دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کاربرد گیفت کارت چیست ؟
4
زمان مطالعه: 15 دقیقه
گیفت کارت (gift card) در واقع همان کارت هدیه ای است که برابر با مقداری پول بوده و به صورت مجازی یا فیزیکی است. کارت هدیه مجازی در آمریکا بسیار محبوبیت دارد، به طوری که دومین هدیه داده شده توسط مصرف کنندگان زن و سومین هدیه داده شده از طرف مردان در...

گیفت کارت

گیفت کارت : تقریبا اکثر فروشگاه‌ های بزرگ و معتبر مانند آمازون و حتی برخی از رستوران‌ های محبوب مثل استارباکس مشتریان خودشان را ترغیب میکنند تا نیازمندی‌ های خودشان را نه به صورت نقد، بلکه از طریق گیفت کارت ها خریداری کنند. اما گیفت کارت ها چه هستند و در چه زمانی به کمک ما می آیند؟

گیفت کارت چیست ؟

گیفت کارت ها دو نوع می باشند. فیزیکی و دیجیتالی ( که به آن مجازی هم گفته میشود ) که هر کدام از آن ها سطح دسترسی و کاربرد های متفاوتی دارد.

به طور کلی گیفت کارت، نوعی از کارت ها را شامل میشود که شما با دریافت کردن آن ها و ذخیره ی مبلغ مشخصی در آن میتوانید خرید های خود را انجام دهید یا خدمات مورد نیاز خودتان را فراهم سازید.

معمولا این کارت ها از طریق بانک و یا خود فروشندگان در دسترس قرار میگیرد.

ساده ترین مثال موجود کارت های هدیه ی بانکی میباشد که شما در مقابل پرداخت پول به بانک و ذخیره کردن آن مقدار پول در کارت های فیزیکی دریافت میکنید.

گیفت کارت ها توسط کدها و شماره‌ های خاصی تشکیل شده اند.

این کدها میتوانند از طریق بارکد و یا یک نوار مغناطیسی بر روی کارت مشخص شده باشند که فقط توسط دستگاه های مخصوص خوانده میشوند.

تاریخچه ی گیفت کارت ها

همان طور که از اسم گیفت کارت ها مشخص است، مهم ترین علت استفاده از آن ها، هدیه دادن است.

در سرتاسر دنیا و با هر مناسبتی شما میتوانید به دوستان خود گیفت کارت هدیه بدهید.

بلاکباستر شرکت ساده ای بود که وظیفه فروش بازی های کامپیوتری را در زمان خودش داشت.

در سال 1994 آقای Neiman Marcus از طریق همین شرکت اولین نسل از گیفت کارت ها را روانه ی بازار کرد.

شرکت نفتی “موبیل” اولین شرکتی بود که “نیمن مارکوس” و پروژه‌ اش را دنبال کرد و از خدمات آن استفاده کرد.

بعد از فروشگاه های زنجیره‌ای “کی‌مارت” هم اولین گیفت کارت های خودش را عرضه کرد.

معایب و مزایای گیفت کارت ها

مزایای گیفت کارت ها

به طور کلی، گیفت کارت ها برای آن دسته از افرادی که وسواس از دست دادن پول نقد و خرج کردن اضافی پول خود هستند میتواند بسیار مفید باشد.

البته گیفت کارت‌ های دیجیتالی نمیتوانند دقیقا جایگزین پول نقد شوند اما از دست دادن آن ها نیاز به تلاش زیادی دارد و چه کسی برای از دست دادن پول خود تلاش میکند؟

گیفت کارت های فیزیکی نیاز به ثبت شدن در سامانه ی مخصوص خود را دارند و به محض اینکه این کار صورت گرفت دقیقا میتوانند جایگزین پول نقد و کیف پول شما شوند.

همچنین آن‌ ها قابلیت ردیابی دارند و حتی میتوان بر روی آن ها محدودیت ایجاد کرد.

با وجود چنین ویژگی، شما به راحتی میتوانید بر روی خرید کردن و خرج کردن های فرزندان خود کنترل داشته باشید.

البته مهمترین ویژگی مثبت که قبلا هم به آن اشاره کردیم هدیه دادن به دیگران است.

معایب گیفت کارت ها

مشکل عمده ای که در بسیاری از گیفت کارت ها به صورت مشترک دیده میشود این است که شما بعد از انجام خرید موردنظر از مانده ی مورد نظر آن ها به درستی مطلع نمیشوند و بر روی باقیمانده ی حساب آن کنترل درستی ندارند.

با این وجود فروشندگان ممکن است از این مشکل سواستفاده کنند و مبلغ بیشتری را از آن ها خارج کنند.

کنترل کردن موجودی آن ها بعد از انجام هرگونه عملیاتی کار بسیار مهمی است که هر استفاده کننده‌ ای از آن باید انجام دهد تا موارد مشکوک را بررسی کند.

همچنین برای اکثر گیفت کارت ها محدودیت زمانی خاصی مطرح نشده است و در صورت مفقود شدن آن هر کسی میتواند به آن نفوذ پیدا کند و از آن استفاده کند.

چند نکته درباره ی گیفت کارت ها

  • فروشنده ها نیاز دارند که شما از طریق آن ها خرید کنید: اگر فکر میکنید فروشندگان بزرگ ترجیح میدهند از شما پول نقد دریافت کنند کاملا اشتباه میکنید. وقتی شما گیفت کارت های مربوط به یک کمپانی را خریداری میکنید به محض استفاده کردن از آن، امتیاز خاصی برای آن کمپانی در نظر گرفته میشود. این موضوع را آقای Timm Walsh رئیس کمپانی Retail Gift Card Association تایید کرده است.
  • ذخیره کردن آن ها بر روی گوشی های هوشمند در حال تبدیل شدن به یک موضوع عمومی می باشد: آقای Timm Walsh میگوید “با متوسل شدن به آسان بودن استفاده از آن ها بر روی گوشی های هوشمند، افراد بیشتری مایل به ذخیره کردن آن ها بر روی گوشی های خود هستند.”
  • بیشتر از مقدار ذخیره شده میتوانید از آن ها استفاده کنید: چه زمانی کارتی به مبلغ 50 دلار، بیشتر از آن ارزش دارد؟ زمانی که شما با استفاده از کارت خود خرید آنلاین انجام دهید و از تخفیف‌ های مربوط به استفاده از آن ها بهره میبرید. بسیاری از کمپانی ها برای کسانی که از گیفت کارت های مخصوص خودشان استفاده میکنند تخفیف هایی قرار داده اند.
  • باید با آن ها با ملایمت رفتار کنید!: با توجه به اینکه این کارت ها از لایه های نازک درست شده اند، به راحتی میتوانند مخدوش شوند و حتی در صورت مخدوش شدن، آن ها دیگر برای شما کار نخواهند کرد. پس باید به آن ها اهمیت بدهید و از آن ها به خوبی مراقبت کنید.

نکات مهم در هنگام خرید گیفت کارت

نکاتی که هنگام خرید گیفت کارت یا کارت هدیه باید به آن ها توجه نمایید:

  • از جایی خرید کنید که می شناسید و مورد اطمینان است. از خریدن کارت هدیه از سایت های ناشناس بصورت آنلاین خودداری کنید، چون ممکن کارت تقلبی باشد.
  • قبل از خرید کارت آن را بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که هیچ کدام از برچسب های محافظتی آن کنده نشده باشد.
  • اطمینان حاصل کنید که Pin کدی که در پشت کارت درج شده خراشیده نشده باشد و معلوم نباشد. کارت های آسیب دیده را به فروشنده ی آن برگردانید.
  • مواظب باشید که کارت را از صاحب اصلی آن خریداری کنید. کارت گم شده یا دزدیده شده نباشد.

راه های استفاده از گیفت کارت

  • اگر شما یک gift card دارید درمورد نحوه ی استفاده از آن باید هوشیار باشید.
  • هنگام گرفتن کارت، شرایط و قوانین آن را مطالعه کنید. تاریخ انقضا و قیمت آن را چک کنید.
  • اگر بنظر می رسد که اعتبار کارتتان به پایان رسیده یا میزان پول آن کسر شده، با شرکتی که کارت را ارائه داده است تماس بگیرید، شاید هنوز بتوانید کارت را پس داده و پول خود را بازگردانید.
  • از فروشنده ی کارت بخواهید رسید یا شماره ی کارت را به شما بدهد و این اطلاعات را در یک جای مطمئن نگه دارید.
  • با این کارت همانند پول نقد رفتار کنید. مراقب گم شدن یا دزدیده شدن آن باشید.

انواع گیفت کارت ها و کاربرد آنها

گیفت کارت در واقع نوعی اعتبار مجازی است که همان طور که از نامش پیداست مخصوص هدیه دادن است و از آنجایی که مخصوص هدیه دادن است قابل پس گرفتن و یا انتقال دادن به کس دیگر نمی باشد.

گیفت کارتها انواع مختلفی دارند که در ادامه به توضیح هریک از آنها میپردازیم:

1. گیفت کارت آیتونز

گیفت کارت آیتونز یا Itunes Gift Card یا گیفت کارت اپل، یکی از پرطرفدارترین گیفت کارت ها در دنیای امروز بوده که قابل استفاده روی دستگاه های اپل نظیر آیفون، آیپد، آیپاد و مک است.

از گیفت کارت آیتونز می توان در اپ استور، آیتونز، آی بوک استور و مک اپ استور استفاده کرد:

این گیفت کارت در مقادیر 10 دلاری، 15 دلاری، 25 دلاری، 50 دلاری، 100 دلاری و در برخی موارد و به سفارش برخی فروشگاه ها در مقادیر بالاتر نیز عرضه می شود.

پرطرفدارترین نوع گیفت کارت های آیتونز، گیفت کارت آیتونز آمریکاست که تنها در اپل آی دی آمریکای وریفای شده شارژ می شود و دسترسی شما را به بهترین استور یعنی استور آمریکا که دارای بهترین و بیشترین تنوع بازی ها، برنامه ها، فیلم ها، کتاب ها و موزیک هاست فراهم می نماید.

این گیفت کارت ها به اندازه ای محبوب هستند که حتی افرادی از کشورهای دیگر نیز نظیر کانادا و انگلستان و استرالیا نیز ترجیح می دهند گیفت کارت آیتونز آمریکا را خریداری نموده و شارژ نمایند.

گیفت کارت های آمریکا هم در نوع فیزیکی و هم الکترونیکی توسط اپل عرضه می شوند. حتماً هنگام خرید این گیفت کارت ها دقت لازم را به عمل بیاورید.

2. گیفت کارت گوگل پلی

گیفت کارت های گوگل پلی قابل استفاده در دستگاه های اندرویدی هستند.

به طور کلی برای خرید هر اپ یا بازی یا هر گونه محصول غیر رایگان در گوگل پلی استور یا خریدهای داخل برنامه و بازی نظیر پک جم در بازی clash of clans باید گیفت کارت گوگل را به عنوان اعتبار مجازی در اکانت گوگل خود شارژ نمایید.

گیفت کارت گوگل پلی استور نیز در مقادیر 10 دلاری، 15 دلاری، 25 دلاری، 50 دلاری و 100 دلاری موجود هستند.

این گیفت کارت ها برای خرید کالاهای دیجیتالی نظیر بازی، برنامه، کتاب، موزیک و فیلم در استور گوگل پلی به کار می روند.

3. گیفت کارت مایکروسافت

گیفت کارت مایکروسافت مخصوص کسانی است که ویندوزفون دارند. این افراد برای خرید از اپ استور مایکروسافت باید از گیفت کارت مایکروسافت استفاده کنند.

گیفت کارت های مایکروسافت نیز برای کشورهای مختلف عرضه می شوند که گیفت کارت های مایکروسافت عرضه شده در ایران عموماً آمریکایی هستند.

گیفت کارت مایکروسافت در مقادیر 10 دلاری، 15 دلاری، 25 دلاری و 50 دلاری قابل ارائه هستند.

لازم به ذکر است گیفت کارت مایکروسافت می تواند برای شارژ اکانت اکس باکس نیز مورد استفاده قرار گیرد.

4. گیفت کارت آمازون

گیفت کارت آمازون یا Amazon Gift Card یکی از انواع گیفت کارت هاست که به شدت مورد علاقه ی دانشجویان و مترجمان عزیز است.

زیرا همانطور که می دانید آمازون یک کتابخانه ی بسیار بسیار بزرگ است که تقریباً می توان گفت همه چیز در آن یافت می شود.

خیلی از دانشجویان برای خرید کتاب های درسی خود مشکل دارند که از طریق گیفت کارت آمازون و شارژ آن در اکانتشان به راحتی می توانند نسخه الکترونیکی کتاب های خود را دریافت نمایند.

این گیفت کارت ها در مقادیر گیفت کارت آمازون 10 دلاری، 25 دلاری، 50 دلاری و 100 دلاری موجود هستند.

البته نسخه های مختلف دیگری نیز با مقادیر متفاوت از اعتبار آمازون در فروشگاه ها موجود هستند:

آمازون هم چنین یک اپ استور پر از بازی و برنامه دارد که این گیفت کارت ها می توانند از این نظر نیز مورد استفاده باشند.

5. گیفت کارت پلی استیشن پلاس و پلی استیشن مخصوص پلی استیشن 4 و 3

اگر شما هم پلی استیشن 4 و 3 دارید می توانید از امکانات بی نظیر این دستگاه استفاده نمایید.

برای دسترسی به امکانات بیشتر شما نیاز دارید تا از استور سونی قابلیت ها و بازی های جدیدی را که همه به آن دسترسی ندارند را خریداری نمایید.

برای این کار نیاز به گیفت کارت پلی استیشن و پلی استیشن پلاس سونی دارید.

این گیفت کارت ها آمریکایی هستند و در مقادیر گیفت کارت پلی استیشن 10 دلاری، 20 دلاری، 50 دلاری و 100 دلاری، گیفت کارت پلی استیشن پلاس یک ماهه و سه ماهه و یک ساله یا 12 ماهه عرضه می شوند.

6. اکانت گلد ایکس باکس لایو

برای استفاده از امکانات خاص ایکس باکس باید بتوانید از استور مایکروسافت خرید نمایید. برای این منظور اکانت های گلد ایکس باکس به فروش می رسند.

اکانت گلد ایکس باکس در مدت های اکانت گلد ایک باکس لایو 1 ماهه، اکانت گلد ایک باکس لایو 3 ماهه و اکانت گلد ایک باکس لایو 12 ماهه یا یکساله به فروش می رسند.

7. گیفت کارت ایکس باکس

با استفاده از گیفت کارت‌های ایکس باکس می‌توانید آخرین بازی‌ها و سرگرمی‌ها را از فروشگاه ویندوز دریافت کنید.

وقتی‌که گیفت کارت ایکس باکس را در حساب خود Redeem کردید می‌توانید از اعتباری که در حساب کاربری شما به وجود درآمده است برای خرید بازی‌ها، نقشه، فیلم، محتوای تلویزیونی، موسیقی، اپلیکیشن و یا هر چیز دیگری که در فروشگاه‌های آنلاین مایکروسافت به فروش می‌رسد استفاده کنید.

8. گیفت کارت eBay

eBay یکی از سایت‌های بزرگی است که می‌توانید هر چیزی را در آن پیدا کنید.

ارزشی که به این سایت می‌افزاید این است که می‌توانید با استفاده از گیفت کارت نیز از این سایت بزرگ خرید کنید.

اگر می‌خواهید که به‌وسیله یک گیفت کارت eBay از این سایت خرید کنید، می‌توانید به‌سادگی مبلغ درون گیفت کارت را به‌حساب خود واریز کرده و خرید خودتان را انجام دهید.

9. گیفت کارت facebook

اعتبار فیسبوک در‌واقع واحد پول مجازی فیسبوک می‌باشد که مشترکین با خرید اعتبار فیسبوک قادر به خرید درون بازی‌ها و برنامه‌ها (اپلیکیشن) های موجود در سیستم فیسبوک می باشند. هر دلار آمریکا برابر با 10 اعتبار فیسبوک می باشد.

گیفت کارت فیسبوک را میتوان با دلار آمریکا, پوند انگلیس, یورو یا کرون دانمارک خریداری نمود.

همانطور که مشخص است این کارت های اعتباری تقریباً در همه مارکت های بزرگ هر شهر یافته می شوند.

کاربران با خرید گیفت کارت فیسبوک قادر به سفارش تبلیغات در سایت facebook می‌باشند, کاملاً مشخص است که بالاخره تأمین هزینه مالی این تبلیغات در فیسبوک از این طریق تأمین میگردد.

10. گیفت کارت Steam

اگر اهل بازی های کامپیوتری باشید حتما نام استیم یا Steam را شنیده اید.

شرکت Valve یک شرکت گسترش دهنده بازی های کامپیوتری آمریکایی است که با بازی های کامپیوتری Half-Life, Counter-Strike, Portal, Day of Defeat, Team Fortress, Left 4 Dead, و Dota 2 به شهرت رسید.

گیفت کارت استیم می تواند به عنوان کد فعال ساز برای بازی ها استفاده شود و برای هر خریدی که از شبکه Steam داشته باشید مانند خرید بازی از استیم، نرم افزار، اعتبار کیف پول قابل استفاده است.

11. گیفت کارت skype

اسکایپ برای انجام کار ها توسط یکدیگر در زمانی که از هم دور هستید، است؛ با متن، صوت، تصویر ارتباط با افراد دیگر ساده تر می‌شود که این امکانات را اسکایپ در اختیار شما قرار می‌دهد.

با استفاده از نرم افزار اسکایپ می توانید با دیگران برای انجام امور مختلفی مانند کنفرانس های ویدیویی، گفتگو با دوستان و خانواده در صورتی که طرف مقابل شما هم از برنامه اسکایپ استفاده کند، ارتباط برقرار کنید.

البته اگر کمی هزینه کنید امکانات بیشتری از نرم افزار اسکایپ را تجربه خواهید کرد.

اگر اکانت اسکایپ خود را شارژ کنید می توانید حتی با افرادی که نرم افزار اسکایپ را ندارند بصورت مستقیم تماس متنی یا صوتی برقرار کنید.

میزان شارژ اسکایپ با مبالغ دلخواه قابل انجام است و می توانید با خرید گیفت کارت اسکایپ یا کردیت اسکایپ حساب خود را به میزان دلخواه شارژ کنید و هزینه تماس های خود را از این طریق به اسکایپ بپردازید.

یکی دیگر از امکاناتی که اسکایپ با استفاده از کارت های اعتباری در اختیار کاربران قرار می دهد، استفاده از وای فای های عمومی اسکایپ است.

شما در هر جایی که باشید می توانید از طریق Hotspot های اسکایپ به اینترنت متصل شده و مکالمات خود را انجام دهید

12. گیفت کارت Walmart

والمارت یک شرکت خرده‌فروشی آمریکایی است، که دارای بزرگترین شبکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای موادغذایی، سوپرمارکت‌ها و هایپرمارکت‌ ها در جهان می‌باشد.

این شرکت در سال ۲۰۱۲ پس از شرکت‌های رویال داچ شل و اکسان‌موبیل در رتبه سوم از بزرگترین شرکت‌های جهان قرار گرفت.

فروشگاه های وال مارت با فلسفه و شعار «هر روز قیمت کمتر» (EVERY DAY LOW PRICE) شروع به کار کردند.

فلسفه قیمت‌گذاری (PRICING) در وال مارت آن است که با کاهش قیمت می توان فروش بیشتری داشت.

در خرده فروشی های ارزان‌فروش‌تر، درآمد بیشتر است. علاوه بر فلسفه «هر روز قیمت کمتر»، گاه در موارد و مناسبتها نیز تخفیف بیشتری صورت می‌گیرد (ROLLBACK) و گاه نیز فروش های ویژه برقرار می شود (SPECIAL BUY).

وال مارت بر این اعتقاد است که همین فلسفه قیمت گذاری است که اعتماد مشتریان را جلب می کند.

شما با استفاده از گیفت کارت های این شرکت میتوانید اعتبار خود را در سایت والمارت افزایش داده و تجربه خریدی موفق را داشته باشید.

13. گیفت کارت Spotify

اسپاتیفای سرویس پخش آنلاین موسیقی دیجیتال می باشد که به کاربران خود دسترسی به میلیون ها موسیقی، پادکست و موزیک ویدئو از تمامی هنرمندان موسیقی دنیا را می دهد.

کاربران به راحتی می توانند توسط ایمیل خود در این سیستم عضو Sign Up شوند یا توسط اکانت فیسبوک خود در این سیستم عضو شوند و به محتوا دسترسی داشته باشند.

Spotify بر روی پلتفرم های مختلف قابل اجرا می باشد، نسخه وب، دسکتاپ PC، موبایل (iPhone آیفون، آیپاد iPod، آیپد iPad و گوشی های اندروید Android) از این دسته محصولات جهت دسترسی راحت کاربران به این سرویس می باشد.

آموزش گرفتن گیفت کارت رایگان


بیشتر بخوانید :

لیست قیمت انواع گیفت کارت در بازار



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits