دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بررسی کامل مشخصات فنی و نکات ضعف و قوت تیبا ۲
1
زمان مطالعه: 14 دقیقه
تیبا یکی دیگر از شاهکارهای شرکت سایپا محسوب می‌شود که در اصل باید آن را یک پراید ارتقا یافته دانست! این خودرو اولین بار در سال 1387 و با نام مینیاتور (miniature) به همگان معرفی شد، اما پس از مدتی شرکت سایپا تصمیم گرفت نام تیبا را برای این خودرو...

تست و بررسی مشخصات فنی و ظاهری تیبا 2 هاچ بک

در میان خودروسازان نوپا و کوچک، استفاده از پلتفرم‌های قدیمی امری طبیعی و رایج محسوب می‌شود؛ حتی بسیاری از شرکت‌های مطرح امروزی هم زمانی کارشان را از همین جا آغاز کرده‌اند.

پس ما با اصل این قضیه مشکلی نداریم؛ ولی ایراد کار اینجاست که خودروسازان داخلی ما بیش از نیم قرن قدمت و تجربه دارند و در نتیجه به هیچ عنوان تازه کار محسوب نمی‌شوند!

پس حق داریم که انتظار بیشتری از آن‌ها داشته باشیم. نکته منفی دیگر این‌که برخی از پلتفرم‌های مورد استفاده در کشورمان به قدری قدیمی و منسوخ شده هستند که ارتقاء و توسعه آن‌ها امری بیهوده به نظر می‌رسد، چرا که این محصولات به دلیل مهندسی بسیار قدیمی از پتانسیل کافی برای هماهنگ شدن با استاندارد های روز برخوردار نیستند.

در واقع وقت و هزینه‌ای که باید برای ایمن شدن امثال پراید صرف شود خیلی بیشتر از خرید حق امتیاز تولید خودرویی جدید تر خواهد بود.

اما چه کنیم که فعلاً شرایط بازار ما بدین صورت است و بدتر این‌که جدیداً به دلیل افزایش شدید قیمت ارز و کاهش قدرت خرید مردم، بازار این خودروهای قدیمی و از رده خارج رونق بیشتری پیدا کرده.

به همین دلیل گروه «باما» ضمن ابراز ناخشنودی از وضع موجود و آرزوی پیشرفت سریع‌تر خودروسازان داخلی، سعی دارد توجه بیشتری به این قسمت از بازار داشته باشد تا هموطنان بتوانند با آگاهی بیشتری نسبت به خرید این خودروها اقدام نمایند.

با این مقدمه امروز به سراغ یکی از ارزان‌ترین هاچ‌بک‌های داخلی یعنی تیبا 2 آمده‌ایم.

خودرویی که مدتی پس از ارائه مدل صندوقدار به بازار عرضه شد و توانست به لطف طراحی جوان‌پسندانه و صد البته نبود رقیبی مطرح در این رنج، به خوبی در بازار داخلی جا بیافتد و طرفداران زیادی برای خودش دست و پا کند.

​ نمای ظاهری تیبا 2 هاچ بک

طراحی ظاهری تیبا 2 هاچ بک

شاید صحبت کردن از ظاهر تیبا 2 چندان جذابیتی نداشته باشد، چرا که همه ما سال‌های سال است با این چهره مغموم و قدیمی آشنا هستیم و فکر نمی‌کنم کسی با طراحی این خودرو بیگانه باشد.

اما به رسم همیشگی چند خطی در مورد نکات ظاهری خودرو تیبا 2 صحبت خواهیم می‌کرد.

در ابتدا فقط نمونه صندوقدار این محصول به بازار ارائه شد که با توجه به چراغ‌ها و جلوپنجره کوچک و خطوط از سر باز کنی روی گلگیر هایش نظرات چندانی را به خود جلب نکرد.

در واقع اکثر طرفداران تیبا، طراحی این خودرو را صرفاً به دلیل خسته شدن از ظاهر قدیمی پراید و نبود رقیب مطرحی در این رنج مناسب دانستند.

اما با ورود مدل هاچ بک تیبا، اوضاع تا حدودی تغییر کرد چرا که شکل و شمایل قسمت پشتی تیبا 2 جذاب‌تر از مدل صندوقدارش از کار درآمد و توانست نظر برخی از مشتریان جوان را به خود جلب کند.

نکته جالب اینکه دماغه و نیم رخ تیبا 2 هم علی‌رغم تشابه کامل با نمونه های سدان، در مدل هاچ بک جلوه بهتری پیدا کرده اند.

علتش هم این است که این چراغ‌ها و جلوپنجره کوچک و حالت تخم مرغی سقف و ستون‌ها با فرم کلی یک هاچ بک جمع‌وجور، هارمونی بیشتری دارند و ناهماهنگی‌های نمونه سدان، اینجا کمتر به چشم می‌آید.

به همین علت است که بسیاری افراد، تیبا 2 را علیرغم قیمت بالاتر و فضای صندوق محدودتر، به نمونه صندوقدارش ترجیح می‌دهند.

البته این را هم داخل پرانتز بگوییم که کیفیت رنگ پایین و مونتاژ نه چندان دقیق قطعات تیبا، تاثیر منفی زیادی بر چهره‌اش گذاشته‌اند؛ در واقع شما هر چقدر هم که خوش‌قیافه باشید با لباس‌های رنگ و رو رفته و نامرتب خوش تیپ به نظر نمی‌رسید و در مورد تیبا هم فاصله زیاد درزهای میان قطعات و کیفیت پایین رنگ استفاده شده از جذابیت‌های ظاهری خودرو کاسته است.

بررسی مشخصات فنی تیبا 2 هاچ بک

طراحی داخلی تیبا 2 هاچ بک

در داخل کابین تیبا 2 هم کیفیت پایین متریال استفاده شده و مونتاژ متوسط قطعات روی زیبایی تاثیر منفی گذاشته‌اند و در نتیجه با این‌که خطوط داخلی تیبا شکیل‌تر از امثال پراید طراحی شده اما حس چندان برتری به ما منتقل نمی‌کند؛ البته با توجه به این‌که تیبا یکی از ارزان‌ترین خودروهای بازار داخلی محسوب می‌شود می‌توانیم در این مورد هم با دید ارفاق به قضیه بنگریم چون در شرایطی که امثال ساندرو با قیمت حدوداً 3 برابر تیبا، کابین زمخت و خشکی دارند نمی‌شود از خودرویی در این سطح توقع چندان زیادی داشت.

فضای کابین تیبا 2 هاچ بک

فضای کابین تیبا برای یک هاچ بک شهری قابل قبول است و تیبا 2 می‌تواند از یک خانواده کم جمعیت میزبانی کند اما توقع نداشته باشید که 5 سرنشین بزرگسال در این خودرو احساس راحتی کنند.

در مورد صندوق عقب تیبا 2 هم اوضاع روبه راه است و برخلاف خودرویی مثل ام وی ام 110 جدید، می‌توانید روی محفظه صندوق تیبا 2 تا حدودی حساب باز کنید؛ ضمناً صندلی‌های عقب نیز قابلیت تاشوندگی دارند که هرچند به خوبی مسطح نمی‌شوند اما به هر حال قابلیت حمل بار خودرو را به شکل چشم‌گیری افزایش خواهند داد.

ارزش خرید تیبا 2 | مشخصات فنی تیبا 2 | نکات ضعف و قوت تیبا 2

امکانات رفاهی و ایمنی تیبا 2 هاچ بک

از خودرویی در این رنج، توقع زیادی نداریم و تیبا هم آپشن فراتر از انتظار و غافلگیر کننده‌ای به ما ارائه نمی‌کند.

اینجا همان گزینه‌های ساده و ابتدایی مثل کیسه هوا برای راننده و سرنشین کناری، ترمزهای ضد قفل ABS، سیستم ضد سرقت (Immobilizer)، مه‌شکن‌های جلو و عقب، شیشه‌های برقی جلو، سیستم تهویه مطبوع دستی، پخش صوتی ساده، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو از داخل، صندوق پران و مواردی از این دست دیده می‌شوند که برای این روزها امکاناتی کاملاً معمولی به حساب می‌آیند.

البته شما در برابر پرداخت پول بیشتر می‌توانید خودروی خود را به گزینه‌های دیگری مثل آینه‌های جانبی و شیشه‌های عقب برقی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک یا رینگ‌های آلومینیومی نیز مجهز کنید.

ضمناً بسیاری از کمبودهای تیبا مثل سنسورها و دوربین پارک، نمایشگر و رهیاب ماهواره‌ای و مواردی از این دست نیز به راحتی در فروشگاه‌های لوازم جانبی قابل خرید و نصب هستند اما به هر حال بسیاری از مشتریان ترجیح می‌دهند خودروی خود را با امکانات اصطلاحاً فابریک از کارخانه دریافت کنند تا با مشکلاتی مثل سیم‌کشی ناشیانه مواجه نشوند.

در مورد عملکرد دقیق ایمنی هم مثل همیشه به در بسته می‌خوریم. در واقع تیبا 2 هم مثل سایر محصولات داخلی، مورد آزمایش استانداردی قرار نگرفته و در نتیجه نمی‌توان در مورد امنیتش خیلی صحبت کرد.

اما در هر صورت با توجه به این‌که تیبا بر روی پلتفرم خودروی بدنامی به نام پراید توسعه یافته و از نظر تجهیزات کمکی ایمنی هم در فقر مطلق به سر می‌برد نمی‌توانیم نسبت به این پارامتر خیلی خوش‌بین باشیم؛ هرچند اصلاحاتی مثل ضخیم‌تر شدن ستون‌ها و مشاهدات عینی از تصادفات این محصول به ما این امید را می‌دهند که وضعیت تیبا حداقل از فاجعه‌ای به نام پراید مناسب‌تر باشد اما به هر حال بهتر است که روی این خودرو به عنوان یک گزینه شهری و نه جاده‌ای حساب باز کنید و سفرهای طولانی خود را حتی‌الامکان به سیستم حمل‌ونقل عمومی واگذار کنید.

یک نکته جالب هم داخل پرانتز بگوییم و آن این‌که سایت سایپا در قسمت تجهیزات ایمنی از ترمزهای ABS تیبا به عنوان یک سیستم پیشرفته یاد کرده!

حال آن‌که این سیستم در حدود 40 سال قدمت دارد و تقریباً دو دهه است که در بسیاری از کشورها به صورت استاندارد اجباری روی خودروها قرار می‌گیرد.

با این دیدگاه مشخص می‌شود که سطح توقع خودروسازان ما در بحث ایمنی تا چه اندازه با استانداردهای روز فاصله دارد.

نمای ظاهری تیبا 2 هاچ بک

مشخصات فنی تیبا 2 هاچ بک

با گشودن در کاپوت تیبا 2 با پیشرانه ارتقاء یافته پراید مواجه می‌شویم؛ در واقع پیشرانه 4 سیلندر تنفس طبیعی پراید قبل از این‌که میهمان بدنه تیبا شود توسط مهندسین مگاموتور و همکاری شرکت FEV آلمان مورد بازنگری و اصلاحات زیادی قرار گرفته و در نتیجه هم از نظر حجم و هم عملکرد کلی، پیشرفت نسبتاً خوبی تجربه کرده است.

حالا قلب تپنده تیبا 1.5 لیتر حجم دارد و با 87 اسب‌بخار قدرت و 128 نیوتن‌متر گشتاور نه تنها قدرت بیشتری نسبت به پدرش ارائه می‌کند بلکه قادر است برای برخی از گزینه‌های گران‌تر بازار مثل پژو 206 تیپ 2 یا ام وی ام 110 جدید نیز خط و نشان بکشد.

مصرف سوخت تیبا 2 هاچ بک

اما در مورد مصرف سوخت تیبا 2 اگر بخواهیم به عدد اعلامی کارخانه یعنی 6.53 لیتر در سیکل ترکیبی استناد کنیم باید بگوییم که وضعیت تیبا مناسب است؛ اما تجربه نشان داده که با توجه به خرابی‌های شایع سنسورهای موتور، مصرف سوخت تیبا در عمل بیش از این صحبت‌ها خواهد بود.

ضمناً تیبا فقط در نمونه مجهز به جعبه‌دنده 5 سرعته دستی به بازار عرضه می‌شود و برای خرید مدل اتوماتیک باید با صرف پول بیشتر به سراغ برادر تازه به دوران رسیده‌اش یعنی کوییک بروید!

ارزش خرید تیبا 2 | مشخصات فنی تیبا 2 | نکات ضعف و قوت تیبا 2

رانندگی تیبا 2 هاچ بک

پشت فرمان تیبا با محیطی ساده و بی‌آلایش روبه‌رو می‌شویم که از نظر دسترسی به ادوات شرایط مطلوبی دارد.

اما همانطور که در بخش ایمنی اشاره کردیم ستون‌های تیبا نسبت به پراید اندکی پهن‌تر شده‌اند و این قضیه دید خودرو را در هنگام دور زدن یا دنده عقب رفتن محدود کرده.

البته با توجه به سایز بدنه تیبا 2، خیلی زود به ابعادش عادت می‌کنید اما به هر حال حس تسلطی که در پراید شاهد بودیم اینجا دیده نمی‌شود. البته اگر این افزایش قطر ستون‌ها به بهبود هر چند جزئی ایمنی کمک کرده باشند که به نظر می‌رسد همینطور هم باشد باید بگوییم که این کار ارزشش را داشته است.

مشکل دیگری که در هنگام دور زدن متوجهش می‌شوید شعاع گردش زیاد فرمان است.

در واقع تیبا در مواقعی که انتظارش را ندارید شما را مجبور به دور دو فرمان می‌کند!

البته این مورد می‌تواند در سرعت‌های بالاتر به امنیت بیشتر و تسلط بهتر بر روی فرمان منجر شود اما برای یک خودروی شهری که قرار است قدرت مانور بالایی در کوچه‌های تنگ داشته باشد نکته‌ای منفی به حساب می‌آید.

ارزش خرید خودرو تیبا 2

کیفیت سواری تیبا 2 هاچ بک

در خصوص کیفیت سواری باید بگوییم که تیبا در جایگاه خود، سواری قابل قبولی دارد و با سیستم تعلیق نسبتاً نرم Torsion beam، آرامش مناسبی را به سرنشینان هدیه می‌کند.

البته این نرمی سیستم تعلیق در کنار تایرهای باریک و نه چندان چسبنده، پایداری تیبا را با اختلال مواجه کرده و در نتیجه تیبا 2 در سرعت‌های بالا و یا هنگام فرمان دادن‌های سریع، تا حدودی ناپایدار به نظر می‌رسد.

ضمن این‌که فرمان تیبا هم اطلاعات چندان دقیقی از مسیر به دستان راننده منتقل نمی‌کند؛ البته این ویژگی‌ها در اکثر خودروهای ارزان‌قیمت دیفرانسیل جلو شایع هستند و رقبای داخلی تیبا 2 مثل پراید و ام‌وی‌ام 110 هم شرایط بهتری ندارند.

ترمزها نیز که در جلو از نوع دیسکی و عقب کاسه‌ای و مجهز به سیستم ضد قفل هستند عملکرد متوسطی از خود نشان می‌دهند و اگر خیلی بی گدار به آب نزنید شما را با مشکل خاصی مواجه نخواهند کرد.

به طور کلی تیبا به نوعی بر روی پلتفرم پراید توسعه یافته و طبیعی است که از بسیاری جهات رفتاری مشابه با آن محصول داشته باشد. اما در ساخت این خودرو از قطعات فرزند مدل بالاتر کیا، یعنی ریو هم کمک گرفته شده که هرچند این کار تعمیرات تیبا را اندکی پیچیده کرده اما به سواری بهتر و راحتی بیشتر خودرو منجر شده است.

ارزش خرید تیبا 2 | مشخصات فنی تیبا 2 | نکات ضعف و قوت تیبا 2

تجربه رانندگی با تیبا 2 هاچ بک

حالا وقت آن رسیده که پدال گاز را به چالش بکشیم تا ببینیم 87 اسب زیر کاپوت تا چه اندازه سر حال هستند!

پس از مدتی رانندگی و آزمایش در شرایط مختلف متوجه شدیم که تیبا نسبت به رده قیمتی خودش شتاب قابل قبولی دارد؛ خوشبختانه کشش خودرو در دورهای پایین هم کافی است و ضریب مناسب دنده‌ها باعث شده که در سربالایی‌ها با مشکل خاصی مواجه نشویم.

البته با روشن کردن کولر میزان افت عملکرد پیشرانه کاملاً محسوس بود اما به طور کلی از وضعیت شتابگیری تیبا در قیاس با رقبای این رده و حتی برخی از خودروهای گران‌تر راضی بودیم.

پس به طور کلی می‌شود گفت که اصلاحات صورت گرفته روی پیشرانه پراید جواب داده و در نتیجه واکنش‌ها به پدال گاز در این محصول به شکل محسوسی بهبود یافته است؛ اما این تغییرات مشکلاتی هم ایجاد کرده‌اند؛ مورد اول اینکه پیشرانه تیبا خیلی خشک و خشن کار می‌کند و در نتیجه با بالا بردن دور موتور، صدای آزاردهنده‌ای به کابین منتقل می‌شود.

البته با اضافه کردن نمد زیر کاپوت می‌توانید مقداری از بلندی این صدا بکاهید اما باز هم مشکل به طور کامل برطرف نخواهد شد.

جدای از این مورد، لرزش پیشرانه تیبا 2 نیز در دورهای بالاتر، مقداری بیش از حد انتظار ما بود که برخی این مشکل را به دلیل ساختار آن و برخی دیگر کیفیت و طراحی نامناسب دسته موتورها می‌دانند.

در واقع صدا و لرزش زیاد پیشرانه باعث شده که سرعت ماشین بیش از آنچه که واقعاً هست به نظر برسد.

همچنین مشکلات خرابی سنسورها که در پراید هم نسبتاً شایع بود همچنان برطرف نشده و حتی شاید با شدت بیشتری در تیبا ادامه یافته است.

خلاصه اینکه با خرید این خودرو باید به روشن بودن چراغ چک موتور تا حدودی عادت کنید! اما با تمامی این صحبت‌ها اگر به شتاب و سرعت و راحتی بیشتر، اهمیت می‌دهید باید به شما بگویم که تیبا 2 از این نظر کاملاً ارزش اضافه پرداخت نسبت به پراید را دارد.

نکات ضعف . قوت تیبا 2

نتیجه‌گیری

اگر به دنبال یک هاچ بک نسبتاً ارزان‌قیمت صفر کیلومتر (یا مشابه صفر) باشید گزینه‌های زیادی پیش رویتان نخواهد بود.

در واقع با توجه به این‌که پژو 206 تیپ دو اختلاف قیمت حدود 40 درصدی با تیبا 2 دارد فقط می‌توانیم روی پراید، ام وی ام 110 جدید و همین تیبا 2 تمرکز کنیم.

خوب در این بین باید بگوییم ام وی ام 110 با توجه به فرمان نرم‌تر، مصرف سوخت پایین‌تر، ارگونومی بهتر و آرامش بیشتر درون کابین می‌تواند در قالب خودرویی صرفاً شهری گزینه کارآمدتری باشد؛ اما اگر به شتاب و سرعت خودرو اهمیت می‌دهید و قصد دارید گاهی با هاچ بکتان از شهر هم خارج شوید، بدون شک تیبا 2 با قدرت و گشتاور بیشتر و صندوق عقب جادارتر، گزینه مناسب‌تری برای شما خواهد بود.

ضمن این‌که محصول سایپا از نظر قیمت و دسترسی به قطعات یدکی هم شرایط بهتری دارد و در بازار دست دوم نیز راحت‌تر به پول نقد تبدیل می‌شود.

مطالب پیشنهادی:

بررسی خودرو سایپا رهام

همه چیز درباره خودرو رهام + امکانات و مشخصات فنی

پلوس چیست؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
1.0 از 5 (1 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits