دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی کامل با سگ نژاد کوکر اسپانیل
0
زمان مطالعه: 12 دقیقه
کوکر اسپانیل در درجه اول یک همراه و همدم محبوب است، این سگ بسیار زیبا است و آماده تربیت شدن برای پذیرش در خانواده است


معرفی سگ کوکر اسپانیل


کوکر اسپانیل در درجه اول یک همراه و همدم محبوب است. این سگ بسیار زیبا است و آماده تربیت شدن برای پذیرش در خانواده است و هرگز بیش از زمانی که شما از او خشنودید، خوشحال نمی شود. او ترجیح می دهد در کنار بزرگسالان مورد علاقه اش روی مبل لم دهد تا اینکه با کودکان در حیاط هم بازی شود.

کوکِر اِسپانیِل سگی است باهوش با اندازه ای متوسط و گوشهای بلند و آویزان. به همراه پشت صاف و پاهای متوسط و چشمهای تیره رنگ .این نژاد ضمن پر انرژی بودن و سرسخت بودن بسیار با محبت و اجتماعی است.کوکر اسپانیل دو نوع نمایشی و شکاری دارد که نوع شکاری آن برای نگهداری در آپارتمان مناسب نیست و به فضای آزاد نیازمند است.

آمار حیاتی نژاد کوکر اسپانیل

  • دسته بندی نژاد: سگهای ورزشی
  • قد: ۳۶ تا ۳۸ سانتی متر
  • وزن: ۱۲ تا ۱۴ کیلوگرم
  • طول عمر: ۱۲ تا ۱۵ سال

کوکر

تاریخچه سگ کوکر اسپاتیل


نژاد کوکر اسپانیل از خانواده اسپانیل هاست آن ها یک گروه بزرگ از سگ ها هستند که اصلیت شان به عهد باستان بر می گردد . اسپانیل از کلمه اسپانیایی اقتباس شده است زیرا اکثرا بر این باور هستند که زادگاه این نژاد اسپانیا بوده است . در قرن 18 ام سگ های کوکر به 2 دسته تقسیم شدند : عروسکی ( که از آنها به عنوان همراه و همدم افراد استفاده میشد ) و سگ های بزرگ شکاری . بعد از گذشت مدتی سگ های شکاری نیز به دو گروه خشکی و آبی طبقه بندی شدند و برای عملکرد عالی در شکار پرندگان به شهرت زیادی دست یافتند .

در انگلستان برای صدها سال این نژاد تحت عنوان سگ های کاربردی دسته بندی می شدند . در اواخر دهه 18 پرورش دهندگان آمریکایی به واردات این نژاد به ایالات متحده آمریکا پرداختند . اولین سگی که نامش در انجمن ملی آمریکایی کنل national american kennel club به ثبت رسید یک کوکر سفید بود که کاپیتان نام داشت . در همان دوره در سال 1881 کلینتون ویلمردینگ و جیمز واتسون انجمن آمریکایی اسپانیل ها را تاسیس کردند و ابتدا به عنوان یکی از قدیمی ترین انجمن سگ هاپرورش دهندگان گونه های مختلفی از اسپانیل ها تحت عضویت آن درآمدند .

اگرچه سرانجام آن ها هر کدام برای خود سازمان جداگانه ای را تشکیل دادند. چیزی نگذشت تا کوکر ها به سرعت محبوبیت فراوانی از سوی پرورش دهندگان و مردم بدست آوردند . بعضی پرورش دهندگان شروع به پرورش و زاد و ولد کوکر هایی متفاوت با جثه کوچک تر کردند . این گونه از سگ ها در نمایش ها بسیار مورد توجه قرار گرفتند . در سال 1936 گروهی از پرورش دهندگان کوکر های اصیل انگلیسی در آمریکا انجمنی را تشکیل دادند و از سوی سازمان AKC به رسمیت شناخته شدند .

دو سال بعد برای تحکیم جایگاه خود ایده ای را مطرح کردند که از کوکر های اصیل انگلیسی نباید برای پرورش کوکر های آمریکایی استفاده شود و همچنین از ورود گونه آمریکایی به کلاس های آموزشی سگ های اصیل ممانعت به عمل آوردند . در سال 1939 یک سگ کوکر اسپانیل به نام بروسی BRUCIE در مسابقه شوی سگ های با پرستیژ وست مینیستر برنده جایزه بهترین نژاد آمریکایی شد .

موفقیت این سگ در نمایش منجر به افزایش محبوبیت سگ های این نژاد شد و همچنین باعث شد تا پرورش دهندگان آمریکایی تمرکز خود را بیشتر بر روی پرورش سگ های نماشی معطوف کنند تا سگ های شکاری و همین امر موجب افزایش فاصله بین کوکر های آمریکایی و انگلیسی شد . در سال 1946 کوکر های انگلیسی و آمریکایی توسط انجمن آمریکایی کنل دو نژاد متمایز از یکدیگر به رسمیت شناخته شدند .

کوکر اسپانیل

نکات برجسته نژاد کوکر اسپانیل

  • کوکرها بسیار محبوب هستند، پس به خصوص مراقب باشید درمورد پرورش دهندگان تحقیق کرده و سگی را بگیرید که بهبود نژاد اختصاص یافته است.
  • کوکر اسپانیل می تواند کمی حساس و عصبی شود، حتی زمانی که به درستی اجتماعی شده است.
  • اگر کوکر بسیار پارس کننده باشد، پاسخ به فرمان "آرام" همیشه باید بخشی از فهرست تربیتی این سگ باشد.
  • کوکر مشتاق است نزدیک به خانواده اش باشد. اما به یاد داشته باشید او یک سگ شکارچی نیز هست. تعجب نکنید وقتی که او را در تعقیب پرندگان و سایر حیوانات کوچک در هنگام پیاده روی می بینید. کوکر خود را حتی در حیاط حصار دار نیز ببندید.
  • کوکر یک شخصیت "نرم" دارد. روش آموزش های سخت باعث ترس او خواهد شد، بنابراین مطمئن شوید که به استفاده از آموزش مداوم ملایم، برای به دست آوردن بهترین نتایج هستید.
  • گوش دراز یک خصیصه کوکر اسپانیل است که هر دو بخش از زیبایی وی و مشکل بهداشتی بالقوه را حاصل می شود. مطمئن باشید که گوش کوکر خود را هر هفته برای عفونت بررسی می کنید.
  • زیبا نگه داشتن موی کوکر بسیاری پر زحمت و گران است.
  • برای دریافت یک سگ سالم، هرگز یک توله سگ از یک صاحب غیر مسئول یا فروشگاه حیوان خانگی نخرید. به دنبال توله سگی باشید که آنها را برای بیماری های ژنتیکی که ممکن است داشته باشد از روی صدایشان آزمایش کرده باشند.
  • نژاد کوکر اسپانیل فروش بسیاری دارد. در صورتی که کوکر اسپانیل فروشی دارید، باید ابتدا از قیمت سگ کوکر اسپانیل در بازار اطلاع پیدا کنید. قیمت سگ نژاد کوکر بستگی به عوامل مختلفی می تواند متفاوت باشد.


وزن و اندازه نژاد کوکر اسپانیل

  • وزن در نرها: (۱۲-۱۴) کیلوگرم، در ماده ها: (۱۲-۱۴) کیلوگرم.
  • ارتفاع در نرها: (۳۸) سانتی متر، در ماده ها: (۳۶) سانتی متر.

سگ


مشکلات و سلامتی نژاد کوکر اسپانیل


کوکرها به طور کلی سالم هستند اما مثل همه نژاد های دیگر سگ، آنها مستعد ابتلا به شرایط و بیماری های خاص هستند. همه سگ های این نژاد مریض نمی شوند اما اگر شما با این نژاد سر و کار دارید توجه به آن و آگاهی لازم است.

مشکلات چشم از جمله آتروفی شبکیه مترقی، یک بیماری دژنراتیو از سلول های شبکیه که با پیشرفت به کوری منجر می شود؛ آب مروارید، لایه ابری بر چشم می سازد. گلوکوم وضعیتی است که در داخل کره چشم فشار می سازد و اختلالات چشمی. اگر شما متوجه قرمزی چشم در کوکر خود شدید یا اگر او به مقدار زیادی شروع به مالش صورت خود کرد، او را به دامپزشک برای معاینه ببرید.

کم خونی همولیتیک خود ایمنی (AIHA): یک بیماری است که در آن سیستم ایمنی بدن یک سگ مورد حمله سلول های خونی خود قرار می گیرد. علائم این بیماری شامل لثه رنگ پریده، خستگی و گاهی اوقات زردی است. شکم برآمده نشان می دهد که کبد بزرگ شده است.

کم کاری تیروئید: کم کاری تیروئید اختلال غده تیروئید است. تصور می شود عامل حالاتی از قبیل صرع، آلوپسی (ریزش مو)، چاقی، بی حالی، هیپرپیگمانتاسیون، پوستی و دیگر بیماری های پوستی شود که با دارو و رژیم غذایی درمان می شود.

سبوره اولیه : یک مشکل پوستی ناشی از تولید بیش از حد سلول های پوستی، از جمله سلول های چربی (روغن) است. پوست چرب و پوسته پوسته می شود و دارای بوی نامطبوع است. درمان شامل دارو و حمام با دارو می شود.

آلرژی : یک بیماری شایع در سگ است و به ویژه کوکر می تواند مستعد ابتلا به آنها شود. سه نوع اصلی آلرژی غذایی، که باحذف برخی مواد غذایی خاص از رژیم غذایی سگ درمان می شود. آلرژی تماسی، که توسط واکنش به یک ماده موضعی مانند ملافه، پودر کک، شامپو سگ و دیگر مواد شیمیایی ایجاد می شود و آلرژی استنشاقی، که توسط آلرژن های هوا مانند گرده، گرد و غبار، کپک ایجاد می شود. درمان نیز بستگی به علت دارد و ممکن است شامل محدودیت های رژیم غذایی، داروها و تغییرات محیطی شود.

صرع: این یک بیماری عصبی است که اغلب اما نه همیشه به ارث برده می شود. صرع می تواند تشنج خفیف یا شدید باشد یا ممکن است خود را با رفتار غیر معمول نشان دهد(مانند در حال تعقیب دیوانه وار به صورت متناوب یا پنهانی) یا حتی اندام سفت و سخت و از دست دادن هوشیاری. تشنج ترسناک به تماشا هستند اما پیش آگهی دراز مدت برای سگ مبتلا به صرع ایدیوپاتیک به طور کلی بسیار خوب است. این مهم است که سگ خود را به دامپزشک برای تشخیص و درمان مناسب ببرید (به خصوص که تشنج می تواند علل دیگری داشته باشد).

دیسپلازی مفصل ران: دیسپلازی مفصل ران معمولادر سگهای این نژاد رخ می دهد. عوامل بسیاری از جمله رفتار ژنتیک، محیط زیست و رژیم غذایی، به این تغییر شکل مفصل ران کمک می کند. سگ مبتلا ممکن است قادر به زندگی عادی و سالم باشد، اما برخی از آنها نیازمند عمل جراحی هستند. این یک بیماری ارثی است که در آن نسبت استخوان ران به مفصل ران متناسب نیست و به صورت چسبیده است.

با اینکه درد و لنگش در یک یا هر دو پاهای عقبی بعضی از سگ ها نشان می دهد، اما شما هیچ نشانه ای از ناراحتی در یک سگ با دیسپلازی مفصل ران نمی فهمید. در سگ های سن بالا، ورم مفاصل می تواند ایجاد شود. سگ با دیسپلازی ران باید درمان شود. اگر شما در حال خرید یک توله سگ هستید، مطمئن شوید که پدر و مادر سگ برای این بیماری و مشکلات ارثی دیگر چک شده باشند. دیسپلازی مفصل ران ارثی است، اما رشد سریع آن را می توان ناشی ازعوامل محیطی از جمله یک رژیم غذایی دانست.

در رفتگی کشکک شامل دررفتگی زانو (کشکک) می شود. در این وضعیت مفصل زانو (اغلب از پای عقبی) از محل خارج شده، باعث درد می شود که می تواند فلج کننده باشد.

SAG

تغذیه نژاد کوکر اسپانیل

توصیه می شود روزانه ۱.۵ تا ۲.۵ پیمانه غذای سگ با کیفیت بالا در روز، به صورت دو وعده ی غذایی تقسیم شده به او بدهید. سگ بالغ هر چقدر که از مواد غذایی مصرف میکند، بستگی به اندازه، سن، سوخت و ساز بدن، سطح فعالیت او دارد. سگ ها، مانند انسان ها به همه میزان غذایی که انسان می خورد نیاز ندارند.

این مسئله طبیعی است که یک سگ بسیار فعال از یک سگ گوشه نشین نیاز بیشتری به غذا خوردن دارد. کیفیت مواد غذایی سگ نیز تفاوتهایی دارد و هرچه مواد غذایی بهتری بخرید بیشتر سگتان را سیر می کند و برعکس. سگتان را عادت به زمان مناسب برای تغذیه بدهید و به جای آنکه غذا تمام وقت در اختیارش باشد، آنها را دو بار در روز غذا بدهید.

اگر شما مطمئن نیستید که آیا او اضافه وزن دارد، تست چشم و دست با اوبگیرید. نخست، نگاه کردن به او. شما باید برای دیدن او یک کمر از او بلندتر باشید. سپس دست در پشت او، شست در امتداد ستون فقرات قرار گیرد، با انگشتان رو به پایین امتداد دهید. شما باید مطمئن به احساس دنده های او بدون نیاز به فشار سخت باشید. اگر نتوانستید، بدانید که سگ کمتر مواد غذایی نیاز دارد و ورزش بیشتری می طلبد.

آراستن نژاد کوکر اسپانیل


چند نژاد به خوش تیپی کوکر اسپانیل وجود دارد. او دارای موی ضخیم، گاهی اوقات مواج و کوتاه بر روی سر و بلند در گوش، قفسه سینه، شکم و پاها است. موی یک رنگ (کرم سیاه و سفید یا روشن رو به قرمز یا قهوه ای) یا الوان رنگ (دو یا چند رنگ که یکی از آنها سفید است) است.

و به طور بالقوه نظافت کوکر اسپانیل گران قیمت است. بیشتر صاحبان به استخدام آرایشگر حرفه ای رو می آورند. برس زدن روزانه در خانه همچنین برای حفظ مو لازم است چون ریزش بالایی دارد. اگر شما دنبال نژادی هستید که به ندرت نیاز به نظافت دارند، کوکر برای شما نیست.

پیرایش و حمام کردن هر شش تا هشت هفته برای حفظ تمیزی کوکر و کوتاهی موی وی لازم است. کوکر اسپانیل باید به نظافت از اوایل زندگی به عنوان بخشی طبیعی از زندگی خود معرفی گردد. با توجه به شخصیت حساس او، یک معرفی اولیه بهتر است به طوری که او می آموزد باید مسواک بزند و به سر و صدای کلیپرز برقی، قیچی و تمیز کردن گوش ها عادت کند.

ناخن نیاز به یک بار در ماه (یا در جلسات نظافت) کوتاهی دارد و گوش یک بار در هفته باید برای خاک، قرمزی یا بوی بد چک شود چرا که می تواند عفونت را نشان دهد. کوکر اسپانیل در معرض ابتلا به عفونت گوش است پس پاک کردن گوش هر هفته با یک توپ پنبه مرطوب با pH ملایم و متعادل برای جلوگیری از مشکلات ضروری است.

استفاده از کاسه باریک و عمیق برای مواد غذایی و آب همچنین کمک می کند که خوردن و نوشیدن را بدون دخالت گوش خود و مرطوب یا آغشته کردن آن به مواد غذایی انجام دهد. برخی از صاحبان حتی با قرار دادن یک سربند برسرکوکر در هنگام غذا خوردن، از گوش او محافظت می کنند.

سگ ها

میزان سازگاری نژاد کوکر اسپانیل با کودکان و حیوانات خانگی دیگر


یکی از دلایلی که کوکر اسپانیل بسیار پرطرفدار است این است که یک سگ خانواده خوب است. او همراه با کودکان می شود – تا زمانی که با آنها بزرگ شده باشد و بچه ها مهربان و با احترام با وی برخورد کننند. اما از آنجا که او یک سگ حساس است، همه فعل و انفعالات بین کوکر و کودکان باید توسط یک فرد مسئول نظارت شود.

کوکر اسپانیل نیز با دیگر حیوانات خانگی خانواده از جمله سگ، گربه و حیوانات کوچک همراه می شود (اگرآموزش و معرفی مناسب داده شود).

محل نگهداری نژاد کوکر اسپانیل

این نژاد برای نگهداری در آپارتمان مناسب است ولی باید در طول روز به میزان کافی فعالیت بدنی داشته باشد. در داخل خانه بسیار آرام است و می توانید این سگ را به راحتی در خانه نگهداری کنید. یک حیاط کوچک یا تراس آپارتمان شما، برای جنب و جوش و انجام فعالیت های بدنی روزانه او کافی است.

separator line

بیشتر بخوانید:

معرفی و نحوه نگهداری سگ نژاد گریت دین ( Great Dane )

آشنایی با سگ نژاد گلدن رتریور

همه چیز در مورد سگ نژاد مالتیز

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits