دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پرنده کوچک شکاری به نام پیغوی کوچک

معرفی پرنده شکاری به نام پیغوی کوچک

پرنده کوچک شکاری به نام پیغوی کوچک
4
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مشخصات پیغوی کوچک : پیغوی کوچک، یکی از کوچکترین پرنده های شکاری و از خانواده قوش ها است. نر و ماده آن شبیه به هم هستند اما جنس ماده بزرگتر است، اندازه جنس نر 29 سانتی‌متر ، و ماده آن 33...

مشخصات پیغوی کوچک :

پیغوی کوچک، یکی از کوچکترین پرنده های شکاری و از خانواده قوش ها است. نر و ماده آن شبیه به هم هستند اما جنس ماده بزرگتر است، اندازه جنس نر 29 سانتی‌متر ، و ماده آن 33 سانتی‌متر ؛ پرنده نر خیلی شبیه نر پیغو ، ولی کوچکتر و رنگ خاکستری سطح پشتی آن کمرنگ‌تر است.

بالهای کوتاه و دمی بلند دارد. طرفین سر و گردنش خاکستری کمرنگ است و گاهی در ناحیه گردنش طوق مشخص و کمرنگی مشاهده می شود . چهار یا پنج نوار پهن قهوه‌ای رنگ دارد که این نوارها روی شاهپرهای وسطی دم امتداد پیدا نمی کند .

چانه و گلویش سفید یا نخودی است و معمولا اثری از رنگ خاکستری دارد . سطح شکمی آن خرمایی رنگ است و روی‌هم‌رفته کمرنگ‌تر از سطح شکمی سایر پیغوها می باشد .

پرنده ماده در سطح پشتی قهوه‌ای‌تر است و روی شاهپرهای وسطی دم آن اثری از راهراه عرضی مشاهده می شود . مانند سایر پرنده های شکاری شکار می کند، بطور غافلگیرانه از روی درختی که خود را روی آن پنهان کرده به سرعت به سمت طعمه حمله ور می شود.

نامهای دیگر پیغوی کوچک :

دسته ( خانواده ) :پرنده ، قرقی ، قوش
نام فارسی :پیغوی کوچک
نام انگلیسی :Shikra
نام فرانسوی :Epervier shikra
نام علمی :Accipiter badius

صدا :

صدای پیغوی کوچک آرام و شبیه «چه- ویک-چه-ویک» یا شبیه جغد به صورت «کیک-کویی» شنیده می شود.

پیغوی کوچک

زیستگاه :

پیغوی کوچک در بیابان ها و شیب های درخت دار و مناطق جنگلی، که درختهای پراکنده ای دارد، به سر برده و روی درختان آشیانه می سازد. در ایران؛ به صورت مهاجر تابستانی؛ درشمال و شمال شرقی و در زمستان در جنوب شرقی و جزیره قشم نیز دیده می شود.

حفاظت:

این پرنده در زمره ی پرندگان حمایت شده است، بنابراین، برای حفاظت ازآن، اقدامات ویژه حفاظتی ضروری است.

divider

بیشتر بخوانید:

معرفی عقابی سریع و چابک به نام عقاب دو برادر + تصاویر

معرفی عقاب طلایی ، فیلم شکار بچه توسط عقاب طلایی

معرفی عقاب شاهی پرنده کمیاب و بومی ایران + تصاویر



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (4 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

javan.09052874031 | ۲ سال پیش
من یک پیغو بزرگ دارم ک 1 سالش تموم شده و حدود 1ماه دارم ازش نگهداری میکنم با بهترین شرایط.
دم یا پشت سرش یا هر چی ک اسمش هست کنده شده بوده .از مسافرت میومدم این پرندرو زخمی پیدا کردم .من نه پرنده بازم و نه هیچ جانور دیگه.بخاطر دلسوزی با وجود اینکه دستامو شدیدا زخمی کرد گرفتمش و تا امروز دارم ازش نگهداری میکنم تا بالش در بیاد و بتونه در طبیعت از خودش نگهداری کنه.من جای نگهداریشو ندارم .لطف با این جی میل پیام دهید
0
0

hits