دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی نژاد گربه سیامی و روش مراقبت از آن
2
زمان مطالعه: 9 دقیقه
گربه سیامی گربه مستبد و پر سر و صدا است آنها خواسته خودشان را با صدای بلند و گوشخراش نشان می دهند و از شما انتظار توجه و عمل به خواسته شان را دارند.


آشنایی با گربه سیامی


گربه سیامی (Siamese cat‭‬) ‬شناخته‭ ‬شده‌ترین‭ ‬نژادهای گربه سانان‭ ‬است‭. ‬گربه های سیامی‭ ‬کنونی‭ ‬خیلی‭ ‬متفاوت‭ ‬با‭ ‬سیامی‌ها‭ ‬در‭ ‬سال‌های‭ ‬۱۹۰۰‭ ‬هستند‭ ‬با‭ ‬این‭ ‬وجود‭ ‬ویژگی‌های‭ ‬مخصوص‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬خاطر‭ ‬ژن‭ ‬هیمالین‭ ‬حفظ‭ ‬کرده‌اند‭ ‬،این‭ ‬همان‭ ‬ژنی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬رنگ‭ ‬واقعی‭ ‬را‭ ‬بیان‭ ‬می‌کند‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬گوش‌ها،‭ ‬پاها،‭ ‬صورت،‭ ‬پنجه‌ها‭ ‬و‭ ‬دم‭ ‬مشاهده‭ ‬می‌شود‭.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

گربه‌های‭ ‬سیامی اصیل‭ ‬نشان‌های‭ ‬بارز‭ ‬آبی‭ ‬دارند‭ ‬اما‭ ‬گاهی‭ ‬به‭ ‬رنگ‭ ‬قهوه‌ای‭ ‬ملایم‌تری‭ ‬هم‭ ‬هستند‭ ‬که‭ ‬یک‭ ‬دسته‭ ‬بندی‭ ‬رنگی‭ ‬متفاوت‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬آنها‭ ‬شکلاتی‭ ‬گفته‭ ‬می‌شود‭. ‬با‭ ‬افزایش‭ ‬اطلاعات‭ ‬در‭ ‬مورد‭ ‬ژن‌های‭ ‬رنگ‭ ‬گربه‌سانان‭ ‬متوجه‭ ‬شدند‭ ‬گربه‭ ‬سیامی‭ ‬طیف‭ ‬گسترده‌تری‭ ‬در‭ ‬رنگ‌بندی‭ ‬دارد‭ ‬مثل‭ ‬رنگ‭ ‬قرمز‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬پیوند‭ ‬دو‭ ‬نژاد‭ ‬به‭ ‬وجود‭ ‬آمده‭ ‬است‭.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

گربه های سیامی امروزی اندازه‌ای متوسط داشته و لاغر هستند با این حال بدنی قوی و عضلانی دارند. بارزترین ویژگی گربه های سیامی وجود نقاط و قسمت های تیره روی بعضی از نواحی بدنشان است که از آن‌ها به عنوان “نشانه” یاد می‌شود و روی گوش‌ها، صورت، دم، و پاهای این گونه مشاهده می‌شود. گربه های سیامی که به “میزر” هم معروفند (دلیل این نام گذاری به نحوه تلفظ انگلیسی نام این نژاد باز می‌گردد) در بین اشخاصی که در جستجوی حیوانی اصیل هستند، محبوبیت بسیار بالایی دارند.

گربه

نگاه کلی به نژاد سیامی

اندازه: گربه سیامی نر حدود ۴ تا ۵ کیلوگرم وزن داشته و سیامی ماده سبک‌تر و کمتر از ۴ کیلوگرم است. ارتفاع گربه نر حدود ۳۰ تا ۳۸ سانتیمتر و ماده‌ها نیز تقریبا ارتفاع مشابهی (گاهی ۲-۳ سانتی‌متر کوتاه‌تر هستند) دارند.

پوشش و رنگ: پوشش گربه‌های سیامی کوتاه و رنگ آن‌ها بر طبق استانداردهای CFA شکلاتی، آبی و یاسی است.

طول عمر: نژاد سیامی به طور معمول ۸ تا ۱۲ سال عمر می‌کنند.

تاریخچه نژاد گربه سیامی

خواستگاه گربه های سیامی کشور تایلند است که در گذشته سیام نام داشت. در سال ۱۸۸۰ پادشاه سیام دو جفت از این گربه ها را به کنسولگری انگلستان در بانکوک داد و او نیز گربه ها را همراه خود به انگلستان برد. گربه های سیامی به سرعت در آن جا محبوبیت یافتند به طوریکه اکثر مردم می‌خواستند یکی از این گربه های شرقی را داشته باشند.

با گذشت زمان و بنابر دلایلی که کاملا مشخص نیست، نژاد سیامی لاغرتر شده و سر آنان شکل مثلث مانندتری پیدا کرد. گربه های سیامی امروزی شباهت زیادی به گربه های اصیل مصری دارند. در سال ۱۹۸۷ گروهی از پرورش دهندگان گربه های سیامی از تغییرات زیادی که در ظاهر این نژاد بوجود آمده بود اظهار نگرانی کردند چرا که ممکن بود سلامت آن‌ها به خطر بیفتد. بدین ترتیب آنان با هدف حفظ شکل و شمایل اصلی و قدیمی هر نژاد، گرد هم آمدند و انجمن بین المللی گربه های سنتی و کلاسیک را تشکیل دادند. گربه سیامی کلاسیک بین گربه های سنتی و مدرن قرار می‌گیرد و حد وسط آن‌ها است. سیامی کلاسیک در سالهای ۱۹۴۵ تا ۱۹۷۰ رایج بود.

در انیمیشن بانو و ولگرد دو گربه ی “Si” و “Am” از نژاد سیامی بودند که آهنگ “ما گربه های سیامی هستیم” را می‌خواندند و همچنین یک گربه سیامی، ستاره فیلم گربه جاسوس (That Darn Cat) بود. این عوامل در شهرت این گربه بسیار تاثیرگذار بودند.

گربه سیامی

شخصیت گربه نژاد سیامی


نژاد گربه سیامی گربه مستبد و پر سر و صدا است. آنها خواسته خودشان را با صدای بلند و گوشخراش نشان می دهند و از شما انتظار توجه و عمل به خواسته شان را دارند. گربه بسیار به مردم علاقه دارد در اطراف به دنبال شما راه میوفتد زمانی که شما می نشینید به بغل شما می آید و در هنگام شب با شما به رختخواب می آید.

این گربه اجتماعی و فضولی است. از جمله خصوصیات گربه سیامی این است که دوست ندارد که برای مدت طولانی تنها بماند. این گربه وفادار و دوست داشتنی است. که توجه کم، او را ناراحت می کند.

گربه‌های‭ ‬تیپیکال‭ ‬سیامی‭ ‬شخصیتی‭ ‬برون‌گرا‭ ‬دارند‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬ارتباط‭ ‬با‭ ‬سایر‭ ‬حیوانات‭ ‬خانگی‭ ‬و‭ ‬انسان‭ ‬بسیار‭ ‬خون‌گرم‭ ‬و‭ ‬مهربان‭ ‬هستند‭. ‬بسیار‭ ‬سر‭ ‬زنده‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬هوش‭ ‬هستند‭ ‬و‭ ‬می‌توانند‭ ‬خیلی‭ ‬پر‭ ‬سر‭ ‬و‭ ‬صدا‭ ‬باشند‭. ‬این‭ ‬گربه‌ها‭ ‬دوست‭ ‬ندارند‭ ‬به‭ ‬مدت‭ ‬طولانی‭ ‬تنها‭ ‬بمانند‭ ‬و‭ ‬اگر‭ ‬به‭ ‬صورت‭ ‬جفت‭ ‬یا‭ ‬در‭ ‬گروه‌های‭ ‬کوچک‭ ‬نگهداری‭ ‬شوند‭ ‬عملکرد‭ ‬بهتری‭ ‬دارند‭. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

گربه های سیامی به‭ ‬شدت‭ ‬تمیز‭ ‬هستند‭ ‬در‭ ‬نتیجه‭ ‬می‌توانند‭ ‬حیوان‭ ‬خانگی‭ ‬مناسبی‭ ‬باشند‭. ‬پوشش‭ ‬کوتاه‭ ‬بدن‭ ‬این‭ ‬حیوانات‭ ‬تنها‭ ‬با‭ ‬نوازش‭ ‬ملایم‭ ‬با‭ ‬دستانی‭ ‬تمیز‭ ‬یا‭ ‬جلا‭ ‬دادن‭ ‬با‭ ‬یک‭ ‬روسری‭ ‬ابریشمی‭ ‬در‭ ‬شرایط‭ ‬خوبی‭ ‬می‌ماند‭. ‬گوش‌های‭ ‬بزرگ‭ ‬حیوان‭ ‬را‭ ‬باید‭ ‬مرتب‭ ‬تمییز‭ ‬کرد‭. ‬سیامی‌ها‭ ‬اسباب‭ ‬بازی‭ ‬خراش‭ ‬و‭ ‬عروسک‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬تعداد‭ ‬زیاد‭ ‬دوست‭ ‬دارند‭.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

شکل ظاهری گربه نژاد سیامی

این نژاد بدن ظریف اما عضلانی دارد. سر به شکل مثلث است. گوش به شکل غیر منتظره ای بزرگ است که به سر شکل مثلثی داده است. چشم متوسط و بادامی شکل همیشه به رنگ آبی است پاهای عقبی بالاتر از پاهای جلویی می باشد. این نژاد، پنجه بیضی شکل و دم نازک و بلند دارد.

این گربه پوشش کوتاه با بافت خوب دارد او به رنگ های نقره ای، حنایی کم رنگ، کرم، قهوه ای پررنگ دیده می شود و بینی چرم و پد پنجه قهوه ای، گاهی رنگ چرم بینی و پد پنجه صورتی است، در بعضی از این گربه ها، بدن رنگ آبی مایل به سفید با نقطه آبی دارد، و در بعضی دیگر بدن سفید با نقطه های خاکستری و چرم بینی و پد پنجه صورتی است.

انجمن گربه سنتی دو نوع سیامی، سنتی و کلاسیک، را به رسمیت می شناسد. گربه سیامی سنتی TCA دارای سر گرد و یک بدن درشت اندام گرد است.کلاسیک سیامی TCA نیز درشت اندام اما بدن کمی دراز تر از سیامی سنتی و سر پهن دارد.

مشکلات و سلامتی گربه نژاد سیامی

  • هر دو گربه اصیل و گربه نژاد مخلوط دچار مشکلات ژنتیکی و طبیعی می شود.
  • آمیلوئیدوز، هنگامی رخ میدهد که یک نوع پروتئین به نام آمیلوئید در ارگان های بدن رسوب می کند، در درجه اول کبد .
  • آسم / بیماری برونش.
  • نقص مادر زادی قلب، مثل تنگی آئورت.

نژاد سیامی


مراقبت از گربه نژاد سیامی


این نژاد پوشش و موهای کوتاهی دارند که نیازمند مراقبت در حد متوسط و استاندارد می‌باشد. سعی کنید هر هفته موهای گربه را شانه بزنید تا از ایجاد گلوله مو جلوگیری شود. علت وجود الگوها و نقاط تیره روی بدن آن‌ها ژن های مغلوب است که در نتیجه، رنگدانه‌های ملاتونین تیره در نواحی سرد پوست گربه بوجود می‌آید. به همین دلیل است که این نقاط تیره را روی پاها، گوش‌ها و صورت مشاهده می‌کنید چرا که این موارد نسبت به قسمت‌های دیگر دمای پایین‌تری دارند.

پنجه های گربه نیز باید به طور منظم هر ۱۰ تا ۱۴ روز یکبار تمیز و پیرایش شوند. برای در امان ماندن وسایل چوبی منزل، برای گربه اسکرچر (Scratcher) تهیه کنید. شما باید به بهداشت دندان های گربه نیز توجه داشته باشید و او را از سنین پایین با مسواک آشنا کنید. همچنین به طور منظم برای تمیز کردن دندان‌های گربه ازدامپزشک وقت بگیرید.

گربه های سیامی بسیار فعال، بازیگوش و کنجکاوند و به راحتی می‌توان آنان را آموزش داد. آن‌ها علاقه زیادی به بالا رفتن از وسایل مختلف دارند بنابراین برای این منظور درخت گربه (Cat Tree) یا وسیله مناسب دیگری را برایشان تهیه کنید. نژاد سیامی به اسباب‌بازی‌های معمایی و همچنین تعقیب کردن علاقه زیادی دارند. فراهم کردن اسباب بازی‌های مناسب اهمیت زیادی دارد چرا که مسلما شما نمی‌خواهید زمانی که بیرون از خانه هستید حوصله گربه سر برود یا وقتی به خانه برمی‌گردید ببینید که برای سرگرم کردن خود در خانه آشوب ایجاد کرده است.

نژاد سیامی جنب و جوش زیادی دارند رفتار آن‌ها مانند سگ است و هر جا که شما بروید دنبالتان خواهند کرد و به دنبال جلب توجه صاحب خود هستند. به محض اینکه جایی بنشینید خود را به آغوش شما پرتاب خواهند کرد. گربه های سیامی نیازمند توجه دائم از جانب صاحب خود می‌باشند و اگر به مدت طولانی آنان را تنها بگذارید افسرده می‌شوند. به همین دلیل گربه نژاد سیامی، حیوان خانگی مناسبی برای اشخاصی است که اکثر طول روز را در خانه هستند.

رژیم غذایی گربه سیامی


غذای خشک مخصوص گربه، موجب سلامتی دندان ها و لثه های حیوان می‌شود. در حالیکه غذاهای تَر باعث می‌شوند که گربه شما آب کمتری بنوشد. آبی که در اختیار گربه قرار می‌دهید باید خنک و تمیز باشد تا گربه از خوردن آن اجتناب نکند. اگرچه اکثر گربه ها در خوردن غذا اعتدال دارند اما بعضی دیگر در صورت دسترسی راحت به غذا، زیاده روی خواهند کرد. اگر گربه شما دارد اضافه وزن پیدا می‌کند، در روز دو وعده غذایی در اختیار او قرار داده و غذاهای باقی مانده را از او دور کنید.

سازگاری گربه نژاد سیامی با کودکان و حیوانات خانگی دیگر

این نژاد فعال و اجتماعی است. یک انتخاب خوب برای خانواده ها با کودکان بزرگتر و سگ و گربه دوست است. دوست دارد که کودکان با آنها رفتار محترمانه ای داشته باشند. آموزش ها را به راحتی می آموزد.

separator line

بیشتر بخوانید:

علت و درمان فوری بوی بد دهان گربه

آموزش تربیت و نگهداری گربه در منزل

راهنمای کامل خرید گربه خانگی

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits