دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هزینه های سفر به کردستان عراق و جاذبه های توریستی آن
16
زمان مطالعه: 9 دقیقه
کردستان عراق یا اقلیم کردستان یک منطقهٔ کوهستانی و خودمختار در بخش شمالی کشور عراق است.


راهنمای سفر به کردستان عراق


کردستان عراق یا اقلیم کردستان یک منطقهٔ کوهستانی و خودمختار در بخش شمالی کشور عراق است. کردستان عراق از شرق با ایران از شمال با ترکیه و از غرب با سوریه هم‌مرز است. پایتخت آن اربیل است. نام اربیل بر اساس قاعده قلب آوایی زبان کردی با تحریف آوایی روبه‌رو شده و توسط کردها به صورت «هه‌ولیر» تلفظ می‌شود.


واحد پول رایج در منطقه کردستان عراق، دینار عراق است و زبان‌های رسمی در این منطقه چند گویش نسبتاً متفاوت از زبان کردی و همچنین زبان عربی است.


سرشماری رسمی از تعداد جمعیت ساکن کردستان عراق در دست نیست اما آخرین برآوردهای حکومت محلی جمعیت این منطقه را حدود ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر تخمین می‌زند.


در منطقهٔ کردستان عراق علاوه بر کُردها، اقلیت‌های آشوری، ترکمن، عرب، کلدانی، ارمنی و غیره نیز زندگی می‌کنند. اکثریت مردم کردستان عراق مسلمان سنی‌مذهب هستند.


اطلاعات کلی در مورد کردستان عراق


کردستان عراق میان شش استان واقع شده‌است؛ که از این میان حکومت اقلیم کردستان بر چهار استان اربیل، سلیمانیه، دهوک و به تازگی استان حلبچه از استان سلیمانیه جدا و مستقل شده ‌است و نیز قسمت‌هایی از استان‌های نینوا و دیاله چیرگی دارد. همچنین حکومت کردستان عراق درخواست پیوستن استان کرکوک و بخش‌های بزرگ‌تری از استان‌های نینوا، دیاله و صلاح‌الدین را کرده‌ است.

کردستان


بهترین شرایط آب و هوایی برای سفر به کردستان عراق


ماه‌های تابستان یعنی از ژوئن تا سپتامبر در منطقه کردستان عراق بسیار گرم و خشک هستند. در ماه‌های ژوئیه و اوت، یعنی داغ‌ترین ماه‌ها، میانگین دما ۳۹ تا ۴۳ درجه است و در بسیاری روزها به ۵۰ درجه سانتی‌گراد هم نزدیک می‌شود. پاییزها خشک و ملایم است. میانگین دما در ماه اکتبر ۲۴–۲۹ درجه است و در نوامبر کمی خنک می‌شود. اقلیم کردستان عراق در زمستان‌ها ملایم هستند، به جز در کوه‌های بلند. میانگین دماهای بالای زمستانی ۷ تا ۱۳ درجه سانتی‌گراد و میانگین دماهای پایین زمستانی ۲–۷ درجه سانتی‌گراد است.

سفر به کردستان عراق با هواپیما


فرودگاه بین‌المللی اربیل در کردستان عراق یک فرودگاه بین المللی است که از طریق فرودگاه بین المللی امام خمینی تهران و فرودگاه تبریز و ارومیه پروازهای منظم هفتگی دارد. اکثر خطوط معتبر بین المللی دنیا از اروپا و آسیا به این فرودگاه پرواز می‌کنند.

عراق


سفر به کردستان عراق با ماشین


برای سفر به شهر اربیل کردستان عراق باید از شهرهای ارومیه و اشنویه و سپس پیرانشهر در شمال غرب ایران عبور کرده و از طریق مرز تمرچین که در فاصله ۱۰ کیلومتری پیرانشهر قرار دارد به اربیل رسید. در صورتی که با خودرو شخصی خود عازم سفر اربیل هستید می‌توانید ماشین خود را در پارکینگ شهرداری پیرانشهر قرار دهید که به ازای یک شب پارک خودرو در پارکینگ مبلغ ۴۰۰۰ تومان هزینه پارکینگ پرداخت خواهید نمود. پس از پارک خودرو در پارکینگ با استفاده از تاکسی‌های موجود در شهر می‌توانید مسیر ۱۰ کیلومتری پیرانشهر تا پایانه مرزی تمرچین را با مبلغ هر نفر سه هزار تومان طی نمایید. در پایانه مرزی تمرچین پس از پرداخت عوارض خروج که مبلغی معادل ۲۵۰۰۰ تومان می‌باشد و ارائه پاسپورت معتبر از مرز عبور نموده و وارد پایانه مرزی حاج عمران در عراق شوید. پس از طی کردن مراحل گمرکی و پرداخت هر نفر ۲۵ هزار دینار عراقی به عنوان حق ورود و عبور از پایانه حاج عمران تاکسی‌های مخصوص جهت تردد بین مرز حاج عمران و شهر اربیل وجود دارد که مسیر ۱۸۰ کیلومتری و کوهستانی را در عرض ۴ ساعت طی کرده و به شهر اربیل می‌رسند. کرایه تاکسی برای یک نفر از مرز تمرچین تا شهر اربیل حدود ۲۲۰۰۰ دینار عراق می‌باشد.

سفر به کردستان عراق با اتوبوس


اتوبوس‌های شرکت‌های مختلف اتوبوس رانی بین شهر از شهرهای ارومیه و پیرانشهر به مقصد اربیل و از پایانه مرزی تمرچین حرکت می‌کنند که برای هر نفر کرایه‌ای حدود ۳۵۰۰۰ تومان دریافت می‌نمایند.


هزینه ارتباطات در سفر به کردستان عراق


اصلی ترین اپراتور تلفن همراه در اربیل کردستان عراق KOREK می‌باشد که با ٥۰۰۰ دینار عراق می‌توان سیم کارت آن را تهیه نمود و با خرید بسته‌های مختلف ارتباطی جهت مکالمه و یا اینترنت همراه استفاده کرد.


در اکثر مکانهای عمومی و هتلهای اربیل کردستان عراق اینترنت بی سیم با سرعت عالی ارائه می‌شود و اپراتورهای تلفن همراه نیز با ارائه اینترنت همراه کیفیت اینترنت در این شهر را در حد بسیار مطلوبی بالا برده‌اند.

اربیل

جاذبه های توریستی کردستان عراق


اربیل پایتخت کردستان عراق است .این شهر تحت سلطه بسیاری از پادشاهان و اعصار از جمله آشوری ها، بابلی ها، فارس ها، ساسانیان، اعراب و عثمانی ها بوده.موزه باستان شناسی اربیل آثار و عتیقه جات قبل از اسلام را در خود جای داده است.فاصله این شهر ازکربلای معلی با اتومبیل،سواری چیزی حدود ۶ ساعت و نیم است. در سفر به عراق و انجام زیارت آقا امام حسین بد ، نیست سری هم به زیبایی های این شهر (اربیل ) زد که گفته اند دیدن زیبایی های خلقت خدای ، متعال و شکر نعمتهای زیبای او کم از زیارت نیست.

ارگ اربیل در کردستان عراق


ارگ اربیل یا قلعه هاولر تل یا ماهوریست کردستان عراق که ، مرکز تاریخی شهر اربیل عراق محسوب میشود، و به عنوان قدیمی ترین شهر مسکونی دنیا شناخته شده است.اولین شواهد سکونت در این شهر به قرن پنجم قبل از میلاد و شاید قبل تر از آن برمیگردد. ساختمان های بالای این تل که از منطقه هموار ، اطراف خود، ۲۵ تا ۳۵ مر بالا آمده است، در امتداد منطقه ای، بیضی شکل ۴۳۰ در ۳۴۰ متری که حدود ۱۰۲ هزار متر، مربع را اشغال کرده است قرار گرفته اند. تنها، بنای مذهبی این ارگ که امروزه همچناان برپاست، مسجد ملا افندیست. این ارگ در روزهای پر رونق خود به، سه قسمت یا محله تقسیم می شده: سراها، تکیه ها و توپخانه.

شقلاوه اربیل کردستان عراق

شقلاوه در ۵۱ کیلومتری مرکز شهر اربیل کردستان عراق قرار دارد ، و بین دو کوه صفین و سرخ در ارتفاع ۹۶۶ متری از سطح، دریا واقع شده است. شقلاوه به خاطر طبیعت، جنگل و کوه های زیبای خود بسیار مشهور است، و درختانی همچون بلوط، تانین و بوته های زیبا را در خود جای داده. حیواناتی همچون بز کوهی، گرگ، گراز و انواع پرندگان نیز در این مناطق زندگی می کنند. نمای بالای کوه به پایین بسیار زیبا و خیره کننده است، و سالانه هزاران توریست از داخل و خارج ، عراق به این مکان زیبا جذب می شوند.

ارگ

پارک آبی اربیل کردستان عراق

این پارک آبی که مساحتی حدود ۲۰۰۰ متر مربع دارد ، در سال ۲۰۰۷ در کردستان عراق افتتاح شد و امروزه شامل وسایل تفریحی، سرسره های آبی، دریاچه ها، استخر شنا و مراکز ماساژ بسیار برای سنین خردسال، تا بزرگسال می باشد. بخشی از مجموعه پارک آبی اربیل ، را یک رستوران، کافه، مرکز بولینگ و دو زمین تنیس به خود اختصاص داده است.

موزه منسوجات کردی اربیل در کردستان عراق

در این موزه خصوصی که در مرکز قلعه اربیل کردستان عراق واقع شده، میتوانید از زیبایی و ریزه کاری پارچه های زیبای دستباف میراث فرهنگی کردها لذت ببرید. بافندگی جزء لاینفک زندگی کردهاست و نیمی از قالیچه های ، این مجموعه از کردستان ایران در این موزه قرار گرفته اند. در نزدیکی این موزه، عتیقه فروشی جالبی ، نیز وجود دارد که در سال ۲۰۰۸ در، آتش سوزی سوخت و بازسازی شد.

مناره مظفریه کردستان عراق

مناره مظفریه یا چولی مناره در زبان کردی، مناره ای ، آجری در پارک مناره در قسمت غربی اربیل کردستان عراق است، این مناره با ارتفاع ۳۶ متری خود، در سال ۱۲۳۲-۱۱۹۰ ، میلادی در دوران مظفرالدین ابو سعید الکوکبوری، پادشاه آن زمان اربیل ساخته شد. مناره مظفریه از پایه ای هشت گوش با ردیفی از، طاق ها، بدنه ای بلند و استوانه ای شکل و بالکنی که مابین، پایه و بدنه قرار دارد تشکیل شده. نمونه هایی از خط کوفی را بر روی این مناره تاریخی ، میتوانید مشاهده کنید.

بازار

بازار قیصری کردستان عراق

بازاری سرپوشیده که در جنوب قلعه اربیل و مرکز شهر قرار دارد. قیصری ورودی های بسیاری از کوچه های اطراف دارد، و مانند راه پر پیچ و خمیست که مملو از، مغازه های کوچک و بزرگ سنتی جالب است. بیشتر کوچه ها برای سهولت خرید، به اجناس، خاص اختصاص داده شده اند. گوشه شمال شرقی، قیصری کوچه ای شمال-جنوبی را در خود جای داده ، که در آن عسل و لبنیات به فروش میرسد.

پارک شهید سامی عبدالرحمن کردستان عراق


پارکی عظیم با زمین های بازی، کافه های بسیار، دریاچه ها، باغ رز، باغ های آواز، دشت های آرام، بنای یادبود شهدا، رستوران، بازار و یک قطار مینیاتوری زیبا.دریاچه زیبای این پارک با فواره ها و قایق های موتوری برای بازدیدکنندگان از جمله ، جذابیت های این پارک در اربیل کردستان عراق است.

پارک و گالری هنری شانه در کردستان عراق


پارکی جدید و بزرگ با یک گالری هنری کوچک غار مانند ، که یکی از پر بازدیدترین گالری های دنیاست و اولین گالری دائمی اربیل کردستان عراق محسوب می شود. با رفتن به بام گالری می توانید از نمای زیبی پارک لذت ببرید، و از مجسمه های سنگی حیوانات دیدن کنید.

divider

بیشتر بخوانید:

هزینه سفر به عراق چقدر شده است؟

هزینه های سفر به هلند و آشنایی با جاذبه های گردشگری آن

مردم کدام کشورها بیشتر به ایران سفر می‌کنند؟

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (16 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits