دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تاریخ شهادت امام زین العابدین (ع)
10
زمان مطالعه: 3 دقیقه
امام سجاد (ع) چهارمین امام شیعیان و فرزند امام حسین (ع) است که تاریخ دقیق شهادت ایشان مشخص نمی‌باشد. امام سجاد (ع) در کربلا اسیر و به شهادت رسیدند. تاریخ ایشان طبق روایات برابر است با 12 محرم که مصادف میشود با 21 شهریور سال 98.

تاریخ دقیق شهادت امام سجاد (ع) در تقویم شمسی سال ۹۸

تاریخ شهادت امام سجاد (ع) در تقویم شمسی سال ۹۸: 21 شهریور سال 98

separator line

تاریخ دقیق شهادت امام زین العابدین (ع) در تقویم قمری سال ۹۸

تاریخ شهادت امام سجاد (ع) در تقویم شمسی سال ۹۸: 12 محرم سال 1440

separator line

لقب‏هاى برازنده امام سجاد علیه‏السلام

سیدالعابدین، زین‏العابدین، سیدالمتقین، امام‏المؤمنین، سجاد و زین‏الصالحین، از لقب‏هاى امام چهارم شیعیان است که در این میان، دو لقب سجاد و زین‏العابدین، شهرت بیشترى دارد. این لقب‏ها مانند لقب‏هایى نیست که عرب هنگام زادن کودک یا در کودکى به او مى‏دهد. این لقب‏ها را صرّافان گوهرشناس و انسان‏جو به آن حضرت داده‏اند. آنان در آن دوران تاریک، از دیو و دد آزرده شده بودند و با دیدن آن امام، کسى را مى‏دیدند که آن دانشمند در روز روشن با چراغ در پى او مى‏گردید و نمى‏یافت.
بیشتر کسانى که این لقب‏ها را بدو داده‏اند، نه شیعه بودند و نه او را امام و برگزیده از سوى خدا مى‏دانستند. با این حال، نمى‏توانستند آنچه را در او مى‏بینند، نادیده بگیرند. هر یک از این لقب‏ها، نشان‏دهنده درجه‏اى از کمال، پایه‏اى از ایمان، مرتبه‏اى از تقوا و اخلاص و میزان اعتماد و اعتقاد مردم به دارنده این لقب‏هاست. او به حقیقت جلوه‏گاه آشکار این ویژگى‏ها بود و این سخنى است که همگى برآنند.

separator line

چگونگی به شهادت رسیدن امام سجاد (ع)

امام سجاد (ع) در واقعه کربلا و در روزی که امام حسین (ع) و یارانش به شهادت رسیدند، به شدت بیمار بود به گونه‌ای که در مواردی که می‌خواستند او را به قتل برسانند. لشکر عمر بن سعد پس از شهادت امام حسین(ع) او را همراه اسیران کربلا به کوفه و شام بردند. خطبه امام سجاد (ع) در شام باعث آگاهی مردم از جایگاه اهل بیت شد. بنابر روایات شیعه، امام سجاد(ع) به دستور ولید بن عبد الملک با سمّ به شهادت رسید. مدفن وی در قبرستان بقیع کنار قبر امام حسن مجتبی (ع)، امام محمد باقر (ع) و امام جعفر صادق (ع) است.

بیشتر بخوانید:

جدیدترین پیام شب یازدهم محرم شهادت امام سجاد(ع)

جدیدترین پیام شهادت امام سجاد علیه السلام



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (10 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits