دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با انواع طوطی اسکارلت ماکائو
9
زمان مطالعه: 6 دقیقه
طوطی اسکارلت ماکائو دارای نژادهای متنوع و گوناگونی است که به صورت طبیعی و در قفس نگه داشته می شوند.


معرفی طوطی اسکارت ماکائو


طوطی اسکارلت ماکائو دارای نژادهای متنوع و گوناگونی است که به صورت طبیعی و در قفس نگه داشته می شوند. البته در بسیاری از باغ وحش های ایرانی و خارجی می توانید این طوطی های زیبا را ببینید. انواع طوطی اسکارلت ماکائو در جنگل های انبوه گرمسیری در مناطق آمریکای جنوبی، برزیل، مکزیک، آرژانتین، بولیوی و چندین کشور دیگر می زیستند که هم اکنون در پرنده فروشی ها یافت می شوند. طوطی اسکارلت ماکائو در مقایسه با دیگر گونه های طوطی بسیار کم حرف هستند و در سن بالا به هیچ عنوان نمی توانید به آنها کلمه جدید آموزش دهید ولیکن این نزاد بسیار زیبا و با احساس است و در برقراری ارتباط با انسان ها شاخص تر هستند.

خصوصیات طوطی اسکارلت ماکائو

این طوطی مانند برخی دیگر از پرندگان روحیه حساسی دارد بدین خاطر باید بسیار به آنها توجه کنید به گونه ای که اگر از جانب صاحبش احساس بی اعتنایی کند امکان قهر، حمله، جیغ، پرکنی، افسردگی را دارد. در کنار این حساسیت بالا بسیار مهربان و اجتماعی است و به سرعت به افراد نزدیک خود وابسته می شود.

اگر تجربه نگهداری از پرنده، مخصوصا طوطی را دارید، برای نگهداری، ماکائوی اسکارلت (Scarlet Macaw) را انتخاب کنید. ماکائوی اسکارلت نسبت به سایر گونه ها، رفتار تهاجمی داشته و دیگر حیوانات خانگی را تحمل نمی کند. در مواردی هم رفتار تهاجمی خود را به بچه ها نیز گشترش می دهد. در نگهداری از یک طوطی ماکائوی اسکارلت، شما نیاز به تجربه نگهداری حیوانات خانگی، پرندگان و طوطی های بزرگ خواهید داشت. اسکارلت های کم سن در بین انسان ها به بدنامی مشهور هستند. طوطی اسکارلت دارای منقار قدرتمندی است که می تواند یک دسته جارو را با یک ضربه دو تکه کند. اگر به صورت صحیح و اصولی دوره های آموزشی را نگذرانده باشد، همچنین به دلیل سن پایین تر، روحیه تهاجمی آنها هنوز آرام نگرفته و کنترل نشده است، این قدرت منقار در اینصورت ممکن است برای اعضای خانواده، دردساز و مشکل آفرین باشد.

طوطی

تغذیه طوطی اسکارلت ماکائو


اگر این مسئله به صورت طبیعی بررسی شود ماکائوها در طبیعت از انواع میوه ها، دانه ها، غلات و حبوبات تغذیه می کنند ولی افرادی که در خانه از طوطی ها نگهداری می کنند می توانند به آنها دانه های فندق، بادام زمینی، تخم آفتابگردان، تخم کدو، لوبیا و دیگر حبوبات را بدهند. البته بدین خاطر که تغذیه از مهمترین نکات در نگهداری طوطی ماکائو است بهتر است به آنها ترکیبی از هلو، شلیل، توت فرنگی، هویج، خیار، کاهو، کلم، اسفناج و حبوبات داده شود.

انواع طوطی اسکارلت ماکائو


طوطی های ماکائو به دلیل تفاوت رنگ تقسیم بندی می شوند.

طوطی ماکائو آبی طلایی:

این مدل از طوطی ماکائو بیشترین محبت را به اطرافیان و همجنسان خود دارد. از نظر رنگ این نوع طوطی در قسمت بال های پشتی و همچنین سر، گردن و دم دارای پرهای آبی و در قسمت های زیر دم، شکم و سینه پرهای زرد رنگی است. برخلاف احساس قوی، آنها از توانایی صحبت کردن بالایی برخوردار نیستند و تنها در سنین پایین و جوجگی می توان چند کلمه ای به آنها آموخت.

طوطی ماکائو آبی و قرمز تیره:

از نظر جثه ای شبیه به طوطی ماکائو آبی هستند و پرهای بدن آن اغلب به رنگ قرمز تیره و بال هایش به رنگ سبز و آبی مشاهده می شود و تنها منقار طوطی سفید است

طوطی ماکائو بال سبز:

ماکائو بال سبز بسیار به ماکائو آبی و قرمز شباهت دارد ولیکن اینگونه طوطی در بال های پشتی خود دارای پرهای تمام سبز است در حالی که در طوطی ماکائو سبز آبی همان پرها به رنگ زرد هستند. از رنگ پرها گذر کنیم طوطی بال سبز قسمت چشم هایش با خطوط قرمز که از جنس پر می باشد پوشیده شده است در حالی که در ماکائو آبی این ناحیه کاملا سفید است. علاوه بر آنچه گفته شد، طوطی بال سبز دارای جثه بزرگتر نسبت به هم خانواده خود است.

ماکائو

دوره جفت گیری و تخم گذاری طوطی ماکائو

این پرنده مانند پرندگان دیگر در فصل بهار با گرم شدن هوا اقدام به لانه سازی در تنه درختان منطقه و جفت گیری می کند. آنها اغلب از گیاهان نرم برای ساخت لانه استفاده می نمایند ولیکن در قفس در لانه پیش ساخته اقدام به تخم گذاری می کنند. طوطی های ماکائو اغلب در سال یک بار جفت گیری می کنند و طی آن ۳ تا ۴ تخم می گذارند و پس از ۲۵ روز خوابیدن بر روی تخم ها، تخم ها جوجه می شوند. طوطی ماده و نر به مدت ۳ ماه از جوجه مراقبت می کنند و آنها را آماده پرواز می کنند.

تشخیص جنسیت در طوطی اسکارلت ماکائوها

تشخیص طوطی ها کار مشکلی است چرا که از نظر ظاهری با یکدیگر تفاوتی نمی کنند تنها تفاوت آن در قسمت سر می باشد که سر طوطی ماده از نر کمی کوچکتر است.

چه غذاهایی را طوطی اسکارلت ماکائو نباید مصرف کند؟

تغذیه در طوطی اسکارلت ماکائو بسیار حائز اهمیت است. افرادی که قصد نگهداری از آنها در خانه را دارند باید در این زمینه بسیار دقت کنند. جهت تغذیه طوطی ماکائو بهتر است صبح به آن غذا دهید.

  • شکلات و کاکائو: در هر شکل و نوعی نباید مصرف کند.
  • میوه آووکادو: به دلیل چربی بالایی که دارد.
  • کافئین
  • هسته هلو: زیرا حاوی سیانور یا همان اسید سیاندریک است.
  • هسته آلو
  • هسته گیلاس
  • فرآورده های لبنی: البته می توان بر روی سیب مقدار کمی ماست مالید چرا که سبب نابودی ویروس های بدن طوطی می شود.
  • سیر و پیاز: باعث نابودی سلول های قرمز خون می شود.
  • نمک: سبب کمبود آب بدن و ادرار طوطی می شود.
  • قارچ
  • ریواس
  • برنج خام و پخته
  • سیب زمینی

جهت جلوگیری از بروز انواع بیماری ها و افزایش عمر با طوطی اسکارلت ماکائو نباید مواد غذایی نام برده در اختیار طوطی قرار بگیرد.

اسکارلت ماکائو

آیا طوطی ها حیوانات خانگی مناسبی هستند؟

در واقع این حیوانات نیاز به مراقبت های جسمانی، احساسی و تغذیه ای خاصی دارند بدین خاطر اگر قصد نگهداری آنها را دارید باید به آن سه فاکتور توجه بسیاری کنید. در حقیقت این پرندگان بسیار باهوش، مهربان و احساسی هستند و باید در طول روز ساعاتی را با آنها بگذرانید و به احساسات و واکنش های آنها توجه نمایید در غیر این صورت آنها را آزار می دهید و سبب آسیب به آنها می شوید، چرا که در صورت بی توجهی به آنها طوطی دچار افسردگی شده و پر های با ارزش و زیبای خود را می کند. از دیگر موارد مهم در خصوص این حیوانات توجه به تغذیه مناسب و اصولی آنها است طبق آنچه که در بالا به آن اشاره شد یک سری مواد غذایی به هیچ عنوان نباید در اختیار این طوطیان قرار بگیرد.

separator line

بیشتر بخوانید:

آموزش یاد دادن حرف زدن به انواع طوطی

۱۳ بیماری شایع در طوطی سانان و درمان آن + فیلم

ماکائو (آرا) آبی طلایی-طوطی بازیگوش و پر حرف

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (9 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

♡Yeganeh♡ | ۳ سال پیش
من تو تیرور بودم رفته بودم خونه فامیلام یه حوض بود تو همین درختا بود بعد داشتم بازی می‌کردم یه پرنده که رنگش دقیقا رنگ اسکارلت یا همون ماکائو قرمز بود دقیقا رنگ همون داشت ولی کوچیک بود زیاد کوچیک هم نه اندازه کاسکو بود اون اسکارلت بود ؟؟؟؟؟
0
3

hits