دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت افتادن سبیل گربه
4
زمان مطالعه: 6 دقیقه
سبیل گربه فوق العاده حساس است و نسبت به موهای او عمیق تر درون پوستش قرار گرفته اند و ناحیه اطراف آن ها اعصاب و خون بیشتری دارد.


حقایقی در مورد سبیل گربه


سبیل گربه فوق العاده حساس است و نسبت به موهای او عمیق تر درون پوستش قرار گرفته اند و ناحیه اطراف آن ها اعصاب و خون بیشتری دارد. این امر موجب شده که نوک سبیل های گربه بسیار حساس باشد تا بتواند کمترین تغییر در جهت وزش باد را هم حس کند.

این موهای حسی می توانند به گربه کمک کنند تا او از وجود ،اندازه و شکل طعمه بدون اینکه به ان نزدیک یا ان را ببیند اطلاع یابد.چون این سیبیلها به صورت ازادانه حرکت می کنند ، موقیعت قرار گیری انها بر روی صورت گربه می تواند نشان گر حالات و احساسات گربه بوده که این کار به طرف مقابل نشان میدهد مثلا عصبانی است.

این موها چندین برابر از موهای معمولی سفت تر و کلفت ترند.ریشه انها در لایه های عمیق تر پوست قرار دارند و از دیگر ریشه های موها پهن تر اند.به تمام این ریشه یک سری رشته های ریز عضلات مخطط چسبیده که گربه به کمک انها می تواند این سیبیلها را حرکت دهد.یک مجرای کوچک خونی نیز در این ریشه ها دیده می شود. این مجاری به شاخه های عصبی زیادی متصلند اما داخل خود موهای حسی رشته عصبی وجود ندارد.

گربه

محل قرار گیری سبیل گربه

چهار سری از این موهای ها روی صورت و یک سری بر روی مچ دست قرار گرفته اند.سری اول از انهایی که روی صورت گربه قرار دارند و بزرگترین این موها نیز هستند همان سبیل ها میباشند که بالای لب ها و روی پوزه قرار دارند.حدودا 12 عدد از این موها در سه دسته چهار تایی بر روی دو طرف پوزه قرار دارند. دو ردیف بالایی میتواند مستقل از دو ردیف پایینی حرکت کنند.ردیف دو و سه مهمترین ،بلند ترین و قطورترین سیبیلها هستند که از دیگر موهای حسی اطلاعت بیشتری از محیط به گربه می دهند.

سری دوم موهای حسی که در بالای چشمها قرار دارند در صورت تحریک موجب پلک زدن شده و نقش حفاظتی از چشم را بازی میکنند.سری سوم موهای حسی در زیر فک قرار داشته از همه نازک تر و کوچکترند و نقش انها به خوبی مشخص نیست.سری چهارم که حاوی چند مو هستند بر روی گونه های گربه ،درست زیر پایه گوش قرار دارند.موهای حسی که بر روی مچ دست گربه وجود دارند نیز از نظر ساختاری همانند موهای حسی صورت بوده و به احتمال زیاد کمک به بالا رفتن(از درخت) یا گرفتن طعمه می کنند.

کاربرد سبیل گربه در شکار

گربه های اهلی هم در نور و هم در تاریکی می توانند شکار نمایند .فارغ از بود و نبود نور ،گربه هایی که با سیبیل سالم دارند میتوانند به خوبی طعمه را بکشند .با این حال در نور کم اگر این سیبیلها در کار نباشند گربه در فرو کردن دندان در محل مناسب طعمه دچار اشتباه شده و دندان را در قسمت نادرست طعمه فرو می کند.

گربه ها با اینکه دید دور بسیار خوبی دارند اما قدرت تطابق دید نزدیکشان (مثل وقتی که موش در نزدیک دهانشان قرار دارد) ضعیف است به همین خاطر بر رفع این نقص وابستگی به خصوصی به سیبیل هایشان دارند.موهای حسی برای مقیاس زدن فاصله اجسام نزدیک و اسان کردن ضربه کشنده نهایی به پشت گردن طعمه در زمان مناسب بسیار حیاتی هستند.

در فیلم برداری های انجام شده و بررسی انها به صورت اهسته به خوبی دیده شده گربه با جلو دادن سیبیلهایش قبل از حمله به موش ان را تحت نظارت قرار میدهد.سیبیلها در حالت خود باقی خواهند ماندهش و اطلاعاتی در مورد موقعیت طعمه تا وقتی در دهان قرار دارند میدهد.بنابراین در هنگام شکار اطلاعات حسی از طریق سیبیلها با اطلاعات رسیده از بینایی تلفیق شده و در مورد موقعیت طعمه به گربه کمک می کند.

سبیل گربه

حالت های مختلف سبیل گربه

وقتی گربه احساس خطر کند یا عصبانی شود سیبیل هایش به صورت خوابیده بر روی پوزه ها قرار می گیرند.در هنگام استراحت یا خوش امد گویی به یک گربه دوست، سیبیلها بدون حالت و در وضعیت معمولی قرار می گیرند.در موارد شکار یا وقتی گربه نابینا باشد سیبیلها به طرف جلو حرکت می کنند.

گربه هایی که به طور کامل کور می شوند نیز سیبیلهایشان با گذشت زمان به سمت جلو جهت گیری پیدا می کنند.به نظر می رسد این جهت گیری دائم به طرف جلو سیبیل ها در گربه کور باعث هدایت حیوان در محیط اطراف شده و از برخورد گربه به اشیا جلوی رویش جلوگیری می کند.

سبیل گربه در نژاد های مختلف

بعضی از نژادها بدون موی گربه مثل نژاد اسفینکس (Sphynx ) یا فاقد این موهای حسی هستند یا تعداد کمی دارند.گربه های مرتبط با نژاد رکس (Rex ) که پوشش موی تنشان مجعد است نیز ممکن است سبیلهای فرفری داشته یا اصلا سبیل نداشته باشند. در این نزاد ها اگر سیبیل وجود داشته باشد معمولا انها ترد بوده و می توانند سریع بشکنند.

gorbe

کوتاه کردن یا افتادن سبیل گربه


سبیل های گربه ها همانند موهای معمولیشان همواره در حال ریزش و رویش هستند. معمولا جای سبیل از دست رفته سبیلی جدید در عرض چند ماه می روید. گهگاه مادر در هنگام تمیز کردن و لیسیدن بچه گربه ها باعث کوتاه یا شکسته شدن سیبیل هایشان میشود.

به نظر نمی رسد این عمل باعث صدمه ای خاص شده و موها با گذشت زمان دوباره در می آیند. بعضی وقتها گربه هایی که در یک محل نگاه داری می شوند نیزبا جویدن سبیل های یکدیگر انها را پیرایش و کوتاه می کنند که کاری بی ضرراست اما هنوز انگیزه این عمل به خوبی مشخص نیست. گهگاه نیز گزارش شده که گربه خود سبیلهایش را می جود.

با این که شیمی درمانی در سگ و گربه معمولا باعث ریزش مو ها نمی شود اما باعث افتادن سبیل ها و موهای حسی می شود که انها معمولا (نه همیشه) چندین هفته پس از پایان شیمی درمانی می توانند دوباره رشد کنند.در صورت رویش سبیل ها پس از قطع شیمی درمانی معمولا سبیل های جدید زمخت تر و درشت ترند و رنگشان نیز متمایز با سبیل های قبلی است.

بیشتر مواقع از دست رفتن سبیل ها به خاطر وجود خارش در ناحیه صورت است که گربه در اثر خاراندن باعث از بین رفتن انها میشود. حتی در مواردی که پوست ناحیه صورت سالم به نظر برسد ولی سبیل ها از بین رفته اند می بایست به وجود بیماری پوستی در ناحیه صورت مشکوک شد. بعضی از گربه ها در اثر خارش به جای خاراندن خود را زیاد لیس میزنند. بیماری هایی که در صورت می تواند ایجاد خارش کنند شامل جرب های گوش،آلرژی غذایی ،اتوپی ،آلرژی به کک و قارچ می باشند.

همیشه توجه داشته باشید که ظرف غذای گربه می بایست پهن تر از طول سبیل هایش باشد. برخورد سبیل ها در هنگام غذا خوردن به کناره ظرف ها برای گربه آزار دهنده و تحریک کننده بوده و این میتواند علتی باشد که بعضی گربه ها غذا را از ظرف خود بیرون کشیده و روی زمین شروع به خوردن ان می کنند.

separator line

بیشتر بخوانید:

راههای درمان و تشخیص ویروس ایدز در گربه ( FIV )

مراقبتهای قبل و بعد از زایمان گربه

چگونه میتوان بدون درد سر گربه را حمام کنیم ؟ فیلم

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits