دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تاریخ دقیق روز اصناف در تقویم ایران چه روزی است ؟
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
روز اصناف روزی است که در آن باید عملکرد اضناف در اقتصاد مورد بررسی قرار گیرد. یعنی به دنبال این موضوع باشیم که اصناف کشور چه کمکی توانسته اند به اقتصاد داخلی کشور بکنند تاریخ روز ملی اصناف در تقویم سال 98 مصادف است با شنبه 1 تیر ماه.

تاریخ دقیق روز اصناف در تقویم سال 98

تاریخ دقیق روز اصناف در تقویم سال 98 مصادف است با: شنبه 1 تیر ماه

separator lineتاریخ دقیق روز اصناف در تقویم سال 98/یکم تیرماه مصادف با روز ملی اصناف

یکم تیرماه مصادف با روز ملی اصناف

یکی از بزرگترین نهادهاى مدنى در هر کشورى اصناف هستند، این نهادها توسط خود مردم اداره مى شوند و در وضعیت بازار و قیمت گذارى کالاها نقش بسیار موثرى دارند. از این رو اول تیرماه روز اصناف نامگذارى شده و هرساله در این روز مجامع امور صنفى سراسر کشور، مسئولان اتحادیه ها و مدیران وزارت بازرگانى و … گرد هم مى آیند تا در خصوص مشکلات اصناف به تبادل نظر بپردازند.

separator lineتاریخ دقیق روز اصناف در تقویم سال 98/یکم تیرماه مصادف با روز ملی اصناف

صنف چیست ؟

صِنف یا رَسته انجمنی است که از سوی گروهی از افراد دارای یک حرفه و پیشه تشکیل می‌شود تا از این راه به بهبود کیفیت و بالابردن سطح کیفی مجموعهٔ واحدها، در کنار تعیین تدابیری برای مقابله با تخلفات، و همچنین انجام وظیفهٔ اطلاع‌رسانی دربارهٔ اتفاقات حوزه‌های مرتبط با حرفه موردنظر، یاری رساند. یکی از ویژگیهای اساسی بازارها، تشکل بازاریان در انجمنهای صنفی، یعنی «اصناف» بوده‌است. این انجمنها اصولاً به صاحبان حرفه‌ها تشکل می‌بخشند و دارای وظایف اجتماعی وسیعی نیز هستند.

واژه صنف را به سه صورت جمع می‌بندند: صنف‌ها، اصناف، صنوف.
توزیع کالاها از جمله اصلی‌ترین مسئولیت‌هایی است که به‌عهدهٔ اصناف می‌باشد. دسترسی به آمار اصناف ایران از طریق سایت دبیرخانه هیات عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی امکان‌پذیر است.

separator lineتاریخ دقیق روز اصناف در تقویم سال 98/یکم تیرماه مصادف با روز ملی اصناف

فلسفه روز اصناف

در دولت دهم به دلیل مشکلاتی که در حوزه اصناف ایجاد شد این بخش بزرگ کشور دارای مشکلات عمده مالی و اقتصادی هستند. این حوزه به علت مشکلات و مسائلی که در این حوزه وسیع و تاثیرگذار اقتصاد کشور مشاهده می‌شود، نمره این ارزیابی با آنچه شایسته جایگاه اصناف است، فاصله دارد.

ظرفیت های اصناف اقتصاد مقاومتی به‌عنوان الگوی اساسی برای توسعه اقتصاد کشور باید همان‌گونه که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، مورد توجه تمام مسئولان هم قرار گیرد و جایگاه هر بخش از اقتصاد کشور در این الگو تبیین شود بسیار بیشتر از وضعیت موجود است و نیاز به تجولی عظیم در این بخش وجود دارد.

separator lineتاریخ دقیق روز اصناف در تقویم سال 98/یکم تیرماه مصادف با روز ملی اصناف

تاریخچه اصناف در ایران و جهان

ابتدای پیدایش اصناف اسلامی به قرن سوم هجری می‌رسد که دوره شکوفائی تمدن اسلامی و رونق تجارت و شهرنشینی بود. در این سده بود که تشکل افزارمندان و صنعتگران بر اساس حرفه‌ها و پیشه‌ها بوجود آمد، رشد و توسعه کامل شهرها در دو قرن پنجم و ششم هجری، فعالیتهای اصناف را توسعه فراوان بخشید. برخی از خاورشناسان شوروی، خاستگاه پیدایش انجمنهای صنفی در شهرهای ایرانی را، دوره ساسانیان می‌دانند. برخی دیگر از خاورشناسان، منشأ انجمنهای صنفی اسلامی را در فرقه‌های درویشان و صوفیان و یا صنفهای غازیان جستجو می‌کنند.

در قرون وسطی وظیفه اصلی مجموع اصناف در اروپای غربی شامل نظارت محلی بر حرفه یا کسب و کار از طریق تعیین موازین مرغوبیت و قیمت کالا، حمایت از کسب و کار در مقابل رقابت و تعدی، و برقرار کردن مقام اجتماعی اعضای صنف می‌شد. در ادوار گوناگون تشکیلاتی نظیر بازرگانان و ارباب حرف و صنایع در بسیاری از نواحی وجود داشته‌است. اصناف سوداگر یونانی در دوره هلنیستی و زمان رومیان، دارای اهمیت فراوان بودند، اتحادیه‌های صنفی در این کشور به دلیل تحریف قدرت در دست امپراتوری روم شرقی و در بعضی از شهرهای ایتالیا (بویژه در راونا) حداقل تا پایان قرن دهم میلادی باقی‌ماندند، ولی تأثیر آنها در پیدایش صنفهای اروپای قرون وسطی مشخص نیست.

برخی از پژوهندگان، مجموعه اصناف اروپای قرون وسطی را ناشی از تشکیلات قبیله‌ای قدیم ژرمن ها یا از گروههای مذهبی شمرده‌اند. در هر حال، بازرگانان در آغاز قرن یازده میلادی «اصناف تجارتی» را بوجود آوردند. هدف آنها حمایت از تجارت در مقابل خطرات حکومتهای دوره فئودالیته بود. با توسعه تجارت از طریق دریای مدیترانه اصناف و بازرگانان قدرت فراوانی کسب کردند، و بعضی از تجار ایتالیائی مانند «جنووا» و «فلورانس» بر حکومتهای محلی استیلا یافتند.

در انگلستان و برخی شهرهای آلمان نیز بسیاری از اصنفا و بازرگانان در توسعه شهرها قدرت زیادی را اعمال کردند. از این پس جنبه محلی بازرگانی بیش از گذشته کاهش یافت. و اصناف شهرهای مختلف برای توسعه و حمایت از دادوستد، با یکدیگر متحد می‌شدند که نمونه بارز آن، اتحادیه «هانسائی» در اروپای شمالی است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits