دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی زنگوله بال و شباهتش با مرغ میش
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مشخصات ظاهری زنگوله بال : زنگوله بال 42 سانتی‌متر ؛ اندازه این پرنده کمتر از نصف اندازه میش مرغ است ، محتاط بودن بیش از حد این پرنده مشاهده آن را دشوار می سازد . پرنده نر در پرو بال زمان زاد و...

مشخصات ظاهری زنگوله بال :

زنگوله بال 42 سانتی‌متر ؛ اندازه این پرنده کمتر از نصف اندازه میش مرغ است ، محتاط بودن بیش از حد این پرنده مشاهده آن را دشوار می سازد . پرنده نر در پرو بال زمان زاد و ولد ؛ به وسیله گردن سیاه و سفیدش مشخص می شود .

سطح پشتی بدن و تارک آن قهوه ای ، خاکی کمرنگ و پر از خطوط موجدار سیاه ، صورتش خاکستری مایل به آبی و سطح شکمی آن سفید است .

زنگوله بال ماده در سطح پشتی کمرنگتر با رگه‌رگه و راه‌راه عرضی سیاه و در سطح شکمی ، سفید مایل به نخودی است با سینه و پهلوهای راه‌راه . روی صورت و گردنش نشانه مشخصی ندارد ، رفتارش مانند میش‌مرغ است ولی به سهولت می دود و هنگام مخفی شدن قوز کرده روی زمین پهن می شود .

پروازش خیلی سریع است ، بال زدن پرنده نر ، سریع و توام با صدایی سوت مانند است ، در پرواز بطور کلی سفید بنظر می آید ولی نوک بالهایش سیاه و مشخص است . اوج پروازش از میش مرغ خیلی بیشتر است .

معمولا بصورت دسته های کوچک ، ولی در پاییز به صورت گله های بزرگ دیده می شود .

نامهای دیگر زنگوله بال :

دسته ( خانواده ) :پرنده ، تیره هوبره - otididae
نام فارسی :زنگوله بال
نام علمی :Tetrax tetrax
نام انگلیسی :Little Bustard
نام فرانسوی : Outarde canepetiere
نام عربی :حبارى صغيرة

گونه ای خاص از پرنده به نام زنگوله بال و شباهتش با مرغ میش

تغذیه :

زنگوله بال ها معمولا از مواد گیاهی سبز و دانه های خشک تغذیه می کند اما در فصل زمستان که رویش گیاهان کمتر است از حشراتی چون ملخ ، مارمولک وجوندگان کوچک و پرندگان نیز تغذیه می کند.

زیستگاه زنگوله بال :

زنگوله بال ها دشت های سرسبز و مزارع گندم و شبدر و غیره و در گذشته پرنده زنگوله بال ، در فصل زمستان نسبتا فراوان بوده است و به تعداد خيلي كم در ايران زاد و ولد مي كرده و اما در حال حاضر اين پرنده در معرض خطر انقراض نسل قرار دارد ، ضمن مهاجرت همه ساله تعداد قابل ملاحضه‌ای در شمال خراسان و قسمت شرقی دشت مغان دیده می‌شوند . در سال ۸۳ حدود ۵۰ قطعه زنگوله بال در پناهگاه حیات وحش میانکاله مشاهده شده‌اند .

حفاظت :

جمعیت این گونه به دلیل نابودی محدوده زیستی و تولید مثلی شان روبه ‌کاهش است و در وضعیت نزدیک به تهدید نسل قرار گرفته ‌اند.

divider

بیشتر بخوانید :

درمورد هوبره پرنده بیابان گرد چه می دانید؟

آشنایی با پرنده شکاری به نام طرلان + فیلم و عکس

معرفی پرنده شکاری به نام پیغوی کوچک

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

جهان باورصاد



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits