دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آغاز شكست و عقب نشيني نيروهاي اشغال‏گر آلمان از شمال افريقا(1942م)
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
عقب نشيني نيروهاي اشغال‏گر آلمان از شمال افريقا

سال 1942م، شاهد آخرين پيروزي‏هاي هيتلر در صحنه جنگ جهاني دوم بود. تا قبل از دخالت مستقيم هيتلر در عمليات نظامي،  شمال افريقافرماندهان ارتش آلمان، ضمن تلاش در تامين نظرات هيتلر و اجراي فرامين كلّي او، در چگونگي انجام اين دستورات و تاكتيك‏هاي نظامي خود آزادي عمل داشتند، ولي مداخله هيتلر در جزئيات امر از اوايل سال 1942م و دستورات غير عملي او موجبات اختلاف نظر و برخوردهاي شديد بين او و فرماندهان ارشد ارتش آلمان را فراهم آورد.

هيتلر كه تحمل مخالفت ديگران با نظريات و دستورات خود را نداشت، فرماندهان كارآمد خود را يكي پس از ديگري از كار بركنار كرد و به جاي آن‏ها افسران كم تجربه را كه كوركورانه از او اطاعت مي‏كردند به درجات بالاي فرماندهي ارتقا داد. با اين تغييرات، استخوان بندي ارتش آلمان به هم ريخت و از اواخر سال 1942م، شكست و عقب ‏نشيني ارتش آلمان در تمام جبهه‏ ها آغاز شد.در اين ميان، جبهه شمال افريقا نيز صحنه درگيري نيروهاي آلماني و انگليسي بود كه در جنگ تاريخي العَلَمين در 23 اكتبر 1942م شاهد شديدترين نبردهاي دوطرف گرديد و به وارد آمدن خسارات سنگين به نيروهاي آلماني و عقب‏ نشيني آنان انجاميد.

در همين راستا، عقب ‏نشيني نيروهاي آلمان نازي در اين منطقه به فرماندهي مارشال اروين رومِل كه به روباه صحرا و قهرمان شكست ‏ناپذير معروف شده بود، از چهارم نوامبر همان سال آغاز شد و بدون وقفه در امتداد يك‏هزار و پانصد كيلومتر سواحل شمال افريقا ادامه يافت.

اين روال، در كل وضعيت جنگ نيز تاثير گذاشت و آلمان را به انهدام كامل كشاند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
0.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits