دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی درخت مگنولیا بنفش و روش تکثیر آن
11
زمان مطالعه: 5 دقیقه
درخت مگنولیا درختی است خزان دار و همیشه سبز با برگ های سبز، که در اواخر فصل زمستان گل های درشت و قشنگی تولید می کند


آشنایی با درخت مگنولیا بنفش


درخت مگنولیا star magnolia با نام علمی Magnolia stellate از خانواده Magnoliaceae است. به نوع بنفش این درخت Purple Star Power می گویند. مگنولیا با نام های مگنولیا زمستانه، مگنولیا استکانی و مگنولیا لاله ای نیز شناخته می شود.

خاستگاه مگنولیا خاور دور، آسیای میانه و آمریکای مرکزی بوده ‌است. این گیاه در خاک مرطوب و خنثی، و آب و هوای گرمسیری و نیمه ‌گرمسیری می‌روید. گلهای مگنولیا منفرد و بزرگ سفید-صورتی یا زرد روشن هستند؛ و جنبهٔ تزئینی دارند. این گیاه معمولاً از سال دوم یا سوم پس از کاشت شروع به گلدهی می ‌کند. دورهٔ گلدهی آن در اوایل بهار و به مدت یک تا سه ماه است.

شکل ظاهری درخت مگنولیا بنفش


درختی است خزان دار و همیشه سبز با برگ های سبز، که در اواخر فصل زمستان گل های درشت و قشنگی تولید می کند و خواستگاه آن جنوب شرقی آمریکا است.

گل های مگنولیا به رنگ سفید تا قرمز دیده می شود و قبل از برگ ها باز می شوند. گل های درخت مگنولیا بنفش معطر و خیره کننده هستند. این درخت به دلیل ظاهر زیبا، مورد توجه زیادی قرار گرفته و با بالارفتن سن، تاجی متراکم و بیضوی پیدا می کند.

با توجه به اینکه اصولا گونه های مگنولیا درختانی بلند قامت هستند همیشه سعی بر آن بوده است با استفاده از اصلاح نژاد، نمونه های کوتاه قامتی تولید شود. این گونه های کوتاه قامت که مگنولیای بنفش نامیده می شوند، معمولا گل هایی به رنگ صورتی یا بنفش دارند و ارتفاع بیشتر آنان زیر 6 متر است. این درخت در بهار قبل از باز شدن برگ ها، شکوفه می دهد.

گل

شرایط اکولوژیک رشد درخت مگنولیا بنفش


آبیاری:

اگرچه درخت بالغ بیشتر به خشکی مقاوم است ولی در کل این گیاه به آبیاری منظم نیاز دارد و درصورتی که خاک خشک شود برگها سوخته و غنچه ها ریزش یافته و گلدهی کاهش می یابد.

خاک:

بستر کشت باید غنی و حاصلخیز، با زهکش مناسب و اسیدیته ۵/۶-۵ باشد تا بهترین رشد و گلدهی رخ دهد.

دما:

این گیاه میتواند گرما را بهتر از سرما تحمل کند و در تابستان اگر آبیاری منظم باشد، میتواند گرما را تحمل کرده و رشد مناسب خود را ادامه دهد. میزان حساسیت آن به سرما در گونه های مختلف متفاوت است. در کل ماگنولیا به آب و هوایی ملایم و مرطوب نیاز دارد.

نور:

وجود نور کامل و مستقیم برای رشد و گلدهی آن لازم است و کمبود نور باعث رنگ پریدگی برگه، ریزش غنچه ها، کاهش گلدهی و نازک و طویل شدن ساقه ها میگردد.

کاشت و پرورش درخت مگنولیا بنفش

این درخت نسبت به آب و هوای گرم و خشکی مقاومت خوبی نشان می دهد و تمایل بیشتر به این نوع هوا دارد و از طرفی در نواحی سرد، به پناهگاه احتیاج دارد.

این درخت نیاز به خاک با رطوبت مناسب دارد اما تحمل بیشتر خاک ها را دارد. با اینکه این گونه گیاهی، به خشکی مقاوم است، ولی آبیاری آن در ماه های گرم سال باید به صورت منظم انجام شود. درخت مگنولیا بنفش برای رشد و گلدهی به نور مستقیم آفتاب نیاز دارد اما این نور می تواند کم باشد.

کمبود بیش از حد نور، باعث ریزش غنچه ها، رنگ پریدگی برگ ها و باریک و بلند شدن ساقه ها می گردد. برای اینکه مگنولیا بهترین رشد و گلدهی را داشته باشد، به بستر کشت خوبی نیاز دارد که حاوی مواد ارگانیک (همانند خاک برگ یا کود بسیار پوسیده گاوی)، زهکشی مناسب و اسیدیته 6.5-5 باشد. سرعت رشد مگنولیا متوسط است.

درخت ماگنولیا

روشهای تکثیر درخت مگنولیا بنفش

کشت با بذر: در این روش بذر تازه را به مدت ۲۴ساعت در آب میخیسانند تا پوشش نارنجی آن راحتتر حذف شود. سپس در بستری مناسب، مرطوب، روشن و دور از نور مستقیم خورشید کشت میکنند باید توجه داشت که محیط کشت در طول جوانه زنی خشک نشود.

قلمه زنی: برای قلمه زنی باید اول توجه داشت که اگر گونه مورد نظر در اول بهار گل میدهد پس باید قلمه نرم و سبز را پس از اتمام گلدهی از گیاه تهیه نمود و بعد در بستر مناسب کشت کرد اما اگر گلدهی در اوایل تابستان صورت میگیرد، پس باید قلمه نمیچوبی از آن بعد از اتمام گلدهی تهیه کرد. درکل قلمه باید در بستری مرطوب که زهکش مناسب هم دارد در خزانه ای روشن و به دور از نور مستقیم خورشید کشت کرد. بهتر است قبل از کشت قلمه را در هورمون ریشه زایی قرار داد تا ریشه زایی بهتر صورت گیرد چون این گیاه خیلی سخت ریشه میدهد

پیوند زدن: پیوند زدن یک عیب دارد و این است که ۵سال تقریبا زمان نیاز است تا گلدهی صورت گیرد. برای این منظور پایه از طریق بذر به دست می آید و پیوندک از گونه مورد نظر قبل از اینکه درخت از خواب بیدار شود، جدا شده و پیوند زده میشود.

آفات درخت مگنولیا بنفش


شته، شپشک و کنه تارعنکبوتی، از جمله آفاتی هستند که به مگنولیا آسیب می رسانند. همچنین شانکر ساقه و تنه، لکه برگی، پژمردگی ورتیسلیوم و سفیدک پودری، از بیماری های درخت مگنولیا بنفش هستند.

separator line

بیشتر بخوانید:

روش کاشت درخت تبریزی چگونه است؟

با روش کاشت و تکثیر درخت انجیر آشنا شوید

راهنمای کاشت درخت به و نگهداری از آن

separator line




این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (11 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits