دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با گربه های نژاد مین کون و مراقبت از آنها
2
زمان مطالعه: 12 دقیقه
مین کون گربه ای شیرین و دوست داشتنی ست و طبع کنجکاوی گربه ها را نیز به وضوح در کاراکترش دارا ست .


معرفی گربه های مین کون


مین کون جثه بسیار بزرگی دارد و ” غول‌های مهربان ” معروف هستند. این گربه‌های خوش برخورد، رابطه‌ی خوبی با کودکان و سگ ها برقرار کرده و همچنین علاقه‌ی زیادی به صاحبان خود و خانواده‌ی آنان دارند. طول عمر مینکون بین ۹ تا ۱۵ سال می‌باشد.

مین کون شیرین و دوست داشتنی ست و طبع کنجکاوی گربه ها را نیز به وضوح در کاراکترش دارا ست . خانواده اش را دوست دارد اما نیاز آنچانی به توجه ندارند . مِین کون بدنبال شما به راه میافتد و به هر کاری که مشغول آن هستید علاقه نشان می دهد و اگر به او پیشنهاد نشستن توی بغلتان را بدهید دست رد به سینه تان نمی زند .

مِین کون از آن دسته گربه هایی است که با همه کنار می آید ، حتی سگ ها و گربه های دیگر . دوست دارد برایش چیزی پرتاب کنید تا دنبالش رفته و پس بیاورد . همچنین با قدم زدن در قلاده هیچ مشکلی ندارد و بهترین انتخاب برای افرادی ست که دائما در حال سفر اند و دوست دارند دوست گربه سان خود را با خود به همراه ببرند .

مین کون ها برخلاف دیگر گربه ها بجای میو کردن ، با یک صدای جیرجیر لطیف که از وجود نه چندان کوچکشان در می آید با شما ارتباط برقرار خواهند کرد . این نژاد مخصوص خانواده هایی ست که او را دوست داشته باشند و هر هفته خز بلند و زیبایش را شانه کنند . او را تنها داخل خانه نگهدارید تا از بیماری و اذیت های دیگر حیوانات و ماشین ها به دور باشند .

گربه

خلاصه ای از خصوصیات گربه مین کون

اندازه: مین کون جثه‌ی بزرگی دارد. وزن مین کون نر حدود ۶ تا ۸ کیلوگرم و ماده بین ۵ تا ۷ کیلوگرم است.

پوشش: آنان دارای موهای بلند و زیبایی هستند.

رنگ: مین کون‌ها رنگ‌های متنوعی دارند از جمله: چند رنگی که شامل قرمز، مشکی یا سفید است، رنگ های موج دار و خطوط رنگی، خطوط دو رنگ که شامل رنگ کالیکو (ترکیبی از رنگ سفید با خطوط مشکی و نارنجی) یا تورتویس شل (ترکیبی از رنگ سفید زرد و مشکی) می‌باشد.
طول عمر: ۹ تا ۱۵ سال

بعضی از این گربه‌ها علاقه خاصی به آب دارند. علت این امر ممکن است به دلیل شیوه زندگی اجداد آن‌ها باشد که بیشتر عمر خود را در کشتی و روی آب سپری می‌کرده‌اند.

تاریخچه نژاد گربه مین کون

مِین کون گربه بومی انگلستانِ جدید (بخش شمالی قاره آمریکا شامل ایالت های مِین ، نیوهمپشایر ، ورمونت و... ) است که در آنجا بخاطر شکار موش های مزاحم برای مراقبت از مزرعه ها و کِشتی ها مشهور است . مِین کون نژادی طبیعی ست که از تاریخچه آن اطلاعات دقیقی در دست نیست . به گفته برخی آنها را وایکینگ ها ، قبل از کشف قاره آمریکا توسط کلمبوس ، از طریق اقیانوس به آنجا برده بودند .

برخی می گویند که آنها از نوادگان گربه های مو بلندِ آنگورای ملکه آنتونِت بودند که قبل از تلاشش برای فرار به آمریکا از فرانسه یک کشتی حاوی متعلقات ارزشمندش به همراه گربه های آنگورا به آمریکا ، ایالت مِین فرستاد و مِین کون ها حاصل تلفیق نژاد آنگورا با نژاد های مو کوتاه آنجاست. برخی می گویند که حاصل گربه های موبلند وحشی (Bob cat ) با گربه های مو کوتاه خانگی اند که جثه بزرگ و خز های مشکی بلند سر گوشهایشان می تواند گواهی بر این ادعا باشد .

افسانه دیگر به نام کاپیتان چارلز کون (Charles Coon) اشاره دارد ، یک ملوان انگلیسی که در کشتی خود گربه های مو بلندی را نگه می داشته که بعد از نشستن در بندر انگلستان جدید از کشتی به بیرون رفته اند و با گربه های وحشی آنجا پرورش پیدا کردند که بعدها به آنها "گربه های کون" گفته شد .حقیقت هر چه که باشد یک چیز کاملا مشخص است : این نژاد حاصل زاد و ولد گربه با راکون نیست ، هرچند که خز راه راه طوسی و سفید یا دم راه راه و پشمالویی داشته باشند ، این قضیه از لحاظ زیستی نا ممکن است .

از بین تمام گفته های مذکور داستان کاپیتان چارلز کون و داستان وایکینگ های قرن 11 قابل قبول تر واقع شده چرا که گربه مِین کون به گربه ی جنگلیِ نروژی شباهت بسیاری دارد و این دومین نژادی ست که به دخالت وایکینگ ها در جابجایی آنها نسبت داده می شود .

اولین بار در تاریخ از این گربه ها در ادبیات در سال 1861 از مِین کونی سیاه و سفید به نام " کاپیتان جینکسِ اسب های ارتش دریایی " نام برده شد . مِین کون ها شرکت کننده های قابلی در اولین نمایش های بوستون و نیویورک بودند . یک مِین کونِ قهوه ای ببریِ ماده به نام "کوزی" برنده عنوان "بهترین گربه" نمایش مدیسون اسکوئر سال 1895 شد . متاسفانه محبوبیت این نژاد بعنوان گربه های نمایشی با رسیدن گربه های هیجان انگیز و زیبای نژاد پرشین در سال 1900 رو به کاهش رفت .

مین کون

خصوصیات فیزیکی مین کون


این گربه‌ها با جثه بزرگ خود از بزرگترین گربه‌های خانگی در دنیا به شمار می‌روند و شهرت نژاد مین کون نیز به دلیل اندازه بزرگ و همچنین اجتماعی بودن آنان است. مین کون‌ها در سن ۳ تا ۵ سالگی به حداکثر اندازه خود می‌رسند. از خصوصیات بارز آن‌ها داشتن بدنی عضلانی با استخوان بندی درشت است. وزن مینکون بالغ بین ۴ تا ۸ کیلوگرم می‌باشد و مینکون نر نسبت به ماده، جثه بزرگ‌تری دارد. توجه داشته باشید که وزن بعضی از آنان ممکن است به ۱۰ کیلوگرم هم برسد.

این گربه بزرگ بدنی مثلثی شکل دارد و چشمان درشت، بادامی و زیبای او به طرف گوش های خزدارش متمایل شده است. گردن آنان بسیار کلفت و همان طور که گفته شد استخوان بندی درشتی دارند.

مین کون ظاهری تنومند و قوی دارد و پوشش بدن آن‌ها ناهموار، خزدار و همراه با موهای محافظتی بلند است. این گربه پوست زیرین ظریفی دارد که تعداد زیادی کرک و موی بلند آن را پوشانده است. زمانی که بچه گربه مین کون بالغ می‌شود، سومین لایه (که بیرونی و ضخیم می‌باشد) رشد می‌کند و موی محافظتی نامیده می‌شود.

پنجه های مین کون، بزرگ (بسیار بزرگ!) و خزدار هستند که این ویژگی آنان را در راه رفتن روی برف‌ها یاری می‌کند. یکی دیگر از خصوصیات بارز این گربه‌ها، دم بزرگ و پرپشت آن‌هاست، به طوری که بلندی آن به اندازه طول خود گربه است. این نژاد برای محفوظ نگه داشتن گرمای بدن به هنگام استراحت، دم عضلانی و خزدارشان را دور خود جمع می‌کنند.

آنها با داشتن پنجه های گرد قادرند که بدون مشکل و مستقیم در برف راه بروند. این پنجه‌ها درست مانند کفش‌های مخصوص برف عمل می‌کنند. این گربه از تنوع رنگی بالایی برخوردار است و تقریبا با هر ترکیب رنگی یافت می‌شود، با این‌حال محبوب ترین رنگ در مین کون، قهوه‌ای موج دار کلاسیک می‌باشد.

شخصیت و خلق و خوی مین کون

علیرغم جثه‌ی عظیم و مشخصه های ظاهری و فیزیکی خاص، این گربه‌ها بسیار مهربان هستند. از دیگر ویژگی‌های برجسته مینکون، می‌توان به هوش بالا و طبع آرام آنان اشاره داشت. این گربه‌ها از همراهی با انسان‌ها لذت می‌برند و به خوبی می‌دانند چگونه آن‌ها را خوشحال و مجذوب خود کنند.

تنها به دلیل داشتن جثه بزرگ، نسبت به مینکون دچار سوء تفاهم نشوید، چرا که آنان خلق و خویی دوستانه و مهربان دارند. یکی از ویژگی‌های منحصر به فردی که آن‌ها را به حیوانات محبوبی برای خانواده‌ها مبدل کرده، رابطه ی بسیار خوب این نژاد با بچه‌ها و حیوانات است.

گربه مین کون، حیوانی باهوش و بازیگوش است که خصوصیاتی شبیه سگ دارد. این نژاد به دوستانه بودن، داشتن شخصیت برون گرا و خونسردی مشهور هستند. مینکون گربه‌ای وفادار به صاحب خود بوده و نسبت به وضعیت و حال صاحبش آگاه است. این گربه ی دوست داشتنی سلامت سرپرست خود را متوجه می‌شود و در صورتی که مشکلی را حس کند،صاحب خود را تنها نخواهد گذاشت.

آن‌ها در هر سنی بازیگوش هستند. البته در رفتار مین کون نر کمی سرسختی دیده می‌شود در حالی که مین کون ماده ملایم‌تر برخورد می‌کند. مهارت‌های ایجاد صدا در این گربه‌های مهربان نیز معروف است. بنابراین شنیدن صداهای مختلف از آنان امری طبیعی می‌باشد.

گربه مین کون

تغذیه مین کون

مین کون باید غذایی مناسب با جثه و رشد کند خود مصرف کند؛ به‌خصوص تا پانزده‌ماهگی، غذای او باید سرشار از پروتئین باشد. نیز باید به آب و غذا دسترسی کامل داشته باشد تا هر زمان خواست بتواند آن‌ها را به میل خود مصرف کند. توجه داشته باشید گربه‌های نژاد مین کون بزرگ و قوی هستند؛ اما نباید دچار اضافه‌وزن شوند. این گربه باید عضلانی و خوش‌اندام باشد تا در طولانی‌مدت دچار بیماری نشود.

همچنین وجود موهای بلند بین انگشتان، موجب گرم نگه داشتن مین کون شده و توانایی بهتری به گربه برای راه رفتن در برف می‌دهد.

سلامت و نگهداری از مین کون

به طور کلی مین کون نژادی سالم است که با بیشتر شرایط اب و هوایی سازگار می‌باشد. با این وجود، مینکون نر به علت داشتن جثه‌ی بزرگ، مستعد ابتلا به بیماری دیسپلازی لگن (Hip dysplasia) است.

یکی دیگر از بیماری‌هایی که برخی از مینکون‌ها به آن مبتلا می‌شوند کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک (Feline hypertrophic cardiomyopathy) است که اساسا قلب گربه های میانسال تا پیر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

از دیگر بیماری های مربوط به نژاد مین کون، تحلیل نخاعی-عضله‌ای می‌باشد. این بیماری، ژنتیکی و ارثی بوده که بر نورون‌های ستون فقرات اثر منفی دارد.

پوشش آن‌ها به تیمار کردن زیاد، احتیاجی ندارد. به منظور زدودن موهای مرده، دوبار در هفته موهای گربه را شانه کنید. با اینکه مین کون گربه‌ی صبوری است اما دوست ندارد موهایش هنگام شانه زدن کشیده شود. بنابراین موهای او را به خصوص در قسمت دم و شکم به آرامی شانه بزنید.

نژاد مین کون

صفات رفتاری در گربه نژاد مین کون

مردم به مین کون ها چندین لقب داده اند که ارتباط مستقیمی با صفات رفتاری آنها دارد . به آنها " غول های مهربان " و " سگِ دنیای گربه ها " گفته می شود . مین کون ها نژادی باهوش و دوست داشتنی اند . همچنین بسیار کنجکاو و شوخ طبع اند .این گربه های گنده عاشق ارتباط برقرا کردن با انسان ها و حیوانات دیگر اند .

شکارچی عالی ای برای موش ها هستند از آنجایی که عاشق این اند که چیزی را تعقیب کنند و بگیرند مطمئن شوید که اسباب بازی ای برای این منظور داشته باشند . این گربه ها نسبت به کودکان یا گربه های دیگر خشن نیستند ولی ممکن است آبشان با گربه دیگرتان در یک جوب نرود ، بنابرین بهتر است تحت نظارت و احتیاط گربه هایتان را با هم آشنا کنید . مین کون ها همیشه پذیرای شرایط جدید هستند .

اگر به گربه ای از این نژاد برخوردید که رفتار تدافعی و بد داشت احتمالا یا بخاطر استرس است یا جایی که قبلا از آن نگهداری می شده بهیچ عنوان شرایط خوبی نداشته . رفتار تدافعی و خشونت در این نژاد بسیار بسیار نادر است . به این دلیل به آنها " سگِ دنیای گربه ها " می گویند که جثه ای به بزرگی سگ ها دارد ، عاشق بازیابی اسباب بازی هاست ، بازیگوش و معاشرتی است و به اعضای خانواده چنان وفادار است که گویی خانواده خودش است . هر دو جنس این نژاد شیرین و باهوش اند و به راحتی تربیت می شوند ، تنها تفاوت آنها در موارد زیر است :

مین کون نر

اکثر صاحبان مین کون بر این عقیده اند که مِین کون های نر بسیار اجتماعی تر از مِین کون ماده هستند . جثه بزرگتری دارند و هر کاری برای سرگرم کردن صاحب خود می کنند . مین کون های نر عاشق مهمانی و دلقک بازی اند . خوش مشرب اند و بدنبال این اند که با همه ارتباط بر قرار کنند و غریبه ها را هم بازی خود کنند .

مین کون ماده

ماده ها بسیار مهربان اند و دوست دارید همیشه اطرافتان باشند . بر خلاف نر ها ، از ماده ها کمتر کارهای احمقانه سر میزند و متانت بیشتری دارند . ماده ها نیز اجتماعی اند و وقتی به خوبی شما را بشناسند حسابی با شما رفیق می شوند و بازیگوشی می کنند .

تربیت گربه مین کون

به مِین کون ها " سگِ دنیای گربه ها " گفته می شود . نه فقط بخاطر جثه بزرگ و وفاداریشان . بلکه بخاطر ذکاوت سرشارشان شما می توانید به راحتی آن ها را تربیت کنید تا کار های مختلف انجام دهند ، یا ندهند . آنها بسرعت همه چیز را فرا می گیرند و عاشق وقت گذراندن با صاحبشان هستند . نمیگوییم که این کار مثل آب خوردن است اما تضمین میکنیم با کمی توجه و تداوم بزودی گربه تان با شما دست خواهد داد .

separator line

بیشتر بخوانید:

آشنایی با نژاد گربه راگمافن

معرفی نژاد گربه سیامی و روش مراقبت از آن

همه چیز در مورد نژاد گربه پرشین

separator line






این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits