دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با جدیدترین شرایط مهاجرت و اقامت در ترکیه
0
زمان مطالعه: 7 دقیقه
با شروع سال جدید، شرایط مهاجرت و اقامت در کشورها نیز تغییر می کند. در ادامه قصد داریم شما را با جدیدترین شرایط اقامت در ترکیه آشنا نماییم. تا انتها با ما همراه باشید.

شرایط جدید اقامت در ترکیه

شرایط جدید اخذ اقامت در ترکیه موضوع مورد بحث ماست. کشور دوست و همسایه ترکیه دارای روابط بسیار خوبی با ایران است به صورتی که شهروندان ایرانی می توانند بدون ویزا به این کشور بعنوان توریست سفر نموده و حداکثر ۶ ماه در ترکیه اقامت داشته باشند.

راه های مهاجرت به ترکیه و کسب اقامت و تابعیت در این کشور از طرقی نظیر کار، تحصیل، سرمایه گذاری، تولد، پناهندگی و ازدواج در این نوشتار بررسی می شود.

اخذ اقامت کوتاه مدت در ترکیه

اقامت کوتاه مدت ترکیه معمولاً اقامتی یکساله است که به منظور فعالیت‌های مختلفی چون کار، تحصیل و مقاصد توریستی صادر می‌شود. یکی از دلایل عمده‌ای که افراد مبادرت به دریافت اقامت کوتاه مدت می‌نمایند، این است که افراد بعد از چند سال تمدید اقامت کوتاه مدت، قادر به اخذ اقامت دائم ترکیه می‌باشند.

روش های اخذ اقامت کوتاه مدت در ترکیه

  • اقامت به منظور تحقیقات علمی
  • راه اندازی کسب و کار و برقراری ارتباطات تجاری (اقامت ترکیه از طریق سرمایه گذاری)
  • اقامت توریستی یا اقامت ترکیه با اجاره ملک (به منظور مقاصد گردشگری)
  • حضور در برنامه‌ها و کارگاه‌های آموزشی شرکت‌های محلی ترکیه
  • اقامت تحصیلی یا شرکت در برنامه‌های بین المللی که مراکز آموزشی ترکیه برگزار می‌کنند
  • اخذ اقامت به منظور استفاده از برنامه‌های درمانی (بشر دوستانه)
  • اقامت از طریق یادگیری زبان ترکی
  • شرکت در برنامه‌های آموزشی، تحقیقی، کارآموزی و یا دوره‌های تخصصی از طریق سازمان‌های عمومی
  • اجازه اقامت برای قربانیان قاچاق انسان
  • اقامت ترکیه با خرید خانه (مالکیت اموال غیرمنقول)
  • گرفتن اقامت ترکیه از طریق ازدواج

مدارک مورد نیاز برای دریافت اجازه اقامت کوتاه مدت ترکیه

مدارک مورد نیاز برای اقامت کوتاه مدت در ترکیه عبارتند از: ارائه مجوز اقامت ترکیه برای اولین بار، فرم امضا شده درخواست مجوز اقامت، اصل و کپی صفحات گذرنامه، چهار قطعه عکس احراز هویت

اطلاعات کافی در مورد برنامه و دلایل اقامت در ترکیه، ارائه بیمه درمانی معتبر (افراد بالای ۶۵ سال و زیر ۱۸ سال معاف هستند)، ارائه اجاره نامه معتبر و اطلاعات دقیق محل اقامت

مدارک مورد نیاز برای تمدید مجوز اقامت کوتاه مدت ترکیه

فرم رسمی درخواست مجوز اقامت، فرم راندوو (درخواست ملاقات)، اصل و کپی رنگی گذرنامه یا سند سفر، ترجمه رسمی صفحات گذرنامه، ارائه مجوز اقامت قبلی (کپی رنگی)، دو قطعه عکس احراز هویت

مطلع ساختن مقامات ترکی از وجود منابع کافی و پایدار مالی برای زمان اقامت، مدارک مربوط به تجدید دوره از سازمان مربوطه و موسسات دولتی، رضایت نامه جدید و نامه تعهد در مورد کودکان زیر ۱۸ سال

بیمه درمانی معتبر (افراد زیر ۱۸ سال و بالای ۶۵ سال از ارائه این مدرک معاف هستند)، پرداخت هزینه‌های اداری برای دریافت کارت اقامت، هزینه‌های واریزی اداره مهاجرت

فرآیند اخذ اقامت کوتاه مدت چه مدت زمان می‌برد ؟

اگر همه مدارک مورد نیاز برای درخواست شهروندی کامل باشد، فرآیند اخذ اقامت کوتاه مدت در یک بازه زمانی نرمال و چند ماهه (معمولاً ۳ ماهه) انجام می‌شود. در صورت نقص مدارک، زمان دریافت مجوز اقامت متغیر خواهد بود.

مراحل اخذ اقامت ترکیه

اخذ اقامت دائم در ترکیه

برای دریافت اقامت بلند مدت و شهروندی ترکیه، باید بتوانید شرایطی که با آن اقامت موقت (یکساله) ترکیه را دریافت کرده اید، حفظ کنید و بعد از هر سال جهت تمدید مجوز اقامت تان اقدام کنید.

شما تنها می‌توانید از طریق اخذ اقامت ترکیه با خرید ملک و اقامت از طریق ازدواج که در اقامت کوتاه مدت ذکر شد، اقامت بلند مدت ترکیه را دریافت کنید.

اما نکته قابل توجه در مورد اقامت بلند مدت ترکیه این است که این اقامت هیچگاه در یک مرحله صادر نمی شود. اقامت دائم معمولاً بعد از گذشت حداقل ۳ سال و بعد از آنکه تمدیدهای سالانه انجام شد یا حداکثر بعد از ۵ سال، باز هم بعد از تمدیدهای سالانه اقامت موقت، قابل دریافت خواهد بود.

در مجموع اتباع خارجی باید به مدت ۵ سال (بدون وقفه) در ترکیه زندگی کنند.

شرایط لازم برای اخذ اقامت دائم در ترکیه

  • اقامت در ترکیه حداقل به مدت ۸ سال (یا ۵ سال به صورت متوالی)
  • عدم داشتن سوء پیشینه در سه سال گذشته
  • عدم دریافت کمک اجتماعی در سه سال گذشته
  • داشتن درآمد کافی و پایدار و توانایی اداره خود و خانواده
  • تحت پوشش یک بیمه معتبر پزشکی بودن (برای متقاضیان زیر ۶۵ سال و بالای ۱۸ سال)
  • عدم تهدید امنیت عمومی و پایبند بودن به قوانین و نظم عمومی

مدارک مورد نیاز برای اخذ اقامت بلند مدت ترکیه (اقامت دائم)

اگر شما ۵ سال بدون وقفه در کشور ترکیه اقامت داشته باشید، می‌ توانید جهت دریافت اقامت بلند مدت (دائم) ترکیه اقدام کنید. همچنین شهروندان خارجی که در ترکیه اقامت داشته ولی در این مدت چندین بار از کشور خارج شده باشند، بعد از گذشت حداقل ۸ سال می‌توانند اقامت بلند مدت ترکیه را دریافت کنند.

مدارک لازم برای اقامت بلند مدت ترکیه (اقامت دائم) عبارتند از: فرم رسمی درخواست مجوز اقامت، اصل و کپی گذرنامه یا سند سفر، ارائه سند اقامت قبلی، چهار قطعه عکس احراز هویت

سندی که گزارشی از عدم دریافت کمک‌های اجتماعی از موسسات و سازمان‌های دولتی در ۳ سال گذشته، ارائه بدهد. داشتن منابع کافی و پایدار برای ادامه اقامت، گزارش پلیس محلی، بیمه درمانی معتبر.

توجه داشته باشید که ممکن است غیر از موارد بالا و به صلاحدید، اسناد و اطلاعات اضافی توسط دولت ترکیه از شما درخواست شود.

شرایط اقامت ترکیه در 2020

پرسش و پاسخ های متداول درمورد اقامت ترکیه

سوال: چگونه می توان اقامت ترکیه را دریافت کرد ؟

جواب: اخذ اقامت ترکیه از ۶ روش تولد، ازدواج، پناهندگی، کار، تحصیل و سرمایه گذاری امکان پذیر می باشد.


سوال: بهترین و راحت ترین راه دریافت اقامت ترکیه چیست ؟

جواب: پاسخ این سوال با توجه به شرایط شما متفاوت می باشد و برای انتخاب بهترین روش برای اقامت ترکیه می بایست شرایط و خواسته های شما در نظر گرفته شوند.


سوال: شرایط اخذ اقامت ترکیه از طریق پناهندگی چیست ؟

جواب: پناهندگی یکی از روش های غیر قانونی مهاجرت می باشد و به هیچ عنوان پیشنهاد نمی گردد.


سوال: آیا اخذ اقامت ترکیه با خرید خانه امکان پذیر است ؟ چگونه ؟

جواب: بله. متقاضیان اخذ اقامت ترکیه می توانند با خرید ملک به ارزش بیش از مبلغ ۲۵۰ هزار دلار آمریکا در این کشور اقامت ترکیه را اخذ نموده و حتی تحت شرایطی هم می توانند تابعیت این کشور را دریافت نمایند.


سوال: آیا اخذ اقامت ترکیه از طریق خرید ملک امکان پذیر است ؟

جواب: اخذ اقامت و حتی تابعیت مستقیم ترکیه از طریق خرید ملک امکان پذیر می باشد و متقاضیان می توانند در صورت تمایل از این روش اقامت ترکیه را دریافت نمایند.


سوال: مزایا و معایب اقامت ترکیه چیست ؟

جواب: بحث بررسی مزایا و معایب کشور ترکیه بسیار گسترده می باشد اما بصورت کلی از مزایای آن می توان به هزینه های زندگی مشابه به ایران اشاره نمود و از معایب آن کیفیت زندگی بیار پایین و نرخ بیکاری بالای این کشور در مقایسه با کشور های برتر دنیا می باشد.


سوال: آیا اخذ اقامت ترکیه از طریق ازدواج امکان پذیر است ؟ چگونه ؟

جواب: متقاضیان اخذ اقامت ترکیه می توانند در صورتی که قصد ازدواج با فردی که تابعیت و یا اقامت دائم ترکیه را دارد، جهت اخذ اقامت از این طریق اقدام نموده اما می بایست دقت نمایند که فرد مورد نظرشان شرایط لازم را داشته باشد.


سوال: هزینه اقامت در ترکیه چقدر است ؟

جواب: هزینه اقامت در ترکیه با توجه به روش مهاجرت شما و سبک زندگیتان متفاوت می باشد و برای بررسی دقیق آن باید در ابتدا مسیر خود را مشخص نمایید.


سوال: بعد از چه مدتی می توانم به اقامت دائم ترکیه برسم ؟

جواب: متقاضیان می توانند پس از ۵ سال کار و اقامت در کشور ترکیه اقامت دائم این کشور را اخذ نمایند.


سوال: آیا اخذ اقامت ترکیه بصورت تضمینی کلاهبرداری است یا حقیقت دارد ؟

جواب: اخذ اقامت ترکیه بصورت تضمینی امکان پذیر نیست؛ زیرا در امر مهاجرت همواره ریسک هایی وجود دارد اما استفاده از وکیل معتبر می تواند شانس شما را برای اخذ اقامت ترکیه افزایش دهد.

اقامت ترکیه : شرایط اخذ اقامت ترکیه چگونه است ؟

انواع اخذ اقامت در ترکیه



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits