دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هواگیری پکیج : نحوه صحیح هواگیری رادیاتور (شوفاژ)
4
زمان مطالعه: 5 دقیقه
مشکل رادیاتور را شناسایی کنید. رادیاتوری که به این مشکل دچار است، در قسمت بالای آن هوا گیر کرده است.

هواگیری رادیاتور خانه

هواگیری رادیاتور خانه

مشکل رادیاتور را شناسایی کنید. رادیاتوری که به این مشکل دچار است، در قسمت بالای آن هوا گیر کرده است.

بنابراین، زمانی که سیستم را روشن می کنید، یا کل رادیاتور سرد بوده یا بالای آن سرد و قسمت پایین گرم است. متاسفانه، رادیاتور سرد می تواند به دلیل مشکلات دیگری هم باشد.

پیش از ادامه دادن مشکلاتی را که در زیر به آن ها اشاره می کنیم در نظر بگیرید. اگر هیچکدام از آن ها دیده نمی شوند، احتمالا باید هوای به دام افتاده در رادیاتور را خارج کنید.

مراقب باشید زیرا رادیاتور ممکن است داغ باشد. اگر رادیاتور داغ است مراقب دست های خود باشید.

  1. اگر در خانه چندین رادیاتور دارید و تمام آن ها سرد یا نیمه گرم هستند، احتمالا مشکل از سیستم گرمایشی ناشی شده، یا منبع جوشاننده آب درست کار نمی کند تا در سیستم گرمایشی گرد و خاک جمع شده است.
  2. اگر مشکل رادیاتور با تجمع آب در زیر رادیاتور همراه است، احتمالا رادیاتور چکه می کند. سیستم را خاموش کرده، سپس فلکه داخلی رادیاتور را سفت کنید. اگر با این کار مشکل حل نشد، شاید فلکه خراب است و به متخصص حرفه ای نیاز داشته باشید.
  3. اگر رادیاتورهای طبقات بالا گرما تولید نکرده اما رادیاتورهای طبقات پایین گرما تولید می کنند، شاید سیستم گرمایشی شما در فشار بالا کار نمی کند و نمی تواند آب داغ را به طبقات بالا برساند.

نحوه صحیح هواگیری رادیاتور (شوفاژ) منزل

نحوه صحیح هواگیری رادیاتور (شوفاژ) منزل

کلید رادیاتور را پیدا کنید. اگر تصمیم دارید هوای رادیاتور را خارج کنید در ابتدا باید چیزی بیابید تا فلکه خروج هوا را باز کنید.

در قسمت بالایی یک طرف رادیاتور یک فلکه کوچک قرار دارد. بر روی این فلکه، مربع کوچکی قرار دارد که با چرخیدن فلکه را تنظیم می کند.

کلید رادیاتور، قطعه کوچک فلزی است که فلکه رادیاتور را باز و بسته کرده و در تمام ابزار فروشی ها موجود است.

یک کلید مناسب بیابید که دقیقا به اندازه فلکه باشد، یا در جعبه ابزار خود بگردید تا قطعه ای را بیابید که دقیقا با فلکه رادیاتور شما متناسب باشد.

  1. برخی از رادیاتورهای مدرن به فلکه هایی مجهز هستند که باید با پیچ گوشتی بله پهن باز شوند.
  2. پیش از ادامه دادن اطمینان حاصل کنید که کلید رادیاتور، پیچ گوشتی، آچار یا لوازم دیگر را دارید تا بتوانید تمام فلکه های رادیاتورهای خانه را باز کنید. زمانی که یک رادیاتور را هواگیری می کنید، بهتر است رادیاتورهای دیگر را نیز هواگیری کنید.

نحوه صحیح هواگیری رادیاتور (شوفاژ) منزل

سیستم گرمایی را خاموش کنید. پیش از هواگیری از خاموش بودن سیستم گرمایشی اطمینان حاصل کنید، زیرا درصورت روشن بودن سیستم هوای وارد شده به رادیاتور افزایش خواهد یافت.

پیش از هواگیری رادیاتور تمام قسمت های آن باید خنک شوند. اجازه دهید گرمای سیستم از بین برود، سپس همه جای رادیاتور را لمس کنید تا ببینید هنوز گرم است یا نه.

اگر قسمتی از رادیاتور داغ است، اجازه دهید کاملا خنک شود و سپس ادامه دهید.

نحوه صحیح هواگیری رادیاتور (شوفاژ) منزل

فلکه رادیاتور را باز کنید.

اطمینان حاصل کنید که فلکه های داخلی و خارجی رادیاتور در وضعیت باز قرار دارند.

سپس کلید رادیاتور (یا پیچ گوشتی یا غیره) را در پیچ فلکه در بالای رادیاتور قرار دهید.

پیچ را در خلاف جهت عقربه ساعت حرکت دهید تا فلکه باز شود. در زمان خروج هوا باید صدای هیس مانند را بشنوید.

  • باز کردن فلکه هواگیری باعث خروج هوای به دام افتاده سرد می شود، و توسط مایع خارج شده از سیستم گرمایشی از لوله های متصل به سیستم جایگزین می شود.

نحوه صحیح هواگیری رادیاتور (شوفاژ) منزل

هواگیری شوفاژ خانگی

قطرات آب را کنترل کنید.

در هنگام خروج هوا از رادیاتور، آب به سرعت از فلکه خارج می شود.

در زیر پیچ یک حوله یا پارچه آشپزخانه نگه دارید تا قطرات آب را جذب کند. حتی می توانید از یک کاسه یا ظرف کوچک استفاده کنید.

نحوه صحیح هواگیری رادیاتور (شوفاژ) منزل

منتظر شوید تا آب از فلکه هواگیری خارج شود. زمانی که بخار آب (و نه مخلوط هوا و قطرات آب) از فلکه هواگیری خارج می شود، تمام هوای رادیاتور خارج شده است.

فلکه هواگیری را مجددا سفت کنید (پیچ هواگیری را به سمت عقربه های ساعت بچرخانید) تا مطمئن شوید آب چکه نمی کند. یا یک تکه پارچه تمام آب های ریخته شده در اطراف رادیاتور را تمیز کنید.

این فرایند را بر روی تمام رادیاتورهای خانه تکرار کنید. برای اطمینان از اینکه تمام هوای گیر کرده از رادیاتور خانه خارج شده، بهتر است تمام رادیاتورهای خانه را هواگیری کنید، حتی اگر تنها یکی از آنها مشکل دارد.

برای نگهداری مناسب از سیستم گرمایشی باید به طور مرتب رادیاتورهای خود را هواگیری کنید. هواگیری سالانه به علاوه هواگیری پس از تعمیر یا اصلاح سیستم گرمایشی ضروری است.

میزان فشار جوشاننده را بررسی کنید. با خروج هوای اضافی از رادیاتورها، فشار کلی سیستم گرمایشی خانه را کاهش داده اید.

اگر فشار بیش از حد پایین باشد گرما به تمام رادیاتورها نمی رسد (مخصوصا رادیاتورهای طبقات بالا). برای احیای فشار سیستم گرمایشی، شاید بهتر باشد آب جوشاننده را افزایش دهید.

  • در سیستم های خانگی، میزان فشار باید حدود 12 تا 15 یکا باشد. هر چقدر فشار بالاتر باشد، گرما به ارتفاعات بالاتر منتقل می شود. خانه های کم ارتفاع یا پر ارتفاع به فشار بیشتر یا کمتر جوشاننده نیاز دارند.
  • اگر جوشاننده سیستم پر کردن خودکار دارد، فشار جوشاننده باید حدود 12 تا 15 یکا باشد و آن را تغییر دهید. در غیر این صورت، خودتان را آب را اضافه کنید. فلکه آب جوشاننده را باز کنید تا فشار به 12 الی 15 یکا برسد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits