دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت گاز گرفتن گربه و روش های جلوگیری از آن
9
زمان مطالعه: 12 دقیقه
گربه حیوان خانگی بازیگوش و ملوسی است که گاهی اوقات شما را گاز می گیرد. گاز گرفتن گربه یا بچه گربه دردناک و اذیت کننده است


چرا گربه شما را گاز می گیرد؟


گربه حیوان خانگی بازیگوش و ملوسی است که گاهی اوقات شما را گاز می گیرد. گاز گرفتن گربه یا بچه گربه دردناک و اذیت کننده است و ترک دادن این عادت گربه ها میتونه سخت باشه. در این مقاله درباره علت های گاز گرفتن گربه ها و راه های جلوگیری از اون بحث می کنیم .

گربه ها به دلایل مختلفی گاز میگیرن ولی دوتا از متداول ترین دلایل گاز گرفتن اون ها گاز محکم موقع بازی و گاز آرام یا محبت آمیز هست که البته میتونه دردناک و اذیت کننده هم باشه. نگهداری از گربه تجربه لذت بخش و جالبیه، ولی وقتی گربه ای داشته باشیم که از هر فرصتی برای گاز و حمله بهمون استفاده میکنه، از لذتش خیلی کاسته میشه! اولین قدم برای مبارزه با گاز گرفتن گربه ها اینه که بتونیم گاز از روی خشونت رو از گاز از روی محبت تفریق کنیم.

انواع گاز گرفتن گربه


گاز خشن گربه بسیار دردناکه و میتونه منجر به خونریزی و عفونت بشه. وقتی گربه ای به خاطر خشونت گاز میگیره دلیلش معمولا اینه که ترسیده یا میخواد قدرت خودش رو نشون بده.

این نوع گازها میتونن در طول بازی کردن های خیلی جدی و خشن، خشونت به دلیل قلمرو طلبی، یا به دلیل خاطره بدی که گربه در طول ماه های اولیه زندگی اش داشته هم اتفاق بیفتن. علت اصلی گاز های خشن، بازی کردن بیش از حد جدی گربه با صاحبشه که منجر به گاز خشونت آمیز میشه.

گاز محبت آمیز گربه ها یکی از راه هایی هستن که گربه برای ارتباط برقرار کردن با صاحبش ازش استفاده میکنه و وقتی اتفاق میفتن که گربه بیش از حد تحریک هیجانی شده یا بیش از حد با صاحبش احساس نزدیکی میکنه و دوست داره کمی برای خودش فضا داشته باشه. این نوع گاز آرومه و معمولا منجر به خونریزی و پاره شدن پوست نمیشه.

گاز گرفتن گربه

چرا گربه ها باید موقع بازی گاز بگیرن؟؟

خشونت هنگام بازی بخصوص در بچه گربه ها و گربه های جوان متداول ترین مشکل کساییه که از گاز گرفتن گربشون شاکی هستن.

درسته که گربه ها برامون مثل اعضای خونواده میمونن و ما رو دوست دارن، ولی یادتون نره که اونا هنوز حیوانن و نیاز دارن بازی کنن تا هم توانایی های شکار کردنشون رو تمرین کنن و هم انرژی مضاعفشون تخلیه بشه.

در طبیعت معمولا گربه ها با هم نوعانشون بازی میکنن تا هم مهارت های اجتماعیشون رو تمرین کنن و هم هماهنگی رو یاد بگیرن..ولی بیشتر گربه ها در خونه های ما تنها هستن پس کاملا طبیعیه بخوان از صاحبشون به عنوان همبازی استفاده کنن!

مشکل وقتی پیش میاد که بازی گربه ها برای پوست حساس ما آدم ها یکم زیادی خشن میشه. پوست گربه ها از خز پوشیده شده و بسیار کلفت تر از پوست انسانه.

اونا موقع بازی اغلب حرکاتی مثل چنگ زدن و گاز گرفتن رو روی همدیگه انجام میدن که کاملا طبیعی و جزو بازی به حساب میاد و آسیبی به پوست یه گربه نمیزنه، ولی پوست انسان که نازک و عاری از مو هست، در برابر این گازها حساسه و آسیب میبینه. ولی یه گربه متوجه این نکته نیست که ما به اندازه همبازی گربه ای اش پوست کلفت و پرمو نیستیم!

گاز گربه

دلایل گاز گرفتن گربه

تحریک بیش از حد گربه مهم ترین دلیلی است که گربه گاز می گیره. همواره مراقب رفتار فرزندتون در برابر گربه خود باشین. اگر از عکس العمل های گربتون مطمئن نیستین به هیچ عنوان بچه های کوچیک رو با گربتون تنها نزارین.

گاز گرفتن گربه ناشی از درد و ناراحتی پنهان

دونستن زبان بدن گربه خیلی مهمه. شما باید بفهمید که آیا آنچه که شما دارید با گربتون انجام میدین باعث لذتش میشه یا اینکه گربتون برای تلافی قصد چنگ انداختن یا گاز گرفتن شمارو داره.

  • تفاوت بین یه فیش هیجان انگیز و یک گاز یا چنگ خشن رو باید بفهمید.
  • علائمی مثل هیس کردن، تخت کردن گوش و …رو نادیده نگیرین و کم توجه نباشید.
  • توجه کنید اگر گربتون حس ناراحتی یا درد داشته باشه، بداخلاق میشه و تحمل کمی برای ارتباط برقرار کردن با آدم ها داره.
  • گربه ها متخصص پنهان کردن دردشون هستن و در ظاهر نشون میدن همه چی خوبه .
  • اولین نشونه ای که مشخص می کنه همه چی خوب نیست، رفتارهای غیر معمولی مثل گاز گرفتن هست.
  • اگر نوازش کردن و لمس کردن باعث تشدید درد در گربتون بشه، در این شرایط احتمالا گاز بگیرن. در کل اگر رفتار شما باعث بشه فکر کنن شما دارید بهشون آسیب می زنید اونا برای دفاع از خودشون گاز می گیرن.

افزایش سن گربه

گربه ها با افزایش سن، مغزشون پیر میشه. مغزشون به صورت طبیعی به انتهای عمرش میرسه، که میتونه همراه با تغییراتی مثل کاهش هوشیاری و عصبی بودن و … همراه باشه.

در این شرایط لازمه که از دامپزشک گربتون درخواست کنید موضوع رو بررسی کنه تا مطمئن بشید این تغییر رفتار و ناراحتی بخاطر مشکلات فیزیکی گربتون نیست.

تاثیر خلق و خو و شخصیت گربه

مانی که گربتون مایل به بازی کردن نیست باهاش بازی نکنید. چون ادامه دادن بازی با گربتون باعث میشه برای انجام یک عمل خشونت آمیز تحریک بشه.

اگر دیدید گربتون داره روی یه چیز خاص تمرکز می کنه ( مثلا دست شما) تمرکزشو بهم بزنید و سعی کنید از اون ناحیه دور بشه تا حواسش کامل پرت بشه.

اونا ممکنه تلاش کنن با گاز گرفتن با شما بازی کنن اما این گاز میتونه خطرناک باشه و جزئی از رفتار بازی کردنشون بشه. گفتن “نه” قاطع و بازی رو متوقف کردن، بهترین برخورد در مواجه با این رفتار هست. اگر گربتون همچنان به رفتار شما توجهی نکرد و کار خودشو ادامه داد ، گربتون رو از اتاق دور کنین یا خودتون از اونجا برید تا اون بفهمه کارش اشتباه بوده.

تاثیر تربیت نادرست در کودکی گربه

یادتون باشه چنگ زدن، شکار کردن و مثل شکارچی ها راه رفتن جز رفتارهای طبیعی گربه است. این رفتار نشونه سلامت و هوشیار بودن گربتون هست و سعی نکنید کامل از بین ببریدشون.

تمام بچه گربه ها دندون و پنجه های تیزی دارن. برای جلوگیری از استفاده نادرست از این ابزارهای جنگی ، بهشون یاد بدین که گاز گرفتن و چنگ زدن آسیب زننده است. به گربه یاد دهید این فعالیت های نامناسب را بایستی با اسباب بازی هاش کنه.

هرگز با تکان دادن دست تحریکش نکنید چون در این شرایط گربه سعی می کنه با چنگ گرفتن یا گاز گرفتن بازی رو ادامه بده. در این شرایط با استفاده از اسباب بازی های پر مانند یا لیزری، که نظرش بهشون جلب بشه و تعقیبش کنه ولی قادر به گرفتن و به اصطلاح شکار کردن اون نباشه سرگرم کنین و این رفتار طبیعی رو براش ایجاد کنین.

بسیاری از گربه ها با تکون دادن دست یا پا صاحبشون از زیر ملافه یا دمپایی، هیجان زده میشن. در این شرایط باید با اسباب بازی های موش های کوچولو برای سرگرم کردنش استفاده کنین. اونا با این آموزش ها و تجربه ها بزرگ میشن و شما دیگه شاهد این رفتارهای اشتباه در بزرگیشون نخواهید بود.

احساس ناامنی گربه

گربه حوصله نداره با تغییر مقابله کنه. گربه دوست داره در خونه و قلمرو خودش ثبات داشته باشه. اگر گربتون احساس ناامنی کنه شاید دلییلش تغییر تحولی در خونه باشه. (مثلا اگر شما یه گربه جدید گرفتین، یا چون یه گربه دیگه قلمروشو تصاحب کرده.)

حس ناامنی در گربه موجب میشه رفتار گربتون از حالت طبیعی خارج بشه. که این میتونه شامل گاز گرفتن گربه یا عصبانی شدن گربتون باشه. برای حل کردن هرچیزی که در خانه میتونه باعث ناامنی و آزار گربتون بشه، تلاش کنین.

گربه

جلوگیری از گاز گرفتن گربه خانگی هنگام بازی

حالا که میدونیم علت چنگ زدن و گاز گرفتن گربه ها چیه، وقتشه یاد بگیریم چطوری بدون جلوگیری از بازی کردن گربه و تخلیه انرژی اش، از خودمون محافظت کنیم و اجازه ندیم کار به خشونت بکشه!

زمان های بازی مشخص و منظمی رو برای گربه درنظر بگیر

اگر بچه گربه حوصله اش سررفته و داره تلاش میکنه توجه شما رو به خودش جلب کنه، ممکنه شروع کنه به گاز گرفتن یا چنگ زدن بهتون تا شما رو وادار کنه یه واکنشی نشون بدین. درست مثل رفتاری که با گربه های دیگه انجام میده.

اگر گربه انتظار داشته باشه که در مواقع معینی از روز باهاش بازی کنیم، کمتر سراغ دست و پای ما میره. بازی کردن مداوم با گربه در طول روز و سر ساعت های مشخص باعث میشه انرژی اضافی بچه گربه هم تخلیه بشه.

میتونین با گربه بازی هایی رو انجام بدین که “غریزه شکارش” رو فعال میکنن. مانند بازی با لیزر، قلاب ماهیگیری و توپ بازی. اینطوری گربه هم خسته میشه و انرژی اش تخلیه میشه و هم مهارت های شکارش رو با اسباب بازی تمرین میکنه و کمتر سراغ شکار دست و پای شما میاد!

فقط با استفاده از اسباب بازی با بچه گربه بازی کنید

تکون دادن دستمون زیر پتو و تحریک یه بچه گربه کوچولو برای گرفتن دست شاید سرگرم کننده و بامزه به نظر بیاد ولی وقتی اون گربه کمی بزرگتر بشه و عادت کنه دست ما رو وسیله بازی ببینه، مشکلات فراوانی مثل گاز گرفتن و زخم شدن به وجود میان.

از بچگی فقط و فقط با استفاده از اسباب بازی با گربتون بازی کنین تا عادت کنه و متوجه بشه که دست شما وسیله بازی نیست!

از یک اسباب بازی برای پرت کردن حواس گربه استفاده کنید

اگر دیدین موقع راه رفتن یا حرکت، گربه به دست و پای شما حمله کرد، با استفاده از یه اسباب بازی حواسش رو پرت کنین.
اینطوری گربه متوجه میشه که اسباب بازی برای بازی کردنه، نه دست و پای آدم ها!

با کمی دقت، میتونین حرکات گربه رو قبل از حمله به پاتون تشخیص بدین و با گرفتن یه اسباب بازی جلوی گربه، از بروز فاجعه پیشگیری کنین.

اگر موقعی بازی گربه به دستت حمله کرد، رفتار درست رو نشون بده!

گربه ها موقع بازی حمله میکنن تا شما رو وادار کنن باهاشون همون کار رو باهاشون تکرار کنین. یکی از ویژگی های اونا اینه که با داد زدن، تنبیه و واکنش منفی شما دست از این کارشون بر نمیدارن!

برای همین اگر موقع بازی گربه شروع به گاز گرفتن کرد، بهترین واکنش اینه که بهش بی محلی کنین و محل رو ترک کنین، به اتاق دیگه ای برین و اگر گربه دنبال شما اومد بازم بهش بی اعتنا باشین. حتی تماس چشمی هم باهاش برقرار نکنین.

محیط رو براش جذاب کن

هر از گاهی اسباب بازی های جدید و مکان هایی برای قایم شدن و بازی در اختیار گربتون قرار بدین تا بتونه زمانی رو هم خودش هم با خودش بازی کنه. اینطوری کمتر به شما حمله میکنه و برای سرگرم کردن خودش انتخاب های بیشتری داره.

بچه گربه

عادت گاز گرفتن گربه ها از روی محبت

گاز محبت آمیز گربه یا بچه گربه نوع دیگری از گازه که علتش بازیگوشی یا تمرین شکار کردن نیست. گربه ها وقتی بیش از حد تحریک میشن یا با صاحبشون بیش از حد احساس نزدیکی میکنن این نوع گاز رو میگیرن.

این نوع گاز ممکنه زمانی دیده بشه که گربه دیگه نمی خواد نوازشش کنین، دوست داره از توی بغلتون بذارینش زمین و یا تازه میخواد بازیگوشی رو شروع کنه. به این دلیل بهش گاز محبت آمیز میگن که آروم و یواشه و این پیام رو منتقل میکنه:
با اینکه خیلی دوستت دارم ولی دست از این کار بردار!

بهترین روش پیشگیری از گاز محبت آمیز گربه

توجه کردن به دم گربه بهتون میگه که باید انتظار گاز داشته باشین. موقع نوازش گربه، اگر دیدین دمش روی زمین شروع به حرکت دورانی کرد، نشون میده گربه بی طاقت شده و وقتشه تنهاش بگذارین.

برخی از گربه ها قبل از گاز محبت آمیز کمی عقب نشینی میکنن یا به ادامه تماس با شما تمایل کمتری نشون میدن. بهترین راه برای پیشگیری از این نوع گاز اینه که به زبان بدن گربه توجه کنین و موقعی که دیدین گربه داره بی طاقت میشه، به حال خودش رهاش کنین.

درمان زخم ناشی از گاز گرفتگی گربه


1. محل زخم ناشی از گاز گربه را به آرامی با صابون و آب بشویید.
2. با یک حوله تمیز محل گاز گربه را کمی فشار دهید تا خونریزی بند بیاد.
3. به وسیله باند اسبریل تمیز پانسمان زخم را انجام دهید.
4. می توانید دو بار در روز از پماد آنتی بیوتیک تا وقتی که زخم بهبود پیدا کرد استفاده کنید.

چه زمانی گاز گرفتن گربه را جدی بگیریم؟

اگر موارد زیر برای شما صدق می کند نسبت به درمان گاز گربه جدی باشید:

  • اگر زخم ناشی از گاز گرفتن گربه موجب عفونت شد به پزشک مراجعه کنید. ( خراشیدگی سطحی معمولا به صورت خانگی درمان می شود و نیاز به دکتر رفتن ندارد.)
  • اگر شما بیماری های سختی دارید که بدن شما توانایی مقابله با عفونت را ندارد. ( بیماری های کلیوی ، ریوی و …)
  • اگر علائمی از عفونت دارید: مانند ترشح چرک از زخم ، تورم پوست ،حرارت ، افزایش حساسیت .
  • اگر خونریزی بعد از ۲۰ ثانیه متوقف نشد.
  • اگر گربه ای که شما را گاز گرفته احتمال می دهید واکسن های لازم را نزده است.( مثلا گربه های شهری )

separator line

بیشتر بخوانید:

اسهال در بچه گربه :: علل و درمان سریع خانگی

مراقبتهای قبل و بعد از زایمان گربه

چگونه میتوان بدون درد سر گربه را حمام کنیم ؟ فیلم

separator line





این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (9 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits