دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص درمانی سنگ عقیق یمنی
167
زمان مطالعه: 9 دقیقه
عقیق سنگی بسیار پربرکت و سرشار از خواص می باشد که در روایات زیادی بر اهمیت آن تاکید شده است.

فواید سنگ عقیق

سنگ عقیق در رنگ های قرمز، زرد، خاکستری مایل به آبی و سفید یافت می شود. هم چنین سنگ هایی وجود دارد که به سبب شباهت ساختاری و فیزیکی در تجارت آن ها را جزء خانواده عقیق محسوب می کنند مانند عقیق سلیمانی یا چشمی (باباقوری)، عقیق شجری، عقیق خزه ای.

واژه عقیق از اسم رودخانه ای به نام آگات در شبه جزیزه سیسیل مشتق شده. احتملاً از بستر این رودخانه در ایام قدیم قلوه سنگ های عقیق به دست می آمده است.
عقیق از انواع نیمه شفاف و یا مات و از لایه های کالسدونی است که هر کدام به رنگهای مختلف تزئین شده و یا حتی همرنگ می باشند و یا به تناوب لایه هایی از اپال در میان آنها دیده می شود.
عقیق هایی که در گذشته از معادن آلمان استخراج می شدند دارای رنگ های قرمز صورتی و قهوای بوده و بین این لایه ها گاهی نیز نوارهای خاکستری رنگ دیده می شود.
این معادن امروزه قابل استفاده نیستند. با توجه به نوع شکل و ساختار لایه های عقیق در تجارت و علم واژه های متفاوتی به عقیق داده اند.

این سنگ از تجمع کوارتزهایی که با ظرافت خاص منطقه ای شکل گرفته است تشکیل می شود، و از گروه کلسدوئین (سیلیسهای نیم شفاف متبلور شده ای که در عهد باستان در امر جواهر سازی از آن بسیار استفاده می کردند) است که معمولا به رنگهای آبی، خاکستری، قهوه ای، بژ و صورتی دیده می شود و می توان آن را در کشورهای برزیل، آلمان، مکزیک و ایالات متحده آمریکا یافت.
عقیق یا آگات از سنگ های نیمه قیمتی و جزو کانی هایی است که از چند عنصر شیمیایی تشکیل شده است. عقیق سنگی سیلیسی و نوعی از در کوهی است. عقیق به رنگ های سفید تا خاکستری تیره و سیاه، زرد تا قرمز، سبز و آبی روشن است و در میان جواهرات درجه دوم سنگی مشهور است.

عقیق سنگی بسیار پربرکت و سرشار از خواص می باشد که در روایات زیادی بر اهمیت آن تاکید شده است.

فواید سنگ عقیق

روشهای تشخیص انگشتر عقیق اصل با نوع بدل

  1. انگشتر عقیق را با آتش نمی توان سوزاند.
  2. سنگ عقیق روی شیشه خط می اندازد.
  3. انگشتر عقیق در مقابل نور اشکالی همچون حباب یا کندوی زنبور از خود نشان می دهد.
  4. شی نوک تیز روی انگشتر عقیق اثری ندارد و ردی نمی اندازد.

چگونگی تشکیل سنگ عقیق

در فرهنگ فارسی معین آمده است: عقیق در نتیجه جریانهای آب در سنگهای سیلیسی یا سنگهای سیلیکات دار و یا در نتیجه برخاستن گازهای اسید از درون زمین ایجاد می شود و در خلال سنگهای دیگر بوجود می آید. مخصوصاً در بین سنگهای آذرین سطحی که ساختمان سماکی دارد.

بهترین عقیق ها

عقیق انواع مختلفی دارد که بیشتر ما با انواع قهوه‌ای مایل به قرمز یا نهایتا مشکی آن آشنا هستیم، اما باید بدانیم که عقیق جزو متنوع‌ترین سنگ‌های زینتی به‌شمار می‌رود.
عقیق‌ آبی، قهوه‌ای، توده‌ای، سلیمانی، سبز و سرخ از انواع عقیق هستند. عقیق زرد هم یکی از رایج‌ترین انواع عقیق بین ایرانی‌هاست که با عنوان شرف‌الشمس خرید و فروش می‌شود، درحالی‌که این نام دعای حک شده روی آن است نه خود عقیق.
عقیق سبز و آبی هم از انواع دیگر عقیق هستند که ممکن است بعضی فکر کنند با زمرد و فیروزه اشتباه گرفته می‌شود.عقیق آبی حالتی بلورین دارد ولی بافت فیروزه دقیقا توده‌سنگی و مات است. فیروزه بعد از تراش و صیقل معمولا کمی جلا می‌‌گیرد اما باز هم بلورین و شفاف نیست. عقیق سبز هم به اندازه زمرد درخشان نیست و بافت مولکولی آن ساده‌‌تر از زمرد است.

خواص و فواید سنگ عقیق

از دیرباز، قبایل و ملل کهن جهان، عقیق را سنگ مقدسی می دانسته اند و آن را از خود دور نمی کرده اند، عقیق سنگی است که آن را حرز و حامی انسان در مقابل بلایا و حوادث به ویژه در جنگ ها می شمارند و برای افزایش درآمد و رونق کسب و کار و آسان شدن کارها بسیار مفید است.
عقیق برای جلوگیری از خونریزی های شدید، به ویژه برای زنان، بسیار فایده دارد. هم چنین برای تقویت نقاط مختلف بدن و برقراری تعادل و هماهنگی در آن ها بسیار مفید است.
عقیق اثری فراوان دارد و علاوه بر زدودن انرژی های منفی از محیط، سبب پاکسازی هاله ای از انرژی های منفی می شود.هم چنین عقیق برای تعالی روحی و شادابی و آرامش آن و بر طرف شدن غم و غصه و ناراحتی های روحی بسیار موثر است.

  • از بین بردن فقر
  • وسعت رزق و بی نیاز کردن ازمردم
  • افزودن برثواب نماز(هزاررکعت)
  • دورداشتن ازقطع دست وخونریزی شدید
  • تسریع اجابت دعا وبرآوردن حوائج
  • مانع شکنجه و تازیانه از روی ظلم
  • ایمنی از شر حاکم ظالم وهراس انگیز ها
  • حرز سلامتی ازبلا
  • قرارگرفتن درپناه مخصوص خدا و ولی خدا
  • نگاهداری انسان درسفر
  • عاقبت به خیری انسان در زندگی
  • بازداشتن از عذاب خداوند
  • زدودن غم واندوه
  • افزودن شانس و اقبال

عقیق چه فایده ای دارد

فضائل سنگ عقیق

نخستین سنگ ایمان آورنده به خداوند وپیامبر اکرم(بحارالانوار69/42-وسائل83/5)
باایمان ترین سنگها(جامع الاخبار ص 134-وسائل ج 14 ص 403)
اول کوه شهادت دهنده به ولایت امیرالمومنین(اقبال الاعمال 262/2-بحارالانوار262/27)
تسبیح گفتن سنگ عقیق و طلب استغفار برای دوستداران محمد وآل محمد(امالی طوسی ص38-بحار ج8ص187)
تکلم خداوندبرروی کوه عقیق باحضرت موسی(مکارم الاخلاق ص 87)
تکلم خداوندباپیامبراکرم در شب معراج (مائه منقبه ص 168-الشیعه فی احادیث الفریقین ص 178)

انواع عقیق

عقیق سلیمانی: عقیق سلیمانی یا سنگ باباقوری یا خلنگ نوع رگه دار سنگ یمانی (chalcedony) است. رنگ رگه های عقیق سلیمانی سفید و سیاه است. به آن گونه که رگه های رنگی اش به جای سیاه، طیف هایی از قرمز هستند عقیق یمانی (Sardonyx) می گویند.

سنگ یمانی خود گونه ای از در کوهی (کوارتز) است. عقیق یمانی را معمولاً به صورت گنبدی یا به صورت تیله می تراشند. برخی از عقیق های سلیمانی طبیعی هستند ولی بسیار از آن ها را با رنگ کردن و لکه دار کردن عقیق تولید می کنند.

عقیق دلربا؛ نوعی عقیق براق با جلوه ای زیاد.

عقیق سرخ؛ عقیق احمر. نوعی عقیق که دارای رنگ سرخ آتشی است و در جواهرسازی مصرف می شود.

حتماً بخوانید:
راهنمای خرید انگشتر عقیق هدیه ای جذاب و همیشه دوست داشتنی

راهنمای خرید انگشتر عقیق هدیه ای جذاب و همیشه دوست داشتنی

انگشتر عقیق : انگشتر یکی از زیورآلات محبوب بین انسان ها است و علاوه بر زینت و زیبایی، پیام هایی را به فرد بیننده منتقل میکند و یا خواص درمانی برای…

عقیق سیاه؛ عقیق اسود. نوعی سنگ آذرین شیشه ای شکل تیره از دسته سنگهای آتشفشانی قلیایی که شبیه شیشه های سیاه یا سبز (مثل شیشه ته بطری های شکسته) می باشد، به همین جهت به آن شیشه آتشفشانی هم می گویند. این سنگ چون دارای سختی و برندگی بالنسبه خوبی است انسانهای نخستین وسایل دفاعی خود را (از قبیل سرنیزه و کارد و سوزن و غیره) از این سنگ می ساخته اند. ساختمان این سنگ در زیر میکروسکپ اغلب به صورت توده های بی شکل است و ندرهً دارای بلورهای فلدسپات می باشد. حجرالمینا، عقیق اسود، البسیدین، شیشه آتشفشانی و شیشه معدنی.

عقیق رُطَبی؛ عقیقی است سرخ تیره و خطوطی سفید و نازک در آن هست.

عقیق چشم بلبلی؛ نوعی عقیق شجری است که دارای دوایر متحدالمرکز کوچکتری است. زمینه این کانی به رنگ صورتی کم رنگ است.

عقیق در روایات

مزیت سنگ عقیق

انگشتر عقیق و استجابت دعا

در ارشاد القلوب آمده است: سزاوار است از براى کسى که دعا می کند پاک و رو به قبله باشد و یکى از آداب دعا این است که در مکان هاى شریفه و در اوقات شریفه و بعد از نماز باشد و در دستش انگشتر عقیق باشد.
روایت شده دستى که در آن انگشتر عقیق باشد دعایش رد نمی شود و فرمود: دستى بسوى آسمان بلند نمی شود که دوست‏تر باشد در نزد خدا از دستى که در آن عقیق است و آن عقیق امان است در سفر و حضرت رسول فرمود:
دو رکعت نماز با انگشتر عقیق بهتر است از هفتاد رکعت بدون انگشتر عقیق و فرمود: عقیق اولین گوهرى است که اقرار به یگانگى خدا و نبوت حضرت محمد صلی الله علیه و آله و ولایت على علیه السلام کرد و خدا مقدر فرمود: هر دستى که در آن انگشتر عقیق باشد و به دعا بلند شود آن را رد نکند و آن را عذاب نکند.

انگشتر عقیق و دور شدن از فقر

امام صادق علیه السلام می فرمایند: «هر کس انگشترى داشته باشد که نگین آن عقیق باشد فقیر نخواهد شد و مقدر او جز بهترین تقدیرات خواهد بود».

انگشتر عقیق و ایمنی در سفر

در کتاب “آداب سفر در فرهنگ نیایش‏” به نقل از کتاب «فضل العقیق والتّختّم به» نوشته‏ ى سید قریش سبیع ابن مهنّاى علوى مدنى به سند متّصل از امام صادق علیه السلام آمده است: «انگشترى عقیق مایه‏ ى ایمنى در سفر است».

انگشتر عقیق و دوری از گزند و بلا

سیّد قریش سبیع ابن مهنّا از غیداق و به اسناد او از ابوهاشم داود جعفرى رحمه اللَّه نقل مى‏کند که او گفت: اسماعیل بن جعفر گفت: حضرت ابوجعفر محمّد بن على، امام باقر علیهماالسّلام، به من فرمود: «پسرم، هر کس صبح کند در حالى که انگشترى عقیق در دست راست خود کرده باشد و پیش از آن که کسى را ببیند، نگین انگشترى را به طرف کف دست بگرداند و سوره‏ ى «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ » را تا آخر بخواند، سپس بگوید: آمنت باللَّه وحده لاشریک له و کفرت بالجبت والطّاغوت و آمنت بسرّ آل محمّد و علانیتهم و ظاهرهم و باطنهم و أوّلهم و آخرهم، (یعنى: به خدایى که یگانه و بى ‏همتاست، ایمان آوردم و از جبت و طاغوت بیزارى جستم و به امور نهان و آشکار و ظاهر و باطن و اوّل و آخر آل محمّد صلوات اللَّه علیهم اجمعین معتقد گردیدم)، خداوند در آن روز او را از گزند بلاهایى که از آسمان فرود مى‏آید و یا به آسمان بالا مى‏رود و زیان‏هاى روى زمین و آنچه از درون آن برآید، آسوده نگاه مى ‏دارد و آن روز را تا شب در حفظ خدا و در پناه ولىّ او خواهد بود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (167 رای)  

۱۴ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

زهرا | ۵ ماه پیش
ببخشید اگه گردنبند باشه چی؟
0
0
امبد | ۴ سال پیش
ایا عقیق واقعاصواب دارد
0
1
علی | ۴ سال پیش
اولا باید بگم نبی اکرم عقیق یمن رو سفارش کرده شرف شمس هم اومد نیومد داره نه عقیق یمن باید بگم عقیق الماس نیست که روی شیشه خط بندازه یا بسوزه
2
1
رئوف | ۴ سال پیش
با عرض سلام آیا حقیقت دارد که میگویند عقیق یمن به بعضی ها میآید چیه بعضی ها نمی آید منظورم این است اگر نیاید طرف بد بخت میشود
0
3
عزیز | ۴ سال پیش
آیا میتوان ذکر شرف شمس را روی عقیق قرمز یمانی نوشت؟
2
1
علی | ۵ سال پیش
سلام عقیق یمنی اگر با سنگ بابا قوری خط بیفتد چگونه می توان آن خط را از بین برد
0
0
امین | ۵ سال پیش
برای زنها کدوم دست بهتره؟؟
0
2
هدی | ۵ سال پیش
سلام روز بخیر .میخواستم بدونم معمولا چه دعایی روی سنگ عقیق یمنی حک میکنن؟؟
و ایا شما حک دعا رو انجام میدین ؟
هزینه سنگ و دعا چقدر هست؟؟
1
0
پاسخ ها:
منس | ۵ سال پیش
سلام,من یه انگشتر عقیق خریدم چند سال پیش چجوری باید بفهمم اصل است یانه ,,,,,,ممنون
1
3
بهار | ۴ سال پیش
.انگشتر عقیق را با آتش نمی توان سوزاند.
• سنگ عقیق روی شیشه خط می اندازد.
• انگشتر عقیق در مقابل نور اشکالی همچون حباب یا کندوی زنبور از خود نشان می دهد.
• شی نوک تیز روی انگشتر عقیق اثری ندارد و ردی نمی اندازد.
0
2
داوود | ۵ سال پیش
ببخشید چطوری تشخیص بدیم یمن رو از تقلبی
1
2
حسین دلنگ | ۶ سال پیش
چطوری عقیق اصل یمن رو بشناسیم
2
4
زهرا | ۶ سال پیش
برای رفع چشم زخم کدام سنگ بهترین اثر رو میتونه بذاره؟
2
1
پاسخ ها:
محمد | ۵ سال پیش
سنگ حدید كه روش دعای ۷ جلاله حک شده باشه و همچنین سنگ فیروزه
1
2

hits