دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راه های درمان سوگ (درمان افسرگی مرگ عزیزان)
7
زمان مطالعه: 7 دقیقه
درمان سوگ، درمان سوگواری یا درمان افسردگی مرگ عزیزان در اصل یک ریشه واحد دارد. شما که در حال حاضر این مطلب را می خوانید به احتمال زیاد شرایط خوبی ندارید.

احتمالاً یا خود شما نیاز به درمان سوگ یا درمان سوگواری دارید یا از دوستان شما مدت زیادی است که در غم عمیقی به دلیل سوگ عزیزانش فرو رفته است و نیاز به کمک دارد. حال اید پرسید که با درمان افسردگی مرگ عزیزان یا درمان سوگ چه کنیم؟

تا چه زمان سوگواری باید به طول انجامد؟

طبق بررسیهای بین المللی مدت زمان سوگ اگر بیشتر از 6 ماه طول بکشد دیگر برچسب افسردگی می خورد. در طول 6 ماه فرد باید مراحل سوگ را پشت سر بگذارد. اگر وضعیت شما یا دوستتان مزمن شده است حتماً شما باید با یک دکتر روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنید.

سوگ چه زمانی اتفاق می افتد؟

هر فردی به عنوان انسان قطعاً در این شرایط سخت قرار گرفته است و یا قرار خواهد گرفت که سوگ عزیزانش را ببیند. افرادی که تعلقات عاطفی با او داشته اند را از دست بدهد. بنابراین فرد در موقعیت سوگ از دست دادن قرار خواهد گرفت. این فرد بعد از 6 ماه حتماً نیاز به درمان سوگ دارد. اما در کلیت این روند زندگی مواجه با موقعیت سوگ و نحوه کنار آمدن هر فردی با چنین مرحله سختی در زندگی متفاوت است. مهمترین وظیفه انسانی کنار آمدن با دیگران و برقراری هماهنگی و رشد در شرایط سخت و ایجاد سازگاری با دیگران و محیط است.

درمان افسردگی بعد از سوگواری مرگ عزیزان

هر فردی باید خود را در شرایط سخت همگام با زندگی و محیط خود کند تا بتواند ادامه زندگی را برای خود آسان تر کند. بنابراین کنار آمدن با مرگ عزیزان و مواجه با شرایط سوگ و سوگواری خود دستاوردهایی را به دنبال دارد. هر فردی در این شرایط قرار بگیرد، میتواند با طی مراحلی خود را به آرامش برساند و مهارت های مواجه با مشکلات و سازگاری با شرایط سخت را نیز به دست بیاورد. زیرا این مسئله در جهان هستی نه تنها برای او بلکه برای بسیاری از مردم اتفاق میافتد و تنها نحوه برخوردهای متفاوت با مسئله سوگ است که آن را برای هر فردی متفاوت میکند.

روش های درمان افسردگی بعد از مرگ پدر و مادر و فرزند و همسر

درمان سوگ با رویکرد روانکاوی

در رویکرد روانکاوی درمان سوگ و از دست دادن با مرگ عزیزان و مواجه با آن بسیار متفاوت از دیگر رویکرد ها است. اختصاصاً با مسائلی مانند سوگ، تجاوز و یا خودکشی که فرد مراجع در شک های پس از سانحه قرار دارد که نیاز به حمایت های روحی و روانی بالایی دارند، گرایش های روانکاوی مثل همیشه کاربردی عمل نمیکند. درمان سوگ نیاز به یک درمان حمایتی دارد که فرد سوگوار بتواند در ابتدا خود را با شرایط سخت مواجه کند و پس از آن به مرور و گذشت زمان با آنچه اتفاق افتاده است کنار بیاید و به بینش و نگرشی اساسی درباره از دست دادن و مرگ برسد.

درمان افسرگی مرگ عزیزان با گرایش رفتار درمانگری

درمان سوگ یا درمان افسردگی پس از مرگ عزیزان به واسطه گرایش رفتار درمانگری بسیار کاربردی است. فرد سوگوار در شرایط بسیار حساس و پر از آسیبی قرار دارد که نیاز به حمایت فراوانی دارد. از این رو فرد سوگوار میتواند با حمایت های یک رفتار درمانگر که او را به سمت بهبود میکشاند قدم های مهمی در درمان خود بردارد. در گرایش رفتار درمانگری فرد سوگوار نیازمند توجه است و اساس این توجه بر پایه حمایت است. تغییر شرایط فرد سوگوار که مرحله به مرحله انجام میشود اقدام مهمی است که یک رفتار درمانگر به آن میپردازد.

درمان سوگ و درمان افسرگی مرگ عزیزان

برخی اقدامات رفتاری

  • ایجاد فضایی جدید
  • انجام فعالیت هایی متفاوت
  • شناخت غم
  • شناخت شرایط جدید برای فرد سوگوار بسیار کاربردی است.

بررسی میزان غم و افسردگی در سوگ توسط رفتار درمانگر و مراحل آن

  1. درمانگر میتواند با بررسی میزان غم و یا افسردگی حاصل از سوگ از مراجع بخواهد با برنامه ایی مشخص فعالیت های جدیدی را آغاز کند.
  2. در هر هفته و مراجعات بعدی خود گزارش کاملی از انجام فعالیت های خود بدهد.
  3. همچنین گزارش حالات رفتاری خود را به روانشناس بدهد و مقایسه ایی بر اساس تغییر در حالات روحی خود نیز داشته باشد.
  4. از این رو فرد سوگوار میداند کسی را در کنار خود دارد که به صورت تمام و کمال به او توجه میکند و احساس زنده بودن و تنها نبودن را مجدداً تجربه میکند.
  5. این حمایت های روانی میتواند باعث شود فرد سوگوار به مرحله ایی برسد که خود بتواند برای از بین بردن غم و احساس نا امیدی، کمک کننده ایی با پشتکار و حامی توانا برای افرادی محروم شود.
  6. فرد به این بینش دست پیدا می کند که جهان در حال زندگی است و او با زنده بودن خود میتواند کمک کننده ایی باشد که به دیگران اهمیت میدهد.

درمان افسردگی بعد از مرگ پدر و مادر و فرزند و همسر

درمان سوگ به روش گروهی و مراحل آن

  • افرادی که هر کدام سوگی را دیده اند به تعداد حداکثر 10 نفر دور هم جمع می شوند.
  • گروه درمانی به دلیل حمایتی بودن بسیار مؤثر است.
  • افراد سوگواری که هر کدام عزیزی را از دست داده اند، طی جلساتی در ماه یا هفته گرد هم جمع میشوند.
  • از خاطرات و همچنین روحیه خود و یا دستاوردهایشان صحبت میکنند و این اطمینان را به یکدیگر میدهند که در جهان تنها آنها سوگ وار نیستند.
  • به رهبری درمانگر راهکارهای تحمل رنج و کنار آمدن با شرایط سخت را نیز می آموزند.

درمان سوگ در گرایش روانشناختی

درمان سوگ یا سوگواری در گرایش روانشناختی مشاوره خانواده، درمانی است که فرد سوگوار میتواند با بینشی جدید به مسئله خود نگاه کند. پیدا کردن یک بینش جدید و پس از آن راهکارهایی که بتواند فرد سوگوار را به این آگاهی برساند چگونه غم خود را بشناسد و همچنین دستیابی به پیش نویس های فرد سوگوار در کودکی و ثبت خاطرات او در گروه درمان های روانشناختی است. پیش نویس مواجه با سوگ و فکر از دست دادن در این درمان بسیار مهم است.

راه های درمان سوگ (درمان افسرگی مرگ عزیزان)

به طور مثال اگر فردی در پیش نویس و یا طرحواره خود اینگونه ثبت کرده باشد که از دست دادن به معنای درمانده شدن، دوست نداشتنی بودن، تنها بودن و یا بی ارزش بودن است در هر زمان با از دست دادن عزیزی و یا مواجه با سوگ بسیار رنجیده و درمانده میشود.

روانشناس شناختی چه می کند؟

  • ابتدا به پیش نویس ها و طرحواره های فرد سوگوار دست پیدا کند.
  • پس از آن به ایجاد تفکراتی جدید و بینش هایی جدید در فرد سوگوار می پردازد.
  • به مرور مراجع نسبت به پیش نویس مخرب خود آگاهی پیدا می کند.
  • در گام آخر پیش نویس های جدیدی را نیز جایگزین می کند.

درمان سوگ با دارو درمانی، نوروفیدبک و جلسات مشاوره

بین تمام گزینه های که به شما گفتیم این مدل اثر بخش تر می باشد.

مزایای درمان ترکیبی

  • اثر بخشی سریع
  • ماندگاری درمان در اکثر افراد پس از چند سال
  • قوی تر بودن این روش نسبت به روشهای درمانی دیگر طبق آمار

با توجه به این موضوع که این روش نیاز به درمان به صورت تیمی را دارد، پس هر مرکز مشاوره ای قادر به انجام این کار نیست.

درمان افسردگی بعد از مرگ پدر و مادر و فرزند و همسر

مراحل درمان سوگ یا درمان افسردگی مرگ عزیزان

ابتدا فرد با مراجعه به روانپزشک از نسل سوم دارو های ضد افسردگی استفاده می کند. با توجه به عوارض جانبی بسیار کم این دارو نسبت به داروهای گذشته مراجعه کننده وضعیت بهتری دارد. پس از استفاده از دارو و استیبل شدن برای ادامه درمان سوگ مراجعه کننده پیش روان درمانگر می رود. مراجعه شناخت صحیح را پیدا می کند و به نوعی بازسازی شناختی در فرد اتفاق می افتد. درمان نوروفیدبک همزمان با تغییر امواج به صورت شرطی سازی، بر تحکیم و بالا بردن خلق فرد اثر می گذارد.

در اینجا به صورت همزمان 3 تغییر رخ می دهد:

  • شناخت و مولفه های فرد با درمانگر شناختی تغییر می کند.
  • با دارو درمانی ناقل های عصبی تاثیر گذار بر افسرگی مانند سروتونین تغییر می کند.
  • امواج مغزی مانند آلفا، بتا، تتا و دلتا به وسیله نوروفیدبک تغییر می کند.

بیشتر بخوانید:

چگونه با مرگ نزدیکان خود کنار بیاییم؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.6 از 5 (7 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits