دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ویزای شینگن | شرایط و جزئیات اخذ ویزای شینگن تضمینی
1
زمان مطالعه: 12 دقیقه
اخذ ویزای شینگن: ویزای شینگن می‌تواند توسط هر یک از کشورهای عضو این پیمان صادر شود و به رعایت برخی قوانین، دارنده آن می‌تواند در مدت زمان اعتبار ویزا بدون مشکل در هر یک از کشورهای منطقه شینگن تردد نماید

اخذ ویزای شینگن

اگرچه منطقه شینگن اصطلاحی رایج در ایران است اما در واقع باید از آن با لفظ منطقه شنگن نام برد. کشورهای اتریش، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد، سوئیس و لیختن اشتاین ۲۶ کشور عضو پیمان شینگن محسوب می‌شوند.

divider

ویزای شینگن چیست؟

برای ورود به منطقه شینگن نیاز به ویزای شینگن (Schengen Visa) دارید. این ویزا ورود به ۲۶ کشور عضو این پیمان را جواز می‌دهد و دارنده این ویزا خواهد توانست برای مدت‌ زمان و شرایطی مشخص به هریک از کشورهای عضو پیمان شینگن سفر کنند. ماهیت و هدف از سفر متقاضی تعیین کننده نوع و مدت زمان ویزای شینگن خواهد بود. به بیان دیگر اینکه هدف از سفر شما شرکت در توری گردشگری است یا انجام فعالیتی تجاری و یا صرفا توقف چند ساعته در یکی از کشورهای عضو، نوع ویزا و مدت اعتبار آن را تعیین خواهد کرد.

ویزای شینگن می‌تواند توسط هر یک از کشورهای عضو این پیمان صادر شود و به رعایت برخی قوانین، دارنده آن می‌تواند در مدت زمان اعتبار ویزا بدون مشکل در هر یک از کشورهای منطقه شینگن تردد نماید

26 کشور عضو معاهده شینگن

آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، پرتغال، هلند، بلژیک، لوکزامبورگ، سوئد، نروژ، فنلاند، دانمارک، لیتوانی، لتونی، لهستان، مجارستان، اتریش، استونی، اسلواکی، اسلوانی، چک، ایسلند، مالت، یونان، لیختن اشتاین و سوئیس

ویزای شینگن آلمان, ایتالیا, فرانسه, یونان, اتریش و پرتغال در نیازمندی تخصصی ویزا و سفر "ویزاکاران" از طریق موسسات معتبر و متخصص در اخذ ویزا دریافت میگردد.

شما میتوانید با ویزای شینگن بدون نیاز به داشتن ویزای کشور دیگری تقریبا به تمامی کشورهای اروپا که همیشه رویای سفر به آنها را داشتید رفته و از سهولت سفر بین کشورهای مختلف بدون نیاز به داشتن ویزای مختص به هر کشور لذت ببرید.

کشورهای اتحادیه اروپا را نباید با کشورهای محدوده شنگن اشتباه نمود. برای مثال نروژ و ایسلند بخشی از شنگن هستند اما جزو اتحادیه اروپا نیستند. یا مثلا انگلستان و ایرلند عضو اتحادیه اروپا هستند اما جزو محدوده شنگن نیستند.

به همین دلیل ویزا (روادید) انگلستان و ایرلند جهت ورود به شنگن بی اعتبار است و ساکنین و اتباع انگلستان و ایرلند باید به هنگام ورود و خروج از کشورهای عضو شنگن مورد کنترل مرزی قرار بگیرند. اما کشورهایی نیز وجود دارند که از اعضای اتحادیه اروپا نبوده اما از طریق بستن قرادادهای مخصوص بخشی از محدوده شنگن بشمار میروند.

برای مثال نروژ و ایسلند عضوی از اعضای اتحادیه اروپا نیستند اما عضو قرارداد شنگن هستند. به همین دلیل ویزاهای صادر شده از سوی نروژ و ایسلند جهت ورود به همه کشورهای عضو شنگن معتبر است و اتباع و ساکنین این دو کشور نیز بدون عبور از هر گونه کنترل مرزی به همه کشورهای عضو محدوده شنگن داخل و خارج میشوند.

انواع ویزای شینگن

بسته به هدف و ماهیت سفر، نوع ویزای شینگن متقاضی تعیین می‌گردد. نوع این ویزا از طرفی مدت اعتبار این ویزا را تعیین خواهد کرد. بنابراین انواع ویزای شینگن تعیین کننده نحوه و شرایط ورود شما به یک یا چند کشور حوزه شینگن خواهد بود. این ویزا به ۳ دسته کلی تقسیم بندی می‌شوند:

  1. ویزای اتحادیه شینگن: ویزای اتحادیه شینگن در واقع همان ویزای گردشگری اروپا است. دارنده این ویزا اجازه دارد هر ۶ ماه یک‌بار به مدت حداکثر ۹۰ روز به کشورهای عضو اتحادیه شینگن سفر کرده و در آن اقامت داشته باشد.
  2. ویزای اعتبار محدود منطقه‌ای: ویزای LTV شینگن نوعی ویزای موقت است که بنا بر دلایلی ویژه و اضطراری و با شرایطی خاص صادر می‌شود. شرایطی اضطراری همچون دلایل انسان دوستانه یکی از رایج‌ترین موارد برای صدور ویزای اعتبار محدود منطقه‌ای شینگن محسوب می‌شوند. الصاق این ویزا در گذرنامه بدان معنی خواهد بود که فرد مجاز است تنها به همان کشوری که از آن ویزا دریافت کرده‌ است یا در چند کشور محدود دیگر ناحیه شینگن که در زمان اخذ ویزا مشخص شده تردد نماید و اجازه ورود به دیگر کشورهای حوزه شینگن را نخواهد داشت. یکی دیگر از مواردی که عموما صدور این نوع ویزا را موجب می‌شود به نحوه تعامل با پناهندگانی باز می‌گردد که بدون مدارک معتبر وارد منطقه شینگن شده‌اند.
  3. ویزای ملی: ویزای ملی شینگن (National Visa) که به ویزای نوع D شینگن نیز معرف است اختصاصا برای افرادی صادر می‌شود که برای تحصیل، کار و یا اقامت دائم می‌بایست در یکی از کشورهای این منطقه اقامت داشته‌باشند. به بیان دیگر، ویزای ملی شینگن برای افرادی صادر خواهد شد برای هدفی خاص (همچون بیزینس و یا تحصیل) و برای مدت زمانی طولانی نیاز به اقامت در یکی از کشورهای اروپایی دارند و پس از اتمام مدت مشخص شده، به کشور خود بازخواهند گشت. بر این اساس می‌توان ویزای نوع D شینگن را به دو دسته سینگل و مولتی تقسیم بندی کرد.

ویزای اتحادیه شینگن به ۳ دسته ویزای A, B, C تقسیم می‌شوند

ویزای شینگن نوع A

ویزای نوع A نوعی ویزای ترانزیت فرودگاهی است که تنها به فرد اجازه می‌دهد تا در یکی از فرودگاه‌های حوزه شینگن پرواز خود را تعویض و به کشوری خارج از حوزه شینگن سفر کنید. این ویزا تنها برای استفاده از فرودگاه‌های محدوده شینگن معتبر است و فرد اجازه خروج از فرودگاه را نخواهد داشت.

ویزای شینگن نوع B

ویزای نوع B نیز نوعی ویزای ترانزیتی است که الصاق آن به پاسپورت، به فرد اجازه خواهد داد تا ظرف حداکثر ۵ روز از خاک کشوری در منطقه شینگن عبور کنید.

ویزای شینگن نوع C

ویزای نوع C در واقع ویزای کوتاه ‌مدت برای سفر به حوزه شینگن است و فرد مجاز است در طول زمانی که هنگام دریافت این نوع ویزا مشخص می‌شود، در کشورهای عضو اتحادیه شینگن اقامت داشته باشد. ویزای نوع C خود بسته به اهداف سفر و شرایط متقاضی به ۳ دسته تقسیم بندی می‌شوند:

  • ویزای سینگل شینگن یا ویزای یک بار ورود : ویزای ملی شینگن می‌تواند در مواردی همچون افرادی که با هدف استفاده از خدمات درمانی قصد اقامت محدود برای دوره‌ای تعیین‌شده در یکی از کشورهای عضو ناحیه شینگن را دارند و پس از آن به کشور خود بازخواهند گشت، به صورت یک بار ورود صادر شود.

  • ویزای دوبار ورود شینگن: دارنده ی این ویزا اجازه دارد تا دوبار وارد حوزه ی شینگن شود ، بدین معنا که می تواند وارد شود، خارج شود و مجدد وارد شود که پس از آن ویزا منقضی می گردد.

  • ویزای مولتیپل شینگن یا ویزای چند بار ورود: اما با ویزای چند بار ورود نوع D، فرد بدون نیاز به اخذ هرگونه ویزای دیگری در اروپا اجازه دارد بدون محدودیت به‌ تمامی کشورهای حوزه شینگن سفر کند. افراد زیر می‌توانند برای این نوع از ویزا اقدام نمایند:

  • دانشجویان بین‌المللی که درصدد آغاز تحصیل در یکی از مقاطع تحصیلی در کشورهای عضو شینگن را دارند. برای این افراد ویزای یک ‌ساله صادر می‌شود که قابلیت تمدید است.
  • دانشجویان خارجی که برای پیگیری پروژه‌های تحقیقاتی تحت شرایط خاص و برای مدتی مشخص به کشوری در حوزه شینگن سفر می‌کنند.
  • پروژه و یا فعالیت‌های علمی و آموزشی در یک مرکز تحقیقاتی یا موسسه معتبر آموزشی در هریک از کشورهای حوزه شینگن. این ویزا البته با بررسی دقیق سوابق علمی فرد و اعضای خانواده‌اش صادر می‌شود.
  • افراد متخصصی که به منظور به اشتراک گذاشتن تخصص خود به کشوری در منطقه شینگن سفر می‌کنند. ورزشکاران، هنرمندان یا هر حرفه تخصصی دیگری در این دسته بندی قرار می‌گیرند.
  • موارد اضطراری همچون شرایط حاد پزشکی که فرد نتواند برای مدت مشخصی منطقه شینگن را ترک نماید.

چگونه ویزای شینگن بگیریم؟

اگر قصد خروج از کشور جهت مسافرت در کشورهای عضو پیمان شینگن (اتحادیه اروپا) را بصورت کوتاه مدت و یا بلند مدت دارید با کارشناسان و مشاوران مجرب, با سابقه و معتبر "ویزاکاران" تماس حاصل فرمایید تا با آسان ترین و ارزانترین راههای اخذ ویزای شینگن آشنا شده و پروسه دریافت ویزا را در کنار کارگزاران مستقیم و معتبرآغاز نمایید.

ویزای شنگن با همراهی تورهای اروپا


دریافت ویزای شینگن مستلزم گذراندن مراحل پیچیده‌ای است که معمولا متقاضیان را با مشکل مواجه می‌کند. برای گذراندن این مراحل باید با مفهوم انبوهی از واژه‌ها و اصطلاحات تخصصی آشنا بود و کوچک‌ترین بی‌دقتی در این مورد به معنای اجبار برای آغاز دوباره‌ی مراحل درخواست ویزا و تلف شدن زمان و هزینه، حتی محرومیت از ارائه‌ی دوباره درخواست است. برای اجتناب از این قبلی مشکلات، وب‌سایت بانک اطلاعات تخصصی ویزا و سفر"ویزاکاران" با ارتباط شما عزیزان از طریق معرفی موسسات و آژانسهای معتبر و مستقیم در این حوضه مسیر رسیدن به ویزای شینگن را برای شما آسان و هموار نموده و با مشاوره تخصصی رایگان کارشناسان مجرب اخذ ویزا، برای سوالات متداول شما راه حلی ارائه خواهد شد.


انواع ویزای شینگن

چهار نوع ویزای شینگن وجود دارد که اکثرا ویزای مورد درخواست ایرانی‌ها، ویزای توریستی و نوع C آن می باشد.


ویزای نوع :A ویزای ترانزیت است؛ یعنی مسافر نمی‌تواند از فرودگاه خارج گردد، فقط می‌تواند در یکی از فرودگاه‌های شینگن پرواز خود را عوض نموده و به کشوری در خارج از شینگن برود.


ویزای نوع :B ویزای عبور می باشد؛ یعنی مسافر می‌تواند از فرودگاه خارج شده و از شینگن به عنوان منطقه عبوری استفاده کند تا از طریق زمینی خود را به کشوری در خارج از محدوده شینگن برساند.


ویزای نوع :C ویزای توریستی است که اکثر ایرانیان با آن وارد شنگن می شوند.


ویزای نوع :D ویزای بلندمدت می باشد که معمولا بازرگانان از آن استفاده می ‌کنند تا بتوانند چندین بار به شینگن وارد و با از آن خارج شوند.


تعیین وقت مصاحبه برای اخذ ویزای شینگن

به یاد داشته باشید که قبل از آماده کردن مدارک ، برای تعیین وقت سفارت اقدام نمایید. درخواست تعیین وقت با توجه به سفارت کشور مورد نظر، به صورت حضوری، تلفنی یا اینترنتی به مسافر داده می‌شود. بهتر است از ۲ ماه قبل سفر ، برای تعیین وقت سفارت اقدام نمایید.

وقت سفارت آلمان, فرانسه, ایتالیا, یونان, اتریش و پرتغال برای ویزای شینگن توسط کارگزاران مستقیم و معتبر تعیین وقت مصاحبه در ویزاکاران به صورت تضمینی در کوتاه ترین زمان و با قیمت ارزان انجام میگیرد.

مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای شینگن

مدارک مورد نیاز شاید مهمترین بخش برای درخواست این ویزا باشد، زیرا پیش از مصاحبه این مدارک شماست که معرف شما خواهد بود. به بیان دیگر همین مدارک ارائه شده توسط متقاضی سرنوشت ویزا شدن و یا ریجکت درخواست وی را تعیین می‌کند.

در پی مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای شینگن را با هم مرور می‌کنیم:

  1. تکمیل فرم درخواست ویزا
  2. عکس مناسب
  3. شناسنامه
  4. پاسپورت یا گذرنامه
  5. مدارک شغلی و کاری
  6. پرینت گردش حساب مالی
  7. نامه تمکن مالی
  8. بلیط پرواز
  9. رزرو هتل
  10. بیمه مسافرتی
  11. ۶۰ تا ۸۵ یورو جهت انجام انگشت نگاری در سفارت

تمام مدارک باید به زبان مورد درخواست سفارت ترجمه شوند و در روز انگشت نگاری توسط متقاضی به سفارت تحویل داده شوند. قطع عکس‌ها باید اندازه ۳٫۵ در ۴٫۵ سانتی متر باشد. پاسپورت متقاضی نباید کمتر از ۳ ماه اعتبار داشته باشد و ارائه پاسپورت‌های قبلی نیز الزامی است. حداقل پوشش بیمه مسافرتی برای ویزای شینگن ۳۰ هزار یورو است.

نکات ضروری برای دریافت ویزای شینگن

در خصوص مدت اعتبار ویزای شینگن باید به یک بحث مهم توجه داشت و آن اینکه کدی اختصاصی برای مسافرت‌های هر فرد وجود دارد که نشان دهنده تعداد دفعات مجاز تردد وی در این مدت ۹۰ روزه است. برای مثال فردی که کد مالتیپل شینگن در ویزای وی ثبت شده ‌باشد، می‌تواند ۹۰ روز اقامت مجاز خود در حوزه شنگن را در یک نوبت ۳ ماهه به پایان برساند یا این فرصت ۹۰ روزه را تقسیم کرده و در چند بار ورود از آن استفاده کند.

این در حالیست که اگر کد سینگل در ویزای شینگن فردی درج شده باشد، حتی در صورتی که تنها ۱ روز در منطقه شینگن اقامت داشته و اروپا را به هر دلیلی ترک کند و از اعتبار ۱۸۰ روزه ویزای وی نیز زمان بسیاری باقی مانده باشد، برای برای ورود مجدد به منطقه شینگن باز دیگر برای ویزا اقدام کند و تا زمان صدور ویزای جدید حق ورود به هیچ یک از کشورهای این منطقه را نخواهد داشت.

به چند نکته مهم دیگر نیز در خصوص این ویزا در ادامه اشاره می‌کنیم:

  1. برای درخواست ویزای شینگن از سفارت اتریش تمامی مدارک می‌بایست به زبان آلمانی ترجمه شود
  2. همراه داشتن ۶۰ یورو در روز مصاحبه الزامی است
  3. پس از صدور ویزا ضمانت نامه ۵۰ میلیون تومانی به ازای هر نفر دریافت خواهد شد
  4. در صورت ویزا نشدن درخواست، مبلغی بابت هزینه‌های جاری کم شده و مابقی مبلغ بازپرداخت خواهد شد

تهیه شده مجله اینترنتی دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits