دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
رژیم غذایی سالم برای مرغ مینا | تغذیه مرغ مینا
6
زمان مطالعه: 7 دقیقه
مرغ مینا برخلاف دیگر پرندگان زینتی و خانگی یک رژیم تغذیه ای خاصی دارد. این پرنده دانه خور نیست و نمی تواند دانه هایی مثل ارزن، گندم، برنج خام و جو بخورد. زیرا روده آنها مستقیم بوده و قادر به هضم دانه های سخت نیست.

غذای مرغ مینا چیست؟ چه غذاهایی را باید برای مرغ مینا آماده کنیم؟

آهن برای مرغ مینا همچون سم بوده و باعث بیماری کبدی میشود و همچنین آهن در اندام های داخلی بدن مرغ مینا نیز رسوب کرده و مشکلات و بیماری های مختلفی ایجاد میکند.
وجود آهن در بسیاری از مواد غذایی و عدم اطلاع پرورش دهنده از این موضوع ریشه بسیاری از مشکلات و بیماری در مرغ مینا میباشد. بنابراین در تغذیه مرغ مینا باید حتما از مواد غذایی که فاقد آهن باشند، استفاده کرد.

زمان غذا دادن به مرغ مینا

غذای مرغ مینا را میتوان یک ساعت بعد از طلوع آفتاب تا 2 ساعت بعد از غروب آفتاب در اختیارش قرار داد. با توجه به راست روده بودن مرغ مینا، این پرنده در طول روز به تعداد دفعات زیادی برای تغذیه نیاز دارد و زود زود گرسنه میشود.
تغذیه جوجه های کوچک مرغ مینا را هم میتوان بصورت دستی و با سرنگ انجام داد. برای این منظور باید سرلاک مخصوص جوجه مینا تهیه کنید یا اینکه با سفیده تخم مرغ آب پز و پوره هویچ یک غذای مقوی برای جوجه درست کنید. در تغذیه جوجه مرغ مینا حتما غذای پرنده حالت خمیری داشته و گرم باشد.

غذای مرغ مینا

لازم به ذکر است که تخم مرغ مخصوصا به تنهایی برای تغذیه مرغ مینا مفید نیست. زرده تخم مرغ، آهن بالایی دارد. بنابراین فقط از سفیده تخم مرغ که مقدار ناچیزی آهن دارد میتوان بصورت محدود در تغذیه مرغ مینا استفاده کرد. جوجه ها در طول روز حداکثر دو نوبت میتوانند سفیده تخم مرغ دریافت کنند.
مرغ مینای بالغ نیز در طول هفته نباید بیش از 3 بار سفیده تخم مرغ اب پز شده دریافت کند.

کدام نوع پلت برای مرغ مینا مناسب است؟

برای تغذیه مرغ مینا پلت هایی که فقط مخصوص این پرنده و به نام این پرنده به فروش میرسند، مناسب خواهند بود. سایر پلت هایی که برای طوطی سانان و یا کبوتر و قناری موجود بوده برای تغذیه مینا به هیچ وجه مفید نیستند. چراکه پلت مرغ مینا باید ترکیباتش فاقد آهن باشد.

غذای مضر برای مرغ مینا

در غذا دادن به مرغ مینا علاوه بر آهن باید به ویتامین ث نیز دقت شود. زیرا ویتامین C باعث جذب بیشتر آهن از مواد غذایی شده، لذا این ویتامین نیز برای مرغ مینا مضر است.
با توجه به اینکه مرکباتی همچون پرتقال، لیمو، گریپ فروت، ترنج، نارنگی و غیره دارای مقادیر بالایی ویتامین ث هستند، از این میوه ها نباید در تغذیه مینا استفاده کرد. توت نیز مقدار بالایی ویتامین ث و آهن دارد و برای تغذیه این پرنده مفید نیست.
سبزیجاتی که برگ های پهن دارند از قبیل اسفناج، کلم و چغندر سرشار از آهن بوده و به هیچ عنوان نباید از این سبزیجات به مرغ مینا بدهید. همچنین گوجه فرنگی و جعفری نیز برای مرغ مینا مضر هستند.
حبوبات نیز آهن بالایی دارند و بهتر است که غذای مرغ مینا حاوی حبوبات نباشد.
زمانیکه مرغ مینا دچار اسهال شده بهتر است که سبزی و میوه به پرنده ندهید. زیرا این مواد غذایی باعث تشدید اسهال در پرنده میشوند.

رژیم غذایی مرغ مینا

غذای سرخ شده و روغنی، ادویه و هل هوله مثل چیپس، پفک و غیره برای مرغ مینا مضر می باشد. نان، برنج و ماکرونی نیز به دلیل اینکه آهن بالایی دارند، در تغذیه مرغ مینا توصیه نمیشوند. توجه داشته باشید که آهن موجود در غذای مرغ مینا باید کمتر از 150 ppm باشد.
غذاهایی که انرژی و چربی بالایی دارند نباید در تغذیه مرغ مینا استفاده شوند. زیرا این نوع غذاها باعث بیماری کبد چرب در پرنده شده و مینا را درگیر مشکلات مختلفی از جمله پرخاشگری، عدم تعادل، نوک زدن به پا و غیره میکنند.

حتماً بخوانید:
باید و نبایدهایی در مورد نحوه حمام دادن مرغ مینا

باید و نبایدهایی در مورد نحوه حمام دادن مرغ مینا

چطور مرغ مینا را حمام دهیم؟ آیا میتوان مرغ مینا را با شامپو شست؟ بهترین زمان حمام دادن مرغ مینا چه زمانی است؟ چه نکاتی در مورد نحوه حمام دادن مرغ…

میوه جات و سبزی های قابل استفاده برای غذا دادن به مرغ مینا

مرغ مینای وحشی در طبیعت با تغذیه از حشرات مختلف مثل پروانه، لارو، کرم خاکی، زنبور، حلزون، مارمولک و برخی میوه ها گذران عمر میکند.

سیب بدون هسته، گیلاس بدون هسته، گلابی، موز، انگور به مقدار کم، خیار و کاهو از جمله میوه ها و سبزیجاتی بوده که بعنوان غذای مرغ مینا قابل استفاده اند. سیب زمینی پخته یا همچنین اب پز شده و کدو حلوایی (کدو تنبل) و نخود فرنگی نیز در حالت پخته برای غذا دادن به مرغ مینا مفید میباشند.
سیب از جمله میوه های مورد علاقه مرغ مینا بوده و در بیشتر مناطق در دسترس است. اما خوردن بیش از حد سیب باعث زخم دهان پرنده میشود. در طول هفته 3 تیکه کوچک سیب را میتوانید به مرغ مینا بدهید.
همچنین مرغ مینا علاقه زیادی به خورد موز و خیار ندارد. پس از این میوه ها کم به مرغ مینا بدهید و اگر پرنده میلی به خوردن آنها نداشت، اصرار نکنید.
میوه های آب دار مثل طالبی یا هندوانه زیاد برای مرغ مینا خوب نیستند. پس از دادن این میوه ها به مرغ مینا خودداری کنید هرچند که پرنده شما به خوردن آنها علاقه مند باشد.
سینه مرغ به شکل آب پز دارای پروتئین بالایی بوده و از جمله غذاهای مفید برای مرغ مینا به شمار می آید. این غذا برای مرغ مینا باید بدون ادویه، بدون نمک و روغن تهیه شود و در مصرف آن نباید زیاده روی کرد.
دان گندم را به شکل جوانه و یا گندم پخته شده یا نرم شده در اب میتوانید در تغذیه مرغ مینا استفاده کنید.
منابع پروتئین دار مثل میلو ورم، پنیر رنده شده بدون نمک و سویا نیز در تغذیه مرغ مینا قابل استفاده هستند.

تغذیه مرغ مینا

غذای تشویقی برای مرغ مینا

مرغ مینا به خوردن غذاهای شیرین علاقه زیادی دارد ولی مواد قندی مثل خرما و غیره برای مرغ مینا خوب نبوده و مضر هستند. در زمان آموزش سخنگویی به مرغ مینا یا رام کردن آنها بعنوان غذای تشویقی و جایزه به مقدار خیلی کم یکی از غذاهای زیر را میتوانید به مرغ مینا بدهید:

نکات مهم در تغذیه مرغ مینا

مرغ مینا غذای خود را به شکل درسته می بلعد و غذایش را نمی تواند گاز بگیرد یا بجود. برای همین در تغذیه مرغ مینا، غذای پرنده را به تیکه های کوچکی تقسیم کنید تا پرنده راحت بتواند آنها را قورت دهد.
برای جلوگیری از بیماری های گوارشی، در طول یک روز غذاهای متنوع به مینا ندهید وگرنه دچار اسهال خواهد شد. ظرف آب و غذای پرنده را همیشه تمیز نگه داشته و اب تمیز در داخل آبخوری قرار دهید و برای روز بعد آن را تعویض کنید.
مرغ مینا در طول روز دفعات زیادی فضله اش را دفع میکند. بنابراین حتما کف قفس مرغ مینا را با روزنامه و یا کاور بپوشانید تا راحتر بتوانید به نظافت قفس رسیدگی کنید.

نحوه عوض کردن رژیم غذایی مرغ مینا

زمانیکه مرغ مینای بالغ تهیه میکنید یا از کسی هدیه میگیرد، پرنده را تا مدتی با همان رژیم غذایی سابق که دارای مواد مجاز میباشد، تغذیه کنید. غذای پرنده های زینتی و مرغ مینا نباید بصورت ناگهانی و یک دفعه تغییر پیدا کند.
وقتیکه قصد دارید غذای پرنده رو عوض کنید و مواد غذایی جدید بهش بدهید، پرنده در ابتدا هیچ علاقه ای به آن غذاها نشان نخواهد داد. بنابراین غذای جدید را به تدریج و با صبر و حوصله به برنامه غذایی مرغ مینا اضافه کنید.
این روند زمان بر بوده و ممکن است چند ماه طول بکشید تا پرنده به غذای جدیدش عادت کند. اگر پرنده شما هیچ تمایلی از خود نشان نداد، اصراری به تغییر غذایش نداشته باشید.

ویتامین برای مرغ مینا

معمولا مرغ مینا به دلیل رژیم غذایی که دارد کمتر به مکمل ویتامین نیاز پیدا میکند. ولی در صورتیکه تغذیه این پرنده ضعیف باشد، لازم است که بصورت دوره ای از مکمل ویتامین که مخصوص مرغ مینا هست، استفاده کرد. توجه داشته باشید که دریافت بیش از حد ویتامین باعث مسمومیت و آسیب جدی به کبد و کلیه پرنده میشود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (6 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits