دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راهنمای تکثیر و نگهداری گیاه پتوس در آب
52
زمان مطالعه: 5 دقیقه
پتوس یکی از بادوام ترین گل های آپارتمانی است. این گیاه زیبا و سبز رنگ را می توان در همه خانه ها نگه داری کرد.


گیاه پتوس


پتوس یکی از بادوام ترین گل های آپارتمانی است. این گیاه زیبا و سبز رنگ را می توان در همه خانه ها نگه داری کرد. فرقی ندارد نور کافی وجود دشته باشد یا نور کم. پتوس سازگاری بالایی با کم نوری دارد. به دلیل سریع الرشد بودن و تکثیر راحتی که دارد در این مطلب روش نگهداری پتوس در آب بیان می شود.

نام فارسی اصیل گیاه پتوس لوکژ بوده است. که اشاره به پیچیدگی شاخه های این گیاه دارد. معیار زیبایی پتوس برگ های آن است. شاخه های رونده آن زیبایی این گیاه را دوچندان کرده است.این گیاه زینتی در نور کم مقاوم است به همین دلیل از مجبوبیت خاصی در ادارات و اتاق های کم نور برخوردار است.

گیاه پوتوس هم جذاب است و هم بسیار مقاوم و برای راحت بودن رشدش شهرت دارد.آن ها بومی جنگل های جزایر سولومون هستند و قادر به سازگاری با گستره وسیعی از شرایط خارج از زیستگاه طبیعی مناطق گرمسیری خود می باشند.گیاه پوتوس نه تنها می تواند فضای شما را با رنگ و بافتش تغییر دهد، بلکه رتبه بالایی را در لیست گیاهانی دارد که به تصفیه هوا کمک می کنند. علاوه بر این، آن ها رطوبت جو را افزایش می دهند و دی اکسید کربن را با اکسیژن جایگزین می کنند
این گیاه را هم می توان در اب نگه داری کرد و هم در خاک. اما روش نگهداری پتوس در آب شرایط خاصی دارد. اگر نکات ساده ای را رعایت نکنید در نهایت منجر به مرگ پتوس شما می شود.

قلمه پتوس

نگهداری پتوس در آب

وسایل مورد نیاز برای نگهداری پتوس در آب

  • ظرف شیشه ای تمیز
  • قلمه پتوس
  • کود مایع
  • آب

نکات لازم برای نگهداری پتوس در آب

برای قلمه گرفتن از پتوس ساقه ای را انتخاب کنید که دارای گره باشد. برآمدگی و زائده ای را که در ساقه مشاهده می کنید گره نام دارد. برای ریشه دار کردن قلمه پتوس باید حتما یک گره وجود داشته باشد.

شما می توانید طول ساقه را بلندتر بگیرید که ساقه دارای گره های زیادتری می شود. اما توصیه می کنم این کار را نکنید.

چرا که عمل غذا رسانی به برگ ها بدون ریشه سخت تر می شود.

از آب بدون کلر استفاده کنید. نیازی نیست که حتما از آب تصفیه شده استفاده کنید. همین آب لوله کشی معمولی خوب است به شرط این که مدتی به حال خود رها شده باشد تا کلر خود را از دست بدهد.

ریشه دار کردن قلمه پتوس در آب

من از ترفند جالبی برای ریشه دار کردن قلمه پتوس استفاده می کنم. از یک شیشه آزمایشگاه استفاده کردم. قلمه را داخل شیشه گذاشتم و شیشه را درون یک لیوان نگهداری می کنم. با این روش قلمه ها به خوبی و به اندازه مناسب درون آب قرار می گیرند و گره سریع شروع به ریشه زدن می کند.

گل

شرایط نگهداری پتوس در آب

برای این کار سه کار مهم را باید انجام دهید:

1- آب گیاه را هر هفته عوض کنید.
زمانی که گیاهی را در آب نگهداری می کنید بعد از مدتی اکسیژن آب از بین می رود. در صورتی که گیاه زنده برای ادامه حیات به اکسیژن نیاز دارد. هر هفته آب گیاه را عوض کرده و آب تازه ای درون لیوان بریزید.

2- تغذیه پتوس را جدی بگیرید.
به طور معمول، خاک گلدان حاوی مواد مغذی مورد نیاز گیاه است، اما از آنجایی که گیاه شما در آب است، باید آن را تغذیه کنید تا رشد کند. از کودهای مایع یا پودری برای پرورش گیاه استفاده کرده و هر دو هفته یک مرتبه به گیاهتان کود دهید.

3- ظرف شیشه ای را تمیز نگه دارید.
تمیز نگه داشتن ظرف موجب می شود تا رشد گیاه خوب پیش رود. در صورتی که به گیاهتان نرسید و ظرف نگهداری آن را تمیز نکنید، محیط مناسبی برای رشد جلبک ها و ثارچ ها به وجود می آید در این صورت ریشه فاسد شده و گیاه می میرد.
ظرف شیشه ای را با آب داغ و سرکه و چند قطره مایع ظرفشویی تمیز بشویید. با این راهکارها می توانید پتوس های زیبایی را پرورش دهید.

پتوس در آب

انواع گیاهان پوتوس

پوتوس طلایی:

همان طور که از اسمش معلوم است، برگ های طلایی رنگارنگ طلایی - زرد دارد ؛ همچنین به عنوان شیطان ایوی یا ایوی جزایر سولومون شناخته می شود .پوتوس طلایی بومی جزایر سولومون و بخش هایی از جنوب شرقی آسیا است.از آنجا که پوتوس در شرایط نور کم رشد می کنند، تمایل دارند که ویژگی های زردی را نشان دهند، می توانید پوتوس طلایی خود را با یک یا دو ساعت در نور خورشید بگذارید.

ملکه مرمر:

ملکه مرمر رایج ترین نوع است و رشد بسیار کندی دارد ؛ شاخ و برگ های متمایل به سفید دارد.از آنجا که نگهداری ملکه مرمر سخت است ، کم تر هم محبوب است با این حال رشد کند آن باعث می شود در فضای کوچک خوب باشند.

پوتوس جید :

این نوع به وسیله برگ های سبز تیره، رنگارنگ و کرم طلایی مشخص می شود ، جید سبز یک نسخه سبز از ملکه مرمری است و به عنوان ملکه سبز شناخته می شود.

آفات و مشکلات گیاه آپارتمانی پوتوس

  • شایع ترین علت مشکلات با پوتوس به راحتی درست می شوند.این گیاه خانگی هیچ گونه حشره یا بیماری جدی ندارد، با این حال ممکن است mealybugs را در آن پیدا کنید.
  • شما می توانید از یک تکه پنبه الکلی شده به منظور کشتن آفات استفاده کنید پس هر هفته گیاهتان را بررسی کنید.
  • گیاهان پوتوس می توانند برای خانه و یا محل کار شما ، بسیار عالی باشند. پوتوس های تاف و ورساتی ، می توانند به صورت افقی روی پیش بخاری رشد کنند و یک دیوار را بگیرند یا از یک سبد آویزان عبور کنند. این گیاه زیبایی، رنگ و مزیت هایش را به هر محیطی می افزاید.

separator line

بیشتر بخوانید:

روش کاشت و پرورش گل آئونیوم

اصول کاشت و نگهداری گل آگلونما در خانه

روش کاشت و شرایط تکثیر گل حنا

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (52 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits