دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بهترین غذاها برای تغذیه سگ 
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
سگ شما برای حفظ سلامت به غذاهای باکیفیتی مانند مرغ و ماهی و برنج نیاز دارد که بتواند نیازههای بدن او را برطرف کند.

مواد خوراکی مفید برای سگ


سگ شما برای حفظ سلامت به غذاهای باکیفیتی نیاز دارد که بتواند نیازههای بدن او را برطرف کند. غذاهایی مانند گوشت، مرغ، جگر و ماهی به عنوان منبع پروتئین، برنج و سیب زمینی به عنوان کربوهیدرات، هویج و سبزیجات به عنوان منابع ویتامینی که از هر ۳ گروه می بایست در یک وعده غذایی موجود باشد . میوه های ممنوعه و مضر برای سگ شما وجود دارند که نباید از آنها در رژیم غذایی سگ خود استفاده کنید. به یاد داشته باشید غذاهای پروتئینی که غذای اصلی محسوب می شوند باید بصورت پخته مصرف شوند.

غذاهای خوب و باکیفیت برای سگ

گوشت

بیشتر نیازهای غذایی سگ را تأمین می کند ولی به تنهایی کافی و اقتصادی نبوده و برای کامل کردن آن می توان سیب زمینی ، ماکارونی ، هویج و سبزیجات به گوشت اضافه و با هم آنها را پخت.

جگر

غنی از ویتامین های A و B و فسفر می باشد . در صورت نیاز جگر باید بصورت محدود و حتماً بصورت پخته باشد زیرا در کشورمان مشکل انگلی در کبد دامها زیاد است و همچنین بقایای دارویی در جگر زیاد وجود دارد.

مرغ

هضم آن آسان است ولی کالری آن نسبت به گوشت کمتر است. استنخوانهای مرغ را باید جدا نمود زیرا ممکن است در دستگاه گوارش سگ ایجاد مشکل نماید.

غذای سگ

پای مرغ

پای مرغ را نباید به تنهایی بعنوان وعده غذایی به سگ داد زیرا از ارزش غذایی پائینی برخوردار بوده و ایجاد یبوست می کند . در صورت امکان به ۱ الی ۲ وعده در هفته محدود شود.

ماهی

حتماً استخوان های آن را خارج کنید . نباید ماهی کیلکا به میزان زیاد به سگ داده شود . زیرا در جذب برخی ویتامین ها ایجاد اختلال می کند.

برنج

برنج پخته غذایی سهل الهضم بوده و به همراه مرغ غذایی مناسب می باشد. مصرف کته با ماست بعنوان غذایی سبک به سگهای دچار مشکل گوارشی مناسب است.

تخم مرغ پخته

برای توله ها و سگهایی که دوره نقاهت بیماری را طی می کنند غذایی بسیار مناسب است.

سبزیجات

سبزیجات و میوه ها منابع مناسب ویتامینی هستند . سگها قادرند پروتئین و چربی موجود در سبزیجات را به مواد غذایی مورد نیاز خود نبدیل کنند . هویج ، کلم و سیب زمینی پخته برای جیره غذایی سگ مناسب است.

غذاهای آماده برای سگ

غذاهای آماده به صورت کنسرو و یا غذای خشک و نیمه خشک در دسترس می باشد . این غذاها از ارزش غذایی مناسبی برخوردار بوده و متعادل می باشد و مصرف آنها طبق دستورالعمل کارخانه بسیار مفید است . غذای خشک باید به همراه میزان فراوانی آب داده شود.

تغذیه سگ

مقدار غذای مورد نیاز سگ

همیشه این سوال برای صاحبان سگ وجود دارد که “بهترین غذا برای سگ من کدام است؟” اینکه سگ شما چقدر غذا بخورد بستگی به ۳ فاکتور زیر دارد:

  • سن
  • میزان فعالیت
  • وزن ایده آل

مثلا یک سگ شپرد استرالیایی جوان، به ورزش زیادی احتیاج دارد و این به این معنی است که باید غذای زیادی بخورد، یا یک سگ چواچوا ۱۰ساله بیشتر وقتش را استراحت میکند و نباید زیاد غذا بخورد.

معمولا روی بسته های غذایی که خریداری میکنید یک سری راهنمایی در مورد میزان غذا در هر وعده برای سگتان وجود دارد ولی فقط دامپزشک شما میتواند بگوید که سگتان چقدر غذا نیاز دارد که به وزن ایده آل برسد.

اگر سگتان غذایی را دوست داشته باشد این را به شما نشان میدهد. اگر سگتان بعد از خوردن غذایی دارای اسهال و استفراغ و یا بیحالی شد باید غذایش را عوض کنید.

اگر تصمیم دارید غذای سگتان را عوض کنید سعی کنید این کار را کم کم انجام دهید. شما می توانید ابتدا از ۷۵ ٪ از غذای قدیمی و ۲۵ ٪ از غذای جدید به مدت چند روز استفاده کنید، بعد از آن ۵۰ ٪ از غذای قدیمی و ۵۰ ٪ از غذای جدید، و بعد از چند روز ۷۵ ٪ از غذای جدید و ۲۵ ٪ از غذای قدیمی و در نهایت غذای قدیمی را حذف کنید. اگر سگتان غذای قدیمی اش را دوست دارد و این غذا برایش مناسب است آنرا عوض نکنید.

برای سگهای بالغ ۲وعده غذا کافی است ولی توله سگها چون متابولیسم بالایی دارد و به انرژی بیشتری برای رشد نیاز دارند باید وعده های غذایی بیشتری داشته باشند، بخصوص در توله سگهای نژادهای کوچک تر که غذای کمتری در هر وعده میخورند و غذایشان زودتر هضم میشود. اگر به سگتان تشویقی و بیسکوییت هم میدهید به یاد داشته باشید که آنها نیز دارای کالری هستند.

یک راه برای جلوگیری از اضافه وزن سگتان این است که در ابتدای روز وعده های غذایی اش را مشخص کنید و از غذاهای چرب و عجیب و غریب اجتناب کنید.

غذای مناسب سگ

نکاتی مهم درباره غذا دادن به سگ

  • توله ها باید تا ۸ هفتگی در کنار مادر باشند . در این مدت فقط از شیر مادر استفاده می کنند.
  • از ۴ هفتگی به بعد می توان غذای نرم جامد را (به همراه شیر مادر) شروع کرد.
  • در صورتی که توله ۲-۱ ماهه از مادر جدا شده می توان به ان ۵ وعده غذا در شبانه روز داد . که ۳ وعده آن باید شیر گاو ولرم همراه نان یا بیسکویت باشد و ۲ وعده دیگر غذای گوشتی همراه آب آن داده شود . حجم هر وعده باید کم باشد.
  • در بین ۴-۲ ماهگی رشد توله سریع بوده و نیاز به ۴ وعده غذا در شبانه روز دارد ( ۲ وعده شیر ولرم + بیسکویت و نان و دو وعده هم غذای گوشتی ). در این سن وجود چربی در جیره و اضافه کردن ویتامین های گروه B و مکمل های معدنی بسیار مفید است. دراین سن از دادن استخوان مرغ یا دنده مرغ باید خودداری کرد. ولی دادن استخوان مصنوعی یا قلم جهت تأمین کلسیم و تقویت فکها و تمیز کردن دندان ها مناسب می باشد.
  • در ۴ ماهگی یک وعده شیر را می توان حذف کرد ( ۳ وعده غذا در شبانه روز )
  • در ۶ ماهگی ۲ وعده غذا در شبانه روز کافی است (صبح و غروب)
  • پس از بلوغ توله ها (در یک سالگی) می توان ۱ وعده غذا داد (بویژه برای سگهای بزرگ)
  • باید توجه داشت که با کاهش تعداد وعده ها میزان غذا در یک وعده باید افزایش یابد.
  • غذا بهتر است هنگام غروب داده شود.
  • به سگهای بالغ نژاد کوچک می توان ۲ وعده غذا در روز داد ( یک وعده با شیر و بیسکویت در صبح و غذای اصلی در غروب ) زیرا نژادهای کوچک معده کم حجم دارند.
  • سگهای ماده آبستن تا ۵۰% بیش از میزان طبیعی خود نیاز به غذا دارند ( بویژه در آبستنی ماه دوم)
  • به سگهای بیمار نیز باید غذای مطبوع با حجم کم و در وعده های بیشتر داده شود.
  • آب تازه باید همیشه در دسترس باشد زیرا سگ در طول شبانه روز از راه ادرار ، مدفوع و له له زدن آب از دست می دهد.
  • غذا باید سر یک ساعت مقرر جلوی سگ گذاشته شود و ۲۰-۱۵ دقیقه بعد برداشته شود تا سگ عادت کند.
  • ظرف غذا و آب باید از جنس استیل باشد و د هر روز شسته شود.
  • به سگ بالغ حدود یک بیستم وزنش در روز غذا بدهید.
  • از مکمل های ویتامینه و مواد معدنی در جیره غذایی سگ خود استفاده نمایید. در مواقع بیماری ، جیره عذایی بر اساس نظر دامپزشک تهیه شود.

separator line

بیشتر بخوانید:

نکات مهم و ضروری در مورد تغذیه و رژیم غذایی سگ

غذای مناسب نژاد سگ هاسگی

غذای سگ و غذای انسان(یک تلنگر)

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
  • برچسب‌ها

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits