دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با جاهای دیدنی و گردشگری گیلان
0
زمان مطالعه: 9 دقیقه
گیلان یکی از سرسبزترین استان های حاشیه جنوبی دریای خزر می باشد


جاذبه های گردشگری گیلان


گیلان یکی از سرسبزترین استان های حاشیه جنوبی دریای خزر می باشد، که با جاذبه های فراوان تاریخی و طبیعی خود همانند نگینی در خطه شمالی کشور می درخشد.


گیلان در حاشیه شمالی کشور و کناره دریای خزر قرار دارد . مرکز این استان شهرستان رشت و جزء دهمین استان پرجمعیت ایران می باشد.مساحت استان گیلان حدود 14 الی 15 هزار کیلومتر مربع است و بیست هشتمین استان وسیع در کشور می باشد که با توجه به تراکم جمعیت 177 نفر در هر کیلومتر رتبه 3 را به خود اختصاص داده است.


از جمله شهرهای مهم در این استان لاهیجان، تالش، لنگرود، رودسر، بندر آستارا و فومن است و مهمترین بندر ایرانی در حاشیه دریای خزر در این استان واقع شده است که بندر انزلی نام دارد.مرکز استان گیلان شهر رشت بوده و با داشتن 46 در صد جمعیت کل گیلان دوازدهمین شهر پر جمعیت ایران و سه استان حاشیه دریای خزر می باشد.

گیلان

مناطق دیدنی گیلان


ماسوله در گیلان

ماسوله یکی دیگر از جاهای دیدنی استان گیلان می باشد که طرفداران بسیاری دارد، روستایی پلکانی و تاریخی که به اولین روستای تاریخی زنده در کشور مشهور است.روستایی مه آلود که به عنوان مهمترین جاذبه ی گیلان شناخته شده و گردشگران خارجی و داخلی بسیاری دارد، معماری بومی این خانه ها به این صورت است که پشت بام هر خانه محوطه ی جلوی خانه بالایی می باشد.بافت معماری این خانه ها در دوران زندیه شکل گرفته است که با پله های بسیار و خیابان های کوچک اجازه ورود هرگونه وسیله نقلیه به این روستا را گرفته شده است.

ماسال در گیلان

در 55 کیلومتری شهر رشت ییلاقی بکر و طبیعی به نام ماسال وجود دارد که طبیعت زیبا و سرسبزش هر بیننده ایی را سر ذوق می آورد،ماسال به دو بخش مرکزی و شاندرمن تقسیم شده است و هر دو قسمت آرامش بسیاری را به مسافران و توریست ها منتقل می کند.

قلعه رودخان گیلان

درست بر فراز ارتفاعات جنگلی شهر فومن بنایی تاریخی در میان درختان سر به فلک کشیده مشاهده می شود که در ارتفاع 665 تا 715 متری از سطح دریا قرار گرفته است و یادگاری از دوره ی ساسانیان می باشد که با سفر به گیلان و تماشای این کهن دژ قلعه رودخان می توانید به گذشته های دور رفته و قدم بزنید و زمان را حس نکنید.

قلعه رودخان

جاده اسالم به خلخال در گیلان

جاده اسالم به خلخال جاده ای تماشایی به طول 70 متر می باشد که از استان گیلان و شهر اسالم آغاز می شود و به شهر خلخال در جنوب استان اردبیل می رسد، این جاده در سرسبزترین مناطق ایران واقع شده است که موجب شده است در هر فصلی مسافران زیادی برای بازدید از آن بیایند.

گردنه حیران در گیلان

گردنه حیران جاده ای شگفت انگیز و زیبا می باشد که با طول 35 متر در میانه جاده آستارا به اردبیل واقع شده است و به زیباترین مسیر در ایران شهرت داشته زیبایی که مسافران در حین تماشای آن همه تن چشم شوند و به این زیبایی ها خیره و آنقدر زیبا که زبان از توصیفش عاجز می شود.

روستای اولسبلنگاه در گیلان

روستای اولسبلنگاه در غرب گیلان و نزدیک ماسال قرار گرفته است که مردم ماسال آنجا را به عنوان ییلاق خود انتخاب می کنند و هر بهار و تابستان به این روستا کوچ می کنند، روستای اولسبلنگاه در ارتفاع 1489 متری از سطح دریا واقع شده است و هنوز شکل قدیمی خود را حفظ کرده است و هنوز خانه های چوبی و تخته ایی با سقف های رنگارنگ در آنجا یافت می شود.

جنگل

جنگل گیسوم گیلان

جنگل گیسوم از آن دسته جنگل های بکر و زیبا می باشد که درختان بلند و شاخه های در هم تنیده اش چشم ببیننده را مسخ خود می کند به طوری که با قدم گذاشتن در این مسیر دیگر زمان را حس نکرده و از زندگی و فضایی شهری دور شده و با آرامش به مسیر خود ادامه می دهید.

شیطان کوه گیلان

شیطان کوه یکی از جاهای دیدنی گیلان می باشد که در سفر به گیلان و مخصوصا شهر لاهیجان نباید تماشای آن را از دست بدهید، در زمان های گذشته شیطان کوه به شاه نشین معروف بوده و محلی برای جمع کردن آب برای آبیاری مزارع بوده است اما با گذشت زمان آب این استخر وسعت زیادی پیدا کرده است و بنایی تاریخی نیز در وسط آن مشاهده می شود که در این مجموعه از تفریحاتی چون تله کابین و شهربازی هم می توان استفاده کرد.

میدان شهرداری رشت در استان گیلان

یکی از زیباترین میدان های شهری در ایران که در استان گیلان و شهر رشت واقع شده است، این میدان قلب تپنده شهر رشت به حساب می آید، و مهمترین بناهای تاریخی، ساختمان های شهری مهم، تعدادی از خیابان های مهم که به این میدان می رسد و مراکز خرید مدرن و سنتی که در اطراف این میدان قرار گرفته است که همه ی آنها به این میدان می رسند.میدان شهرداری رشت یکی از جاهای دیدنی گیلان می باشد که مسافران یا حتی خود مردم شهر برای پیاده روی بر روی سنگ فرش های در شب به این میدان می آیند و لذت می برند.

ماسوله

ساحل چمخاله گیلان

در ۱۰ کیلومتری شرق لنگرود، چمخاله قرار دارد. توریستی ترین ساحل گیلان که رودخانه چمخاله، ساحل ماسه‌ای، تالاب و پرندگانش، طبیعت زیبای لیلا کوه و منطقه جنگلی خرما، بر قشنگی‌هایش افزوده. در سفر به چمخاله از هندوانه و برنجش غافل نشوید که مرغوب‌ترین است.

سوباتان در گیلان

سوباتان، ییلاقی است در غرب لیسار در ۳۶ کیلومتری شمال غرب تالش و جنوب شرقی دریاچه نئور. دشت گل های شقایق، آبشار ورزان، بلندی ها و دره های متعدد، چشمه های آب شیرین نزدیکی دریاچه نئور که آب خنکی دارند و به قول معروف هر مرده‌ای را زنده می‌کنند، منظره جنگل‌های تالش و خانه‌های روستایی و اسب ها و گوسفندانی که از کنارت می گذرند، باعث می‌شود فکر کنی در سوئیس داری راه می روی.

دریاچه بره سر گیلان

شهر رودبار گیلان، مناطق دیدنی کم ندارد و یکی از آنها بره سر است. جایی که آب و هوای خوب و تازه‌اش هر ناامیدی را می‌تواند به زندگی برگرداند. بره سر که در فاصله ۵۵ کیلومتری رودبار و ۴۰ کیلومتری رستم آباد قرار گرفته، علاوه بر جنگل‌های راش و بلوط و سوسن چلچراغ که گونه‌ای نادر از سوسن است، در قسمت جنوبی‌اش دریاچه ویستان را در خود جای داده. این دریاچه که پرندگان زیادی در آن زندگی می‌کنند، در سرسبزی زیاد جنگل‌های راش فرو رفته. برای رفتن به بره سر و دریاچه ویستان باید راه امامزاده لیشاگل را در پیش گرفت.

بنای تاریخی

سرولات گیلان

در ۳ کیلومتری جنوب چابکسر، روستای سرولات در کنار رودخانه آچی رود واقع شده. سرولات یکی از توریستی ترین مناطق گیلان است، هم به خاطر جاده جنگلی و جلگه‌های متعددش و هم به خاطر رستوران خاورخانوم که در این منطقه واقع شده. جاده جنگلی سرولات را که بالا بروید می‌توانید کشتزارها، زمین‌های کشاورزی و مناطق جلگه‌ای را از آن بالا ببینید، طبیعتی که مثل فرش زیرپایتان است.

قله درفک گیلان

در روایتی معروف است که درفک از زبان تاتی آمده. در تاتی،”دال فک” یعنی آشیانه عقاب و در روایتی دیگر درفک از دربیک که تیره‌ای از مردمان حوالی دریای خزر بوده‌اند، آمده است. درفک تنها ۲۷ کیلومتر با رودبار فاصله دارد و پر رفت و آمدترین قله منطقه است.

به غیر از آب و هوای خوش درفک، می‌توان به یخچال آن (کاسه آتشفشان در قله آن) اشاره کرد، جایی که بزرگترین دهانه آتش‌فشان ایران است و دامداران کلبه‌هایی ساخته‌اند که در بهار و تابستان از گرمای هوا به آن پناه می‌برند. در قسمت دیگری از کاسه درفک غاری وجود دارد که در تمام سال برف را در خودش حفظ می‌کند و حکم منبع تامین آب چوپانان را در تابستان دارد.

بازار ماسوله در گیلان

یکی از متفاوت‌ترین بازارهای ایران، بازار ماسوله است. بازار ماسوله که به واسطه صنایع دستی و دست ساخته‌های مردم محلی پر از رنگ‌های مختلف است، یکی از پررونق‌ترین‌ها هم هست. جایی که در بین معماری پلکانی ماسوله، مغازه‌های ادویه فروشی، عرقیجات و ترشی محلی و انواع و اقسام هنرهای دستی را در خود جای داده است.

آبشار

دشت النزه گیلان

این دشت سرسبز بزرگ که از هر طرف نزدیک به کوه های سرسبز گیلان بوده درختی دویست ساله داشته که مردم منطقه نخ ها و پارچه های سبز رنگی به آن آویزان کردند و اعتقاد دارند که با اینکار به نوعی نذر کرده اند. این درخت نزدیک به دشت بقعه امامزاده ابراهیم النزه بوده که تنها پنج دقیقه با منطقه ییلاقی دشت النزه فاصله دارد. در کنار بقعه ساختمان ها قدیمی و چوبی و ضریح امام زاده قرار داشته که با پارچه سبز روی آن کشیده شده و چراغ هایی کنار آن گذاشته شده. هر درختی که بخواهید در این منطقه پیدا می کنید مثل درخت ولیک سرخ و سیاه، درخت های گردو، درخت های آلوچه وحشی، گلابی های وحشی و ... . همینطور آبشار واشیاره نزدیک به دشت النزه است.

آبشار لاتون گیلان

یکی از جاذبه های طبیعی که نشانه معجزه خداوند است، آبشار لاتون گیلان بوده که در دل کوه قرار دارد. این آبشار نام های دیگری مثل بارزاو داشته و در پانزده کیلومتری قسمت جنوبی شهر آستارا و استان اردبیل قرار دارد. آبشار لاتون 105 متر ارتفاع داشته و بلند ترین آبشار در کشور شناخته شده. آب تامین شده این آبشار از کوه های منطقه آستارا در دامنه های شرقی کوه اسپیناس سرچشمه گرفته و در راه خود از سه حوض بزرگ و طبیعی و سه آبشار ده متری گذشته و سرانجام به به آبشار لاتون میریزد بعد از آن به رودخانه لوندیل میپیوندد در آخر این رود بعد از طی کردن این مسیر به دریای خزر میریزد. در کنار این آبشار دیدنی و جذاب آب گرم کوته کومه قرار داشته که 1استخر و سه دوش دارد. با اینکه آب آن زیاد گرم نیست اما به هر حال برای گذراندن وقت در کنار بلندترین آبشار ایران مناسب است.

separator line

بیشتر بخوانید:

گلپایگان و مناطق دیدنی بی نظیر آن

آشنایی با مناطق دیدنی و بی نظیر نمک آبرود

آشنایی با مناطق دیدنی شهر زیبای نیشابور

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits