دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علل گاز گرفتن سگ و روش های جلوگیری از آن
8
زمان مطالعه: 7 دقیقه
گاز گرفتن سگ (Dog biting) از موارد شایعی است که اگر کنترل نشود عواقب بسیاری خواهد داشت.


دلیل گاز گرفتن سگ


گاز گرفتن سگ (Dog biting) از موارد شایعی است که اگر کنترل نشود عواقب بسیاری خواهد داشت. بنابر تحقیقی در مورد گاز گرفتن سگ در ایالات متحده آمریکا هر ساله سگ‌ها ۴/۵ میلیون نفر را گاز می ‌گیرند. یکی از پنج نفری که گاز گرفته شده‌اند، نیاز به مراقبت و توجه پزشکی دارد. علاوه بر نیاز به معاینه پزشکی، افرادی مثل کودکان از لحاظ عاطفی می‌توانند ترسیده و وحشت زده باشند.

وقتی شخصی که از گاز گرفتن سگ آسیب دیده نمی‌تواند خیلی احساس آرامش و امنیت داشته باشد زمانی‌که که حیوانات در اطراف هستند و این یک حقیقت انکار ناپذیر است که از حضور آنها وحشت داشته باشد. چنین اشخاصی یک جنبه عالی زندگیشان و یک شانس و امکان برای برخوردار بودن یک پیوند عمیق و با اهمیت بین انسان و حیوان را از دست می‌دهند.

سگ

علت گاز گرفتن سگ چیست؟


گاز گرفتن سگ از روی عادت تولگی

سگ ها وقتی توله هستن، زمان زیادی رو صرف بازی کردن، جویدن و کنجکاوی در مورد اشیا میکنن. توله سگ در همه این فعالیت های طبیعی از دهان و دندان هاش استفاده میکنه برای همین وقتی با آدم ها هم بازی میکنه، گاز میگیره.

این گاز گرفتن توله سگ شاید اولش بانمک به نظر بیاد ولی وقتی که توله بزرگ میشه و به ۳،۴ ماهگی میرسه این گازها دردناک میشن. ولی سگ که به گاز گرفتن شما عادت کرده طبق تجربه تولگی اش متوجه نمیشه که شما چقدر از این گازها احساس درد میکنید و به همین خاظر به این کارش ادامه میده.

گاز گرفتن سگ به دلیل احساس مالکیت

وقتی سگی میخواد از “داشته هاش” محافظت کنه، مشکلات مختلف آغاز میشن. منظورمون از “داشته ها” اینجا همه چیزهاییه که برای سگ خوشاینده مثل اسباب بازی هاش، غذا، قلمرو و حتی صاحبش. سگ های نگهبان و سگ های نژاد چوپان بیشتر این احساس مالکیت رو نشون میدن.

گاز گرفتن سگ به دلیل ترس

بیشترین ترسی که منجر به گاز گرفتن سگ ها میشه معمولا مواجهه با افراد غریبه مثل دامپزشک یا تعمیرکارهایی که به خونه میان یا قرار گرفتن در موقعیت های ناآشنا هست. هرگز ناگهانی به یک سگ غریبه نزدیک نشین و به کودکان هم آموزش بدین این کار رو نکنن.

برای از بین بردن ترس سگ ها از موقعیت های مختلف یا افراد غریبه نیاز به صرف زمان دارین. بهترین راه اینه که اون تجربه غریب و ناآشنا برای سگ رو تبدیل به یه تجربه هیجان انگیز یا خوشمزه کنین.

گاز گرفتن

روش های جلوگیری از گاز گرفتن سگ

راهی که این اطمینان را به شما بدهد و گاز گرفتن سگ را به طور کامل از بین ببرد وجود ندارد. اما شما می‌توانید به طور قابل ملاحظه‌ای این احتمال خطر را کاهش دهید.

عقیم کردن سگ‌ها:

این راه میل سگ‌ها را برای پرسه زدن و جنگیدن و دعوا کردن با دیگر سگ‌ها کاهش می‌دهد. این راه ۴/۵ برابر احتمال گاز گرفتن سگ را کم می کند.

اجتماعی تربیت کردن سگ‌ها در جامعه:

آشنا کردن و معرفی کردن سگ‌ها به اشخاصی که غریبه و ناآشنا هستند و همچنین اشخاص متعدد و فراهم کردن شرایط و موقعیتی که آنها احساس ترس و وحشت و خطر نکنند و عصبی نشوند و تحت شرایط اجتماعی قرار بگیرند.

آموزش رفتار مناسب:

اجتناب از بازی‌های تهاجمی و پرخاشگری و ستیزه جویی با سگ‌هایتان از قبیل کشتی یا طناب کشی با شخصی دیگر. اجازه ندهید توله سگ شما دست شما را گاز و یا بجود. رفتار سگ‌هایتان را معین و محدود کنید. این انتظار را نداشته باشید که سگتان خودش بدون هیچ اقدامی از سوی شما رفتار نامعقول که یک عادت بد است را ترک خواهد کرد.

اگر سگتان نشانه‌هایی از رفتار خطرناک نسبت به هر شخص به خصوص کودکان از خود نشان داد از یک متخصص دامپزشک یا کسی که درآموزش سگ‌ها واجد شرایط است کمک بخواهید. رفتار خطرناک نسبت به دیگر حیوانات ممکن است در نهایت به رفتار خطرناک نسبت به اشخاص هم منجر شود و این دلیلی است که نیاز به درخواست کمک از یک متخصص می‌باشد.

مسئول بودن صاحب سگ:

داشتن کارت شناسنامه دار برای سگ طبق مفاد قانونی و داشتن یک دامپزشک به منظور مراقبت که شامل واکسن بیماری‌ هاری برای امنیت هر فرد است از الزامات نگهداری از سگ می‌باشد. اجازه ندهید که سگتان پرسه بزند. سگ‌هایی که مدت زمان زیادی را در حیاط می‌گذراند و یا بیرون با زنجیر بسته می‌شوند به نسبت خیلی خطرناک هستند.

مراقبت بیشتر در زمان ازدحام و شرایط جدید:

اگر شما نمی‌ دانید که چطور سگتان به موقعیت و شرایط جدید واکنش نشان می‌دهد محتاط باشید. اگر سگتان در مکان‌های شلوغ و پر ازدحام سراسیمه می‌شود و می‌ترسد او را در خانه نگه دارید. اگر سگتان به محموله‌های پستی یا مسافران مهمان و یا دیگر اشخاص واکنش شدید نشان می‌دهد او را در اتاقی دیگر نگه دارید. کمک از اشخاص متخصص برای آموزش سگتان و راهنمایی به شما کمک می‌کند که سگتان در این موارد و دیگر شرایط عادی و آرام باشد.

فورا او را حبس کنید. وضعیت قربانی را بررسی کنید اگر نیاز است درخواست کمک پزشکی کنید. برای قربانی اطلاعاتی ضروری و مهم را در اختیار بگذارید، که این می‌بایست اسم و آدرس شما، تاریخ آخرین واکسن هاری که سگتان زده و اسم و شماره تماس دامپزشک باشد. اگر سگتان برای مدتی باید در قرنطینه باشد ازمامور سوال کنید که آیا امکانش است در خانه شما یا بیمارستان دامپزشکی سگ شما را بستری و یا حبس کند.

درخواست کمک از شخصی متخصص به منظور جلوگیری از دوباره گاز گرفتن سگ. مشورت با دامپزشکان لازم است. اگر سگتان رفتار خطرناکی را که دارد را نمی‌تواند کنترل کند سگتان را به شخصی دیگر ندهید زیرا شما می‌دانید که سگتان خطرناک است.

گاز گرفتن سگ

اقدامات لازم هنگام گاز گرفتن سگ

گاز گرفتگی باعث تخریب پوست و بافت های زیرپوستی انسان می گردد که معمولاً یک یا چند ناحیه از بدن در معرض این صدمات قرار می گیرد. این آسیب در اثر گاز گرفتگی سگ، گربه، موش، موش خرما، خرگوش، حیوانات وحشی و یا انسان رخ می دهد که در اثر آن باکتری های بی هوازی و هوازی در محل صدمه قرار می گیرند.

حوادثی همچون گاز گرفتگی سگ و گربه شاید شایع نباشد اما جدیت و خطر آن میزان حساسیت در کسب آگاهی را افزایش می دهد . شما باید بدانید که بعد از چنگ زدگی و گاز گرفتگی توسط حیوانات مثل سگ و گربه چه اقداماتی باید انجام دهید تا جان خود را نجات داده و از ابتلا به هاری و … جلوگیری کنید. متأسفانه زمانی که سگی شما را گاز یا چنگ می گیرد و جایی از بدنتان دچار بریدگی می شود، احتمال ابتلا به هاری بسیار زیاد خواهد بود. بنابراین باید سعی کنید خودتان را مصون نگه دارید و بلافاصله اقدامات درمانی را انجام دهید.

اقدامات اورژانسی در صورت گاز گرفتن سگ

  • اگر در خانه الکل دارید، می توانید زخم را با آن تمیز کنید.
  • با حوله ی تمیز محل جراحت را فشار دهید تا خونریزی متوقف شود.
  • از باند استریل برای پانسمان زخم استفاده کنید.
  • محل زخم را بالاتر از قلب نگهدارید تا تورم کاهش یابد و از بروز عفونت جلوگیزی شود.
  • در صورتی که به هاری مشکوک هستید،‌ به مقامات بهداشتی محلی گزارش کنید.
  • استفاده از پماد آنتی‌‌بیوتیک 2 بار در روز تا وقتی که زخم بهبود پیدا کند.
  • ظرف 24 ساعت حتما به پزشک مراجعه کرده و برای پیشگیری از عفونت حتما آمپول بزنید.

separator line

بیشتر بخوانید:

علل ،علائم و تشخیص سگ و گربه هار

مسمومیت غذایی چه آسیبی به سگ می رساند؟ آیا سگ فلج می شود؟

معرفی و نحوه نگهداری سگ نژاد گریت دین ( Great Dane )

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.5 از 5 (8 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits