دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اصول صحیح نگهداری از مرغ مینا
15
زمان مطالعه: 6 دقیقه
مرغ مینا با شرایط قفس راحت کنار می‌آید و اگر از آن به خوبی مراقبت شود می‌تواند حیوان خانگی خوبی برای شما باشد.


ملزومات نگهداری مرغ مینا


مرغ مینا (Mynah Bird) از گذشته تا کنون یکی از پرندگان مورد علاقۀ انسان بوده است. در یونان باستان، مرغ مینا در میان اشراف زادگان به عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌شده است. در میان هندیان این مرغ برای بیش از 2000 سال مقدس به حساب می‌آمده است و در روزهای جشن، توسط گاو نر در اطراف شهر با گاری برده می‌شده است. امروزه استعداد‌های فوق‌العادۀ این پرنده در تقلید صدا، او را به یک پرندۀ خانگی شگفت‌انگیز تبدیل کرده است.

دوستداران مرغ مینا، آن‌ها را به خاطر قدرت یادگیری بالا و ظاهر جذابشان نگهداری می‌کنند. این پرنده به عنوان بهترین پرندۀ سخنگو در جهان شناخته شده است. آنها می‌توانند صدای انسان را تقلید کنند، با همان تُن و وضوح! حتی از طوطی خاکستری آفریقایی (کاسکو) نیز این کار را بهتر انجام می‌دهند.

مرغ مینا با شرایط قفس راحت کنار می‌آید و اگر از آن به خوبی مراقبت شود می‌تواند حیوان خانگی خوبی برای شما باشد.

پرنده

ویژگی‌های مرغ مینا

مرغ مینا یک پرنده آسیایی از خانوادۀ ساران (Sturnidae) راستۀ گنجشک‌سانان است که تا حدودی شبیه به کلاغ است. بومی سیلان و هند است و در کشور اندونزی نیز زندگی می‌کند. اندازه‌ی آن‌ها از 24 تا 30 سانتی‌متر متفاوت است.

مرغ مینا 8 گونه و 11 زیرگونه دارد. معروف‌ترین آن‌ها مینای گوشواره‌ای (Hill Mynah) و مینای معمولی (Common Mynah) است. مینای گوشواره‌ای گونه‌ای از مرغ مینا است که به عنوان حیوان خانگی از آن نگهداری می‌شود. آن‌ها بسیار اجتماعی‌اند و سخنگوهای بسیار خوبی نیز هستند. پرهای آنها به رنگ سیاه است و درخشش خاصی دارد. رنگ سفید در میان پر‌های بال‌هایشان دیده می‌شود و منقار و پاهایشان زرد است. طرح های کنار چشمانشان متفاوت است اما بیشتر آن‌ها خط زرد رنگی در کنار چشم یا در پشت گردن تا کنار چشم خود دارند.

قفس مرغ مینا


مرغ های مینا از لحاظ ابعادی شبیه به کلاغ ها هستند. طول آنها بین بیست تا سی سانتی متر است. مرغ های مینا بیشترروی زمین هستند. پیدا کردن قفس مناسب برای مرغ های مینا بسیار دشوار است. زیرا فقس های بزرگ بیشتر مناسب نیاز طوطی ها ساخته می‌شود که طول قفس بزرگتر از عرض آن است.

عرض قفس مرغ مینا باید دست کم بین 90 تا 120 سانتی‌متر باشد. طول و ارتفاع قفس هم باید در حدود 100 سانتی‌متر باشد. قفس مرغ مینا باید نشیمن‌گاه های سفت متعددی داشته باشد. اسباب‌بازی‌های متداول پرندگان، عموما برای مرغ‌های مینا بسیار خسته کننده است. آنها اسباب‌بازی‌ها نوزادان مثل پستانک و لاستیک‌های دندانی را ترجیح می‌دهند.

مینا

تغذیۀ مرغ مینا‌

مدت هضم غذای مرغ‌های مینا بسیار کوتاه است. این موضوع سبب می‌شود که آ‌ن‌ها در چندین وعده غذا نیاز داشته باشند و همچنین چندین بار هم مدفوع می‌کنند. مرغ های مینا منقارهای نرم دارند و برای این دسته از پرندگان غداهای نرم مناسب است. تنوع غذایی در رژیم غذایی مینا لازم است. آهن باید در برنامه غذایی آن‌ها وجود داشته باشد.

میوه، سبزیجات، و حشرات گوشتی(کرم خاکی و ..) ازگزینه‌های مناسب برای تغذیۀ مرغ میناست. میوه و سبزیجات را پوست بکنید و قطعه قطعه کنید. از غذاهای مورد علاقۀ آن‌ها می‌توان به انجیر، انگور، کدوحلوائی، کلم بروکسل، مرکبات، سیب، موز، کلم بروکلی، هویج و طالبی(ملون) اشاره کرد. هرگز به مرغ مینا آوواکادو ندهید. توجه داشته باشید که آب داخل قفس او را باید هر روز عوض کنید.

میوه های مفید برای مرغ مینا

شما میتونین بسته به فصل، انواعی از این میوه ها رو در اختیار مینا قرار بدین:

  • سیب
  • گیلاس
  • هلو
  • گلابی
  • نخود فرنگی
  • مارچوبه
  • موز
  • ذرت
  • آناناس
  • میوه های دیگه هم مضر نیستن ولی باید با احتیاط مصرف بشن

مرغ مینا

قرار دادن ظرف حمام برای مرغ مینا


مینا ها در طبیعت بخصوص موقعی که هوا گرمه، حدودا روزی ۲ بار حمام میکنن. اونا این کار رو با هدف خیس کردن بدن و پرهاشون انجام میدن.

هر روز برای مرغ مینا درون قفسش ظرف آبی با عمق و اندازه مناسب بگذارین تا بتونه خودش رو داخل اون حمام کنه. این کار به تمیز موندن پرهاش کمک میکنه. بعد از حمام مرغ مینای شما به تمیز کردن پرهای خودش مشغول میشه و از زندگی لذت میبره!

نکات سلامت مرغ مینا


مرغ های مینا محیط زندگیشان را زود به زود کثیف می‌کنند. قفس آن‌ها هرروز باید تمیز شود. آن‌ها باید به طور مداوم به حمام بروند. از آنجاکه مشکلات کبدی در این پرندگان بسیار شایع است، باید معاینات دامپزشکی منظمی داشته باشند. هر شش ماه یکبار برای اصلاح و چیدن ناخن‌ها، پرها و منقار مینا لازم است که به دامپزشک پرندگان مراجعه کنید. برای خواب و استراحت نیاز به یک آشیانه دارند، و شب ها باید روی قفس آن‌ها پوشانده شود.

مرغ‌های مینا در طول روز خواب نیمروزی دارند و در طول شب می‌خوابند. درصورتیکه می‌خواهید دو مرغ مینا داشته باشید آن‌ها باید یک جفت باشند، یک نر و یک ماده. مرغ‌های مینا در طول زندگی خود، تک همسری هستند و سالی دو تا سه تخم می‌گذارند. یک مرغ مینای سالم، با نگهداری صحیح و مناسب، می‌تواند 15 تا 20 سال عمر کند.

mina

آموزش حرف زدن به مرغ مینا

مینا قدرت تقلید صدای خیلی خوبی داره و میتونه تا ۱۰۰ تا کلمه رو هم یاد بگیره. مرغ مینا رو در جوانی و بین ۶ تا ۸ هفتگی خریداری کنین تا به شما عادت کنه و برای آموزش حرف زدن به مشکل برنخورین.

برای آموزش بهش از کلمات کوتاه شروع کنین و اون کلمات رو در موقعیت های خاصی به زبون بیارین:
مثلا وقتی میبینینش : سلااااااام مینا
وقتی دارین از در خونه میرین بیرون: بای بای مینا
وقتی یه خوراکی خوشمزه بهش میدین یا ظرف غذاش رو پر میکنین: مینا غذااا
وقتی ظرف حمام براش میذارین: بدووووووو بدوووووو حموم
اگر مینای شما حرف نمیزنه، ناامید نشین و به تلاش ادامه بدین.

مرغ مینا از چه سنی شروع به حرف زدن می کند؟

مرغ مینا از حدود ۳ الی ۴ ماهگی میتونه گفتن کلمات رو یاد بگیره حدود ۲ سالگی اوج یادگیری و تقلید کلماتش هست.

separator line

بیشتر بخوانید:

بهترین نحوه نگهداری و بزرگ کردن جوجه مرغ مینا

تشخیص سن و نر یا ماده بودن مرغ مینا

علل تشخیص و درمان فوری اسهال در پرندگان

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (15 رای)  

۲ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

یسنا مهرنژاد | ۹ ماه پیش
سلام من یه مرغ مینا دارم که شش ماهش هستش من را تازه گرفتم هر روز باش حرف میزنم به همه روش ها رو دنبال می کنم من برای او ظرف آب می گذارم تاو حمام کنه خیلی دوست دارم یاد بگیر صحبت کنه ولی هنوز چیزی نمیبینم کلمه هایی مثل سلام بدو بیا اسمش فندق رو میگم دوست دارم سریع تر حرف زدن یاد بگیره تکون میخوره من با سرنگ به اون غذا میدم همچنین به او آب هم میدهم کف قفس میمونه و روی چوب نمیره ناخنش بلند هست و نمیزاره بگیرمش چه کار کنم
0
1
مختاری | ۲ سال پیش
سلام خسته نباشید من ی مینا دارم که چند وقته پرهای سرش و مچ پاش ریخته دامپزشکی هم بردم بهش قطره تقویتی و پماد زد قارچ هم دادن استفاده کردم اما بدتر شد بهتر نشد الان ی چند وقتی هس که پاهاش ورم کرده و پوسته پوسته شده و کم حرفم شده به نظر شما چکار کنم ممنون میشم کمک کنید
0
2

hits