دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نکات مهم در هنگام انتخاب نوع پولیش و روش صحیح زدن آن
1
زمان مطالعه: 12 دقیقه
پولیش خودرو ، ماده کرم مانندی است که برای از بین بردن خط و خش ها و لکه های روی بدنه ماشین استفاده میشود .کار پولیش برداشتن لایه ی ظریفی از رنگ ماشین است ، این کار به ماشین آسیبی نمیرساند و باعث تمیز شدن رنگ و رخ ماشین نیز میشود .

انواع پولیش خودرو و نکات مهم در پولیش کاری

به گزارش دلگرم : شاید برای شما هم مهم باشد که بدنه خودرویتان بدون هیچ گونه خط و خشی نباشد و برای برطرف کردن خط هایی که بر روی بدنه خودرو بوجود آمده است، راه حل های مختلفی را امتحان کرده اید که ممکن است مشکل خط و خش روی بدنه را برطرف کرده باشد و یا ممکن است هیچ تاثیری بر روی آن نگذاشته باشد در این مقاله قصد داریم تا روش های پولیشکاری و همچنین ریکاوری رنگ بپردازیم.

انواع پولیش خودرو و نکات مهم در پولیشکاری

پولیش یکی از راه هایی است که می تواند راه حل مناسبی برای ترمیم بدنه خودرو باشد ولی لازم است بدانید که پولیش خودرو معجزه نمی کند ولی می تواند رنگ های آسیب دیده را ترمیم کند، با این شرط که برای لایه برداری، ضخامت رنگ خودرو مناسب باشد. همچنین باید رنگی که زیر رنگ آسیب دیده وجود دارد، رنگ سالمی باشد.

پولیش لیزری خودرو در ایران وجود دارد؟

برای توضیح این مطلب لازم است در ابتدا به توضیح انواع رنگ ها و همچنین لایه های متنوع رنگ های خودرو را توضیح دهیم: به صورت کلی رنگ خودرو ها در سه گروه اصلی صدفی، متالیک و روغنی قرار می گیرد که بر روی لایه ای که آن را آستر می نامند، پاشیده می شود.قبل از آنکه آستر به عنوان پوشش استفاده شود، دو لایه پوشش بر روی بدنه فلزی داده می شود. لایه اول که اصلی ترین لایه می باشد با نام فسفاته می باشد که در برابر زنگ زدگی از بدنه خودرو محافظت می کند.
این لایه شبیه آب رودخانه می باشد که فلز را به گالوانیزه تبدیل می کند. لایه ای که بعدی که قبل از آستر زدن استفاده می شود، لایه ED می باشد که اولین لایه رنگی می باشد که روی بدنه زده می شود و نقش ایجاد چسبندگی بین لایه های بعدی با فلز را ایفا می کند. پولیش لیزری تکنولوژی است که هنوز وارد ایران نشده است و برخی افراد تنها با جملات فریبنده سعی در فریب دادن مردم می کنند ولی در واقع هنوز این تکنولوژی وارد ایران نشده است.

پولیش بدنه خودر

تفاوت رنگ های اتومبیل

رنگ های خودرو عبارتند از:

رنگ روغنی (Gloss, Solid)

رنگ های روغنی یا ساده هستند که جالب است بدانید در ابتدا رنگ کلیه خودرو ها به صورت روغنی بوده و این رنگ در بازار به رنگ 21 نیز معروف می باشد. این نوع رنگ آمیزی به صورت دو لایه و سه لایه می باشد که در رنگ آمیزی به صورت سه لایه، لایه اول پرایمر یا آستر می باشد که با یک لایه رنگ که حاوی پیگمنت های پراکنده رنگ آمیزی شده می اشد، است و در نهایت با یک لایه و روکش که با نام کلیر معروف است، پوشیده می گردد. این لایه بی رنگ بوده و باعث درخشندگی و بالا رفتن مقاومت رنگ می گردد.بهتر است بدانید در بعضی مواقع به جای استفاده از لایه کلیر، یک ماده سخت کننده ایزوسیانات را با رنگ آکریلیک ترکیب می کنند و رنگ آمیزی خودرو را به صورت یک لایه انجام می دهند. بهتر است بدانید این ترکیبات سختی و چسبندگی رنگ روی بدنه را افزایش می دهد.

رنگ های متالیک

رنگ های متالیک در بازار با نام رنگ 54 قابل شناسایی می باشد که مثل رنگ های روغنی با لایه ای از کلیر هستند. تفاوت رنگ های روغنی با متالیک در پودر فلزی است که به متالیک اضافه می شود این پودر به میزان حدود 2 درصد و از فلزی مثل آلومنیوم به رنگ های متالیک افزوده می گردد. حتما دیده اید که خودروهایی که رنگ متالیک دارند نسبت به خودرو های دیگر درخشندگی بیشتری دارند و همچنین جلوه بیشتری به خودرو می دهند.به دلیل درخشندگی بیشتر خودرو های متالیک و برق فلز، هر گونه خش و خط کوچک و ریز بر روی بدنه خودرو از دور قابل مشاهده نیست.

در صورت عدم وجود لایه کیلر، خواهید دید که رنگ متالیک هرگز درخشندگی و دوامی نخواهد داشت و همچنین در صورت وجود لایه کلیر و یا محافظ شاهد دوام بالای رنگ های متالیک در مقایسه با رنگ های معمولی خواهید بود. دلیل مقاومت بالای رنگ های متالیک نسبت به رنگ های معمولی وجود همین لایه کلیر می باشد چرا که هر گونه آسیبی به بدنه خودرو وارد می شود ابتدا به سطح کلیر می رسد و چون لایه کلیر ضخیم تر از سایر لایه ها می باشد، در صورت برخورد ضربه آسیب فقط به کلیر رسیده و به رنگ اصلی بدنه خودرو آسیبی وارد نمی شود. اما این رنگ با گذشت زمان حالت ماتی به خود می گیرد که این مات شدن در قسمت هایی دارای خط و خش است قابل رؤیت می باشد. این ماتی به علت بازتابش زاویه دار نور از سطح بدنه می باشد.

رنگ های صدفی

رنگ های صدفی یا Pearlescent مثل رنگ های متالیک بوده با این تفاوت که در ساختار آنها به جای فلز از براده های سرامیک که به آنها میکا (Mica) گفته می شود، استفاده می شود. در حقیقت برش های کوچک از صفحات میکا تشکیل دهنده این نوع رنگ ها می باشند که این امر سبب بوجود آمدن بازتاب های نوری خاصی شده و بر مبنای نوری که تابیده می شود و همچنین جهت نگاه بیننده، شاهد تغییر طیف آن خواهید بود.البته رنگ های دیگری نیز وجود دارد که به صورت سفارشی و خاص مورد استفاده قرار می گیرد و بیشتر برای رنگ آمیزی خودرو های تجملی و تشریفاتی کاربرد دارد. این رنگ ها نسبت به سایر رنگ ها از درخشندگی و براقیت بیشتری برخودار می باشند.

انواع پولیش خودرو

انواع آسیب های بوجود آمده بر روی رنگ خودرو

برای پولیش کردن خودرو اگر در ابتدا بتوانید نوع آسیبی که بدنه خودرو وارد شده است را شناسایی کنید، کمک بهتری در نحوه پولیش کردن آن می کند. همچنین در تشخیص این نوع آسیب در تصادفات مشخص کننده میزان خسارات و برآورد هزینه آن می باشد. بسیاری از افراد یدک کش خودرو توصیه می کنند در هنگام تصادف در ابتدا میزان آسیبی که به بدنه خودرو وارد شده است را بررسی کنید و سپس با توجه به آن مقدار خسارت را مشخص کنید.

در تصادفات جاده ای و یا در هنگام حمل خودرو به صورت غیر استاندارد ممکن است به بدنه خودرو آسیب جدی وارد شود و بدنه خودرو نیاز به پولیش و ترمیم دارد که به صورت کلی آسیب های رنگی که بر اثر دیده نشدن رنگ اصلی و همچنین شکست نامنظم نور بر روی سطح کار مشخص می گردد. برای بررسی نوع آسیب وارد شده به بدنه خودرو می توانید عوامل زیر را بررسی کنید:

  • باقی ماندن رنگ روی رنگ
  • سائیدگی رنگ
  • ماتی رنگ
  • خطوط سطحی
  • خطوط عمیق
  • خطوط خیلی عمیق
  • سوختگی
  • تاثیرات شیمیایی

روش صحیح پولیش کردن

پولیش یک نوع ساینده می باشد که به صورت دقیق مثل یک سنباده عمل کرده و با دانه های بسیار ریزتر از سنباده قادر است فرآیند پرداخت را با ظرافت خاصی انجام دهد این عمل به علت مالش مواد پولیشی و همچنین استحکاک دانه های موجود در آن صورت می گیرد که این پروسه در تمام انواع پولیش های واقعی که در دنیا وجود دارد، با نسبت های کم یا زیاد صورت می گیرد.
اگر قصد دارید رنگ خودرو را ترمیم و براق کنید در واقع با انجام این کار یک لایه از رنگ خودو را از بین برده اید، در مواقعیکه از یک پولیش فلز به منظور براق کردن استفاده می کنید در این پروسه نیز یک لایه از فلز را حذف خواهید کرد و در نهایت یک سطح سالم و جدید و کاملا تمیز بوجود خواهد آمد که در زیر لایه رویی می باشد و در واقع با این کار از ضخامتی که لایه رویی دارد، کاسته شده ولی به قدری این کاسته شدن ضخامت کم می باشد که در کیفیت کلی رنگ تاثیری نخواهد داشت.

تقسیم بندی پولیش ها

تقسیم بندی اصلی پولیش ها بر مبنای قدرت سایندگی می باشد و به هر میزان که این قدرت بالاتر باشد، پولیش خشن تر و زبر تر می باشد و به طور متقابل اگر پولیشی بدون هیچ ماده ی ساینده ای به شما معرفی می شود می توانید نام آن را واکس بگذارید. نام گذاری این امر به این دلیل است که پولیش به دلیل جهت فرآیند سایندگی آن ماده می شود.
درباره انواع پولیش ها و قبل از استفاده از پولیش باید حتما آگاهی لازم را از مشخصات فنی آنها داشته باشید، چرا که اگر پولیش زبر باشد می تواند مثل یک سنباده زبرتر عمل کند و همچنین می تواند در صورت اشتباه شما، می تواند کل رنگ موجود بر روی سطح را از بین ببرد. لازم است بدانید که برای اطلاع از نرمی و زبری سنباده می توانید عدد نوشته شده بر روی پشت سنباده را مطالعه نمایید، در مورد پولیش هم این عدد وجودد دارد و می توانید از مقدار دقیق آن اطلاع پیدا کنید.

 نکات مهم در پولیشکاری

نکات مهم در هنگام انتخاب نوع پولیش

در انتخاب نوع پولیش بهتر است از پولیش هایی استفاده کنید که شامل کمترین میزان مواد چربی مثل سیلیکون و پارافین باشد چرا که این مواد چرب می تواند خط و خش را بپوشاند ولی زمانیکه این چربی ها شسته شود، دوباره تمام خط و خش ها قابل دیدن می باشد به همین دلیل توصیه می شود از پولیش هایی که سیلیکون فیری و بدون مواد چرب هستند، استفاده شود تا آسیب ها بطور کامل حذف شوند.
به طور کلی اگر بخواهید در مورد پولیش ها توضیح دهیم باید گفت که پولیش ها در دو نوع نرم و زبر دسته بندی می شوند که شما قبل از انجام پولیش باید هدف خود را بدانید که قصد رفع یک خراش عمیق را دارید یا تنها برطرف کردن خراش های جزئی بر روی بدنه خودرو و یا تنها قصد دارید درخشندگی خودروی خود را بیشتر کنید.

پولیش زبر

این نوع پولیش دارای خاصیت سایندگی بسیار بالایی می باشد، به گونه ای که قدرت سایندگی آن با نرم ترین نوع سنباده 1200 مقایسه می گردد. با استفاده کردن از این نوع پولیش قادر هستید که سخت ترین خراش های بوجود آمده بر روی بدنه را نابود کنید، البته آن دسته از خراش هایی که هنوز به سطح زیر رنگ نرسیده باشد.
این نکته را هم لازم است بدانید که سطح پوشیده شده به علت زبری بالای پولیش به صورت کاملا مات در می آید.دقت داشته باشید که پولیش زبر به تنهایی قابل استفاده نمی باشد و باید همراه پولیش نرم مورد استفاده قرار بگیرد. این نکته را هم در نظر داشته باشید که اگر به صورت مکرر از پولیش زبر استفاده کنید، سبب ناپایدار کردن و همچنین از بین بردن رنگ خودرو می شوید.

پولیش نرم

این نوع پولیش از خاصیت سایندگی ظریفی برخوردار می باشد که این خاصیت سبب صاف و براق کردن کلیه خط و خش های بوجود آمده بر روی بدنه می شود. از این نوع پولیش می توان در قسمتی از بدنه خودرو استفاده کرد و یا کل بدنه خودرو را پولیش کرد. یکی دیگر از کاربردهای این نوع پولیش برای تمیز کردن لکه های محیطی مثل شیره درختان، قیر و… می باشد که با استفاده از این نوع می توان آن لکه ها را از بین برد.

پولیش واکس

این نوع در واقع یک نوع مخلوط با واکس می باشد که توسط آن می توان بدنه خودرو را براق تر کرد که این نوع پولیش در واقع خصوصیات پولیش نرم را نیز دارد.درست است که واکس در گروه پولیش ها قرار نمی گیرد، اما در مواردی که سطح رنگ خودرو بدون موج و صاف است و نیازی به پولیش ندارد، می توان از واکس استفاده کرد. در این پروسه می توان واکس را بر روی قسمت های مورد نظر زد و با قرار دادن لایه از چربی میزان براقی را بیشتر کرد.
این نکته را هم در نظر داشته باشید که واکس خالص هرگز خاصیت پرداخت کاری و خش برداری را نداشته و فقط به دلیل باقی ماندن چربی های مخصوص ایجاد براقی می کند که البته به صورت مقطعی و موقت می باشد.

استفاده صحیح از پولیش

پولیش کردن خودرو به دو روش دستی و همچنین با استفاده از دستگاه پولیشر انجام می شود که دستگاه پولیشر از نظر نوع چرخش و دوران به دستگاه پولیشر روتاری، دستگاه پولیشر اوربیتال تقسیم بندی می شود. اگر سطح کار بزرگ می باشد لازم است تا از دستگاه پولیش استفاده شود در غیر این صورت برای پولیش برای سطح های کوچک با پنبه نرم و دستمال مایکروفایبر می تواند خطوط را از بین ببرد.
قبل از انجام پولیش کاری باید سطح کار کاملا تمیز و عاری از هرگونه گل و ماده ای باشد که بهتر است قبل از پولیش کاری حتما سطح بدنه خودرو را بشوئید تا سطح کاملا تمیز شود. برای ترمیم کردن آثار خط و خش از روی بدنه خودرو ابتدا محل را با آب و مواد شوینده بشویید، حتی کوچکترین اثری از گرد و غبار نیز بر روی سطح بدنه خودرو باقی نمانده باشد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits