دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مشخصات فنی و مزایا و معایب سمند EF۷
4
زمان مطالعه: 9 دقیقه
در این مقاله به سراغ سمند EF7 رفته‌ایم و قصد داریم پس از بررسی کامل این خودرو، شما مخاطبین عزیز را با معایب سمند EF7 و ویژگی‌های موتور EF7 آشنا کنیم

بررسی سمند EF7

معایب سمند EF7 موضوع بررسی این مقاله از سری مقالات مجله خودرو همراه مکانیک است.

در این مقاله به سراغ سمند EF7 رفته‌ایم و قصد داریم پس از بررسی کامل این خودرو، شما مخاطبین عزیز را با معایب سمند EF7 و ویژگی‌های موتور EF7 آشنا کنیم؛ بنابراین اگر شما هم جزو کسانی هستید که می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره معایب سمند EF7 و ویژگی‌های این خودرو به دست آورید در ادامه با ما همراه باشید.

آنچه مطالعه خواهید کرد

  1. معرفی سمند EF7
  2. مشخصات فنی سمند EF7
  3. 0 تا 100 سمند EF7
  4. سمند EF7 پایه گازسوز
  5. مصرف سوخت موتور سمند EF7
  6. مزایا و معایب سمند EF7
  7. معایب کلی سمند
  8. روغن موتور و تسمه تایم موتور EF7، تعویض و بهترین جنس

معرفی سمند EF7

در اوایل دهه‌ 80 شمسی ایران‌خودرو پس از چندین و چند سال تولید پیکان را متوقف نمود؛ خودرویی که دیگر همه انگلیسی بودنش را فراموش کرده بودند و آن را مانند پسته و فرش منحصر به ایران می‌دانستند.

هیچ‌ وقت مشخص نشد که تندر 90 به‌ جای پیکان آمد یا سمند به‌ جای آن تولید شد، اما می‌توان پراید را به عنوان منطقی‌ترین جایگزین پیکان دانست؛ خودرویی که پس از توقف تولید پیکان به پرفروش‌ترین خودرو تولید داخل تبدیل شد.

در واقع می‌توان این طور گفت که ایران‌ خودرو بازار داغ پیکان را دو دستی به رفیق به‌ ظاهر رقیب خود تقدیم کرد.

در سال 1381 سمند بر روی خط تولید ایران خودرو قرار گرفت.

در سال‌های نخست از موتور XU7 برای به حرکت درآوردن این خودرو استفاده می‌شد که در اصل به پژو 405 تعلق داشت.

پس از گذشت ‌سال‌ها و تغییرات ریز و درشتی که روی سمند ایجاد شد، در سال 1388 ایران‌ خودرو پیشرانه‌ ساخت وطن را بر روی این خودرو قرار داد.

این پیشرانه جدید EF7 نام داشت و سمند‌هایی که از این پیشرانه بهره می‌برند سمند LX EF7 نامیده می‌شدند.

در ادامه پیش از این که بخواهیم معایب سمند EF7 را برایتان بازگو کنیم، قصد داریم به سراغ موتور سمند EF7 رفته و شما را با مشخصات فنی سمند EF7 آشنا کنیم.

مشخصات فنی سمند EF7

مشخصات فنی سمند EF7

سمند EF7 در دو تیپ بنزینی و پایه گازسوز به بازار عرضه می‌شود که در واقع هر دو آن‌ها از یک پیشرانه 4 سیلندر 1.7 لیتری بهره می‌برند.

همانطور که می‌توان حدس زد، موتوری که پایه بنزین دارد در مقایسه با نمونه گازسوز از توان خروجی بیشتری برخوردار است که البته چندان هم محسوس نیست.

موتور EF7 در مدل بنزینی حداکثر قدرتی معادل 113 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه را تولید می‌کند و در مورد مدل پایه گازسوز این عدد با 13 واحد افت، به 100 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه می‌رسد.

حداکثر گشتاوری که از کارکرد موتور بنزینی سمند EF7 حاصل می‌شود، 155 نیوتون‌متر در 4500 دور بر دقیقه است و مدلی که به موتور پایه گازسوز مجهز شده توانایی تولید 136 نیوتون‌متر گشتاور در 4500 دور بر دقیقه را دارد.

در سایت رسمی ایران خودرو حداکثر سرعتی که مدل بنزینی سمند EF7 به آن دست پیدا می‌کند، 190 کیلومتر اعلام‌شده است. این سرعت برای سمند LX EF7 پایه گازسوز، به 180 کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

مشخصات فنی سمند EF7

0 تا 100 سمند EF7

سمند EF7 برای اینکه بتواند از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست یابد به حدود 12 ثانیه زمان نیاز دارد؛ این در حالیست که در سایت ایران خودرو مقدار شتاب صفر تا صد نمونه پایه گازسوز تنها در حالت استفاده از بنزین ذکر شده است و اطلاعاتی از شتاب این خودرو در حالت استفاده از گاز به چشم نمی‌خورد.

به طور کلی در مورد مشخصات فنی سمند EF7 و موتور آن EF7 می‌توان گفت که پیشرانه بر روی کاغذ اعداد و ارقام بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد و با کمی ارفاق می‌تواند قابل قبول باشد؛ انصافا این اعداد اگر خود حقیقت هم نباشند، خیلی از اصل ماجرا دور نیستند!

مصرف سوخت موتور سمند EF7 | سمند EF7 پایه گازسوز

سمند EF7 پایه گازسوز

این مدل از سمند، نوعی از موتور EF7 را بر روی خود دارد که سوخت اصلی آن گاز است. مشخصات این نوع موتور را در بالا ذکر کردیم و شاهد بودید که اختلاف چندانی با مدل بنزینی مشاهده نمی‌شود.

طبق ادعای ایران‌ خودرو، این موتور در بین 10 موتور برتر گازسوز موجود در جهان رتبه‌ سوم را در اختیار دارد. کاری به درست و غلط بودن این ادعا نداریم، اما باید گفت که به تایید بیشتر مالکان سمند EF7، موتور این خودرو هم در هنگام مصرف بنزین و هم در هنگام مصرف گاز عملکرد قابل قبولی دارد و در اغلب مواقع هنگام تغییر مصرف از گاز به بنزین یا برعکس متوجه تغییرات محسوسی نخواهید شد.

طرز کار موتور EF7 به این شکل است که گاز را به‌ عنوان سوخت اصلی در نظر می‌گیرد و پس از اتمام گاز از بنزین برای ادامه‌ حرکت استفاده می‌کند.

در صورت به اتمام رسیدن سوخت گاز، موتور EF7 آنقدر نامحسوس از این بشقاب به سراغ بشقاب بعدی می‌رود که احتمالا شما هیچ‌ تغییری حس نخواهید کرد!
فراموش نکنید که به خاطر بحث گران شدن بنزین و بازگشت کارت سوخت‌ها، سمند EF7 پایه گازسوز می‌تواند یک انتخاب مقرون به صرفه و کم هزینه در میان سایر سدان‌های هم رده باشد.

مزایا و معایب سمند EF7 | معایب کلی سمند EF7

مصرف سوخت سمند EF7

همانطور که پیش‌تر نیز به این موضوع اشاره کردیم، در حال حاضر احتمال سهمیه‌بندی مجدد بنزین و البته بالاتر رفتن قیمت آن از هر زمان دیگری جدی‌تر است. تجربه ثابت کرده است که در کشور ما هر بحثی که پیش بیاید، هر چقدر هم که مسئولین آن را تکذیب کنند باز هم اتفاقی قریب‌الوقوع است!

به همین جهت بار دیگر مصرف سوخت بهینه خودرو به یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب خودرو بدل شده است. عددی که از طرف کارخانه برای مصرف سوخت (بنزین) سمند EF7 اعلام‌ شده است، 8.7 لیتر در هر 100 کیلومتر است که البته به گواه دارندگان این خودرو چندان هم واقعیت ندارد و مصرف واقعی ‌سمند EF7 بیش از این حرف‌هاست.

در ضمن گنجایش باک این خودرو 70 لیتر است که عدد قابل‌ توجهی به نظر می‌رسد.

ناگفته نماند که موتور EF7 دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 بوده و کاملا سازگار با محیط‌ زیست محسوب می‌شود.

مزایا و معایب سمند EF7

مزایا و معایب سمند EF7

راحتی کابین سمند EF7، یکی از مزیت‌هایی است که در تمامی اعضای خانواده سمند به چشم می‌خورد.

توان مناسب موتور EF7 در مقایسه با سایر رقبای داخلی‌، از دیگر مزیت‌های سمند EF7 است.

همچنین عدم‌ تغییر قابل‌توجه قدرت موتور هنگام استفاده از گاز هم نکته‌ای است که نباید به‌ راحتی از کنار آن گذشت.

این‌ها علاوه بر نکاتی که بالاتر به آن‌ها پرداختیم از مزایای سمند EF7 به شمار می‌روند؛ اما معایب سمند EF7 به شرح زیر است:

گرانی قطعات از معایبی است که با توجه به تولید داخل بودن این خودرو می‌تواند برای صاحب خودرو آزاردهنده باشد.

موتور EF7 از قدرت قابل قبولی برخوردار است، اما این موضوع در سرعت‌‌های پایین چندان صدق نمی‌کند و به گواه مالکین، قدرت موتور پس از عبور از سرعت 60 کیلومتر بر ساعت خود را نشان می‌دهد.

همچنین در سر‌عت‌های بالا صدای زیادی به اتاق منتقل می‌شود که با افزایش صدای سیستم صوتی حل می‌شود!

مزایا و معایب سمند EF7 | معایب کلی سمند EF7

معایب کلی سمند EF7

اما در پایان این مقاله بد نیست نگاهی کلی به معایب سمند ef7 داشته باشیم تا در زمان انتخاب بتوانید خودرو مناسبی که بعدا شما را دچار دردسر نکند بخرید

  • استهلاک بالای بخش های فنی
  • هزینه بالای نگهداری خودرو
  • تنبل شدن خودرو بعد از مدت زمانی استفاده
  • مصرف بالای سوخت
  • ترمز ضعیف به نسبت قیمت و سایر رقبا

بهترین جنس قطعات و روغن برای سمند EF7

اگر دفترچه‌ راهنمای سمند EF7 را مطالعه کنید، متوجه می‌شوید که روغن موتور مناسب برای سمند EF7 10W-40 SL»» سینتیک است.

برای تعویض روغن‌موتور موتور EF7، در میان برندهای مختلف ایرانی و خارجی انتخاب‌های زیادی خواهید داشت؛ از کاسترول و توتال گرفته تا بهران.

در واقع اغلب روغن‌ موتورهای تمام سنتتیک و نیمه سنتتیکی موجود در بازار همه برای این موتور مناسب هستند.

در مورد تسمه تایم هم مدل پاور گریپ (گیتس) می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

تسمه تایم هر خودرو باید پس از طی مسافت خاصی که در دفترچه آن ذکر شده است تعویض گردد، اما در نظر داشته باشید که اگر تسمه تایم پوسیده باشد باید تعویض شود، حتی اگر با مقدار مسافت درج‌شده در دفترچه راهنمای خودرو فاصله زیادی داشته باشید.

بیشتر بخوانید:

بررسی و معرفی کامل دنا پلاس

بررسی مشخصات فنی و نکات مثبت تیبا 2 هاچ بک



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (4 رای)  

    ۲ دیدگاه

    شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

    فرزاد | ۲ سال پیش
    سلام وقت بخیر شتاب اولیه سمند ef7چجوری برطرف میشه کرد
    1
    1
    فرزاد | ۲ سال پیش
    سلام وقت بخیر سمند ای اف سون دارم لطفا راهنمایی کنین شتاب اولیه ضعیفه چیکار کنم رفع بشه ممنونم
    2
    1
    
    hits