دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روش های بالا بردن عمر ماشین
2
زمان مطالعه: 8 دقیقه
افزایش عمر خودرو : بسیاری از کارشناسان معتقدند که خودروهای قدیمی طول عمر بیشتری نسبت به اتومبیل های جدید دارند اما به موازات کاهش عمر، خودروهای جدید از نظر ایمنی و رفاهی بهبود یافته اند. در صورت رعایت برخی موارد و دقت نظر در نحوه بکارگیری خودرو می...

کارهایی که باعث کاهش عمر خودرو می شوند !

عمر خودرو : محافظت از وسیله نقلیه یکی از مهمترین کارهایی است که باید رانندگان و صاحبان خودرو در نظر داشته باشند. استفاده نادرست و انجام برخی کارها از عمر مفید یک خودرو می کاهد.

یک صاحب خودرو می تواند با انجام برخی فعالیت های مثبت عمر مفید خودروی خود را تا دو برابر افزایش دهد و گاهی با برخی فعالیت های غلط عمر یک خودرو به نصف کاهش پیدا می کند.

به عنوان فردی که علاقمند به خودرو هستید بهتر است با دانستن برخی نکات نه تنها خودرو را محافظت کنید بلکه میزان هزینه ها را نیز کاهش دهید.

راهکارهایی برای افزایش عمر خودرو

1. تنظیم باد خودرو

بر اساس تحقیقات مختلفی که تا امروز انجام شده، کم باد بودن تایرها باعث افزایش مصرف سوخت و همچنین بد حرکت کردن خودرو می شود همچنین در زمان پرباد بودن بیش از اندازه تایر آسیب های جدی به سیستم فرمان دهی وارد خواهد شد.

همیشه دفترچه راهنمایی خودرو را خوانده و باد تایرها را به درستی تنظیم کنید.

2. ترمز دیر هنگام

این مورد خیلی آسان حل خواهد شد و تنها کافی است منتظر لحظه آخر برای ترمز کردن نشوید. کوبیدن بر روی پدال ترمز تنها چند ثانیه قبل از برخورد با خودرویی دیگر عمر ترمز و تایرها را کاهش می دهد.

پیشنهاد می شود در ذهنتان محاسباتی را برای ترمز کردن داشته باشید تا طی یک مسیر پیش بینی شده به نرمی ترمز نمایید.

3. گاز دادن بیهوده

بیهوده فشردن پدال گاز و یا تیک آف کردن باعث فشار آمدن شدید به پیشرانه شده و عمر آن را به شدت کاهش می دهد.

در این حالت بنزین زیادی به موتور تزریق می شود و فعالیت ها با چندین برابر سرعت انجام می شوند که حتی در قوی ترین خودروهای مسابقه ای هم این عمل منجر به خراب شدن پیشرانه خودرو می شود. همیشه زمان بندی درستی برای شروع کردن حرکت داشته باشید.

4. خورشید، دشمن خودرو

همانطور که ماندن خودرو زیر برف و باران بیش از اندازه به آن آسیب های جدی وارد می کند، خورشید نیز می تواند باعث خراب شدن بسیاری از بخش های خودرو شود.

شاید رها شدن از نور خورشید کار سختی باشد اما همیشه به آن فکر کنید و تا حد امکان خودرو را در سایه قرار دهید. بلند شدن رنگ، ترک خوردن چراغ ها و جلو داشبورد خودرو تماما به خاطر تابش نور خورشید هستند.

5. کثیف بودن خودرو

کثیف بودن یکی از قاتلان خودرو به شمار می آید. شما به عنوان کسی که هفته ای دو تا سه بار به حمام می روید چرا علاقه ای به شستن خودروی خود حداقل برای 1 بار در ماه ندارید؟

شستن خودرو شاید کار خیلی خاصی نباشد اما در افزایش عمر آن به شدت موثر است.

6. مشکلات روغن موتور

اشتباه در این مورد بیشترین میزان اثرگذاری را در کاهش عمر خودرو خواهد داشت. بسیاری از مردم روغن موتور اشتباه و ای متفرقه درون خودرو می ریزند، یا در زمان مناسب اقدام به تعویض روغن نمی کنند به همین دلیل عمر موتور خودرو به شدت کاهش پیدا می کند.

بهترین پیشنهاد در این زمینه استفاده از روغنی است که کارخانه پیشنهاد داده است.

برای افزایش طول عمر مفید خودرو و جلوگیری از خرابی آن باید برخی از قطعات اتومبیل مانند تسمه تایم، روغن موتور و غیره را در زمان مناسب و به موقع تعویض کنید.

بیشتر بخوانید :

۱۲ راهکار اصولی برای نگهداری از خودرو در تابستان

کاپوتاژ خودرو : تمامی مراحل دریافت برگه کابوتاژ ماشین

مهم ترین تفاوت های دزدگیر و ردیاب خودرو چیست ؟

۱۰ روش آماده سازی خودرو برای سفر در زمستان

5 مورد از بهترین تجهیزات امنیتی خودروهای لوکس

7. تعویض به موقع تسمه تایم خودرو

چنانچه پیش از این هم در بخش دانستنی های خودرو در گفته شد ارتباط میان میل لنگ و سایر اجزای موتور به واسطه تسمه تایم انجام می شود در خودروهای قدیمی، ارتباط میان میل لنگ و سایر اجزای موتور توسط زنجیری خاص برقرار می شد که بعدها این جنس به علت صدای بالای موتور فلزی به پلاستیکی تغییر کرد.

بی توجهی به تعویض به موقع تسمه تایم، خسارات زیادی را به همراه دارد زیرا اگر تسمه تایم در سرعت بالا پاره شود، تعمیر و آماده سازی مجدد اتومبیل، بسیار هزینه بر است.

عمر متوسط تسمه تایم بر حسب میزان کارکرد کیلومتر خودرو است و زمان تعویض تسمه تایم معمولا پس از 60 تا 80 هزار کیلومتر کارکرد، می باشد.

پس از 80 هزار کیلومتر، تسمه تایم پاره نخواهد شد، اما بهتر است پس از طی این مسافت به علت هزینه های سنگینی که پارگی تسمه تایم به همراه دارد، آن را تعویض نمود، حداقل کارکرد برای تعویض تسمه تایم 60 هزار کیلومتر است.

8. کنترل قطعات مصرفی خودرو

کنترل و دقت نظر در بازدید قطعات مصرفی از دیگر مولفه های تاثیرگذار در بالا بردن عمر خودرو است.

برخی به اشتباه تصور می کنند قطعات خودرو های فعلی نیز مانند اتومبیل های قدیمی عمر طولانی و کارکرد خوبی دارند اما باید بدانید در صورت نو بودن این قطعات نیز باید آنها را کنترل نمود و نباید چنین ذهنیتی داشت.

از مواردی که باید در بازه های زمانی میان مدت کنترل شوند :سیستم ترمز، باتری، تصفیه بنزین، شیلنگ ها، تسمه دینام، وایر، شمع ها و... هستند که باید در صورت مشاهده نشانه های خرابی به تعویض آن ها اقدام کرد، زیرا خرابی برخی از آنها خسارات سنگینی به همراه دارد.

9. نشت آب یا روغن از شیلنگ ها

نشتی هایی است که در قالب روغن، آب یا ضد یخ از خودرو خارج می شوند از دیگر نشانه های خرابی خودرو هستند.

اگر در خودرو نشت آب یا روغن از شیلنگ ها یا کاسه نمد وجود داشته باشد باید به آن اهمیت داد، زیرا با شدت گرفتن نشتی، مقدار آب یا روغن ترمز، موتور و... کاهش می یابد و خساراتی را به دنبال دارد، پس هیچ گاه از کنار این آلارم ها و نشانه های ساده، بی تفاوت عبور کرد.

10. توجه به لاستیک و عمر مفید آن

بروز ایراد و یا انقضای عمر مفید لاستیک، خسارات مالی و جانی فراوانی مانند ترکیدگی ناگهانی لاستیک درتصادفات نابهنگام، فشار به جلوبندی خودرو به همراه دارد بنابراین با مشاهده تجارب تلخی از ترکیدگی لاستیک خودرو و تمام شدن لنت، باید با حساسیت بسیار به عمر مفید و میزان آج لاستیک توجه کرد.

11. بررسی عملکرد سیستم خنک کننده خودرو

عامل موثر دیگر در ارتقای عمر مفید اتومبیل کنترل و بازبینی سیستم خنک کننده خودرو است. در صورت روشن بودن موتور خودرو، اجزای مختلف آن با نظم خاصی با هم درگیر هستند که همه این فعالیت ها سبب بالا رفتن دمای موتور می شود.

برای جلوگیری از این افزایش دما، کارکرد استاندارد و صحیح سیستم کنترل دما یا خنک کننده نقش ویژه ای دارد بنابراین نباید از کنترل فنی خودرو و مسیر و مجاری عبور مایع خنک کننده غافل شد.

12. بروزرسانی نرم افزار های خودرو در اتومبیل های پیشرفته

به روز رسانی نرم افزارها در کارکرد صحیح خودرو های پیشرفته کنونی نقش پر اهمیتی دارد. سیستم الکترونیکی و نرم افزار های فعال در خودرو های جدید بسیار مهم است.

هنگامی که نرم افزارها را بروزرسانی می کنیم، برخی نارسایی های خودرو نیز بهبود می یابد؛ توجه و دقت نظر در این خصوص عمر مفید خودرو را بالا می برد.

بازدید دوره ای خودرو (حداقل سالی یکبار) توسط مکانیک یا کارشناس فنی خِبره می تواند از بروز نارسایی هایِ پنهانی و احتمالی جلوگیری کند.

13. مراعات با پا به سن گذاشته ها

اگر خودرو شما کار کرده و قدیمی است وبیشتر در پارکینگ می ماند تا از آن به صورت روزانه و همیشگی استفاده کنید، توصیه می کنیم قطعات در ارتباط با مایعات مثل روغن، ضدیخ، روغن ترمز و... را مورد بررسی قرار دهید زیرا شیلنگ ها و اجزایی مانند واشرها نیز به مرور زمان دچار خشکی شده و کار خوب خود را از دست می دهند.

به همین دلیل باید از فشار آوردن بیش از حد به خودروهای قدیمی پرهیز کنید.

14. بازرسی فیلتر هوای خودرو

کثیفی یا مسدود شدن فیلتر هوا، باعث افزایش مصرف سوخت خودروی شما می شود. تعویض فیلتر هوا نیز بستگی به شرایط آب و هوایی دارد اما به طور معمول باید فیلتر هوا در هر 5000 کیلومتر تعویض شود.

15. باطری های خودرو را بررسی کنید

باطری را هر پاییز و در یک زمان بندی سه ساله بررسی کنید. سرما تاثیر منفی در باطری خودرو دارد، ممکن است باطری در دمای 20 درجه ی سانتی گراد بدون مشکل باشد اما زمانیکه دما کم و سرما روشن نشود.

16. بنزینِ خوب بزنید

برخی از پمپ های بنزین، بنزین خوبی ندارند پس باید دقت کنید که دیگر به این پمپ های بنزین مراجعه نکنید.

هر چند وقت یکبار بنزین خالص و سوپر بزنید وصافی بنزین خودرو را هر 5000 کیلومتر تعویض کنید. جایگاه های سوخت از فیلترینگ مناسبی برخوردار نیستند بنابر این تعویض صافی بنزین ضرورت دارد.

17. قبل از حرکت خودرو را گرم کنید

پیش از حرکت در زمستان اجازه دهید کمی موتور گرم شود. این کار موجب می شود روغن در موتور و ترمزها به دمای لازم برسد.

بیشتر بخوانید :

راهکارهای طلایی برای نگهداری از خودرو در زمستان

گیربکس‌ اتوماتیک | 6 عامل تخریب کننده گیربکس‌ اتوماتیک خودرو

نکات مهم برای خرید خودروی دست دوم و کارکرده

لرزش خودرو : ۹ دلیل اصلی لرزش غیر عادی ماشین

مزایا و معایبی که رینگ اسپرت بر خودرو دارد



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits