دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کاربرد نقشه چیست ؟
14
زمان مطالعه: 5 دقیقه
نقشه یک نماد نمادین است که بر روابط بین عناصر برخی از فضا، مانند اشیاء، مناطق یا تم ها تأکید دارد. بسیاری از نقشه ها ثابت هستند مانند کاغذ یا برخی دیگر رسانه دوام دارند، در حالی که دیگران پویا یا تعاملی هستند.

نقشه

نقشه عبارت است از تصویر قائم عوارض زمین نسبت به یک سطح مبنا (datum) در یک مقیاس مشخص بر روی یک محیط مثل صفحه کاغذ، یا نمایش همین اطلاعات به صورت رقمی.

نقشه چیست ؟

یک شکل گرافیکی که نمایانگر بخشی از سطح زمین است را شکل خاص و روابط نسبی را نقشه گویند.

روابط نسبی به نام مقیاس نقشه معروف است. نقشه ها مناطق و اجسام روی زمین و زیرزمین را نشان می دهند.

کارتوگرافی (ساختن نقشه)

کارتوگرافی یا ساختن نقشه یعنی هنر و علم بیان کردن موارد و عوامل معلوم فیزیکی روی زمین و انتقال آن به صورت گرافیکی به روی کاغذ.

نقشه، تصویر گرافیکی قسمتی از سطح زمین که از بالا دیده شده و با مقیاس مشخص است.

علایم و موارد روی زمین به وسیله نشانه ها، خطوط، رنگ ها و اشکال نشان داده می شود.

مقیاس نقشه

نقشه قسمتی از سطح زمین را نشان می دهد. در نقشه سطح زمین در مقیاس بسیار کوچکتر است.

مقیاس، بیان کننده نسبت اجسام در زمین و نقشه است. مقیاس عددی نقشه نسبت فاصله افقی روی نقشه را با فاصله افقی همان قسمت در روی زمین بیان می کند که معمولاً به صورت کسری نوشته می شود و کسر نماینده (RF) نامیده می شود.

که از تمام اندازه گیری ها مستقل تر است.

مثلاً RF 50000/1 یا 1:50000 یعنی یک واحد اندازه گیری شده در نقشه برابر است با 5000 واحد یکسان در روی زمین.

فاصله روی زمین

فاصله دو نقطه روی زمین از طریق اندازه گیری فاصله همان دو نقطه در روی نقشه محاسبه می شود و ضرب آن در مقیاس نقشه ازطریق نسبت RF به دست می آید.

خط مستقیم در فاصله زمین

برای معین کردن فاصله زمینی مستقیم بین دو نقطه روی نقشه این گونه عمل می کنید که : لبه صاف یک تکه کاغذ را روی نقاط قرار دهید.

هرکدام از نقاط را بر روی کاغذ علامت بزنید. کاغذ را به مقیاس گرافیکی تبدیل کنید و فاصله زمینی بین نقاط را محاسبه کنید.

فاصله زمینی در امتداد جاده ای پیچ در پیچ

برای اندازه گیری فاصله جاده های پیچ در پیچ، رودخانه یا هر مسیر مورب و منحنی از لبه کاغذ استفاده کنید.

در روی کاغذ یا نزدیک لبه کاغذ یک علامت بزنید و در جایی که منحنی اندازه گیری می شود علامت دوم را بزنید.

کاغذ را تا نقطه ای که مسیر مستقیم است ادامه دهید و هم روی کاغذ و هم روی نقشه علامت بگذارید.

دو علامت ضخیم را روی هم قرار دهید. نوک مداد را روی کاغذ بگذارید و آن را نگه دارید و کاغذ را بچرخانید تا مسیر مستقیم دیگر به دست آید.

دوباره روی کاغذ نقشه علامت بگذارید. این عمل را ادامه دهید تا اندازه گیری کامل شود. بعد کاغذ را روی مقیاس گرافیکی قرار دهید و فاصله آنها را محاسبه کنید.

نقشه های توپوگرافی

نقشه های توپوگرافی شکل مناطق و نواحی را نمایش می دهند.

این نقشه ها به خوبی موقعیت های افقی اجسام و موارد قابل اندازه گیری را نشان می دهند.

موقعیت های عمودی معمولاً با خط فاصل نشان داده می شود. دره ها، گودال ها، ارتفاعات و contour ها روی نقشه از سطح دریا سنجیده می شود.

دانش نقشه به صورت علامت ها، گریدها، مقیاس ها و فاصله هاست که برای مشخص کردن دو نقطه، شناسایی آن، اندازه گیری بین آنها و تعیین فاصله بین دو نقطه اطلاعات کافی را به شما می دهد. چه اتفاقی می افتد اگر یک صخره 300 فوتی در مسیر حرکت باشد؟

استفاده کننده نقشه با نگاه به نقشه توپوگرافی، تنوع بی نظمی ها و تغییرات سطح زمین در اثر عوامل طبیعی را می بیند همچنین بلندی ها و اختلاف ارتفاعات در نواحی مختلف مشخص می شود.

کاربرد نقشه

نقشه های جاده ای شاید امروزه بیشترین استفاده از نقشه ها را داشته باشند و یک زیر مجموعه از نقشه های ناوبری را تشکیل می دهند که شامل نمودارهای هوایی و دریایی، نقشه شبکه های راه آهن و نقشه های پیاده روی و دوچرخه سواری می باشد.

بیشتر نقشه ها برای مکان و هدفی خاص تهیه می شود مثل نقشه خیابان، نقشه بزرگراه، نقشه ارتفاعات (توپوگرافیک)، شکل خاک و سنگ های زیرزمین، نقشه های دمایی نشان دهنده جریان رودخانه و غیره.

با توجه به کمیت، بیشترین تعداد صفحات نقشه کشیده شده، احتمالا توسط نظرسنجی های محلی صورت می گیرد که توسط شهرداری ها، آب و برق، حسابرسان مالیاتی، ارائه دهندگان خدمات اضطراری و سایر آژانس های محلی انجام می شود.

بسیاری از پروژه های ملی نظرسنجی توسط ارتش انجام شده است، مانند نظرسنجی بریتانیا: یک سازمان دولتی غیر دولتی، که در سطح بین المللی برای کار جامع و کامل آن مشهور است.

بیشتر بخوانید:

لیست قیمت انواع نقشه در بازار



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.6 از 5 (14 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits