دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کی و چگونه به ترکیه سفر کنیم
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
سفر به ترکیه : در این زمان‌ها شهر با موج گردشگران روبه‌رو نیست و به علاوه، کرایه اقامتگاه‌ها نیز در حد متوسط است و دمای هوا در طول روز نیز به طور تقریبی بین ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد متغیر است.

سفر به ترکیه

با مجله دلگرم همراه باشید

بهترین زمان‌های سفر به ترکیه ماه‌های مارس تا مِی (اسفند - اردیبهشت) و سپتامبر تا اواخر نوامبر (شهریور - اوایل‌آذر) است.

در این زمان‌ها شهر با موج گردشگران روبه‌رو نیست و به علاوه، کرایه اقامتگاه‌ها نیز در حد متوسط است و دمای هوا در طول روز نیز به طور تقریبی بین ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد متغیر است.

در زمان اوج سفرها که ماه‌های بین ژوئن تا اواخر آگوست (خرداد - مرداد) است علاوه بر اینکه دمای هوا افزایش می‌یابد و حداقل دما تقریبا حدود ۲۷ - ۱۵ درجه سانتی‌گراد است. هزینه اقامت در هتل‌ها نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت.

در طول ماه‌های دسامبر تا فوریه (آذر - بهمن) ارزان‌ترین زمان برای سفر به استانبول است ولی باید در نظر داشت که اگر در این فاصله زمانی (بین ماه‌های دسامبر تا فوریه) به استانبول سفر می‌کنید باید انتظار شرایط بارانی، برفی و گاهی یخبندان را داشته باشید.

بهترین زمان بازدید از مناطق مخصوص ترکیه

بهترین زمان بازدید از مناطق مخصوص اسکی مانند Uludag در نزدیکی Bursa و Palandoken در نزدیکی Erzurum بین ماه‌های دسامبر و آپریل است. دمای هوا در استانبول و اطراف آن از زیر نقطه انجماد در وسط زمستان تا بالاتر از 40 درجه سانتیگراد ( 104 درجه فارنهایت) در تابستان متغیر است. سواحل دریای اژه و مدیترانه با دمایی حدود 45 درجه سانتیگراد تابستان‌های داغی را تجربه می‌کنند اما در اواسط زمستان دما به منفی 5 درجه سانتیگراد نیز کاهش پیدا می کند.

مناطق کوهستانی شرقی ترکیه همیشه آب و هوای افراطی دارند بطوریکه در زمستان در پایین ترین دمای خود به منفی 43 درجه و در بالاترین دما به 38 درجه سانتیگراد می‌رسند. آب و هوای آناتولی مرکزی هم همیشه در حداکثر مقدار خود است درتابستان 40 درجه سانتیگراد و در زمستان منفی 25 درجه سانتیگراد. سازمان هواشناسی ترکیه وضعیت آب و هوای هر روز را در مناطق مختلف ترکیه به صورت آنلاین پیش‌بینی می‌کند

لباس مورد نیاز در ترکیه

بسته به اینکه شما در کجا خواهید بود لباس مناسب نیز تعریف متفاوتی پیدا خواهد کرد. اگر در تابستان به ترکیه سفر می‌کنید یک لباس نخی نازک به همراه کلاه لبه دار بپوشید، در بعضی از شهرهای ترکیه در این روزها درجه حرارت بسیار داغ می‌شود.

در زمستان لباس‌های ضخیم و ضدآب بپوشید. کفش و تجهیزات مناسب برای کسانیکه می‌خواهند در مناطق کوهستانی کوهپیمایی کنند نیز لازم است.

موقعیت جغرافیایی ترکیه

کشور ترکیه با دریای سیاه، گرجستان و ارمنستان در شمال شرق، ایران در شرق، عراق در جنوب شرقی، سوریه و دریای مدیترانه در جنوب، دریای اژه در غرب و یونان و بلغارستان در شمال غرب هم مرز است. آسیای صغیر ( آناتولی) نام شبه جزیره ای است که پل ارتباطی میان آسیا و اروپا است. این محدوده که 97 درصد از کشور ترکیه را به خود اختصاص داده و بسیار بزرگ است، از شرق به غرب به طولkm 1650 (1025 مایل) و از شمال تا جنوب به طولkm 650 (400 مایل) گسترده شده است. بزرگترین شهر ترکیه آنکارا است که در دشت‌های مرکزی آناتولی واقع شده است. 3% دیگر کشور ترکیه بخش اروپایی آن است که هم مرز با بلغارستان و یونان است و بوسیله تنگه بسفر که میان دریای سیاه و دریای اژه قرار گرفته، از آناتولی جدا شده است. باوجود مساحت کوچک این ناحیه 10% جمعیت کشور اینجا زندگی می‌کنند که بیشترشان در استانبول هستند.

فلات مرکزی اناتولی در یک منطقه وسیع کوهستانی واقع شده است به طوریکه دو رشته کوه از شرق به غرب، کوه‌های دریای سیاه در شمال و کوه توروس در جنوب آن، قرار گرفته اند. اینجا جایی‌ست که دو رود باستانی دجله و فرات بالا می‌آیند

هزینه های گردشگری و اقامت در ترکیه

هزینه های گردشگری و اقامت در ترکیه می تواند نسبت به بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای اروپایی و حتی کشوری مانند دبی کمتر باشد.

راه های مختلف زمینی

راه های مختلف زمینی (اتوبوس و قطار) و هوایی برای رسیدن به این مقصد وجود دارد.

انواع مقاصد گردشگری

انواع مقاصد گردشگری، مانند مکان های تاریخی (مساجد و صومعه ها)، انواع جزایر و تفریحات ساحلی، پارک های آبی حیرت آور و انواع بازارهای خرید، همگی یکجا در این کشور وجود دارند.

سفر به ترکیه

ویزا بگیریم یا نه؟

برای کسانی که برای اولین بار به کشوری خارج سفر می کند، شاید بهتر است در مورد ویزا توضیح دهیم. ویزا تاکیدی در گذرنامه است که به دارندگان آن اجازه ورود، ماندن برای یک دوره مشخص زمانی و ترک کشور را می دهد.

ویزای الکترونیکی

کشور ترکیه از سال ۲۰۱۳، ویزای الکترونیکی صادر می کند، به طوری که حتی اگر نتوانسته باشید ویزا بگیرید، به محض ورود به ترکیه می توانید از کیوسک های آنلاینی که در فرودگاه وجود دارد، کارهای صدور ویزای خود را پیگیری کنید.

اما خوشبختانه ایران، جزو ۷۸ کشوری است که برای ورود و ماندن در ترکیه به مدت ۹۰ روز، نیاز به ویزا ندارد

البته باید بدانید که عدم نیاز به ویزا در صورت سفر یا تجارت به ترکیه است، اما اگر به قصد کار و یا ادامه تحصیل به این کشور می روید، شرایط فرق خواهد کرد.

در این صورت، علاوه بر داشتن ویزای رسمی و معتبر، باید از اداره پلیس محلی آنجا، اجازه لازم را نیز بگیرید.

بیمه داشته باشید

شاید تصور کنید که برای یک سفر کوتاه به ترکیه نیازی به داشتن بیمه نیست. اما باید بدانید، شما وارد یک کشور خارجی می شوید و شرایط آنجا تا حد زیادی با کشور ما از جهت آب و هوایی متفاوت است. از طرفی برخی افراد با تغییر آب و هوا، به راحتی می توانند دچار بیماری های پنهان در کشور همسایه شوند. هزینه های بیمارستانی در کشور ترکیه بسیار زیاد است و توصیه می شود برای سفر خود، حتما بیمه ای تهیه کنید و البته بهتر است بیمه ای که برای این سفر تهیه می کنید، بتواند سرقت، هزینه های پزشکی و خسارت ها را پوشش دهد.

به میزان کمی زبان ترکیه ای یاد بگیرید

مردم ترکیه، به داشتن رفتاری دوستانه در جهان معروف اند. اگر بتوانید اندکی زبان ترکیه ای یاد بگیرید، تجربیات بهتری برای خود خلق خواهید کرد.

به عنوان مثال می توانید به کمک مردم محلی مناطقی را کشف کنید که کمتر مورد توجه قرار گرفته اند

و یا حتی در یافتن یک آدرس و یا یک کافه خوب، بهتر عمل کنید.

از طرفی باید بدانید اگر قصد سفر به شهرهایی از ترکیه که چندان توریستی نیستند را دارید، باید بدانید افراد کمتری در این شهرها به زبان انگلیسی تسلط دارند و احتمالا در ایجاد ارتباط با آنها مشکل خواهید داشت.

پول رایج ترکیه

پول رایج ترکیه، لیر است و صرافی های زیادی هم در کشور خودمان و هم ترکیه به فراوانی وجود دارند که بتوانید به پول رایج این کشور دسترسی داشته باشید.

اگر حسابی ارزی و یا خارج از کشور داشته باشید، می توانید از انواع دستگاه های خودپرداز (ATM) که در سرتاسر ترکیه وجود دارند هم استفاده کنید.

بهتر است همواره مجموعه ای از پول های یک لیری و بیشتر را به همراه داشته باشید. از این پول های خرد می توانید برای استفاده از سرویس های بهداشتی سطح شهر که نیاز به پرداخت پول دارید، استفاده کنید.

حداقل دو جفت کفش با خود به همراه داشته باشید

زمانی که به یک کشور خارجی سفر می کنید، بسیار علاقمند خواهید بود که در خیابان ها و محله های آن قدم بزنید تا با زوایا و خفایای آن شهر بیشتر آشنا شوید. بسیاری از خاطره های ارزشمند، عکاسی های خوب، و یافتن مغازه های ویژه در طول همین پیاده روی ها رخ می دهد. بدین ترتیب در ترکیه نیز شاید بخواهید پیاده روی های طولانی مدت کنید. بنابراین به همراه داشتن کفش کتانی علاوه بر کفش معمولی بسیار توصیه می شود.

تهیه وگردآوری مجله دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits