دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بررسی تلویزیون های OLED ( بخش دوم )
0
زمان مطالعه: 10 دقیقه
تلویزیون های OLED : این نوع از تلوزیون ها زاویه ی دید بالایی به شما می دهند . اما باز هم این دلیل به تنهایی نمی تواند باعث شود شما که کانال های داخلی را تماشا می کنید بخواهید تلوزیون خود را تعویض کنید

با مجله دلگرم همراه باشید

بررسی تلویزیون های OLED


در بخش اول از این مقاله به بررسی پیشرفت ها و موفقیت های کمپانی ال جی در زمینه ی طراحی و تولید تلوزیون های OLED پرداختیم و تمامی تلوزیون های OLED که توسط این کمپانی و برندهای سونی و پاناسونیک طراحی و تولید شده بودند و در نمایشگاه CES از آن ها رونمایی شد را به طور کامل بررسی کردیم در ادامه ی این مقاله قصد داریم تلوزیون OLED کمپانی سامسونگ را که در نمایشگاه CES ، از آن نیز رونمایی شد را به طور کامل بررسی کنیم و پس از آن به سوال " چه کسانی باید تلوزیون خود را ارتقاء بدهند ؟ " پاسخ دهیم . از این رو ادامه ی این مقاله را مطالعه کنید تا هم با تلوزیون او ال ای دی جدید سامسونگ آشنا شوید و هم تشخیص دهید که آیا زمان آن رسیده است که تلوزیونتان را عوض کنید و آن را ارتقاء دهید یا خیر ؟


تلویزیون‌های QLED سامسونگ


کمپانی سامسونگ در نمایشگاه CES در حالی تلوزیون های جدید خود را معرفی کرد که از یک نام عجیب و متفاوت برای آن ها استفاده کرد و باعث غافلگیر شدن و شگفت زده شدن همه شد ، نامی که کمپانی سامسونگ برای تلوزیون های جدید خود به کار برد QLED بود ، کمپانی سامسونگ در حالی از این نام برای تلوزیون های جدید خود استفاده کرده است که اعتقاد دارد تلوزیون های QLED همانند نام آن ها که نامی جدید و عجیب می باشد ، تلوزیون های جدیدی هستند و با سایر تلوزیون های معرفی شده در نمایشگاه CES کاملا متمایز می باشند .

تلویزیون های QLED


کمپانی سامسونگ ادعا کرده است که تلوزیون های QLED خیلی پیشرفته تر و خاص تراز تلوزیون های OLED هستند به گونه ای که آنها را پشت سر گذاشته اند چرا که این نوع از تلوزیون ها دارای کیفیت تصویری بی نظیری می باشند و در حالت پیک بین 1500 تا 2000 نیت روشنایی دارند در حالی که تلوزیون های OLED در حالت پیک تنها 800 نیت روشنایی دارند ، از این رو است که سامسونگ ادعا کرده است که تلوزیون های QLED خیلی بهتر و با کیفیت تر از تلوزیون های او ال ای دی هستند .

برخی از کارشناسان معتقدند که کمپانی سامسونگ از نام QLED برای تلوزیون های جدیدش استفاده کرده است تا از یک تکنیک جدید تبلیغاتی استفاده کرده باشد و تلوزیون های QLED همان تلوزیون های ال سی دی همراه با تکنولوژی نقاط کوانتومی هستند و نمی توانند چیزی بیشتر از این باشند .


با عرضه ی تلوزیون های QLED کمپانی سامسونگ و درست بودن تمامی این ادعاها به همه ثابت می شود که واقعا تلوزیون های QLED با تلوزیون های OLED متفاوت می باشندو فراتر از آن ها هستند و آن زمان می توان گفت که کمپانی سامسونگ با طراحی و تولید تلوزیون ها QLED نقش بسیار بزرگ و موثری را در صنعت تلوزیون ایفا کرده است که چنین چیزی تکرار نشدنی است .

توانایی نمایش 100 درصد رنگ های طیف DCI-P3


یکی از جالب ترین و منحصر به فرد ترین ویژگی های تلوزیون های جدید کمپانی سامسونگ این است که نمایشگرهای این تلوزیون ها توانایی نمایش 100 درصد رنگ های طیف DCI-P3 را دارند ، کمپانی سامسونگ برای مجهز کردن تلوزیون های QLED خود به تمامی این فناوری ها و تکنولوژی ها از مواد فلزی در کنار نانو کریستال های نقاط کوانتومی استفاده کرده است.


در کنار تمامی مزایایی که تلوزیون های QLED سامسونگ دارند لازم است بدانید که نقاط کوانتومی این قابلیت را ندارند که از خود نور ساطع کنند از این رو تلوزیون های جدید کمپانی سامسونگ به منبع نور پس زمینه نیاز دارند ، اما کمپانی سامسونگ اعلام کرده است که با توجه به روشنایی خیره کننده ای که دارند هیچ گونه مشکلی در نمایش رنگ سیاه در آنها ایجاد نخواهد شد .

نرم افزار تایزن


در تمام تلوزیون هایی که تاکنون توسط کمپانی سامسونگ طراحی و تولید شده است از نرم افزار تایزن استفاده شده است حتی در تلوزیون های QLED سامسونگ نیز از نرم افزار تایزن استفاده شده است به گونه ای که رابط کاربری این تلوزیون های جدید سامسونگ نیز با سایر تلوزیون های تولید شده توسط این کمپانی تغییرات زیادی ندارد .


کمپانی سامسونگ برخلاف کمپانی سونی برای بخش اتصالات تلوزیون های QLED خود از یک واحد مجزا استفاده کرده است ، نحوه ی اتصال این واحد مجزا به تلوزیون های جدید QLED سامسونگ به این شکل می باشد که از این واحد مجزا یک کابل شفاف و یا بهتر است بگوییم یک کابل اتصال نامرئی به تلوزیون متصل می شود .


قرار است که تلوزیون های QLED سامسونگ در سه سری Q8 ، Q9 و Q7 تولید و روانه ی بازار گردند ، میزان قیمت و تاریخ عرضه ی تلوزیون های QLED سامسونگ مانند سایر تلوزیون هایی که در مقاله ی قبلی به بررسی آن ها پرداختیم مشخص نمی باشد ، اما این احتمال وجود دارد که تلوزیون های QLED هم زمان با تلوزیون های OLED در اواخر بهار سال میلادی جاری به تولید انبوه برسند و روانه ی بازار گردند .

oled تلوزیون

چه کسانی باید تلویزیون خود را ارتقاء بدهند ؟


پس از بررسی تمامی تلوزیون های جدیدی که توسط برندهای ال جی ، پاناسونیک ، سونی و سامسونگ در نمایشگاه CES از آن ها رونمایی شد نوبت به پاسخ دادن به این سوال می رسد که چه کسانی باید تلوزیون خود را ارتقاء بدهند ؟ و آیا فکر نمی کنید شما نیز باید تلوزیون خود را عوض کنید ؟ در ادامه ی مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم .


نمی توان گفت که پاسخ به سوال " چه کسی باید تلوزیونش را ارتقاء بدهد ؟ " خیلی آسان است و برای هر فردی یک جواب مشخص وجود دارد چرا که تنها با توجه به یک معیار نمی توان به راحتی پاسخ داد ، همه ی مردم می دانند که خرید یک تلوزیون جدید OLED با توجه به ویژگی ها و امکاناتی که دارد خیلی بهتر از خرید یک تلوزیون LCD کمی قدیمی تر می باشد اما برای اینکه بتوان این مسئله را ثابت کرد باید به تمامی ویژگی ها و معیارهای تلوزیون های OLED اشاره کرد تا ببینید که خرید یک تلوزیون OLED خیلی بهتر از یک تلوزیون LCD می باشد و اگر در حال حاضر یک تلوزیون LCD دارید وقت ارتقای آن رسیده است ،

آیا لازم است تلویزیونتان را ارتقاء دهید یا خیر ؟


یکی از معیارهایی که می توانید با توجه به آن تعیین کنید که آیا لازم است تلوزیونتان را ارتقاء دهید یا خیر ، توجه به نوع محتوایی است که تماشا می کنید ، برای مثال اگر از آن دسته از افراد هستید که فقط به تماشای کانال های تلوزیون های داخلی اکتفا می کنید و جزء تماشای این کانال ها ، کانال ها و شبکه های دیگر را تماشا نمی کنید بهتر است بدانید که شما هیچ احتیاجی به تعویض و یا ارتقاء دادن تلوزیونتان ندارید حتی استفاده از یک تلوزیون CRT قدیمی نیز برای شما کافی است.

divider

اما شاید تعجب کنید که دلیل آن چیست ؟ بهتر است بدانید که کانال های داخلی به هیچ وجه از رزولوشن فول اچ دی پشتیبانی نمی کنند و نسبت تصویر در آن ها 4:3 می باشد از این رو اگر بخواهید کانال های داخلی را در تلوزیون های OLED که از کیفیت فول اچ دی پشتیبانی می کنند و نسبت تصویر در آن ها برابر با 16:9 می باشد تماشا کنید نه تنها باعث افزایش کیفیت کانال های داخلی که آن ها را تماشا می کنید نمی شود بلکه تصویر به صورت کشیده و مات نمایش داده خواهد شد . بنابراین فکر نکنید که قابلیت های HDR و 4K قابلیت های جادویی می باشند که قرار است هر نوع محتوایی با کیفیت پایین را بهبود دهند چرا که قابلیت های HDR و 4K زمانی کاربرد دارند که محتوایی با کیفیت مناسب را تماشا کنید .

divider


درصورتی که تنها کانال های داخلی را تماشا می کنید تنها ویژگی که می تواند باعث شود تا شما یک تلوزیون OLED بخرید این است که این نوع از تلوزیون ها زاویه ی دید بالایی به شما می دهند . اما باز هم این دلیل به تنهایی نمی تواند باعث شود شما که تنها کانال های داخلی را تماشا می کنید بخواهید تلوزیون خود را تعویض کنید و یا ارتقا دهید و یک تلوزیون OLED بخرید .


شاید فکر کنید درصورتی که فیلم و سریال های شبکه هایی غیر از شبکه های داخلی و تلوزیون را دنبال می کنید لازم است که تلوزیونتان را ارتقاء دهید و از تلوزیون های OLED استفاده کنید در صورتی که ما به شما پیشنهاد می کنیم باز هم برای خرید تلوزیون های OLED تنها براساس چنین معیاری ، دست نگه دارید . حتی اگر قصد دارید فیلم هایی را که با رزولوشن 720p و 480p دانلود می کنید را در تلوزیون های OLED تماشا کنید باید بدانید که تلوزیون های CRT قدیمی و LCD برای شما کفایت می کند .

divider

به دلیل اینکه فیلم و سریال هایی که شما آن را با کیفیت 720p و 480p دانلود می کنید دارای رزولوشن پایینی می باشند و از قابلیت HDR نیز پشتیبانی نمی کنند ، حتی اگر از این مسائل فیلم های دانلودی بگذریم لازم است بدانید که برای کنترل حجم فیلم های دانلودی آن ها را آنکود می کنند یعنی از تکنیک هایی جهت کاهش حجم فیلم استفاده می کنند که در برخی از موارد اطلاعات رنگ سیاه در فیلم از بین می رود و یا نواحی سیاه رنگ فیلم به نواحی رنگی و یا خاکستری نزدیک می شود از این رو اگر بخواهید فیلم های دانلودی با کیفیت 720p و 480p را در تلوزیون های OLED مشاهده کنید با از بین رفتن رنگ های سیاه در این نوع فیلم های دانلودی از بزرگترین مزیتی که تلوزیون های OLED دارند محروم می شوید و یا زمانی که رنگ سیاه در تصویر به نواحی رنگی و یا خاکستری نزدیک می شود قسمتی از فیلم سیاه و قسمت دیگری خاکستری دیده می شود .

divider

از این رو اگر تنها معیار شما برای خریدن تلوزیون های OLED این است که در آن فیلم های دانلودی با چنین کیفیتی را تماشا کنید بهتر است از خریدن تلوزیون های OLED منصرف شوید و با همان تلوزیون فعلی که دارید چنین فیلم هایی را تماشا کنید ، چرا که نتیجه ی نمایش این فیلم ها از در تلوزیون OLED از نتیجه ی نمایش آن ها در تلوزیون های LCD نیز بدتر خواهد شد .

فیلم های دانلودی


درصورتی که فیلم های دانلودی شما دارای کیفیت 1080p می باشند می توانید آن ها در تلوزیون های OLED تماشا کنید چرا که چنین کیفیتی مناسب تماشای فیلم در تلوزیون های OLED می باشد و تجربه ی به یاد ماندنی را برای شما ایجاد خواهد کرد . یکی دیگر از معیارهایی که در کنار تماشای فیلمی با کیفیت 1080p می تواند باعث شود که از تلوزیون های OLED استفاده کنید تماشای فیلم با دوستان و خانواده ی شما می باشد چرا که تلوزیون های OLED دارای زاویه ی دید گسترده ای هستند و این ویژگی یکی از ویژگی های منحصر به فرد این تلوزیون ها می باشد که باعث می شود شما هنگام تماشای یک فیلم با کیفیت خیلی بالا در کنار دوستان و خانواده ی خود از لحظاتی که سپری می کنید لذت ببرید .


بنابراین درصورتی که به محتوایی با کیفیت 1080p ، HDR و 4K دسترسی دارید می توانید به جای استفاده از تلوزیون های LCD از تلوزیون های OLED استفاده کنید به دلیل اینکه تماشای محتوایی که از قابلیت HDR و 4K پشتیبانی می کنند تجربه ی لذت بخش با دید گسترده و وسیعی را برای شما مهیا می کند .

ترجمه شده مجله دلگرم

مهتاب جهاندار



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits