دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مناطق دیدنی و توریستی عشق آباد
3
زمان مطالعه: 6 دقیقه
عشق آباد یا اشک آباد بزرگترین شهر و پایتخت کشور ترکمنستان می باشد. این شهر با ایران هم مرز بوده و در دامنه کوپه داغ در بیابان قره قوم قرار دارد.


معرفی جاهای دیدنی عشق آباد ترکمنستان

عشق آباد یا اشک آباد بزرگترین شهر و پایتخت کشور ترکمنستان می باشد. این شهر با ایران هم مرز بوده و در دامنه کوپه داغ در بیابان قره قوم قرار دارد. از این شهر به عنوان مرکز سیاسی ترکمنستان یاد می شود چرا که مهم ترین ساختمان های دولی این کشور در عشق آباد قرار دارند. این شهر در نزدیکی یکی از قدیمی ترین پایتخت های اشکانیان یعنی نسا قرار دارد و به همین دلیل است که اسم اشک آباد یا عشق آباد را برای این شهر انتخاب کرده اند.

این شهر با رنگ و بوی اسلامی در تراز شهرهای پیشرفته قرار گرفته است. آنچه که باعث شده شهر عشق آباد در طراز شهرهای پیشرفته قرار بگیرد معماری و ساختمان سازی های پیشرفته در این شهر است. با وجود آن که ۸۵ درصد جمعیت آن مسلمان است، اما توریست‌ها دارای محدودیت چندانی نیستند. نکته بسیار مثبت عشق آباد نزدیکی این شهر توریستی به مرزهای ایران می باشد که سفر به آنرا به صرفه و آسان کرده است. به همین دلیل است که بسیاری از مردم از ایران برای تماشای جاذبه های گردشگری عشق آباد به آن سفر می کنند.

کاخ

سابقه تاریخی عشق آباد

عشق ‌آباد در سال ۱۸۱۸ تنها روستای کوچک جهت استراحت کاروانیان جاده ابریشم بوده که در نزدیکی شهر باستانی نسا قرار داشته‌است. شهر نِسا که در زمانی پایتخت اشکانیان بوده که در جمله مغول کاملاً ویران شده‌است. آثار این شهر در نزدیکی عشق‌آباد کشف شده‌است. در حال حاضر اینطور حدس زده شده‌است که عشق‌آباد بر روی خرابه‌های شهر باستانی نِسا بنا گردیده‌است. در سال ۱۹۲۴ عشق‌آباد رسماً پایتخت ترکمنستان شوروی شد. در سال ۱۹۴۸ میلادی زلزلهٔ ویرانگری این شهر را تخریب کرد که سپس بازسازی گردید. در سال ۱۹۶۲ طرح کانال قره قوم که در نوع خود طولانی‌ترین کانال جهان به طول ۶۰۰ کیلومتر بود و قره قوم را به آمودریا متصل می‌نمود، شروع شد.

آب و هوای شهر عشق آباد

ترکمنستان به طور کلی دارای آب و هوای بیابانی و نیمه گرمسیری می باشد. در فصل سرما این کشور از آب و هوای معتدلی برخوردار است و بیشترین میزان بارش در این کشور ماه ژانویه رخ می دهد. برای سفر به شهر عشق آباد در ترکمنستان اغلب اوقات زمان مناسب است اما بهترین زمان برای سفر به این شهر، ماه های فروردین، اردیبهشت، آذر، دی، مهر و آبان می باشد.

تندیس

جاذبه های گردشگری عشق آباد

بنای یادبود بی طرفی در عشق آباد

بعد از این که در سال 1812 شوروی این شهر را اشغال کرد، ترکمنستان سیاست خود را بر پایه بی طرفی قرار داد. این بنای زیبا که نشان از همین سیاست می باشد، در زمان رییس جمهور مستبد و دیکتاتور این کشور، یعنی نیاززوف احداث شده است. بعد ها مشخص شد که این کار نیاززوف تنها شیوه ای برای بزرگداشت خودش بوده است. پس از مدتی با اعتراض مردم، قرار به تخریب بنا و برداشتن مجسمه شد که نیازوف به قول خودش عمل نکرد و این کار را انجام نداد. در حال حاضر این بنا یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری عشق آباد و ترکمنستان محسوب می شود.

مسجد گیپجاک عشق آباد

این مسجد یکی از زیباترین مساجد جهان اسلام بشمار می رود. همچنین مسجد گیپجاک بزرگترین مسجد در آسیای میانه محسوب می شود. از مهم ترین ویژگی های این مسجد می توان به گنبد و مناره های طلایی رنگ اشاره کرد که چشم هر بیننده ای را محشور خود می کند. ورود به مسجد برای افراد غیر مسلمان هم آزاد است و همه گردشگرها می توانند به داخل مسجد بروند و بازدید کنند. درست مانند دیگر مساجد در جهان اسلام، در ساخت این بنا نیز از مقادیر بالایی طلا استفاده شده است.

موزه ملی عشق آباد

این موزه یکی از زیباترین ساختمان های شهر را دارد و مانند نگینی در بیابان می درخشد. این موزه از سه مجموعه مهم و ارزشمند تشکیل شده است. این سه بخش شامل موزه تاریخ، موزه طبیعت و نژادشناسی و موزه ریاست جمهوری می شود. شما تنها برای ورود به موزه تاریخ ملزم به پرداخت هزینه هستید و می توانید به صورت رایگان از دو بخش دیگر دیدن کنید. در این موزه ها شما با مهم ترین آثار به جای مانده از تاریخ غنی ترکمنستان، تاریخ ریاست جمهوری در این کشور و آثار طبیعی آشنا می شوید.

مسجد

موزه فرش عشق آباد

یکی دیگر از موزه هایی که شما باید حتما از آن بازدید کنید، موزه فرش می باشد. معماری ساختمان این موزه بر خلاف دیگر بنا های مهم شهر، به صورت مدرن و قرن بیستمی درست شده است. درست است که فرش ترکمنستان در حد ایران مشهور نیست اما با این حال آثاری که در این موزه با آنها رو به رو می شوید، می توانند نفس شما را بند بیاورند. در یکی از قسمت های این موزه بزرگترین فرش دست باف دنیا قرار دارد.

شهر باستانی نسا در عشق آباد

شهر نسا از شهرهای بسیار قدیمی ایران بوده که از اوایل قرن سوم پیش از میلاد نزدیک به پانصد سال، شهر مهم و پایگاه سلسله اشکانیان قرار گرفته است و پادشاهان زیادی هم در این شهر دفن شده‌اند. در حال حاضر این شهر باستانی در عشق آباد قرار گرفته و در سازمان یونسکو به عنوان میراث جهانی ثبت شده است.

شهر نسا برای ایرانی ها نماد شکوه دوران باستان کشورشان محسوب می‌شود. جالب است بدانیم که شاعر معروف فردوسی هم دوبار در شاهنامه به اسم این شهر اشاره کرده است. پس حتما بازدید از این شهر باید برای شما خیلی جالب و هیجان انگیز باشد. فقط یادتان باشد که حتما به همراه خودتان یک راهنما ببرید؛ چون راهنماهایی که در این شهر باستانی هستند فقط می توانند به زبان روسی و ترکمنی صحبت کنند.

موزه

موزه زمین لرزه عشق آباد

اینجا شاید ملموس ترین موزه عشق آباد باشد که تصاویری از زمین لرزه سال ۱۹۴۸ را در کنار اطلاعاتی در مورد تلاش برای پاکسازی پنج ساله، دفن ۱۱۰ هزار پیکر قربانیان این حادثه و ساخت شهر جدید به نمایش گذاشته است. متاسفانه این موزه اغلب تعطیل است.

separator line

بیشتر بخوانید:

مناطق دیدنی و تاریخی کرمان

مناطق دیدنی و بکر ییلاقی گیلان را بشناسید

آشنایی با مناطق دیدنی و جاذبه های گچساران

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits