دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی نژاد گربه اسکاتیش فولد
2
زمان مطالعه: 12 دقیقه
گربه اسکاتیش فولد دارای گردنی کوتاه و محکم ، بدنی گرد و تقریبا توپولی ، چشمانی درشت و دوست داشتنی می باشد.


نگهداری از گربه اسکاتیش فولد


گربه اسکاتیش فولد دارای جثه ای متوسط , کله ای گرد با چشمانی بزرگ و درشت است اگرچه او بدلیل داشتن یک ویژگی برجسته ( گوش هایش که به سمت جلو خم شده اند که به او ظاهری مانند یک جغد پشمالو میدهند) معروف است.پوشش بدن این گربه در طرح ها و رنگ های بسیاری از کوتاه تا بلند دیده می شود و به این نژاد با موهای بلند هایلند فولد نیز گفته می شود.توله گربه های اسکاتیش بسیار دوست داشتنی هستند و دل هر کس را می توانند تصاحب کنند.

این توله ها با داشتن صورت گرد ، بدن تپل ، گوش های به جلو خم شده ، چشمان درشت زیبا ظاهری بیشتر شبیه به خرس های کوچولو ( teddy bear ) دارند تا یک توله گربه معمولی.این نژاد با داشتن ظاهری کمیاب ومسحور کننده آن را از نژادهای دیگر متمایز میکند. همچنین بچه گربه ها معمولا هنگامی که بدنیا می آیند گوش های صافی دارند و حالت خم شدگی از 3 هفتگی به بعد آغاز می شود ولی این پایان کار نیست بلکه گاهی اوقات گوش های بچه گربه ها حالت خم شدگی پیدا می کنند اما بعد از مدتی دوباره به حالت صاف برمیگردد.فرم گرفتن گوش های آنها معمولا تا 3 ماه زمان می برد.

گربه

تاریخچه نژاد گربه اسکاتیش فولد

اغلب زمانی که یک جهش طبیعی ژنتیکی به صورت ناگهانی و پیش بینی نشده رخ می دهد نژاد جدیدی بوجود می آید که در مورد اسکاتیش فولدها نیز این مورد صدق می کند. اسکاتیش فولدها گربه هایی از نژاد خاص هستند . دلیل نام گذاری این نژاد مدل منحصر به فرد گوش هایشان که به سمت جلو خم شده است می باشد .

از گونه مو بلند این نژاد می توان کوپاری (coupari ) در کانادا وهایلند فولد (highland fold) را نام برد. در عین حال در استرالیا گونه ای با گوش های صاف بعنوان نژادی مجزا به نام اسکاتیش مو کوتاه معروف است. اصلیت ژنتیکی تمامی گربه های اسکاتیش فولد به اجدادشان که در اواسط قرن 20 در اسکاتلند زندگی می کردند بر می گردد.

زمانیکه ویلیام شپرد اسکاتلندی گربه ای را که گوش هایش به جای اینکه صاف باشند به جلو خم شده بودند یافت فکرش را نمی کرد که از این گربه نژادی جدید بوجود خواهد آمد.

سوزی یک گربه سفید اسطبل با گوش های غیر معمول بود که گوش های توله هایش هم مثل خودش بود.تاکنون از زمانی که این گربه ها پرورش یافتند و به نژاد اسکاتیش فولد معروف شدند 50 سال می گذرد. نژادهایی که در بوجود آمدن اسکاتیش فولد استفاده شدند : گربه های پرشین ، آمریکایی مو کوتاه ،برمه ای و نژادهای خارجی بودند.نژاد اسکاتیش فولد توسط مراکز ثبت مختلفی از جمله انجمن CFA و انجمن بین المللی گربه ها شناخته شده است.

ظاهر گربه اسکاتیش فولد

این گربه دارای گردنی کوتاه و محکم ، بدنی گرد و تقریبا توپولی ، چشمانی درشت و دوست داشتنی می باشد. این خصوصیات ظاهری این موجود کوچک و دل فریب را خواستنی تر کرده است و موجب آن شده است که حتی در سنین بزرگسالی هنوز صورتی مانند بچگی هایشان داشته باشند.

وزن اسکاتیش فولد های بالغ معمولا چیزی بین 6 تا 13 پوند است و ماده هایشان دارای ناحیه تحتانی سبک تر و نرها سنگین تر می باشند. دم آنها باید بلند و انعطاف پذیر و دارای انتهایی ترجیحا مخروطی شکل ( بجای گرد ) باشد.

این نژاد را می توان با پوشش های بدنی کوتاه و بلند یافت . در گربه هایی با موهای کوتاه ، تراکم مو باید زیاد باشد و در گربه هایی با موی بلند نیز باید موی آنها پرپشت با گردن و دمی پشمالو باشد . اسکاتیش فولدها بسته به طول و اندازه موی بدنشان شامل طیف گسترده ای از رنگ ها می شوند.

  • رنگ های یکدست : سفید ، سیاه ،آبی ، نارنجی و کرم
  • رنگ های سایه دار یا دودی : موهایی با ریشه های سایه روشن و نوک سیاه از جمله : نقره ای به همراه طلایی ، سیاه به همراه آبی ، صورتی کمرنگ و سیاه و سفید
  • خال خالی و راه راه : نارنجی ، قهوه ای ، نقره ای و آبی

رنگ چشم ها ، بینی و پوست پنجه ها نیز تحت تاثیر رنگ موهای بدن گربه است و از تنوع بسیاری برخوردار است .

اسکاتیش

آراستگی گربه اسکاتیش فولد

برای آراسته و براق نگهداشتن موی گربه اسکاتیش فولد مو کوتاه هفته ای یکبار او را شانه بزنید و در جهت جلوگیری از بوجود آمدن گره های بزرگ در موهای بدن هایلند فولد او را هفته ای 2 بار شانه کنید.تنها نظافت دیگری که این نژاد نیاز دارد کوتاه کردن ناخن هایشان بصورت مرتب هفته ای یک مرتبه و تمیز کردن گوش هایشان در صورتی که کثیف باشند است.برای شستشوی گوش ها از یک ماده شوینده ملایم که توسط دامپزشک تجویز شده باشد استفاده کنید.

برای مسواک زدن دندان ها و بوی خوب دهان گربه نیز هرروز از خمیر دندانی که دامپزشک توصیه میکند بزنید. سعی کنید از سن کم مسواک زدن و کوتاه کردن ناخن ها را شروع کنید زیرا بچه گربه به این روتین عادت کرده و آن را می پذیرد.

برای حفظ سلامتی و نظافت این گربه باید مواردی از قبیل : شانه زدن هفتگی موها ، تمیز نگهداشتن گوش ها ، چشم ها و دندان ها ، کوتاه کردن ناخن ها ، در صورت نیاز حمام کردن در وان با یک شامپوی خوب ، داشتن یک رژیم متعادل غنی از ویتامین ها ، مواد معدنی و پروتئین ها ،نوشیدن روزانه آب تازه ، فراهم کردن فضایی تمیز و مناسب در محیط داخل خانه برای ورزش کردن و ابراز عشق و محبت زیاد رعایت شوند .

نگهداری از این گربه ها در فضای خانه برای محافظت آنها از گربه های دیگر با بیماری های واگیر دار ، حمله سگ های وحشی یا گرگ ها و خطرات دیگری که در بیرون از محیط خانه جان آنها را تهدید می کند از جمله تصادف با ماشین بهترین انتخاب و تصمیم می باشد. ریسک دزدیده شدن در گربه هایی که به بیرون از خانه می روند توسط افرادی که می خواهند بدون پرداخت هیچ هزینه ای صاحب گربه ای به زیبایی اسکاتیش فولدها شوند بسیار بالاست.

تغذیه گربه اسکاتیش فولد

اگر در این فکر هستید که چه چیزی بهترین غذای خانگی برای این گربه است جواب آن بسیار ساده می باشد : ( گوشت ترجیحا خام )

احتمالا خواهید دید که آنها ترکیبی از غذاهای خشک و تر را می خورند اما تاکید ما بر روی گوشت تازه و اجتناب از کربوهیدرات هاست.

گوشت خام گوساله ، مرغ ، بوقلمون و جگر مرغ بهترین غذاهایی هستند که میتوانید به توله های این نژاد بدهید در حالی که برای گربه های بزرگسال می توان از لبنیات و سبزیجات تازه استفاده کرد. به یاد داشته باشید بعد ازاین که بچه گربه را به خانه بردید شما قدرت دارید تا از او در برابر یکی از بیماری های شایع یعنی چاقی محافظت کنید . نگهداشتن این گربه در وزن مناسب یکی از آسان ترین راه های حفظ سلامتی اوست . از توانایی بازدارنده و کنترل کننده خود بهترین استفاده را در جهت تضمین داشتن گربه ای سالم به عمل آورید.

اسکاتیش فولد

سلامت گربه اسکاتیش فولد

همان طور که تمامی انسان ها پتانسیل به ارث بردن بعضی بیماری های خاص را دارند تمامی گربه ها نیز مستعد مشکلات سلامتی و ژنتیکی هستند.از شایع ترین بیماری ها در بین این نژاد ناهنجاری های اسکلتی مانند استئوکندرویستروفی که بسیار دردناک است و ممکن است منجر به چلاق شدن گربه شود و بیماری پلی کیستیک کلیه است.

عاقلانه ترین کار این است که همیشه از کسی حیوانات خانگی خود را خریداری کنید که برگه گواهی سلامت را به ارائه کند. اسکاتیش فولدها نباید با نژاد خود جفت گیری کنند زیرا توله آنها ممکن است دچار بیماری ها و عفونت های مربوط به گوش یا حتی ناشنوا شود .

طول عمر و میزان زندگی اسکاتیش فولد

ادعا می شود که عمر گربه های اسکاتیش فولد چیزی حدود 11 تا 15 سال می باشد. این نژاد برای گربه ای که از سلامتی جسمانی کامل برخوردار نیست دارای عمر طولانی می باشد. زیرا مشکلات سلامتی که بر روی گربه های اسکاتیش تاثیر می گذارد هیچ گونه محدودیتی را بر روی میزان عمر آنها به همراه ندارد . ولی باید توجه داشت که این موضوع و مشکلات و بیماری های مربوطه تاثیر بسیار زیاد و محدود کننده ای را بر روی نحوه گذران عمر و سبک و کیفیت زندگی آنها دارد.

صفات رفتاری در گربه نژاد اسکاتیش فولد

گربه هایی با گوش های خم شده مانند نژاد اسکاتیش فولد آن طور که به نظر می رسند غیر معمول نیستند. این نژاد بسیار کنجکاو و برون گراست و از دنبال اطرافیانش راه رفتن و سرگرم شدن در کارهای آنها لذت می برد.شما با داشتن این گربه هیچگاه احساس تنهایی نخواهید کرد.

این گربه بسیار تمیز است اما همیشه موضوعاتی هستند که باید در هنگام ورود یک حیوان خانگی جدید به خانه به آنها توجه داشت . با اینکه اسکاتیش فولد ها دوست دارند اطراف بقیه باشند اما همیشه در خانواده به یک نفر علاقه بیشتری دارند.

این گربه شیرین فقط در کنار صاحبش و یا یک همراه می تواند زندگی خوب و سالم و شادی را داشته باشد نه در تنهایی و به همین دلیل او گزینه ایده آلی برای افرادی که شغل های تمام وقت دارند یا زمان زیادی را دور از خانه سپری می کنند نیست.

gorbe

رابطه اسکاتیش فولدها با دیگر حیوانات

این نژاد دوست داشتنی بهترین گزینه برای خانواده های بچه دار و همچنین خانواده هایی که سگ دارند می باشد. او توجهی که از سمت بچه هایی که با او با احترام و مودبانه رفتار می کنند را بسیار می پسندد و عاشق بازیگوشی و توانای زیاد در یادگیری حقه ها می باشد. او بدلیل طبع و ذات مهربانش در کنار سگ هایی که روابطشان با گربه ها خوب است زندگی شادی را دارد

بهتر است برای تضمین روابط خوب در آینده و بهتر کنار آمدن آنها با هم حیوانات خانگی تان را آرام آرام و در شرایط تحت کنترل با یکدیگر آشنا کنید.

قیمت تقریبی اسکاتیش فولد ها

اسکاتیش ها نژاد کمیابی هستند مخصوصا آنهایی که نوک گوش هایشان رو به جلو خم شده است و از این رو بسیار گران قیمت هستند. زمانیکه می خواهید گربه ای را خریداری کنید به یاد داشته باشید که باید علاوه بر هزینه خرید ، مخارج جانبی همیشگی ازجمله پرداخت بیمه ، هزینه های درمانی و مواردی که برای سالم نگهداشتن گربه تهیه شوند را در نظر بگیرید.

در ایالات متحده آمریکا ارزش هر اسکاتیش فولد چیزی حدود 1000 تا 2000 دلار و در بریتانیا نیز ما بین 600 تا 1200 یورو تخمین زده می شود. می توانید با صرف هزینه بسیار کمتری توله گربه های اسکاتیش فولد با گوش های صاف را خریداری کنید. آنها علاوه بر اینکه سالم تر هستند و از خصوصیات اخلاقی و شخصیتی فوق العاده ای برخوردارند در ظاهر نیز ( بغیر از فرم گوش هایشان ) شبیه به بقیه گربه های این نژاد هستند.

گربه اسکاتیش فولد

آیا اسکاتیش ها گربه مناسبی برای شما هستند ؟

گاهی اوقات در زمان انتخاب یک حیوان خانگی تصمیم گیری بسیار سخت و دشوار می شود برای مثال سگ ها می توانند بسیار پر سر و صدا و شلخته باشند ، مارها برای کودکان خطرناک هسنتند ،جوندگان مانند سنجاب ها علاقه به گاز گرفتن دارند ، پرندگان نیز بسیار پر سر و صدا هستند و نیاز به نگهداری زیادی دارند اما در بین تمامی حیوانات گربه های اسکاتیش فولد انتخاب بسیار مناسبی هستند.

همه می دانند که گربه ها بسیار آرام تر و بی سر و صداتر از سگ ها هستند و همچنین حیوانات بسیار تمیزی هستند و با لیس زدن خودشان را تمیز نگه میدارند و نیازمند مراقبت و نظافت زیادی از جانب صاحبشان نیستند.

این گربه به عنوان یک حیوان خانگی خیلی راحت خودش را با روتین روزانه زندگی صاحبش سازگار می کند و به علت دارا بودن طبیعت و ذاتی آرام در زمان ورود مهمان یا حیوانات دیگر هیجان زده نمی شود و رفتار ناهنجار یا بی ادبانه ای از او سر نمی زند.

گربه های اسکاتیش فولد خیلی راحت با حیوانات دیگر و کودکان کنار می آیند و اغلب خیلی خوب با محیط و شرایط زندگی خودشان را وفق می دهند. اگرچه آنها بسیار نیاز دارند تا مورد توجه واقع شوند و به همین دلیل صاحب شان باید در محیط خانه از آنها نگهداری کند و زمان زیادی را صرف تعامل و بازی با آنها کند .

گربه های اسکاتیش فولد و آن دسته که گوش هایشان کاملا خم شده ( که بسیار نادر و کمیاب هستند ) مراقبت های بخصوصی را از جمله رسیدگی و نظافت گوش هایشان نیاز دارند. عاملی که باید بسیار به آن توجه شود احتمال ابتلا این گونه خاص و ویژه به بیماری کم کاری مفاصل است. بعلت نادر و نایاب بودن این گربه ها در حال حاضر هیچ گونه اعداد و ارقامی که درجه و شدت ابتلا به بیماری های مفصلی را نشان دهد در دسترس نیست .

کمی زمان بگذارید و ببینید که آیا با توجه به اینکه ممکن است این گربه ها در آینده زندگی دردناک و بدون آرامشی داشته باشند هنوز تمایل دارید تا نقشی در برنامه پرورشی آنها داشته باشید ؟؟ اگر شما ظاهر کلی ، اخلاقیات و شخصیت آنها را نسبت به گربه های اسکاتیش فولد با گوش های صاف و یک زندگی سالم و شاد می پسندید بهترین راه به سرپرستی قبول کردن آنهاست . زیرا به این ترتیب شما هیچ گونه نقشی را در برنامه پرورشی این نژاد که مشکلات سلامتی بسیاری را برای آنها ایجاد می کند ایفا نکرده اید.

separator line

بیشتر بخوانید:

راه انتقال ، تشخیص و درمان سرطان خون در گربه

معرفی بهترین غذای گربه خانگی

آموزش تربیت و نگهداری گربه در منزل

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits