دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مراحل دریافت کدپستی برای ملک چگونه است ؟
0
زمان مطالعه: 10 دقیقه
کدپستی کدی 10 رقمی است که برای آدرس دهی از آن ها استفاده می شود، هرملکی برای خود یک کد پستی دارد. اگر برای ملک خود تاکنون کد پستی دریافت نکرده اید و نمیدانید نحوه دریافت کد پستی چگونه است نگران نشوید، نحوه دریافت کدپستی بسیار آسان است و ما آن را...

مراحل اخذ کدپستی

همه ساختمان‌ها بی‌بروبرگرد یک کدپستی مخصوص به خود دارند که مثل یک اطلاعات هویتی مهم در تمام امور اداری و رسمی باید آن را ارائه کنند. در گذشته برای دریافت کدپستی ملک باید به قبض‌ها مراجعه می‌کردیم. اما امروزه انجام کارهایی از قبیل گرفتن تاییدیه کدپستی و جست‌وجوی کدپستی با نام ساختمان و استعلام صحت کد رهگیری یا حتی اطلاع از هزینه دریافت کدپستی کافی است جست‌وجوی اینترنتی مختصری بکنید تا به هدف خود برسید.

کدپستی در ایران

ایران در زمینه پست هم‌چنان حرفی برای گفتن دارد. ظاهرا بین 9 کشور در آسیا ایران تنها کشوری است که از کدپستی 10 رقمی استفاده می‌کند. اتحادیه جهانی پست در سال 2012 به ایران گواهینامه استاندارد آدرس‌نویسی را اعطا کرد. یکی از اصلی‌‌ترین شاخص‌های دریافت این گواهینامه، داشتن جزئیات نشانی است.

از جمله شاخص‌های دیگری که به دریافت گواهینامه منجر شد، داشتن جزئیات نشانی در بخش‌های نشانی شهری، روستایی، صندوق شخصی و پست رستانت (پستی که فرد بدون آدرس گیرنده آن را ارسال می‌کند) است. پست ایران همه این ملاک‌ها را دارد.

تاریخچه پست

اولین سیستم پستی جهان در زمان داریوش یکم _ملقب به داریوش بزرگ_ در ایران بنیان گذاشته شد. داریوش ترتیبی داده بود که در هر بیست و چهار کیلومتر، یک چاپارخانه احداث شود. پستچی‌ها در هر ایستگاه اسب خود را با یک اسب تازه‌نفس عوض می‌کردند و برق‌آسا به راهشان ادامه می‌دادند.

داریوش خود دراین‌باره گفته بود: «نه برف و نه باران، نه گرما و سرما و نه تاریکی شب هیچ کدام نمی‌تواند پیک‌های تندرو را از حرکتشان بازدارد». این جمله را سردر اداره پست نیویورک هم نوشته‌اند

کدپستی یا نشانی ؟

کدپستی مجموعه‌ای از اعداد است که برای مشخص کردن آدرس پستی هر ساختمان استفاده می‌شود. کدپستی در ایران ده رقمی است. پنج رقم اول بیانگر مشخصه شهر مقصد یا گشت پستی و پنج رقم دوم نشانگر مشخصه مکانی مقصد یا کد توزیع است.

شاید بعضی تصور کنند با داشتن آدرس دقیق دیگر به کدپستی نیازی نیست. اما حجم بالای دادوستدهای پستی در نقاط مختلف کشور با یکدیگر و دادوستد با خارج از کشور و بزرگ شدن شهرها و روستاها، هم‌نامی بعضی از شهرها و روستاها (نورآباد لرستان و فارس)، تشابه در شکل نوشتاری نام‌ها (بوشهر و نوشهر) و مسائلی از این دست ضرورت داشتن کدپستی را آشکار می‌سازد.

نشانی هر ساختمان از نظر دقت در ارائه و دریافت آسیب‌پذیر است. اما کدپستی به دلیل اختصار و ویژگی‌ ای که در سیستم پستی دارد، دقت امور را بسیار بالا می‌برد.

در ایران 52 میلیون کدپستی به ساختمان‌ها داده شده است. وظیفه اختصاص دادن این کدها و پالایش آن بر عهده اداره کل جغرافیایی و اطلاعات مکانی کشور است.

مراحل دریافت کدپستی

روش‌های دریافت کدپستی ملک

در گذشته تنها با خواندن قبوض انرژی می‌شد از کدپستی ساختمان مطلع شد. اما امروز روش‌های دیگری ابداع شده که دریافت کدپستی ملک را آسان‌تر کرده است. قدیمی‌ترین روش دریافت کدپستی ملک، مراجعه به قبوض و جدیدترین روش آن جست‌وجوی کدپستی با نام ساختمان است .

1. دریافت کدپستی ملک از راه وبسایت

برای دریافت کدپستی ملک کافی است پرتال شرکت ملی پست را گوگل کنید یا با آدرس https://epostcode.post.ir مستقیم وارد پرتال شوید. در صفحه اول خدمات مربوط به کدپستی را مشاهده می‌کنید. در این وبسایت می‌توانید کد پستی تان را تغییر بدهید و گواهی کدپستی بگیرید.

اما برای دریافت کدپستی ملک فقط گزینه کدیاب را را انتخاب کنید.

نام شهر و محلی را که در جست‌وجوی آن هستید، وارد کنید. اما اگر نمی‌دانید هم جای هیچ نگرانی نیست؛ روی جست‌وجوی پیشرفته کلیک کنید. نام استان را وارد کنید. پس از وارد کردن اطلاعات در هر محله، پرسش بعدی به‌صورت خودکار نمایش داده می‌شود. این مراحل را تا آخر ادامه دهید.

2. دریافت کدپستی با نام ساختمان

در یک روش دیگر می‌توانید با وارد کردن شماره پلاک ساختمان به کدپستی مدنظرتان برسید. اما اگر ساختمان مزبور، اسم داشته باشد یک راه دیگر هم پیش رویتان هست؛ دریافت کدپستی با نام ساختمان.

در روش دریافت کدپستی با نام ساختمان احتمال دارد پس از ثبت اسم ساختمان با چند گزینه مشابه دیگر هم مواجه شوید. نگران نشوید. چون تک‌تک این برج‌ها آدرس و مشخصات دقیقی دارند و احتمال اشتباه در جست‌و‌جوی کدپستی با نام ساختمان صفر است. در ادامه می‌توانید شماره واحد را هم وارد کنید و

گزینه دریافت کدپستی ملک را انتخاب کنید.

3. دریافت کدپستی ملک از راه تلفن ثابت

در این روش دریافت کدپستی ملک لازم است حتما شماره تلفن ساختمان را داشته باشید. بعد به‌سادگی و با وارد کردن شماره تلفن، قادر به دریافت کدپستی ملک هستید. این امکان در گذشته برای کاربران وجود داشت و بسیار استفاده می‌شد.

این امکان در پرتال اداره پست، اخیرا به ‌صورت موقت از دسترس خارج شده است. اما طبق گفته مدیرعامل شرکت ملی پست به‌زودی مشکل برطرف می‌شود و امکان دریافت کدپستی ملک با استفاده از تلفن دوباره به‌وجود می‌آید.

4. دریافت کدپستی از راه قبض ساختمان

تمام ساختمان اعم از مسکونی و تجاری موظف هستند قبض‌های آب و برق و گاز و تلفن خود را پرداخت کنند. قدیمی‌ترین روش دریافت کدپستی ملک استفاده از همین قبض‌ها است. کدپستی محل همیشه روی تمامی قبض‌ها درج می‌شود. کافی است یکی از قبوض را بردارید و بدون هیچ دردسری از کدپستی ساختمان مطلع شوید.

5. کاربرد تاییدیه کدپستی

بنا بر گفته دست‌اندرکاران خریدوفروش ملک، در معاملات ملکی که کد رهگیری ندارند، سوء استفاده می‌شود. زیرا مشاوران املاک و مشتری‌ها به صحت کدپستی بی‌توجه هستند. یکی از اشکال کلاهبرداری این است که مالک یک ملک را دوبار و با دو کدپستی متفاوت می‌فروشد.

اشخاص زمانی پی به اهمیت تاییدیه کدپستی پی می‌برند که دیگر دیر شده است.

راهکار موثر، دریافت کدپستی ملک نیست؛ بلکه دریافت تاییدیه کدپستی از اداره پست است. به این ترتیب دیگر امکان ندارد یک ملک قبل از انتقال قطعی سند به خریدار دو بار خریدوفروش شود.

6. روش دریافت تاییدیه کدپستی

در پرتال اداره پست امکان دریافت تایید پستی وجود دارد. ابتدا به آدرس پرتال بروید. بعد روی گزینه دریافت گواهی کدپستی که همان تاییدیه کدپستی است، کلیک کنید. سیستم از شما اطلاعاتی مثل شماره تلفن همراه و کد امنیتی را می‌خواهد. پس از ارائه اطلاعات لازم، روی قسمت «ادامه» کلیک کنید و تاییدیه کدپستی را دریافت کنید.

.

هزینه دریافت کدپستی چقدر است ؟

ظاهرا در سال‌های گذشته اداره پست هزینه دریافت کدپستی را از متقاضی اخذ نمی‌کرده است. اما اخیرا شرایط تغییر کرده و فرد متقاضی دریافت کدپستی ملک ملزم به پرداخت هزینه دریافت کدپستی خود است.

این‌طور که مسئولان اداره پست می‌گویند، قبلا شهرداری هم‌زمان با صدور پروانه ساخت و پیش از شروع ساخت‌وساز، هزینه دریافت کدپستی را می‌پرداخت. اما مدتی است شهرداری هیچ مبلغی به اداره پست نمی‌پردازد و هزینه دریافت کدپستی بر دوش متقاضی دریافت کدپستی ملک گذاشته شده است.

در حال حاضر هر کسی که تقاضای دریافت کدپستی ملک دارد، باید مبلغ 17440 ریال به اداره پست پرداخت کند. شنیده‌ها حاکی از این است که قرار است به‌زودی دریافت هزینه کدپستی به روال سابق برگردد و شهرداری خود آن را بپردازد.

استعلام صحت کد رهگیری

  • فروش یک ملک به دو نفر، یکی از کلاهبرداری بسیار رایج در حوزه املاک و مستغلات است. برای پیشگیری از این کلاهبرداری‌ها دولت دفاتر املاک را مجبور ساخت تا معاملات را در رایانه به ثبت برسانند و کد رهگیری دریافت کنند. در این راهکار برای هر ملک یک کد رهگیری تعریف شده است و در سراسر کشور می‌توان با استعلام صحت کد رهگیری مانع از سوء استفاده در معاملات شد.
  • اتحادیه مشاوران املاک و شورای حل اختلاف، فقط معاملاتی را تایید می‌کند که در متن مبایعه‌نامه کد رهگیری درج شده باشد.
  • ممکن است دریافت کد رهگیری قدری زمان‌بر باشد و کد با تاخیر صادر شود. اما اتحادیه مشاوران املاک توصیه می‌کند که در اولین گام اجاره یا خرید ملک، حتما جدی گرفته شود. تا جایی که اگر کد رهگیری دریافت نکردند، وارد معامله نشوند؛ چراکه تنها با استعلام صحت کد رهگیری است که می‌توان راه را بر سوء استفاده بست.
  • علاوه بر استعلام صحت کد رهگیری می‌توان از این امر مطلع شد که آیا صاحب ملک به بانک بدهی دارد یا خیر.
  • بعد از دریافت کد رهگیری و استعلام صحت کد رهگیری اگر ملک مشکلی نداشته باشد، سامانه ثبت آن را یک معامله سالم تشخیص می‌دهد.
  • با استعلام کد رهگیری یک مشکل دیگر هم برطرف شده است؛ در گذشته همه می‌توانستند سند عادی را بنویسند و هیچ‌گونه امکان بررسی وجود نداشت. اما امروزه با اطمینان می‌توان به نتیجه استعلام کد رهگیری اعتماد کرد و معامله مطمئنی را انجام داد.
  • ممکن است در جریان استعلام صحت کد رهگیری مشخص شود که بنگاه مزبور پروانه کسب ندارد و کد رهگیری دریافت نکرده‌اند.
  • برای استعلام صحت کد رهگیری قرارداد، کد ملی و کد رهگیری قرارداد را در سایت ساماندهی معاملات املاک و مستغلات وارد کنید و منتظر نتیجه باشید.

نتیجه‌گیری کلی :

  1. برای دریافت کدپستی بهتر است تنها به پرتال اداره پست به آدرس https://epostcode.post.ir/ مراجعه کنید.
  2. هزینه دریافت کدپستی 17440 ریال است و فرد متقاضی کدپستی باید آن را بپردازد.
  3. در معاملات ملکی استعلام صحت کد رهگیری را فراموش نکنید. اگر خانه قبلا به شخص دیگری فروخته شده باشد، با این روش مطلع می‌شوید.
  4. برای دریافت کدپستی روش‌های متعددی وجود دارد؛ مثل دریافت کدپستی با نام ساختمان، از راه مراجعه به سایت و مراجعه به قبض‌های انرژی.
  5. برای دریافت کدپستی با نام ساختمان در پرتال اداره پست نام ساختمان‌ها و آدرسشان موجود است. بنابراین احتمال خطا وجود ندارد



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits