دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا متولد شدن نوزاد با دندان امری طبیعی است؟

عوارض دندان داشتن نوزاد در هنگام تولد چیست؟

آیا متولد شدن نوزاد با دندان امری طبیعی است؟
3
زمان مطالعه: 6 دقیقه
دندان داشتن نوزاد، هنگام تولد!در چنین وضعیتی، اساساً نیازی به نگرانی و انجام درمان خاص وجود ندارد! این شرایط، نشان می‌دهد که بدن کودک شما از روند طبیعی رشد دندان‌ها پیروی نمی‌کند.

مهمترین علت دندان داشتن نوزادان بعد از زایمان چیست؟

علت دندان داشتن نوزاد در هنگام تولد چیست؟ آیا امری طبیعی است؟

سال‌ها پیش، نوزادانی که با مجموعه‌ای کامل از دندان‌ها به دنیا می‌آمدند، کشته می‌شدند، زیرا مردم عوام در آن دوران، عقیده داشتند که این نوزادان، شیاطین زمینی هستند. خوشبختانه، امروز این طرز تفکر از بین رفته است!

جالب است بدانید که حتی بعضی از والدین، وقتی با دندان‌های زودرس فرزند خود رو به رو می‌شوند، شادی می‌کنند. همان‌طور که می‌دانید اغلب بچه‌ها در ماه‌های 6 تا 7 بعد از تولد، اولین دندان‌های خود را در می‌آورند.

با این حال، در موارد بسیار نادر، برخی از نوزادان با مجموعه‌ای کامل از دندان‌ها متولد می‌شوند. پزشکان متخصص اطفال، این دندان‌ها را با عنوان "دندان‌های زایمان" می‌شناسند.

این موضوع، تکان‌دهنده، در عین حال اسرارآمیز است! اما، به عنوان یک خانم جوان و بی‌تجربه به خاطر بسپارید که کودکان متولد شده با مجموعه کاملی از دندان‌ها نیز در گروه نوزادان عادی استقرار دارند.

بر این اساس، لازم نیست در مورد سلامت چنین نوزادانی نگران باشید، مگر اینکه فرزند شما در روند تغذیه روزانه دچار مشکل شود.

اگر فرزند شما با مجموعه کاملی از دندان‌ها به دنیا آمد، چه باید بکنید؟

اغلب والدین، در هنگام تولد نوزاد خود، وقتی با دندان‌های زایمان او رو به رو می‌شوند، وحشت می‌کنند. حتی، گاهی اوقات این دندان‌ها ممکن است ریشه نداشته باشند.

با همه این توصیفات، ماندن دندان‌های زایمان در دهان هر نوزادی یک وضعیت خطرناک به شمار می‌رود؛ والدین باید به دنبال جراحی این دندان‌ها، به کمک یک دندان‌پزشک متخصص باشند.

در واقع، اگر کودک شما با مجموعه‌ای کامل از دندان‌ها به دنیا آید، این دندان‌ها می‌توانند شیوه‌ زندگی او را تحت تأثیر قرار دهند.

برخی از مشکلات ناشی از باقی ماندن دندان‌های زایمان در دهان نوزادان عبارتند از:

مراحل رشد نوزاد از یک ماهگی تا یک سالگی

وقتی که شما از شیشه شیر یا شیر مادر برای تغذیه نوزاد خود استفاده کنید، وجود دندان‌های زایمان باعث بروز مشکلاتی در روند تغذیه او خواهند شد.

نوزاد ممکن است به طور تصادفی دندان‌های زایمان شل را ببلعد؛ این شرایط می‌تواند منجر به خفگی فرزند شما شود.سینه‌های مادر شیرده در هنگام شیر دادن به این نوزادان ممکن است دچار صدمات ناخواسته شود.زبان خود نوزاد نیز ممکن است بر اثر برخورد با دندان‌های زایمان زخم شود.

در نهایت، یادتان باشد که کودک متولد شده با مجموعه‌ای کامل از دندان‌ها، یک رویداد بسیار نادر می‌باشد، اما ممکن است برای فرزند شما اتفاق بیفتد. اگر نوزاد شما دارای دندان‌های زایمان بود، لازم نیست نگران باشید؛ این اتفاق کاملاً طبیعی است.

با این حال، بهتر است یک پزشک متخصص اطفال، در اسرع وقت، فرزند شما را معاینه کند. اطمینان حاصل کنید که دندان‌های زایمان شل در دهان فرزند خود باقی نماند. اگر چنین بود، در صورتی که دندان‌پزشک به موقع این دندان‌ها را از دهان او در نیاورد، ممکن است باعث بروز مشکلات جدی مانند زخم زبان و خفگی او شوند.

عوارض جانبی مرتبط با دندان داشتن نوزاد هنگام تولد

اکثر پزشکان ممکن است پس از متولد شدن چنین نوزادانی، دندان نوزاد را در بیاورند زیرا عوارض ناشی از دندان داشتن نوزاد هنگام تولد به شرح زیر است:

1. مشکلات تغذیه با شیر مادر

نوزادانی با دندان مادرزادی ممکن است در هنگام شیردهی مشکلاتی را ایجاد کنند. ممکن است مادر شیردادن به این کودک را دردناک بداند زیرا احتمال دارد نوزاد گاز بگیرد. اگر چه کودکان می توانند آموزش هایی ببینند که دیگر گاز نگیرند، البته این کار کمی وقت می گیرد.

در صورت وقوع چنین اتفاقی، مادر ممکن است با شیشه به نوزاد شیر دهد یا پستان او کمی احساس درد را تحمل کند. همچنین ممکن است ادامه شیردهی، باعث پیشرفت زخم سینه آنان شود زیرا سایش دائمی بین پوست نازک پستان مادر و بخش تیز دندان نوزاد وجود دارد.

2. دندان داشتن نوزاد هنگام تولد می توانند باعث زخم شدن زبان شوند

همچنین ممکن است در اثر دندان مادرزادی، زخم هایی زیر زبان نوزاد یا در قسمت درونی لب او ایجاد شود و به طور پیوسته در حال ساییدن بافت نازک باشد. چنین شرایطی سندرم ریگافید نامیده می شود. درمان آن ممکن است شامل برداشتن لبه های دندان نوزادی یا ایجاد پوشش محافظتی برای دندان باشد.

3. دندان داشتن نوزاد هنگام تولد ممکن است باعث خفگی شود

اگر دندان این نوزادان بیفتد، ممکن است خطر خفگی را برای او افزایش دهد زیرا این دندان ها معمولا بدون ساختار ریشه است و کاملا سست است.

زود دندان در آوردن: یعنی چه؟

اکثر نوزادان در 6 تا 8 ماهگی دندان در می آورند. دندان هایی که در اولین ماه تولد نوزادان در می آید، دندان های neonatal نامیده می شوند. گاهی اوقات ممکن است نشانه های دندان درآوردن زود در آنها نمایان شود. زود دندان درآوردن ممکن است از 2 یا 3 ماهگی آغاز شود. البته دندان های واقعی نوزاد تا چند مدت بعد رشد نخواهد کرد.

مراقبت های خانگی برای نوزادانی که حین تولد دندان دارند

مهم است که بهداشت دندان داشتن نوزاد هنگام تولد را حفظ کنید. شما می توانید با استفاده از پارچه مرطوب آن ها را پاک کنید. همچنین به طور منظم برای هر گونه نشانه زخم یا آسیب، زبان کودک و لثه اش را بررسی کنید.

چه زمانی باید برای درمان از مشورت پزشک کمک بگیرید؟

پزشک با بررسی دندان مادرزادی، اگر شل باشد یا در سطحی باشد که باعث ایجاد آسیب به نوزاد یا به مادر در هنگام شیردهی شود، کشیدن آن را توصیه می کند. اگر کودک دچار زخمی در دهانش شد، به درمان های پزشکی روی بیاورید.

اگر نوزادتان با دندان به دنیا آمد، نگران نباشید. با توجه به نگرانی های شما و راهنمایی ها، بهتر است از مشورت پزشک کمک بگیرید.

همچنین بخوانید:

بهترین زمان دندان در آوردن نوزادان

علت وزن کم کردن بچه ها زمان دندان در آوردن چیست ؟

چرا برخی از نوزادان موقع تولد دندان دارند؟

دندان درآوردن

دانستنی های دندان در کودکان



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits