دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خاصیت آویشن ( thyme plant) برای سلامتی

خواص و فواید دارویی و درمانی آویشن

خاصیت آویشن ( thyme plant) برای سلامتی
2
زمان مطالعه: 10 دقیقه
خواص آویشن برای سلامت و درمان انوع بیماری ها : خواص آویشن بسیار گسترده است به نوعی که از درمان انواع بیماری ها تا سلامت و زیبایی پوست و مو می توان از آن استفاده کرد. این گیاه دارویی بهترین درمان برای عفونت های تمام قسمت های بدن است.

خاصیت مصرف آویشن برای سلامتی

کوکا : آویشن (به انگلیسی thyme plant)یک گیاه متعلق به خانواده نعناع است که در مصر باستان برای درمان بوی بد دهان استفاده می شد، در یونان باستان از آن به عنوان بخور در معابد استفاده می شد و آن را به آب حمام اضافه می کردند.رومی ها از آویشن کوهی به عنوان یک طعم دهنده برای پنیر و نوشیدنی های الکلی استفاده می کردند. بقراط از آویشن برای درمان بیماری های تنفسی استفاده می کرد.

طبع آویشن گرم و خشک است. امروزه آویشن به شکل های آویشن تازه و آویشن خشک، چای و دمنوش آویشن، روغن آویشن و عرق آویشن استفاده می شود. آویشن حاوی مقادیر بالای تیمول که خواص ضد عفونی کننده دارد و کارواکرول که خواص ضد باکتریایی دارد می باشد.آویشن شیرازی به انگلیسی Zataria در جنوب ایران، افغانستان و پاکستان می‌روید و خواص دارویی و خوراکی دارد.

ارزش و خواص غذایی آویشن

  • کالری : 28
  • پروتئین : 1.6 گرم
  • چربی : 0.5 گرم
  • کربوهیدرات : 6.8 گرم
  • فیبر : 3.9 گرم

خواص آویشن برای آکنه و جوش صورت

دانشمندان انگلیسی می گویند که آویشن به دلیل وجود تیمول دارای خواص ضد باکتریایی بوده که می تواند برای درمان آکنه و جوش صورت مفید باشد.

فواید بخور آویشن برای جوش های سر سیاه

  • یک لیوان پر آب را در ظرفی ریخته، هنگامی که به جوش آمد، 4 قاشق غذا خوری آویشن شیرازی را درون آن ریخته، حرارت را خیلی کم کنید، به طوری که بخار از ظرف متساعد شود.
  • با انداختن حوله‌ای بزرگ روی سر، پوست صورت را در فاصله 30 سانتیمتری بخار قرار داده و این عمل را حدود 15 دقیقه ادامه دهید.
  • بعد محلول مورد نظر را صاف کرده و با پنبه‌ای محلول را روی پوست صورت بمالید و بعد از ۱۰ دقیقه، صورت را با آب ولرم بشویید.
  • بهتر است بعد از بخور از کرم‌های تقویت‌کننده استفاده شود. با تکرار این روش، جوش‌های سر سیاه از بین خواهند رفت.

 thyme plant

آویشن برای درمان پای ورزشکار

خواص ضد قارچی آویشن، برای درمان پا پاشی مفید است.

خاصیت آویشن برای رشد مو

مخلوط روغن آویشن و روغن زیتون را بر روی پوست سر و موهای خود بمالید تا باعث افزایش رشد مو شود.

خواص آویشن برای ریزش مو

استفاده از روغن آویشن برای درمان ریزش مو مفید می باشد، همچنین آویشن به ضخیم تر شدن موهای نازک کمک می کند.

مزایای آویشن برای شوره سر

با توجه به خواص ضد باکتریایی روغن آویشن برای درمان شوره سر مفید می باشد.

خواص دارویی و درمانی چای و دمنوش آویشن


خواص آویشن برای سرفه، گلودرد و سرماخوردگی

  • آویشن به دلیل وجود تیمول و کارواکرول دارای خواص ضد میکروبی بوده و به درمان سرماخوردگی و سرفه و گلودرد کمک می کند.
  • برای درمان سرفه، گلودرد و سرماخوردگی می توانید آویشن را به سوپ خود اضافه کرده و میل کنید.

فواید آویشن برای لاغری و کاهش وزن

خاصیت دیورتیک آویشن به دفع سموم بدن کمک کرده و برای لاغری و کاهش وزن مفید می باشد.

خواص آویشن برای زنان در دوران بارداری و شیردهی

اگرچه در طول بارداری مصرف مقدار کم آویشن به عنوان چاشنی غذا مفید است اما مقادیر بالای آن محرک رحمی بوده و بهتر است در مصرف آن احتیاط کنید.معلوم نیست که آیا ترکیبات آویشن به شیر مادر منتقل می شوند یا نه با این حال، لازم به ذکر است که آویشن برای درمان مشکلات قاعدگی استفاده می شود و ممکن است در دوران بارداری خطر سقط جنین را افزایش دهد.

توجه داشته باشید که زنان باردار و شیرده نباید بدون تجویز پزشک از آویشن استفاده کنند.

خواص آویشن برای نوزادان و کودکان

اگر چه آویشن عوارض جانبی زیادی ندارد اما بهتر است از دادن آن به نوزادان و کودکان خودداری کنید.

فواید آویشن برای پریود

یکی از مهمترین مزایای آویشن درمان گرفتگی و اسپاسم در دوران قاعدگی و درمان سندرم پیش از قاعدگی در زنان می باشد.

خواص آویشن برای معده و دستگاه گوارش

چای آویشن برای کاهش گاز و نفخ معده شناخته شده و همچنین آویشن هلیکوباکتر پیلوری عامل زخم معده را از بین می برد.

خواص آویشن برای کبد

آویشن یک عامل سم زدایی قوی بوده که برای سم زدایی کبد یسبار مفید می باشد.

خواص آویشن برای سنگ و عفونت کلیه

روغن آویشن به عنوان یک دیورتیک محسوب می شود که با افزایش میزان ادرار به درمان سنگ و عفونت کلیه کمک می کند.

خواص آویشن برای اعصاب

کارواکرول موجود در آویشن برای روی بر روی فعالیت نورون ها تأثیر گذاشته و باعث بهبود خلق و خو و احساسات شما می شود و از استرس جلوگیری می کند.

خواص آویشن برای چشم

غلظت کاروتنوئید و ویتامین A موجود در آویشن عامل موثری برای سلامت بینایی بوده و به پیشگیری از دژنراسیون ماکولا و آب مروارید کمک می کند.

خواص آویشن برای فشار خون و کلسترول خون

محققان دانشگاه بلگراد در صربستان دریافتند که عصاره ی آویشن می تواند تری گلیسیرید، کلسترول و فشار خون بالا را کاهش دهد.

آویشن و سرطان

مطالعات نشان می دهد که کارواکرول موجود در آویشن برای پیشگیری و درمان سرطان روده بزرگ و سرطان پستان مفید می باشد.

آویشن برای مسمومیت غذایی

آویشن توانایی بالایی برای جلوگیری از آلودگی مواد غذایی و درمان مسمومیت غذایی دارد. محققان در مطالعات متعدد نشان دادند که اضافه کردن آویشن به وعده های غذایی احتمال ابتلا به مسمومیت را کاهش می دهد.

آویشن برای کم خونی

غلظت بالای آهن و دیگر مواد معدنی ضروری در آویشن، آن را برای تحریک تولید گلبول های قرمز ایده آل می سازد، بنابراین گردش خون و اکسیژن رسانی به بدن را بهبود بخشیده و به درمان کم خونی کمک می کند.

آویشن برای قلب و بیماران قلبی

آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی و ویتامین های موجود در آویشن برای جلوگیری از آترواسکلروز، حملات قلبی و درمان بیماری های قلبی عروقی مفید می باشد.

آویشن برای رفع بوی بد دهان

خواص ضد باکتریایی آویشن، آن را برای درمان بوی بد دهان مناسب کرده است.آویشن یک گیاه ضد عفونی کننده و التیام بخش است. برای همین می‌توان از آن برای درمان آفت‌ و التهاب لثه و همچنین برای پایان دادن به کابوس بوی بد دهان استفاده کرد.

روش استفاده

برای غرغره کردن یک لیوان آب را بجوشانید و سپس یک قاشق چای‌خوری آویشن را در آن ریخته و به مدت 1 تا 2 دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کنید و روزانه چند بار غرغره کنید.

خواص آویشن

آویشن و کم کاری تیروئید

محققان آلمانی دریافتند که آویشن می تواند موجب کاهش سطح هورمون های تیروئید و کم کاری تیروئید در افراد شود.

آویشن و عفونت واژن

خواص ضد باکتریایی آویشن آن را برای درمان عفونت واژن در زنان مناسب کرده است.

طرز تهیه چای و دمنوش آویشن

یک قاشق غذا خوری آویشن را در یک لیوان آب جوش بریزید و بگذارید به مدت بیست دقیقه دم بکشد. برای شیرین کردن آن می توانید از عسل استفاده کنید.

خواص عرق آویشن

عرق آویشن می تواند برای درمان اختلالات تنفسی مانند تنگی نفس، برونشیت و سرفه، عفونت قارچی، درمان سوزش سر دل و رفع بوی بد دهان استفاده شود.

قبل از استفاده از عرق آویشن با پزشک خود مشورت کنید.
خواص روغن آویشن

امروزه روغن آویشن در دو نوع قرمز و سفید تولید می شود. روغن آویشن قرمز دارای مقدار بیشتری فنل بوده و از روغن آویشن سفید گران تر می باشد.برای درمان بیشتر بیماری ها روغن آویشن را موضعی استفاده می کنند.روغن آویشن برای درمان بیماری های باکتریایی، ویروسی و قارچی مناسب می باشد. استقاده از روغن آویشن برای ماساژ به درمان روماتیسم و سیاتیک کمک می کند. روغن آویشن سفید برای درمان بیماری های تنفسی و عفونت ریه و همچنین به عنوان دهان شویه استفاده می شود.

نحوه‌ی استفاده از آویشن

این گیاه در تمامی طول سال، هم به‌صورت تازه و هم خشک‌شده به‌آسانی در دسترس است. آویشن تازه عطر دلپذیرتری دارد اما دسترسی به آن نسبت به آویشن خشک‌شده کمی دشوارتر است. اگر آویشن تازه تهیه کردید، می‌توانید آن را یک تا دو هفته در یخچال نگهدارید. آویشن خشک باید در جای خنک و تاریک نگهداری شود و در حالت مطلوب، تا ۶ ماه ماندگاری دارد.

در بسیاری از دستور غذاها، نوع خشک‌شده‌ی این گیاه را می‌توان جایگزین نوع تازه‌ی آن کرد. یک قاشق چای‌خوری از برگ خشک‌شده‌ی آویشن معادل یک قاشق غذاخوری آویشن تازه‌ی خردشده است.این گیاه را می‌توان به روش‌های مختلف مصرف کرد. رایج‌ترین آن، استفاده از آن به عنوان سبزی تازه یا خشک‌شده در غذاهای مختلف است. برای مقاصد دارویی، می‌توانید آویشن را به شکل چای، شربت، مکمل یا عصاره‌ی روغنی استفاده کنید.

زمانی که آویشن را به آشپزخانه‌ی خود بیاورید و در زندگی روزانه از آن استفاده کنید، چه به صورت تازه و چه به شکل خشک‌شده، این گیاه سالم و خوشمزه‌ را می‌توانید به خوراکی‌هایی مثل مرغ، ماهی، گوشت قرمز، سبزیجات (به خصوص لوبیا، بادمجان، هویج و کدوسبز)، پنیر (به خصوص پنیر بز)، پاستا، انواع سوپ‌ها، سس‌ها، دسرها و ترشیجات اضافه کنید. گزینه‌های پیش روی شما واقعا بی‌پایان است. اگر طعم آویشن را دوست داشته باشید، می‌توانید آن را به هر غذایی که دوست دارید اضافه کنید.

در چه غذاهایی می‌توان آویشن استفاده کرد

اگر می‌خواهید آویشن را در غذاهای خانگی خود استفاده کنید، ما به شما دستور‌العمل‌هایی پیشنهاد می‌کنیم تا بتوانید با استفاده از آن‌ها، غذاهایی با بو و طعم خوش آویشن را برای اولین بار تجربه کنید. برای ماهی از آویشن تازه ولی برای مرغ از آویشن خشک‌شده استفاده کنید. یا می‌توانید در انواع سوپ‌ها (هر کدام که باب میل‌تان بود) از مقدار کمی آویشن استفاده کنید.

هشدارهایی در مورد استفاده از آویشن

  • مصرف آویشن به مقدار معمول در غذا مشکلی به وجود نمی‌آورد. اگر آویشن برای مصارف دارویی به مقدار بسیار زیاد مصرف شود، در کوتاه‌مدت مسئله‌ای پیش نمی‌آید ولی ممکن است در بلندمدت باعث ایجاد مشکلات گوارشی شود.
  • زنان باردار و شیرده نباید برای مصارف دارویی، بیش از حد از آویشن استفاده کنند. اگر به انواع گیاهان خانواده‌ی نعناع حساسیت دارید، احتمال دارد به آویشن هم حساسیت داشته باشید.
  • زنانی که به هورمون‌ها حساس هستند، مثل کسانی که مبتلا به سرطان سینه، سرطان تخمدان، سرطان رحم، فیبروئیدهای رحمی یا اندومتریوز هستند، آویشن ممکن است در بدن‌شان مانند استروژن عمل کند. اگر چنین شرایطی دارید، به‌هیچ‌وجه از آویشن استفاده نکنید.
  • اگر از آویشن به مقدار زیاد استفاده کنید، ممکن است باعث لخته شدن خون‌تان شود. پس اگر هرگونه اختلالات انعقادی دارید، یا در حال حاضر از رقیق‌کننده‌های خون استفاده می‌کنید، نباید زیاد آویشن بخورید. به همین دلیل نیز نباید ۲ هفته قبل از عمل جراحی از آویشن استفاده کرد.

مضرات آویشن

توجه داشته باشید که در مورد گیاهان و داروهای گیاهی نیز همیشه مورد منع مصرف وجود دارد. مصرف آویشن برای افراد آلرژیک مورد منع مصرف دارد. از این گذشته زنان باردار، شیرده و کودکان نیز نباید از افشره‌ی خوراکی آویشن استفاده کنند.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits