دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کوکوپیت چیست و چه فوایدی دارد؟
13
زمان مطالعه: 6 دقیقه
خاک کوکوپیت نوعی بستر کاشت تهیه شده از الیاف پوست و پوشش میوه نارگیل است که می‌تواند به عنوان بستر کاشت مناسب و جایگزین خاک یا مخلوط با آن استفاده شود. کوکوپیت دارای قابلیت نگهداری زیاد آب است .

خاک کوکوپیت : معرفی ویژگی خاک کوکوپیت مناسب ترین خاک برای رشد گیاهان

کوکوپیت بستری مناسب برای نهال

کوکوپیت ( Cocopeat) از الیاف نارگیل فشرده شده تهیه میشود و به شکل مکعبهای فشرده ، قالب های کوچک ، تخته ای و یا صفحات گرد وارد میشود .جهت استفاده بایستی آنها را باز کرده در معرض هوا قرار داد و به آن آب اضافه کرد . با اینکار ۱ کیلوگرم کوکوپیت خشک به تقریبا ۱۵ لیتر کوکوپیت مرطوب تبدیل میشود. کوکوپیت اغلب از کشورهای آسیای جنوب شرقی مانند سریلانکا، هندوستان و … وارد کشور میشود.

Trichodema نوعی قارچ است که به طور طبیعی در کوکوپیت موجود است و در همزیستی با ریشه گیاه آن را از قارچ های بیماری زا مانند Pythium محافظت میکند. این خصوصیت در کوکوپیتهای استرلیزه شده وجود ندارد. کوکوپیت به عنوان یک افزودنی به خاک بکاربرده میشود و با توجه به کمبود مواذ مغذی در ترکیب آن معمولا تنها افزودنی برای رشد گیاه نیست. وقتی گیاه در کوکوپیت پرورش داده میشود بسته به نوع گیاه بایستی از مواد مغذی دیگری نیز استفاده کرد.

بعضی از کوکوپیتها به خوبی تجزیه نمیشوند و شروع به مصرف کردن نیتروژن موجود میکنند و در صورت کم بودن، برای مصرف نیتروژن با گیاه رقابت میکند. کوکوپیتهای نامرغوب شامل مقادیر زیادی EC ( نمک ) می باشند که قبل از مصرف باید شسته شوند. قالبهای کوکوپیت بر اساس نوع و درصد الیاف و میزان باز شدن پس از جذب آب درجه بندی میشوند.به دلیل خواص فیزیکی خاص کوکوپیت در کشتهای هیدروپونیک به وفور از این ماده استفاده میشود. ترکیب رایج برای استفاده در بستر گیاهان خانگی و زینتی معمولا نسبت ۵۰ درصد کوکوپیت + ۴۰ درصد پیت ماس + ۱۰ درصد پرلیت است. امروز در “دلگرم” قصد داریم شما را با بخشی از فواید کوکوپیت آشنا کنیم.

خاک کوکوپیت

برخی از موارد مصرف کوکوپیت

هم اکنون کوکوپیت بعنوان محیط کشتی برای خزانه های نهال و نشاء، در گیاهان گلدانی، در عملیات طراحی باغ، تولید گلها، سبزیجات، درختها و درختچه ها به روش هیدروپونیک، در پرورش قارچ بعنوان لایه پوششی و در صنایع تولید کمپوست استفاده میشود.
به عنوان جایگزین کودگیاهی .
به عنوان خاک مرغوب برای گلدان (قابل ترکیب با شن و کود گیاهی ).
برای رشد گیاه قارچ لازم و حیاتی است .
چون کوکوپیت، یک جذب کننده خوب و قوی است میتوان از کوکوپیت خشک برای جذب روغن در زمین های لغزنده استفاده کرد .
به عنوان بستر در محل های نگهداری حیوانات برای جذب فضولات حیوانی جهت تمیز ماندن اینگونه محیط ها .
کوکوپیت، اسیدی است و PH آن بین ۵٫۵ تا ۶٫۵ است .این PH برای برخی از گیاهان بالاست ولی اکثر گیاهان معروف از جمله توت فرنگی و گلهای شاخه بریده بسیار مناسب می باشد . کوکوپیت بسیار آب دوست است و می تواند آب را جذب کرد حتی وقتی کاملا خشک است .

مزایای استفاده از کوکوپیت

۱- تخلخل هوایی عالی:

الیاف نارگیل حتی زمانیکه از آب اشباع شده باشد تخلخل هوایی بسیار خوبی را دارا بوده و با کاربرد صحیح موجب افزایش رویش بذر, ریشه، گل و میوه در گیاهان می شود. این نتایج در بخش صیفی بخصوص گوجه فرنگی و نیزدر بخش تولید گلهای شاخه بریده بخصوص گل رز و گل لیلیوم و در بخش کاشت بذر درخت و درختچه قابل توجه بوده است.

حتماً بخوانید:
خاک پرلیت : آشنایی با خاک پرلیت و فواید این خاک برای گیاهان

خاک پرلیت : آشنایی با خاک پرلیت و فواید این خاک برای گیاهان

خاک پرلیت چیست و چه مزایایی دارد؟ خاک پرلیت به دانه‌های کوچک، سبک و سفید رنگی گفته می‌شود که در بیشتر انواع خاک گلدانی وجود دارد. این ماده نوعی سنگ…

۲- ظرفیت نگهداری بسیار خوب آب:

ظرفیت نگهداری آب در هر قالب کوکوپیت فشرده ۷ تا ۱۰ لیتر آب بوده و رطوبت را بیشتر از پیت موس به خود جذب و گیاه به سرعت رشد می کند و کیفیت گیاه را بخصوص در شرایط آب و هوایی خشک تا زمان فروش حفظ می نماید.

فواید کوکوپیت

۳- آبیاری بهینه:

کوکوپیت بر خلاف پیت ماس رطوبت را حتی از یک هوای خشک جذب میکند این سهولت خیس شدن و خصوصیت زهکشی سریع الیاف نارگیل بدان معنی است که الیاف نارگیل نیازی به آبیاری مکرر و در فواصل کوتاه ندارد . این امر منجر به کاهش مصرف کود و هزینه کمتر آبیاری میگردد.

۴- کاهش زمان جوانه زنی (Germination) و رشد سریع ریشه:

کیفیت ذاتی الیاف نارگیل, در دسترس بودن آب و هوای بهینه برای ریشه دارنمودن سریع و تکثیر ایده آل گیاه می باشد. در بسیاری از موارد این امر منجر به سرعت بیشتر ریشه دارشدن قلمه ها در طول سال و نیز استفاده بهینه از فضای گلخانه و تجهیزات می گردد.

۵- فاقد علف هرز و هرگونه بیماریهای ناشی از خاک:

کوکوپیت به دلیل آنکه الیاف نارگیل (Coir ) بالاتر از سطح زمین رشد می کند ، هیچگونه بذور علف هرز و بیماریهای ناشی از خاک را به همراه ندارد.

۶- ماندگاری کوکوپیت:

کوکوپیت برخلاف تمامی رقبایش, دیرتر از بین میرود و به علت دارا بودن ماده چوبی (Lignin) به مقدار ۴۵% این اطمینان را به وجود می آورد که در محیط های کشت به خوبی به مدت زمان طولانی باقی بماند.
الیاف کوکوپیت، در خاک به مدت ۵ – ۴ سال باقی مانده و از تراکم و فشردگی ذرات خاک جلوگیری کرده و محل مناسبی را برای رشد و توسعه ریشه فراهم می نماید.

۷- محدوده PH ایده آل:

کوکوپیت، دارای PH ایده آل بین ۵/۶ تا ۶/۵ بوده و به خنثی نمودنPH خاک های قلیایی کمک می کند و موجب جذب مناسب مواد غذایی به ریشه خواهد شد.

۸- جایگزین مناسب:

بهترین جایگزین مناسب برای پیت ماس , پشم سنگ , ورمیکو لیت , پرلیت , سنگ خلل و فرج دار (Pumice) , خاک رس منبسط شده میباشد.

فواید خاک کوکوپیت

خاک کوکوپیت برای چه گیاهانی استفاده می‌شود؟

خاک کوکوپیت به عنوان بستر کشت سیستم هیدروپونیک برای کاشت گوجه فرنگی، خیار، فلفل دلمه‌ای و پرورش گل‌های شاخه بریده و گیاهان آپارتمانی مناسب است. همچنین بهترین بستر رویش بذر، قلمه، انواع پیاز و نشاء است.

کشور‌های سازنده خاک کوکوپیت کدامند؟

در حال حاضر دو کشور تولید کننده کوکوپیت در سطح جهان هستند:

۱. هند: این کشور به علت داشتن درختان نارگیل فروان تولید کننده کوکوپیت است، اما کوکوپیت‌های آن به علت شوری بالا در ایران خریداری نمی‌شود، به دلیل این که این کوکوپیت‌ها را با آب دریا آبشویی میکنندو برای کشور ما که در بیشتر مناطق شوری آب زیاد است، مناسب نیست.

۲. سریلانکا: کوکوپیت‌های این کشور دارای مرغوبیت بالاتری نسبت به هند است و شوری پایین‌تر، سرعت حجمگیری و بازشدن بالاتری دارد.

توجه داشته باشید، متخصصان علم کشاورزی توصیه می‌کنند استفاده از کوکوپیت به تنهایی به عنوان بستر کاشت مناسب نیست و بهتر است در ترکیب با دیگر بستر‌ها استفاده شود. ترکیب رایج برای استفاده در بستر گیاهان خانگی و زینتی معمولا نسبت ۵۰ درصد کوکوپیت + ۴۰ درصد پیت ماس + ۱۰ درصد پرلیت است.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (13 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits