دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با مناطق دیدنی یاسوج
1
زمان مطالعه: 13 دقیقه
یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویر‌احمد در جنوب‌غربی ایران است و در سرزمینی مرتفع و کوهستانی قرار دارد.


جاذبه های گردشگری شهر یاسوج


یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویر‌احمد در جنوب‌غربی ایران است و در سرزمینی مرتفع و کوهستانی قرار دارد. کهگیلویه دیار آریوبرزن‌هاست، دیار مردمانی ساده‌زیست و مهربان است که پر از عشق و فداکاری‌اند. این ناحیه از کشور ایران دارای پیشینه تاریخی کهنی است و طبق گفته پژوهشگران محل تولد پادشاهان هخامنشی و به عبارت دیگر مهد شکل‌گیری این پادشاهی بزرگ بوده است. با مجله دلگرم همراه باشید تا مناطق زیبای شهر یاسوج را باهم مرور کنیم.


اطلاعات عمومی در مورد یاسوج


یاسوج یا یاسیج به محلی اطلاق می شود که گل های یاس در آن به صورت فراوان می روید؛ و این نام یکی از شهرهای جنوب غربی کشورمان است.


زبان اکثریت مردم لری است و ساختار اجتماعی حاکم بر شهرهای این ناحیه پس از گذشت این همه سال همچنان عشایری می‌باشد، حتی در شهرها نیز می‌توان طایفه‌های قدیمی را تشخیص داد. کهگیلویه و بویراحمد را پایتخت طبیعت ایران می‌دانند مناظری که در این ناحیه می‌بینید در هیچ جای دیگر پیدا نمی‌شود. اگر قصد سفر به یاسوج را دارید بهترین راه استفاده از وسیله شخصی است، زیرا حمل‌ونقل عمومی مناسبی برای سفر‌های داخل و خارج شهریی وجود ندارد، بعلاوه فرودگاه شهر یاسوج نیز تنها به شهر تهران پرواز دارد، و سابقه پروازهایش نیز خوب نیست.

کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۲۱۷ جاذبه دیدنی دارد اما نباید انتظار بازدید از اماکن تاریخی زیادی را داشته باشید، زیرا طبیعت این‌جا حرف اول را می‌زند. به قدری مناظر و دیدنی‌های طبیعی در این استان وجود دارد که نمی‌توانید در طول چند روز به تمامی آن‌ها سفر کنید.

یاسوج

مناطق دیدنی و زیبای گردشگری یاسوج

آبشار یاسوج

در دوکیلومتری شهر یاسوج تفرجگاهی زیبا به نام آبشار یاسوج قرار دارد که از جاهای دیدنی یاسوج است. آبشار یاسوج ده متر ارتفاع دارد و اطراف آن باغات، دشت‌های پوشیده از گل، و مناظر بسیار زیبایی قرار دارند. این آبشار یکی از تفرجگاه‌های اصلی در نزدیکی شهر یاسوج است و امکانات نسبتا مناسبی مانند سوهای چادرزنی، سرویس بهداشتی و دکه‌های مواد غذایی در آن پیدا می‌شوند. آبشار یاسوج جای امنی برای اقامت شما در چادر و در نزدیکی شهر خواهد بود.

در دوکیلومتری شهر یاسوج تفرجگاهی زیبا به نام آبشار یاسوج قرار دارد که از جاهای دیدنی یاسوج است. آبشار یاسوج ده متر ارتفاع دارد و اطراف آن باغات، دشت‌های پوشیده از گل، و مناظر بسیار زیبایی قرار دارند. این آبشار یکی از تفرجگاه‌های اصلی در نزدیکی شهر یاسوج است و امکانات نسبتا مناسبی مانند سوهای چادرزنی، سرویس بهداشتی و دکه‌های مواد غذایی در آن پیدا می‌شوند. آبشار یاسوج جای امنی برای اقامت شما در چادر و در نزدیکی شهر خواهد بود.

پارک ساحلی یاسوج

پارک ساحلی، بزرگ‌ترین پارک یاسوج است که درست در ورودی جنوبی شهر قرار دارد و از جاهای سرسبز در میان جاهای دیدنی یاسوج است. پارک ساحلی بر روی رود بشار قرار گرفته و پاتوق مردم محلی و مخصوصا جوان‌های شهر است. امکاناتی مانند شهربازی، غرفه‌ها، انکان قایق‌سواری و سکوهای مناسب چادرزنی در این‌جا پیدا می‌شوند. اکثر اوقات روز پارک شلوغ است اما می‌توانید در طول شب و در چادر در آن استراحت کنید.

پارک جنگلی یاسوج

این پارک با مساحت ۸۰ هکتاری در شمال شهر یاسوج قرار دارد. پارک جنگلی یاسوج پوشیده از درختان و گیاهان مختلف بومی مانند بلوط، بادام کوهی، ارزن و بنه است. قرار گرفتن این محیط طبیعی چشم‌نواز درست در کنار شهر موحبتی بزرگ می‌باشد. در هنگام غروب آفتاب و شب منظره زیبای شهر از پارک جنگلی قابل مشاهده است.

شهر یاسوج

تنگ مهریان یاسوج

این تنگ در روستای مهریان و در جاده اقلید در فاصله ۵ کیلومتری از شهر یاسوج قرار دارد. طبیعت زیبای تنگ مهریان با درختان چنار، بلوط، گردو، بنه، بادام و زالزالکش هر بیننده‌ای را مجذوب خودش می‌کند. تنگ مهریان برای توقفی کوتاه و استراحت در کنار رودخانه مکانی مناسب و دلنشین خواهد بود.

تنگه گنجه‌ای یاسوج

در ۱۳ کیلومتری یاسوج و در مسیر یاسوج به سی‌سخت روستایی به نام گنجه‌ای قرار دارد. در نزدیکی روستا تنگی دیدنی با درختان چنار بلند واقع شده که آب چندین چشمه به آن می‌ریزد. روستاییان سکوهای مخصوص چادرزنی و سرویس بهداشتی نیز برای رفاه حال گردشگران احداث کرده‌اند. اگر قصد سفر به سی‌سخت را دارید دیدن این تنگ و مناظر زیبایش خالی از لطف نیست.

پیست اسکی کاکان یاسوج

پیست اسکی کاکان یکی از بهترین پیست‌های جنوب کشور است که در دامنه کوه دنا قرار دارد. این پیست ۱۸ کیلومتر با یاسوج فاصله دارد و در کنار دهستان کاکان احداث شده است. بخاطر شرایط آب‌وهوایی منطقه و بارش‌های خوب پیست کاکان معمولا تا اواخر بهار باز است. امکانات نسبتا مناسبی مانند تله اسکی بشقابی، ماشین برف کوب، و تجهیزات اجاره برای اسکی بازان مانند چوب، تخته و کفش در پیست اسکی کاکان وجود دارند. بعلاوه کلاس‌های مختلف آموزشی برای دوست‌داران این ورزش مفرح در آن برگزار می‌شوند.

تنگ تامرادی یاسوج

در ۵۰ کیلومتری غرب یاسوج و در مسیر جاده سپیدار و پس از طی کردن جاده‌ای پر پیچ ‌وخم و خطرناک به تنگی دیدنی خواهید رسید که از معروف‌ترین جاهای دیدنی یاسوج است. تنگ مرادی پر از آبشارهای بلند و چشمه‌های خوشگوار است. محیط تنگ مرادی بکر باقی مانده و خوشبختانه زباله کمی در آن بچشم می‌خورد. جاذبه اصلی تنگ آبشار ۵۰ متری آن است که مشابه آن را جایی نخواهید دید و شما را مجذوب خود می‌کند. روستای حسین‌آباد در ورودی تنگ واقع شده و مقبره‌ای متعلق به دوران هخامنشیان در روستا قرار دارد که حاکی از قدمت بالای آن است. تنگ تامرادی محل وقوع جنگ‌های زیادی بوده که از معروف‌ترین‌شان جنگ‌های باستانی آریوبرزن و اسکندر مقدونی و جنگ‌های کی لهراس و رضا‌خان می‌باشند. در سفر به یاسوج حتما از این زیبایی طبیعی دیدن کنید.

آبشار

دشت راق یاسوج

دشت راق، دشتی فوق‌العاده غنی و سرسبز است با طبیعتی فوق‌العاده که در میان جاهای دیدنی یاسوج قرار دارد و هر بازدیدکننده‌ای را مسحور خود می‌کند. در دشت راق گیاهانی مانند جاشیر، چویل، لاله واژگون، چوک، بیلهر، قارچ، ارزن و غیره رشد می‌کنند. چشمه‌های فراوانی از جمله چشمه سیب، چشمه وهل و چشمه چرنگی در دشت راق می‌جوشند. آبشار تنگ مو تکمیل کننده زیبایی وصف‌ناپذیر این ناحیه بکر و دست‌نخورده است. جاده دسترسی به دشت راق خاکی است و همین موضوع رسیدن به آن را قدری سخت کرده است.

دریاچه برم الوان یاسوج

در ۴۰ کیلومتری شهر لیکک و ۸۰ کیلومتری شمال غرب دهدشت دریاچه‌ای زیبا قرار دارد که بازدیدکنندگان فراوانی را به سوی خودش می‌کشاند. دریاچه برم الوان دارای پوششی از نی، گز، زالزالک، خارشتر، پسته وحشی، بادام کوهی و گیاهان نادر دیگر است که محیط آن را سرسبز و دلپذیر کرده‌اند. در نزدیکی دریاچه روستای سرآسیاب قرار دارد که امکانات اقامتی نظیر آلاچیق، سکوی نشستن و سرویس بهداشتی برای مسافران محیا کرده‌اند. دریاچه برم الوان یکی از بهترین دیدنی‌های استان است که در سفر به یاسوج نباید از دست داد.

نقش برجسته تنگ سروک یاسوج

این نقش برجسته دیدنی در ۶ کیلومتری شهر لیکک قرار دارد. نقش برجسته تنگ سروک متعلق به دوره اشکانیان است و در میان تنگی زیبا حکاکی شده است. در سفر به این ناحیه حتما از آن بازدید کنید.

جنگل

تنگ ماغر یاسوج

تنگ ماغر با چشمه‌های گوارا و فراوان خود در ۱۰ کیلومتری شهر لیکک قرار دارد. در این تنگ می‌توان آثاری تاریخی مربوط به دوره ساسانیان را مشاهده کرد. بازدید تنگ ماغر سفری ماجراجویانه و پر از شگفتی خواهد بود.

آبشار خامی باشت یاسوج

در مسیر جاده باشت چرام و در کنار روستای تل چگاه آبشاری بزرگ، دائمی و دیدنی قرار گرفته که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. این مکان که در میان جاهای دیدنی یاسوج قرار دارد، آبشار خامی باشت نام دارد. این ناحیه پر از رودخانه و چشمه‌های فراوان است که درختان بلوط و بیشه‌زارهایش را آبیاری می‌کنند. برای رسیدن به این آبشار شگفت‌انگیز باید سه ساعت در تنگ برا پیاده‌روی کنید، اما به شما اطمینان می‌دهم که ارزشش را خواهد داشت.

چشمه بلقیس یاسوج

یکی از مهمترین و زیباترین جاذبه‌های گردشگری شهر چرام است. چشمه بلقیس در جنوب شهر و در مسیر جاده چرام-گچساران قرار دارد. باغ فعلی چشمه بلقیس در اوایل دوره پهلوی احداث شده است. بلقیس در اساطیر ایرانی نماد زیباییست و جز این نام را نمی‌توان برای این چشمه دیدنی انتخاب کرد. در باغ حوضی مرکزی، سکوهایی همراه با آلاچیق‌ برای اقامت شبانه مسافران و سرویس بهداشتی وجود دارد. گیاهان زینتی، درختان و گل‌های فراوانی در این باغ وجود دارد که می‌توان از میانشان به گردو، گلابی، لیمو، پرتغال، نارنج؛ نخل، گل رز و غیره اشاره کرد. سفر به یاسوج بدون دیدن چشمه و باغ بلقیس کامل نخواهد شد.

پل تاریخی پرین یاسوج

در ۸ کیلومتری شرق شهرستان باشت با بقایای پلی روبرو خواهید شد که همچنان بر روی رودخانه پابرجا است. پل پرین به دوره ساسانی تعلق دارد و از معماری خاصی برخوردار است. وجود جاده در نزدیکی پل دسترسی به این اثر تاریخی زیبا را ساده‌تر کرده است.

پل پرین

تنگ لیتون یاسوج

تنگ لیتون در ۷۰ کیلومتری شهر دیشموک و در فاصله ۱۶۵ کیلومتری از دهدشت واقع شده است و از زیباترین جاهای دیدنی چالوس است. این تنگ پر از غارهای زیبا، آبشارها و مناظر دیدنی و شگفت‌انگیز می‌باشد. برای دسترسی به تنگ لیتون باید جاده‌ای خاکی و کوهستانی را طی کنید. این تنگ سرچشمه رودخانه آجم است و در تمام ایام سال آب درون دره‌های خرمش جریان دارد. سفر به تنگ لیتون پیشنهادی عالی برای دوستداران کوهپیمایی است.

بافت تاریخی دهدشت یاسوج

دهدشت ناحیه‌ای گرمسیر و مرکز شهرستان کهگیلویه است. در ضلع جنوبی شهر بافت تاریخی آن واقع شده که به دوره ساسانیان تعلق دارد. نام دهدشت در قدیم بلاد شاپور بوده و مساحت این ناحیه تاریخی که امروزه متروکه شده ۶۰ هکتار است. این محوطه باستانی روی تپه‌ای بالای بافت جدید شهر قرار دارد. شمال بافت تاریخی دهدشت می‌توان آثار دوره اسلامی و صفوی از جمله مسجد چهل‌ستون را مشاهده کرد. کاروانسرای دهدشت نیز در ضلع غربی بافت قرار دارد و شامل حمام، امامزاده و حجره‌های اقامت مسافران است.

منطقه حفاظت‌شده کوه خامین یاسوج

این منطقه حفاضت شده و زیستگاه غنی جانوری در ۳۰ کیلومتری شرق دوگنبدان واقع شده است و جایی زیبا برای طبیعت دوستان در میان جاهای دیدنی یاسوج است. منطقه حفاظت شده دوگنبدان ۲۵۶۷۱ هکتار وسعت دارد و پوشیده از درختان بلوط، زالزالک، ارژن و انجیر وحشی می‌باشد. جانوران مختلفی از جمله پلنگ، گراز، خرس قهوه‌ای، سنجاب ایرانی، سمور، گرگ، خرگوش، شاهین، جغد و کبوتر کوهی اینجا زندگی می‌کنند. بازدید از کوه خامین قدم گذاشتن در طبیعت بکر و دست‌نخورده زاگرس در سفر به یاسوج است.

چهارطاق خیرآباد یاسوج

این بنای باستانی به دوره ساسانی تعلق دارد و در روستای دره ناصر در ۵۰ کیلومتری گچساران قرار دارد. معماری اصیل ایرانی در دوره ساسانیان را می‌توان در بنای چهارطاق به زیبایی مشاهده کرد. از معدود اماکن باستانی استان که می‌توان از آن دیدن کرد چهارطاق خیرآباد است.

دریاچه

دریاچه کوه گل یاسوج

کوه گل بخشی از رشته کوه دنا در نزدیکی شهر سی‌سخت است و اصلی‌ترین جاذبه توریستی سی‌سخت را شکل می‌دهد. دریاچه زیبای کوه گل محیطی پر از دشن‌های گل و چمن‌زار در اطرافش دارد و چشمه‌های آب معدنی از جای جای کوهستان‌های اطرافش می‌جوشند. برای وصف زیبایی این دریاچه ذکر این نکته کافیست که سی‌سخت را زیباترین شهر استان می‌دانند و کوه ‌گل را به عنوان زیباترین مکان دیدنی سی‌سخت می‌شناسند. پس در سفر به یاسوج حتما از دریاچه کوه گل دیدن کنید.

آبشار گنج بنار یاسوج

در فاصله ۷ کیلومتری از شمال شهر گچساران آبشاری ۳۰ متری قرار دارد که هرچه از زیبایی آن بگوییم کم است. این آبشار یک جاهای خاص در میان جاهای دیدنی یاسوج است. آب آبشار گنج بنار از چندین چشمه تامین می‌شود. با وجود گرم بودن هوای گچساران محیط اطراف ناحیه آبشار هوایی بسیار مطبوع و دلپذیر دارد که همین موضوع تعداد زیادی بازدیدکننده را به سمت گنج بنار می‌کشاند. یک امامزاده نیز در حوالی آبشار قرار گرفته که نزد مردم محلی احترام بالایی دارد.

روستای شگفت‌انگیز کریک یاسوج

روستای شگفت‌انگیز کریک در مسیر جاده یاسوج به سی‌سخت و ۱۵ کیلومتری جنوب غربی یاسوج قرار گرفته است. مردم میهمان‌نواز روستا اقامتتان در آن را به تجربه‌ای فراموش‌نشدنی تبدیل می‌کنند. معماری خانه‌های کریک پلکانی است و بر روی شیب کوه ساخته شده‌اند. چسمه‌های فراوانی در اطراف روستا وجود دارد که باغات انگور، گردو، سیب، درختان چنار و شالیزارهای برنج را سیراب می‌کنند. روستای سرسبز کریک از جمله مکان‌هاییست که بازدید از آن را باید حتما در برنامه سفر به یاسوج بگنجانید.

چشمه میشی یاسوج

چشمه میشی که به آن چشمه بشو نیز می‌گویند در ۵ کیلومتری شهر سی‌سخت قرار گرفته است. این چشمه پرآب از کوهستان دنا می‌جوشد و با عبور از دره‌ای طولانی و پر شیب به پایین جاری می‌شود. آب شرب شهر سی‌سخت و باغات انگور، سیب و گردوی منطقه با آب چشمه میشی تامین می‌گردند. چشمه میشی بخاطر داشتن آب بسیار سردش شهرت دارد که حتی پر کردن لیوانی آب از آن را با دشواری روبرو می‌کند! مسیر دسترسی به این چشمه برای کوهنوردان دیدنی خواهد بود.

گورستان لما یاسوج

این گورستان با قدمتی بین ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ سال در نزدیکی روستای لما واقع شده است. ویژگی اصلی معماری قبرستان سنگی بودن، استحکام و سقف و پشته‌های منازل اکتشاف شده در آن است. اشیای تاریخی و قیمتی بسیاری از این ناحیه کشف شده که اهمیت باستانی آن را نشان می‌دهند. رودخانه بشار که از شهر یاسوج نیز عبور می‌کند در کنار محوطه قبرستان جریان دارد.

دره المون یاسوج

این منطقه گردشگری در جنوب شرقی شهرستان کهگلویه واقع شده است. دره المون پر است از چشمه‌ها و رودخانه‌های پرآب که از میان چشم‌اندازهای بکر و دست‌نخورده‌اش می‌گذرند. آب‌ وهوای المون حتی در تابستان بسیار مطبوع است و خوردن آب چشمه‌هایش بعید نیست که عمر جاودانه به شما دهد! پوشش گیاهی اصلی این دره را لاله‌های واژگون و جنگل‌های بلوط تشکیل می‌دهند.

separator line

بیشتر بخوانید:

مزایا سفر با وسایل نقلیه عمومی در تعطیلات نوروز

با راههای کاهش هزینه های سفر آشنا شوید

هزینه های سفر به شمال و بهترین زمان برای سفر

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits