را با کار شناسان دلگرم در میان بگذارید.

خواص روغن خردل

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با خواص روغن خردل آشنا شوید.

از مهمترین خواص روغن خردل ضد ویروس بودن آن میباشد. به همین دلیل برای درمان بیماری های ویروسی مانند سرما خوردگی می توان از روغن خردل بهره برد.

مصرف روغن خردل باعث قطع آب ریزش بینی و از بین رفتن خلط سینه می شود.

روغن خردل مانند یک آنتی بیوتیک عمل کرده و باعث کاهش عوارض ناخوشایند سرماخوردگی می شود.

برای رفع خلط سینه باید ابتدا مقدار کمی روغن خردل را گرم کرده و سپس با استفاده از قطره چکان چند قطره از روغن خردل را در سوراخ بینی بریزید.

اینکار باعث تمییز شدن مجار بینی می شود. برای اثر بخشی بهتر توصیه می شود که از این روش سه مرتبه در طی روز استفاده شود.

افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند می توانند از خواص روغن خردل در چربی سوزی بهره ببرند. مصرف غذاهای حاوی روغن خردل در حدود 30 درصد به کاهش وزن کمک می کند.

روغن خردل دارای میزان زیادی ایزوتیوسیانات است که این ترکیب باعث گشاد کردن رگها و بالا رفتن سوخت وساز بدن می شود.

روغن خردل چیست ؟

روغن خردل از دانه های گیاه خردل استخراج می شود. معمولا در کشورهای ناحیه شرقی از روغن خردل در پخت و پز استفاده می شود و امری رایج است ولی در حال حاضر سازمان غذا و دارو (FDA)، پخت و پز توسط این روغن را ممنوع کرده است.

روغن خردل حاوی ماده ای به نام اسید اوریکیک است. اسید اوروکیک از خانواده اسیدهای چرب محسوب می شود که در بدن به خوبی متابولیزه نمی شود و مصرف این اسید چرب میتواند منجر به بروز مشکلات قلبی شود. اصلی ترین دلیل ممنوعیت این روغن در پخت و پز نیز همین موضوع است.

نوعی از روغن خردل وجود دارد که از تقطیر بخار خردل به دست می آید. این نوع روغن توسط سازمان غذا و دارو ممنوعیتی برای استفاده در آشپزی ندارد.

مصرف روغن خردل به عنوان یک رژیم غذایی میتواند زیان آور باشد ولی استفاده از آن برای پوست، کاملا ایمن و بدون ضرر است و هرگز سلامتی شما را تهدید نمیکند.

فواید روغن خردل برای پوست

در شبه قاره هند به فواید روغن خردل برای مراقبت از پوست بیشتر اذعان شده است که زنان خود را با روغن خردل ماساژ می‌‌دهند تا از شر آفتاب سوختگی خلاص شوند و رطوبت پوست را در زمستان حفظ کنند.

روغن خردل برای افزایش تعریق پوست مفید است که به کاهش دمای بدن کمک می‌کند و بدین ترتیب آب و نمک اضافی را از پوست دفع می‌کند.

روغن خردل همچنین گردش خون در بدن را افزایش می‌دهد به طوریکه پوست از خواص آن بهره‌مند می‌شود.

همچنین، ماساژ دادن پوست با روغن خردل قبل از حمام کردن می‌تواند کمک زیادی به خلاص شدن از دست خشکی و خارش پوست در زمستان کند زیرا، روغن خردل دارای خواص ضد عفونی کننده و آنتی باکتریال است.

فواید روغن خردل برای موها

محصولات طبیعی معمولاً برای مشکلات ریزش موها و نازک شدن موها مفید است.

اگر از ریزش و نازک شدن موها رنج می‌برید، روغن خردل را با مقداری حنا مخلوط کنید و به طور منظم روی موهای خود بمالید.

استفاده از این مخلوط نه تنها به تیره‌تر شدن موها کمک می‌کند بلکه همچنین باعث افزایش سرعت رشد موها می‌شود.

توصیه می‌شود شب‌ هنگام موهای خود را با روغن خردل ماساژ داده و با حوله بپوشانید.

صبح روز بعد، موهای خود را با شامپوی معمولی بشویید. این کار به نرم‌تر شدن و درخشان‌تر شدن موها کمک می‌کند.

به علاوه، روغن خردل حاوی ویتامین‌های A و E به همراه اسید‌های چرب امگا 3 و امگا 6 است که به تقویت و نرمی موها کمک می‌کند.

استفاده منظم از روغن خردل مطمئناً تأثیرگذار خواهد بود، هر چند ممکن است چند ماه طول بکشد تا تأثیر آن را ببینید.

فواید روغن خردل برای سلامت عمومی بدن

همانطور که گفته شد مهم‌ترین فایده روغن خردل برای سلامت قلب است. روغن خردل منبع غنی از اسید‌های چرب غیر اشباع است که به کاهش سطح کلسترول و افزایش سلامت قلب کمک می‌کند.

کاهش کلسترول به نوبه خود سطح چربی بدن را کاهش می‌دهد و بدین ترتیب به جلوگیری از چاقی و پرکاری تیروئید کمک می‌کند.

روغن خردل کلسترول بد را کاهش و کلسترول خوب را افزایش می‌دهد. از آنجایی که این روغن حاوی ویتامین E است به تقویت سیستم ایمنی و عملکرد مغز کمک می‌کند و در درمان افسردگی نیز مفید است.

روغن خردل به خاطر وجود ترکیبات آنتی اکسیدانی و ترکیباتی مانند گلوکوزینولات ها و ایزوتیسیانات ها به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می‌کند و برای بیماران مبتلا به سرطان مفید است.

از فواید دیگر روغن خردل می‌توان به درمان سردرد، کاهش علائم یائسگی، کاهش فشار خون و تحریک اشتها اشاره کرد. توجه داشته باشید برخی افراد با مصرف روغن خردل دچار سوزش و خارش می‌شوند که در این صورت قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

خواص روغن خردل

فواید روغن خردل

ضد قارچ و ضد باکتری

اسانس خردل دارای خاصیت ضد باکتریایی قدرتمندی است. مطالعات متعدد نشان می‌دهد که اسانس خردل به طور موثر میتواند باکتری های مضر مانند: اشریشیا کلی (E. coli)، سالمونلا، استافیلوکوک، لیستریا و حتی نوع خاصی از عفونت های مخمری را از بین ببرد. روغن خردل همچنین می تواند به عنوان ترکیبی ضد قارچ استفاده شود.

کمک به گردش خون

مصرف روغن خردل به گردش خون کمک می کند. وقتی خون به راحتی در بدن جریان پیدا کند از بروز بسیاری بیماری ها نیز جلوگیری می شود.

از دیگر خواص روغن خردل می توان به هضم غذا از طریق تحریک ترشح شیره معده و صفرا اشاره کرد.

کاهنده التهاب

با توجه به گفته سازمان جامعه بین المللی عدالت پژوهی (ISJR)، روغن خردل دارای خواص ضد التهابی عالی است. از لحاظ تاریخی، روغن خردل در موارد زیر مورد استفاده قرار گرفته است:

  • درمان آرتریت
  • تسکین درد
  • کاهش التهاب بیماری های قفسه سینه مانند: برونشیت و پنومونی

تقویت دستگاه گوارش

خواص روغن خردل در تقویت دستگاه گوارش بسیار موثر است. مصرف روغن خردل قبل از غذا باعث تحریک اشتها شده و به هضم غذا نیز کمک می کند. همچنین در جلوگیری از بیماری های گوارشی نیز موثر است.

روغن خردل در دفع انگل های روده و معده نیز کاربرد دارد. همچنین باعث تحریک ترشح شیره معده شده و به هضم غذا کمک زیادی می کند.

تقویت مو

از ترکیبات موثر موجود در روغن خردل می توان به اسید اولئیک و اسید لینولئیک اشاره کرد که در تقویت مو و تغذیه ریشه مو بسیار کاربرد دارد. افرادی که ریزش مو دارند می توانند از روغن خردل برای قطع ریزش موها استفاده کنند.

همچنین دارای فواید نرم کنندگی و حالت دهندگی است که در درمان موهای آسیب دیده موثر است.

توصیه می شود که چند ساعت قبل از استحمام موها را با روغن خردل ماساژ داده و بعد از گذشت 6 ساعت موها را با آب گرم و شامپو مناسب بشویید.

نرم کننده پوست

روغن خردل یک نرم کننده طبیعی پوست به شمار می رود. می توانید مقدار روغن خردل را با چند قطره آب مخلوط و روی پوست آغشته کرده و بعد از گذشت 10 دقیقه پوست صورتتان را با آب گرم بشویید. استفاده از این روش باعث تقویت سلول های پوستی شده و به نرم شدن و روشن شدن پوست نیز کمک می کند.

همچنین برای جلوگیری از چروک شدن پوست دست و صورت می توانید به طور مرتب از روغن خردل استفاده کنید. استعمال روغن خردل همچون روغن فندق یکی از مواد طبیعی برای پیشگیری از پیری زودرس به شمار می رود.

جالب است بدانید که مصرف روغن خردل به صورت خوراکی یا بر روی پوست باعث بالا رفتن سطح تعریق بدن می شود.

خواص روغن خردل برای پوست همچنین باعث تحریک و باز شدن منافذ پوست شده که به خروج مواد سمی و زائد از بدن کمک می کند. و نیز به دلیل خواص ضد قارچی و ضد میکروبی در درمان عفونت های پوستی بسیار کاربرد دارد.

درمان گلو درد

همانطور که در ابتدا گفته شد یکی از فواید روغن خردل درمان گلو درد می باشد. برای تسکین گلو درد می توانید از روغن خردل یا پودر خردل استفاده کنید.

با استفاده از پودر خردل می توان یک ترکیب موثر برای درمان گلو درد تهیه کرد برای اینکار کافیست که مقدار کمی پودر خردل را در یک فنجان آب گرم حل کرده و به آن چند قاشق آب لیمو ترش، یک قاشق غذا خوری عسل و یک قاشق مربا خوری نمک بیفزایید و کامل حل کنید.

بعد از گذشت 10 دقیقه این محلول را قرقره کنید. توصیه می شود که از این روش دو مرتبه در طی روز استفاده کنید.

بهبود درد بدن

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده که روغن خردل به از بین بردن درد مزمن در بدن موش ها منجر شده است. محققان دریافته اند که روغن خردل روی گیرنده های خاصی که درد را انتقال می دهند تاثیر می گذارد. این بدان معنی است که این روغن می تواند برخی از سیگنال های درد را مسدود کند.

همچنین اسانس خردل با تحریک غدد عرق، به کاهش درجه حرارت بدن کمک می کند. بنابراین روغن خردل برای کاهش تب بدن در مواقع بیماری میتواند موثر باشد.

خواص روغن خردل

خواص دیگر روغن خردل

روغن خردل برای ماساژ نیز استفاده می شود. زیرا با تحریک گردش خون در اندام ها به حرکت اندام های بدن و سلامت آنها کمک می کند. همچنین برای درمان درد عضلات می توان از این روغن استفاده کرد.

مصرف موضعی روغن خردل به تسکین درد عضلات کمک کرده و در درمان بیماری روماتیسم نیز موثر است.

استفاده از روغن خردل و یا پودر خردل می توانید سرفه را درمان کنید. برای استفاده از این روش درمانی لازم است که یک ترکیب دارویی تهیه کنید.

برای تهیه این ترکیب ابتدا مقدار نصف فنجان پودر خردل سیاه را به همراه یک فنجان آرد گندم در یک فنجان آب حل کرده تا حالت خمیری بگیرد.

سپس دراز کشیده و یک حوله تمیز را روی گلو و سینه خود قرار دهید و این خمیر را روی حوله پخش کنید. اجازه دهید که این خمیر به مدت 15 دقیقه روی پوست بماند. استفاده روزانه از این روش می تواند باعث کاهش التهابات گلو و تسکین درد شود

همانطور که در ابتدای مطلب به این موضوع اشاره نمودیم، مصرف روغن خردل به عنوان یک ماده غذایی میتواند به سلامت بدن لطمه بزند.

مطالعات نشان می دهد که مخلوط کردن روغن خردل با روغن شقایق مکزیکی، ترکیبی که گاها در غذاهای هندی یافت می شود، منجر به از بین رفتن سلول های قرمز خون می شود.

هر نوع روغنی که با روغن شقایق مکزیکی ترکیب شود میتواند برای انسان خطرناک باشد.

همانطور که ذکر کردیم برای جلوگیری از آلرژی، قبل از استفاده از این روغن و در مجموع همه‌ی روغن ها یا محصولات بهداشتی آن ها را تست نمایید.

همانند دیگر روغن ها، نباید اسانس خردل برای نوزادان استفاده شود.

نحوه استفاده‌ از روغن خردل

اسانس یا روغن خردل را میتوانید در هر فروشگاهی بیابید.

اگر برای اولین مرتبه میخواهد از این روغن استفاده نمایید باید اطمینان حاصل کنید که بدن شما نسبت به این روغن آلرژی ندارد.

برای تست آلرژی کافیست چند قطره از این روغن را روی ناحیه کوچکی از بازو بریزید و محل را پانسمان کنید. پس از گذشت 24 ساعت اگر علائمی مانند: خارش، کهیر و قرمزی در پوست وجود نداشت میتوانید از این روغن استفاده نمایید.

برای استفاده از روغن خردل، آن را با روغن های سبک تر رقیق کنید و سپس پوست خود را با آن ماساژ دهید.

از خواص روغن خردل برای پوست، میتوان موارد زیر را نام برد:

  • از روغن خردل میتوانید برای بهبود و تسکین محل گزش حشرات استفاده کنید.
  • روغن خردل، سلامت مو را افزایش میدهد و موها را شفاف تر می کند.

در آخر بدانید :
شما می توانید روغن خردل را در فروشگاه های شهر بیابید. سازمان غذا و دارو مصرف خوراکی این روغن را، به دلیل مشکلاتی که ممکن است برای سلامتی به ویژه در کودکان و زنان باردار ایجاد کند، ممنوع کرده است.
با این وجود، استفاده از روغن خردل برای پوست بی خطر است و علاوه برآن مزایای بسیاری مانند: تسکین درد و پیشگیری از عفونت را فراهم می کند

بیشتر بخوانید :

خواص دارویی و درمانی دانه خردل

خاصیت بی نظیر گیاه خردل

آیا با خواص بی نظیر خردل زرد آشنا هستید؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits