دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چرا نباید بگذاریم حیوان خانگی مار لیس بزند، چرا نوازش کردن گربه گاهی اوقات باعث مرگ انسان میشود

ویروس بارتونلا هنسله ،بیماری مشترک بین انسان و گربه

چرا نباید بگذاریم حیوان خانگی مار لیس بزند، چرا نوازش کردن گربه گاهی اوقات باعث مرگ انسان میشود
6
زمان مطالعه: 4 دقیقه
ویروس بارتونلا هنسله ،ویروس مشترک بین حیوان و انسان انسان چه میدانید ؟ چرا نباید بگذاریم حیوان خانگی مار لیس بزند،چنگ زدن گربه و لیسیدن گربه باعث بیماری به نام بارتونلا هنسله می شود

چنگ زدن گربه ، نوازش کردن گربه و لیسیدن گربه باعث بیماری به نام بارتونلا هنسله می شود

لیسیدن چشم انسان توسط گربه باعث کوری میشود که علت آن بیماری به نام بارتونلا هنسله است . طبقه گفته دامپزشکان و پزشکان متخصص وجود یک باکتری گرم منفی به نام بارتونلا هنسله تشخیص دادند .

مردم بوسیله گاز گرفتن، چنگ زدن یا لیس زدن گربه آلوده می شوند. معمولاً این بیماری در افراد با سیستم ایمنی مناسب بصورت خود محدود شونده است و غالباً با علائمی نظیر انفلوانزا و یا پاپولهای قرمز پوستی در محل چنگ زدن ظاهر می شود .

چرا نباید بگذاریم حیوان خانگی مار لیس بزند

چگونه گربه دچار ویروس بارتونلا هنسله میشود؟

این بیماری در ابتدا توسط حشره «کک» به گربه منتقل می‌شود و از طریق بوسیدن و نوازش گربه توسط انسان‌ها و یا چنگ زدن و گازگرفتن گربه می‌تواند به انسان منتقل شود.

در این مطالعه که توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا(CDC) و به مدت 8 سال به طول انجامیده 13 هزار مورد بیماری خراش گربه در جمعیتی بالغ بر 100 هزار نفر مشاهده شد.

بیماری خراش گربه یا چنگ گربه (Cat-scratch disease) از بیماری‌های منتقله از حیوانات به انسان است؛ انتقال بیماری در بیش از 90 درصد موارد در اثر پنجه زدن و گاهی لیس زدن بچه گربه به بدن کودک است و گهگاه نیز توسط سگ‌ها و یا خار و تراشه‌های چوب که با سگ و گربه در ارتباط بوده منتقل می‌شود.

این باکتری گربه را دچار بیماری نمی‌کند و در بزاق گربه زندگی می‌کند تا از راه خراش یا گازگرفتن گربه -به‌خصوص بچه گربه- به انسان منتقل می‌شود.

عامل این بیماری معمولاً خوش خیم، باکتری داخل سلولی «بارتونلا» (Bartonella henselae) است و نزدیک به نیمی از گربه‌ها در طول زندگی خود مدتی ناقل این باکتری بوده‌اند.

چرا نباید بگذاریم حیوان خانگی مار لیس بزند

دکتر کریس بریکمن درمورد بارتونلا هنسله :

این عامل به دلیل افزایش عروق خونی که سبب بروز مشکلی به آنتینومیس ( Antinomies ) نامیده می شود گردیده و می تواند چشمها را نیز تحت تأثیر قرار دهد . همچنین این عامل می تواند سبب بروز مشکلات کبدی (هپاتیت) شده همچنین می تواند وارد مایع نخاعی شده و سبب بروز مننژیت بشود.

علاوه بر نورورتینیت ، هپاتیت و مننژیت، عوارض بیماری خراش گربه در ده درصد موارد می تواند شامل از دست دادن شنوایی، آندوکاردیت، استئومیلیت (عفونت استخوان ) و پنومونی شود. باید توجه داشت که بیشتر این عوارض در بیمارانی با نقص سیستم ایمنی یافت می شود و در افرادی با سیستم ایمنی نرمال نادر می باشد .

بریکمن افزود حدود 40% گربه ها یا بچه گربه ها می توانند حامل این بیماری باشند. شستشوی دستها پس از تماس با این حیوانات خانگی از راهکارهای کنترل بیماری می باشد. به هیچ وجه اجازه ندهید گربه ها زخمهای باز را بلیسند و مواظب باشید که توسط هیچ گربه ای گزیده نشوید .

چرا نباید بگذاریم حیوان خانگی مار لیس بزند

توصیه پزشکان برای جلوگیری از انتقال ویروس بارتونلا هنسله

پزشکان توصیه کرده‌اند که صاحبان گربه یا کسانی که حیوانات را نوازش می‌کنند بلافاصله بعد ازاین کار دستان خود را بشویند.

در این میان تعداد نادری از مرگ و میر نیز از طریق ابتلا به این بیماری گزارش شده است که لزوم دقت در مورد رعایت نکات بهداشت شخصی در مواجهه با حیواناتی نظیر گربه را بیش ار پیش نشان می‌دهد.

به نوشته اشپیگل ساده ترین راه برای جلوگیری از این بیماری در حال گسترش حمام آب و سرکه برای حیوانات خانگی است.

چرا نباید بگذاریم حیوان خانگی مار لیس بزند

رفع بوی بد ادرار و مدفوع گربه در خانه

آیا می دانید گربه شما چند سال دارد ؟ راههای ساده تشخیص سن گربه

کاربر گرامی چنانچه این مطلب برای شما مفید بوده لایک کنید ، یا راهکاری دیگری دارید با دیگر کاربران مجله دلگرم به اشتراک بگذارید.

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

جهان باورصاد



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (6 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits