دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کاربرد موتور پمپ چیست ؟

موتور پمپ چیست و چه کاربردی دارد ؟

کاربرد موتور پمپ چیست ؟
1
زمان مطالعه: 9 دقیقه
موتور پمپ دستگاهی است جهت انتقال انواع مایعات از دو بخش موتور و پمپ تشکیل شده و این دو بخش توسط کوپلینگ و شاسی با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و تشکیل یک دستگاه واحد به نام موتور پمپ را داده اند.

موتور پمپ چیست؟

موتور پمپ، دستگاهی است که از دو قسمت موتور و پمپ تشکیل شده. موتور پمپ برای پمپاژ آب استفاده می شود، این دو قسمت موتور پمپ توسط شاسی به یکدیگر کوپله شده تا سر جمع باشند و به راحتی قابل حمل باشند.

موتورپمپ

سوخت موتور پمپ ها نیز به سه دسته ی موتور پمپ بنزینی، موتور پمپ دیزلی و موتور پمپ نفت بنزینی تقسیم می شود.

معمولاً موتور پمپ ها را در ارتفاع ۶ متری از مخزن آب قرار می دهند و موتور پمپ توانایی پمپاژ نمودن آب تا ارتفاع بالا را دارند، معمولاً مدت زمان کارکرد موتور پمپ ها نیز خیلی بالا نیست، برای استفاده بهینه از موتور پمپ معمولاً توصیه می شود

که زمان کارکرد موتور پمپ را حدود ۲ الی ۳ ساعت در نظر بگیرند تا عمر مفید موتور پمپ افزایش نماید. از نظر قطر و اندازه ی خروجی موتور پمپ نیز موتور پمپ ها در سایزهای ۱ الی ۴ اینچی موجود هستند که بسته به ارتفاع مورد نیاز و مقدار آبدهی قابل تغییر می باشند.

انواع موتور پمپ و کاربرد آنها

موتور پمپ ها معمولاً از نظر سوخت به سه دسته ی موتور پمپ های بنزینی، موتور پمپ دیزلی، موتور پمپ نفت بنزینی تقسیم می شوند.

از نظر حیطه ی کاری موتور پمپ ها به چندین دسته ی موتور پمپ آب تمیز، موتور پمپ آب کثیف، موتور پمپ با ناخالصی و موتور پمپ فشار بالا تقسیم می شوند.

  • موتور پمپ های کشاورزی
  • موتور پمپ های خانگی

پمپ آب کشاورزی چیست ؟

در صنعت پمپ آب، پمپ کشاورزی یکی از شاخه های این صنعت محصوب می شود که با نام و اصطلاحات متنوعی از جمله (الکتروپمپ شناور، شناور چاه عمیق، شناورچاه آب، الکتروپمپ چاه عمیق، پمپ شناور آب، الکترو پمپ چاه کشاورزی، پمپ شناور طبقاتی، پمپ آب کشاورزی، پمپ شناور چاه، پمپ شناور کشاورزی، شناور چاه کشاورزی، پمپ چاه آب، الکتروموتور شناور، پمپ آبرسانی چاه، پمپ شناور آب، توربین چاه عمیق، تلمبه چاه عمیق) به این محصول اشاره می کنند.

پمپ های کشاورزی

سامانه های نوین آبیاری در کشور ما در واقع همان آبیاری تحت فشار است.

جهت اجرای آبیاری تحت فشار ما نیاز به افزایش فشار آب داریم این وظیفه را می تواند پمپ به خوبی انجام دهد.

برای اجرای هرگونه آبیاری تحت فشار مثلاً آبیاری قطره ای یا آبیاری بارانی میبایست فشار آب از فشار محیط که همان یک اتمسفر باشد بالاتر برود بعضی این کار را به کمک ارتفاع مخازن انجام میدهند ولی پر کردن همان مخزن نیز به هر حال نیاز به پمپ دارد بعضی هم را به کمک استخر انجام می‌دهند تخلیه آب استخر نیز نیاز به کف کش دارد برای آبیاری به کمک آب چاه نیز از پمپ های شناور استفاده می شود.

در اجرای آبیاری تحت فشار نمی‌توان اهمیت پمپ را نادیده گرفت.

آبیاری قطره ای نیاز به فیلتر اسیون دارد وظیفه فیلتراسیون تصفیه آب است اغلب پکیج های فیلتراسیون نیاز به فشار آب بالایی دارند لذا برای این مسائل از پمپ های سه اسب یا بیشتر استفاده میشود پمپ های آبیاری برای مزارع بزرگ اغلب سه فاز هستند پمپ های تکفاز را میتوان برای باغ های کوچک استفاده کرد.

باغهای ویلاهایی که به آب آشامیدنی شهر دسترسی دارند جهت آبیاری نیازی به استفاده از پمپ ندارند.

مناسب ترین پمپ برای آبیاری باید با توجه به دبی آب مصرفی مزرعه انتخاب شود پمپی که دبی آن بیشتر از دبی مصرفی مزرعه باشد اگر در طرح استفاده شود آن پمپ آسیب می‌بیند.

به سادگی می‌توان دبی مورد نیاز باغ یا مزرعه را اندازه‌گیری کرد به این صورت که تعداد قطره چکانها یا آب پاش ها را در میزان مصرف هر آبپاش یا نازل یا قطره چکان ضرب کنیم مثلاً اگر شما در باغ خود هزار قطره چکان ۴ لیتر در ساعت دارید مصرف واقع شما ۴۰۰۰ لیتر در ساعت می باشد پس بهترین پمپ برای شما یک پمپ ۴۰۰۰ لیتر در ساعت می باشد البته پارامترهایی که روی جعبه پمپ درج شده بر حسب لیتر در دقیقه است به عنوان مثال یک پمپ ده لیتر در دقیقه می‌تواند ۶۰۰۰ لیتر در ساعت یا ۶ متر مکعب در ساعت آب را پمپاژ کند.

البته انتظار نداشته باشید که اگر پمپ ۳۰۰۰ لیتر در ساعت خروجی دارد حتما همین مقدار را برای شما پمپاژ کند مسائلی مثل ارتفاع و شیب و اتصالات به کار رفته در خط لوله می‌تواند فشار چریان را کاهش دهد لطفاً برای طراحی سیستم های آبیاری تحت فشار به این نکات توجه بفرمایید که متضرر نشوید.

موتور پمپ های بنزینی و گازوئیلی

در مناطق کشاورزی اغلب برق وجود ندارد مثلاً برای پمپاژ آب است رودخانه به طرف مزرعه دسترسی به برق نیست.

برای تامین برق میتوان از ژنراتورهای بنزینی یا ژنراتور هایی که به تراکتور متصل میشوند استفاده کرد.

اینها راه هایی هست برای تامین برق در مزرعه اما راه حل ساده تری هم وجود دارد آن استفاده از موتور پمپ های بنزینی و گازوئیلی است برای قطر ۲ اینچ و مصرف متوسط مثل آبیاری یک با استفاده از موتور پمپ های بنزینی توصیه می‌شود اما با توجه به قیمت بالای بنزین و مصرف بالای آب موتور پمپ های گازوئیلی می‌تواند به شما کمک کند و برای پمپاژ بیشتر از چند ساعت در روز و با قطر ۳ اینچ استفاده از موتور پمپ های گازوئیلی پیشنهاد می شود زیرا مصرف گازوئیل مقرون به صرفه تر هست تا مصرف بنزین.

موتور پمپ های موجود در بازار اغلب چینی هستند بیشتر فروشندگانی که ادعا می کنند موتور پمپ های اصل ژاپنی را دارند باید بررسی بیشتری به عمل آورد زیرا موتور پمپ هایی مثل هوندا در بازار ایران بسیار بسیار نایاب هستند هوندا ساخت کشور ژاپن می باشد اجناس ژاپنی در بازار ایران اگر موجود باشند باید خیلی شکاک به اصالت آن برخورد کنید پیشنهاد ما استفاده از موتور پمپ های اروپایی می باشد اما اگر مصرف بالایی ندارید می توانید از موتور پمپ های طرح هوندا یا طرح روبین که ساخت کشور چین هستند استفاده کنید.

پارامترهای فنی موتور پمپ ها روی جعبه آنها یا روی خود دستگاه حک شده مثلا موتور پمپ های دوین اغلب ۶ اصل هستند و می توانند آب را تا ارتفاع ۱۰ متر پمپاژ کند و قدرت مکش آنها حدود هشت متر می باشد

پمپ های فشار قوی

برای طرح هایی مثل اجرای مه پاش در گاوداریهای بزرگ یا مرغداری های بزرگ یا گلخانه ها نیاز به فشار بالایی در حد ۱۰۰ تا ۲۰۰ اتمسفر دارید.

پمپ های معمولی قادر به تولید این میزان فشار نیستند مثلاً برای پمپاژ آب در کارواش و شستشوی اتومبیل ها نیاز به فشار بالا میباشد که پمپ های سانتریفیوژ هرگز قادر به تولید چنین فشاری نیستند.

لذا پمپ های متفاوتی برای این فشار در بازار موجود هستند که پمپهای پیستونی نام دارند این پمپ ها قادر به مکش یا وکیوم قوی هستند و با وجود اینکه دبی بالایی ندارند ولی فشار بسیار بالایی تولید می کنند در سال ۱۳۹۶ قیمت پمپهای فشار قوی در بازار از ۹۰۰ هزار تومان تا ۹ میلیون تومان متغیر هستند اینگونه پمپها را هم می‌توان به موتورهای بنزینی متصل کرد و هم به الکتروموتورهای برقی کوپله کرد.

رفت و آمد پیستون داخل سیلندر در اینگونه پمپ ها باعث ایجاد فشارهای بسیار بالایی در حد بیش از ۱۰۰۰ اتمسفر است ابی اینگونه پمپ ها تا دویست لیتر در دقیقه قابل افزایش می باشد.

اینگونه پمپ ها برای پمپاژ مایعات در شرایط سخت کاری مناسب هستند در آب شیرین کن ها با توجه به نیاز دستگاه به فشار آب بالا از پمپ های فشار قوی استفاده می شود.

همچنین جهت تست خطوط لوله و شستشوی مخازن با مواد اسیدی از اینگونه پمپ ها استفاده میشود پمپ هایی که برای پاشیدن سم روی درختان استفاده می شوند هم در این گروه طبقه بندی می شوند. البته جهت افزایش فشار در خطوط انتقال میتوان از بوستر پمپ ها استفاده کرد.

در موارد صنعتی که مایعات شیمیایی و یا اسیدی با فشار و دمای بالا باید انتقال داده شود میتوان از این گونه پمپ ها استفاده کرد.

پمپ های طبقاتی و شناور

برای پمپاژ آب در طرح هایی که فضای کافی وجود ندارد از پمپ های عمودی استفاده میشود.

مانند چاه های با دهانه ی کم که کاربرد آبیاری می‌تواند داشته باشد یا تخلیه آب معادن و برداشت از مخازن یا رودخانه و یا دریا و یا دریاچه ها همچنین چاه‌های عمیق و نیمه عمیق از پمپهای شناور استفاده می شود.

اینگونه پمپ ها به صورت عمودی در کار قرار می‌گیرند ورودی و خروجی روبروی همدیگر است یا بالا یا پایین پمپ قرار می‌گیرد الکتروموتور در یه طرف (ابتدا یا انتها) دستگاه قرار می‌گیرد و شفت موتور به صورت عمودی به پمپ کوپله میشود.

در پمپ شناور خنک کردن پمپ و الکتروموتور را آبی که اطراف شناور جریان دارد انجام میدهد.

این پمپ ها را می توان به صورت طبقاتی روی همدیگر سوار کرد تا قدرت پمپاژ آب بالاتر و ارتفاعی که آب به آن صعود می‌کند را افزایش داد.

قطعاتی مانند صافی مکش، انواع رینگ های سایشی و نگهدارنده بوش های طبقه و فاصله و بوشن یاتاقان و نشیمنگاه سوپاپ یا صفحه سوپاپ به تعداد طبقات پمپ لوازمیست که در این پمپ ها استفاده شده است.

سعی کنید قبل از استفاده از اینگونه پمپ ها به هشدارهای ایمنی درج شده در دفترچه راهنمای پمپ های شناور دقت کنید استفاده نکردن از توصیه‌ها و هشدارهای ایمنی اینگونه پمپ ها باعث از بین رفتن گارانتی و حقوق مشتری خواهد شد همچنین اگر به راه اندازی و استفاده از این پمپها وارد نیستید باعث آسیب به قسمت های الکتریکی و مکانیکی و حتی در مواردی باعث وقوع انفجار خواهد شد.

پمپ های طبقاتی را می توان در دستگاه های تصفیه آب جهت پمپاژ آب به دیگ های بخار و همچنین انتقال آب به سیستم های حرارتی و تهویه و همچنین افزایش فشار آب در بخش‌های صنعتی و کشاورزی استفاده کرد.

کف کش ها و لجن کش ها نیز به صورت عمودی در کار قرار میگیرند اما ساختار آنها با اینگونه پمپ ها کمی متفاوت است.

بیشتر بخوانید:

لیست قیمت انواع موتور پمپ در بازار



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits