دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با نژاد گربه راشن بلو و نحوه نگهداری از آن
2
زمان مطالعه: 10 دقیقه
راشن بلو نژادی تنومند با عضلات قوی می‌باشد و در کل ظاهر خوبی دارد و از لحاظ فیزیکی در دسته گربه‌هایم و کوتاه شرقی قرار می‌گیرد و مانند آنها بلند و باریک و زیباست


معرفی گربه راشن بلو


راشن بلو ‬جز‭ ‬قدیمی‌ترین‭ ‬نژادهای‭ ‬گربه‭ ‬محسوب‭ ‬می‌شود،‭ ‬گفته‭ ‬می‌شود‭ ‬گربه‌های‭ ‬مو‭ ‬کوتاه‭ ‬آبی‭ ‬از‭ ‬بندری‭ ‬واقع‭ ‬در‭ ‬روسیه،‭ ‬توسط‭ ‬دریانوردان‭ ‬انگلیسی‭ ‬به‭ ‬بریتانیا‭ ‬برده‭ ‬شده‌اند‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬نام‭ ‬گربه‌های‭ ‬فرشته در‭ ‬آنجا‭ (‬Angel‭ ‬cat‭) ‬نمایش‭ ‬داده‭ ‬شده‌اند‭. ‬این‭ ‬گربه‌ها‭ ‬بسیار‭ ‬صلح‭ ‬جو‭ ‬بوده،‭ ‬با‭ ‬محیط‭ ‬خانه‭ ‬به‭ ‬راحتی‭ ‬انس‭ ‬گرفته‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬طرز‭ ‬عجیبی‭ ‬وابسته‭ ‬به‭ ‬صاحب‭ ‬خود‭ ‬می‌شوند‭. ‬آنها‭ ‬بدنی‭ ‬عضلانی‭ ‬و‭ ‬تا‭ ‬حدی‭ ‬دراز‭ ‬دارند‭ ‬و‭ ‬اغلب‭ ‬به‭ ‬رنگ‭ ‬آبی‭ ‬دیده‭ ‬می‌شوند‭. ‬

نژادهای‭ ‬شبیه‭ ‬به‭ ‬گربه‭ ‬آبی‭ ‬رنگ‭ ‬روسی‭ ‬را‭ ‬می‌‭ ‬توان‭ ‬در‭ ‬شمال‭ ‬کشورهای‭ ‬اسکاندیناوی‭ ‬نیز‭ ‬یافت‭ ‬و‭ ‬این‭ ‬مسئله‭ ‬فرضیه‭ ‬انتقال‭ ‬گربه‭ ‬روسی‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬کشور‭ ‬روسیه‭ ‬به‭ ‬اروپا‭ ‬توسط‭ ‬کشتی‌ران‌ها‭ ‬تکمیل‭ ‬می‌کند‭.‬

کلمه‭ ‬آبی‭ ‬به‭ ‬خاطر‭ ‬ته‭ ‬رنگ‭ ‬خاکستری‭ ‬مایل‭ ‬به‭ ‬آبی‭ ‬برای‭ ‬این‭ ‬نژاد‭ ‬گربه‭ ‬استفاده‭ ‬می‌شود‭. ‬بدن‭ ‬گربه آبی رنگ روسی (‭ (‬Russian Blue دارای‭ ‬دو‭ ‬پوشش‭ ‬مجزا‭ ‬است‭. ‬لایه‭ ‬اول‭ ‬از‭ ‬موی‭ ‬آبی‭ ‬روشن‭ ‬پوشیده‭ ‬شده‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬لایه‭ ‬دوم‭ ‬موهای‭ ‬نقره‌ای‭ ‬است‭. ‬این‭ ‬گربه‌ها ‬جزو‭ ‬گربه‌های‭ ‬خجالتی‭ ‬محسوب‭ ‬می‌شوند‭ ‬و‭ ‬انگار‭ ‬که‭ ‬اصالت‭ ‬خوانوادگی‭ ‬روسی‭ ‬و‭ ‬نجابت‭ ‬آنها‭ ‬روی‭ ‬این‭ ‬گربه‌ها‭ ‬تاثیر‭ ‬مشخصی‭ ‬داشته‭ ‬است‭.‬

خصوصیات ظاهری گربه راشن بلو

راشن بلو نژادی تنومند با عضلات قوی می‌باشد و در کل ظاهر خوبی دارد. از لحاظ فیزیکی در دسته گربه‌هایم و کوتاه شرقی قرار می‌گیرد و مانند آنها بلند و باریک و زیباست. بدن آنها اندازه متوسطی داشته و عضلانی است. به هنگام حرکت و کشیدن بدن، گردن کشیده و زیبایش مشخص می‌شود؛ اما به هنگام نشستن، گردن با موهای ضخیم و تیغه‌های بلند شانه پوشیده شده که باعث می‌شود گردن کوتاه و پهن به نظر برسد.

راشن بلو به علت داشتن پوشش بدنی دو لایه، بزرگتر از آن چه هست به نظر می‌رسد و این چشم گیرترین خصوصیت این نژاد است. موهای متراکم، ابریشمی و مخملی با زاویه 45 درجه قرار گرفته و طرح‌هایی روی بدن گربه می‌اندازد به طوری که با کشیدن دست روی آنها باقی می‌ماند. طبق افسانه‌ ها، راشن بلو روزگاری هدف شکارچیان بوده است که پوشش مجلل آنها را مشابه پوشش سیل می‌دانستند. این پوشش خاکستری روش است و معمولاً قاعده ریشه‌ای ارغوانی دارد و هر چه به سمت بالا و به طرف نوک موها می‌رود تیره‌تر و نقره‌ای می‌شود. پوشش بدن با انعکاس نور برق می‌زند.

رنگ چشم این نژاد از خصوصیات فریبنده آن می‌باشد. در بچه گربه‌های راشن بلو چشم زرد است و در چهار ماهگی حلقه سبز روشنی اطراف مردمک را احاطه می‌کند. هر چه گربه بزرگتر می‌شود، رنگ چشم به سبز روشن و زیبایی تبدیل می‌شود که رنگ خاکستری – نقره‌ای گربه را قابل توجه‌تر می‌نماید. چشم‌ها پهن و گرد هستند و فقط کمی به سمت گوشه بالایی کشیده می‌شوند که به صورت گربه راشن بلو حالت زیبایی داده که با رفتار آرام او هم خوانی دارد.

یکی از ویژگی‌های سرگرم کننده راشن بلو لبخند آنها است. دهان این گربه کمی به سمت بالا چرخیده است که بعضاً به لبخند مرموز مونالیزا تشبیه شده است! ممکن است فکر کنید راشن بلو تنها به رنگ آبی وجود دارد، اما در استرالیات و نیوزلند گربه‌هایی که راشن خوانده می‌شوند به رنگ‌های سفید و سیاه هم دیده می‌شوند.

گربه

تاریخچه گربه راشن بلو

همان گونه که از نام این نژاد بر می‌آید، منشاء راشن بلو از روسیه است. عده‌ای بر این عقیده‌اند که ملوانان بریتانیایی به این گربه‌ها علاقمند شدند و آنها را ار آرخانجلسک روسیه شمالی به خانه بردند. وجود پوشش گرم و ضخیم آنها بیانگر این است که به آب و هوای سرد عادت داشته‌اند. همان طور که قبلاً اشاره شد، بعضی داستان‌ها حاکی از آن است که راشن بلو در حیات وحش زندگی می‌کرده و برای پوست و مویش شکار می‌شده است. این حدس درست یا غلط با ویژگی‌های این نژاد هم خوانی دارد.

راشن بلو سه نژاد دیگر یعنی کورات تایلندی، چارترئوکس فرانسوی و گربه بریتیش آبی (بریتیش شرت هر) مربوط است. تمامی این نژادها دارای تفاوت‌های چشم‌گیر در پوشش و خصوصیات شخصی هستند. این گربه برای اولین بار در 1871 در لندن و تحت عنوان گربه آرخانگل معرفی شد. در آن روزها راشن بلو کاملاً متفاوت از امروز بود. آنها گربه‌هایی مو کوتاه و آبی خالص بودند که پوشش ضخیم،‌ متراکم و براقی داشتند.

در جنگ جهانی دوم که کشورهای اروپایی را درگیر کرد، بیشتر این گربه‌ها کشته شدند و تمام تلاش‌هایی که پرورش دهندگان به منظور گسترش این نژاد انجام داده‌ بودند بی‌فایده ماند. پس از آن پروش‌دهنده‌ها برای بازگردندان این نژاد، راشن بلو را با بریتیش بلو‌ها و سیامی‌های آبی پیوند دادند. اما بعدها به علت تغییرات غیرمنتظره در شکل‌ها و خصوصیات این نژاد پشیمان شده و سعی در برگرداندن راشن بلو اصلی کردند.

خصوصیات رفتاری گربه راشن بلو

آموزش این گربه آسان بوده و ویژگی‌های رفتاری خوبی دارد. از رفتن و آوردن اشیاء لذت می‌برد و دوست دارد به مدت طولانی‌تری بازی کند و به این علت که در صورت بی‌توجهی، این گربه ناراحتی‌اش را بروز می‌دهد، باید زمان بیشتری را به بازی کردن با او اختصاص داد. راشن بلو زیبا و ساکت بوده و هم چنین بسیار بازیگوش است و دوست دارد اسباب‌بازی‌ها یا نور خورشید را دنبال کند.

این گربه می‌تواند ساعت‌ها خودش را سرگرم کند و اگر در طول روز در خانه تنها گذاشته شود افسرده نمی‌شود اما با رسیدن صاحبش به خانه خوشحال می‌شود. او همراهی عالی است که همواره صاحبش را دنبال می‌کند و عموماً یک نفر از اعضای خانواده را بیش از سایرین ترجیح می‌دهد.

یکی از نقاط ضعف این نژاد که می‌تواند به او آسیب برساند، این است که می‌توانند به آسانی وحشت کنند. همچنین میل طبیعی به خجالت کشیدن و عصبی شدن آنها زمانی که با افراد غربیه آشنا می‌شوند یا در محیط‌های ناآشنا برده می‌شوند، دیده می‌شود.اگر این فرض درست باشد که این نژاد روزگاری هدف شکارچیان پوست بوده است، احتیاط و سرعت بالای آنها در فرار کردن توجیه می‌شود؛ زیرا باید با سرعت بالا و کمترین صدا حرکت می‌کردند تا جان خود را نجات دهند.

این نژاد از تغییر خوشش نمی‌آید و ترجیح می‌دهد که همه چیز یکنواخت و قابل پیش‌بینی باشد. ممکن است حتی با عوض شدن میز شام افسرده شود. این نژاد نسبت به بهداشت خود حساس است و حتی اگر جعبه خاکش اندکی کثیف باشد، وارد آن نمی‌شود.

در سال‌های اول شناخته شدن این نژاد، راشن بلو به علت چنین ویژگی‌هایی که منجر می‌شد کار کردن با او سخت شود، شهرت یافته بود به طوری که راشن بلو در خانه آرام و خوشحال بود؛ اما به محض این که به محل مسابقات نمایشی می‌رفت نارضایتی و ناراحتی واضحی نشان می‌داد. به این ترتیب آنها طرفداران خود را از دست دادند و جمعیتشان کم شد.

تا زمانی که پرورش دهندگان از طریق انتخاب صفات ژنتییک و مدیریت رفتار (مثل استفاده از موزیک ملایم، ضبط کردن صداهای مسابقات نمایش و استفاده از داروهای گیاهی) خصوصیات این نژاد را اصلاح کردند. این اقدام باعث شده که امروزه راشن بلو شرکت کننده آرام و خوشحالی در مسابقات نمایش گربه‌ها شود.

راشن بلو

سازگاری گربه راشن بلو با کودکان و سایر حیوانات

راشن بلو با بیشتر افراد همچنین کودکان کنار می‌آید. به علت علاقه این نژاد به انسان‌ها، می‌تواند بچه‌ها را سرگرم کرده و مانع از گریه کردن آنها شود و با آهسته دست زدن به صورت صاحبش ابراز همدردی کند. اما باید دقت کنید که با این گربه‌ها با خشونت رفتار نشود زیرا حتی گربه‌ای که بسیار آرام است می‌تواند حمله کند. بهتر است همیشه حواستان به کودکان باشد. راشن بلو می‌تواند با سایر حیوانات خانگی مثل سگ‌ها کنار آید در صورتی که از جانب آنها تهدید و یا دنبال نشود. قبل از آوردن حیوان خانگی جدید به آرامی و تحت شرایط کنترل شده رفتارها را درنظر بگیرید تا ببنید با هم کنار می‌آیند یا خیر.

بهداشت و مراقبت از گربه راشن بلو

این نژاد هیچ مشکل و بیماری خاصی ندارد و به طور کلی نژادی سالم است به این علت که راشن بلو به طور طبیعی به وجود آمده است. شانه زدن موهایش ضروری نیست؛ اما بهتر است همراه با سایر اقدامات بهداشتی هفتگی انجام شود تا موهای مرده خارج شوند. اگر گربه خود را روزانه مسواک نمی‌زنید، مسواک کردن هفتگی انجام شود تا از وقوع بیماری‌های پریودنتال پیشگیری شود.

حمام کردن گربه وقتی که موهایش می‌ریزد، به خارج شدن موهای ریخته شده کمک می‌کند. هر چند هفته ناخن‌های گربه را کوتاه کنید. این نژاد علاقه خاصی به همراهی با انسان‌ها دارد و هنگام شانه زدن و یا مسواک زدن آرام می‌نشیند. دقت کنید که جعبه خاک همیشه تمیز باشد.

نکته مهمی که باید در مورد این نژاد به یاد داشته باشیم، علاقه‌اش به غذاست، او بیشتر از نیازش غذا می‌خورد و باز هم غذا می‌خواهد که این ویژگی او را مستعد به اضافه وزن و بیماری‌های متعاقب آن می‌کند. مقدار غذا و تغذیه در زمان‌های مشخصی از روز و مطمئن شدن از این که همه افراد خانه این موضوع را می‌دانند است.

گربه روسی

رشد‭ ‬و‭ ‬بلوغ گربه راشن بلو


گربه های آبی رنگ روسی دارای‭ ‬طول‭ ‬عمر‭ ‬متوسط‭ ‬حدود‭ ‬۲۰‭-‬۱۵سال‭ ‬هستند،‭ ‬برخی‭ ‬حتی‭ ‬تا‭ ‬۲۵‭ ‬سال‭ ‬زندگی‭ ‬می‌کنند‭ ‬و‭ ‬مشکلات‭ ‬بهداشتی‭ ‬و‭ ‬سلامتی‭ ‬کمی‭ ‬دارند‭ ‬فقط‭ ‬کافیست‭ ‬کمی‭ ‬از‭ ‬آنها‭ ‬مراقبت‭ ‬شود‭ ‬تا‭ ‬در‭ ‬معرض‭ ‬عوامل‭ ‬بیماری‌زا‭ ‬قرار‭ ‬نگیرند‭. ‬دارای‭ ‬اندازه‌ای‭ ‬متوسط‭ ‬و‭ ‬وزن‭ ‬حدود‭ ‬۷‭-‬۵‭/‬۳‭ ‬کیلوگرم‭ ‬هستند‭. ‬نرها‭ ‬به‭ ‬طور‭ ‬معمول‭ ‬بزرگ‌تر‭ ‬از‭ ‬ماده‌ها‭ ‬می‌باشند‭. ‬در‭ ‬این‭ ‬نژاد‭ ‬دوره‭ ‬حاملگی‌‭ ‬حدود‭ ‬۶۵‭ ‬روز‭ ‬است‭.‬

separator line

بیشتر بخوانید:

آشنایی با نژاد گربه راگمافن

همه چیز در مورد نژاد گربه پرشین

معرفی نژاد گربه اسکاتیش فولد

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits