دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
عقاب مار خور شکاری با سر گرد و بزرگ، سطح شکمی سفید و پشت تیره است

معرفی گونه از عقاب به نام عقاب مار خور و دو ویدیو جالب و دیدنی

عقاب مار خور شکاری با سر گرد و بزرگ، سطح شکمی سفید و پشت تیره است
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مشخصات عقاب مارخور : 63 تا 67 سانتی‌متر ؛ از عقاب ماهی‌گیر بزرگتر است .سطح شکمی و زیر بالهایش تقریبا سفید یک دست است بجز بخش بالایی سینه و گلویش که تیره‌رنگ می باشد ( بعضی از آنها این تیرگی را...

مشخصات عقاب مارخور :

63 تا 67 سانتی‌متر ؛ از عقاب ماهی‌گیر بزرگتر است .سطح شکمی و زیر بالهایش تقریبا سفید یک دست است بجز بخش بالایی سینه و گلویش که تیره‌رنگ می باشد ( بعضی از آنها این تیرگی را ندارند ) .

از فاصله نزدیک ، در سطح زیرین بالهایش چند ردیف خال‌های تیره رنگ به چشم می خورد سری گرد شبیه سر جغد ، منقاری کوچک و چشم‌های درشت نارنجی رنگ دارد

عقاب مار خور شکاری با سر گرد و بزرگ، سطح شکمی سفید و پشت تیره. سر این پرده به رنگ قهوه ای تیره می باشد و معمولا پرهای پشت سرش حالت دار است.

منقاری کوچک و چشمانی به رنگ زرد مایل به نارنجی دارد و پرهای اطراف چشمانش خاکستری هستند. زیر تنه و زير بالهايش تقريبا سفيد يكدست است و گاهی با خال های تیره یا رگه هایی همراه هستند که تضاد خاصی با رنگ تیره گلو و سر پرنده ایجاد می کند.

بالهایی پهن دارد و پرهای روی بالش به رنگ قهوه ای تیره است. شاهپرهاي نخستين بالش قهوه ای متمایل به سیاه است و در زیر بال هایش رگه های تیره ای مشاهده می شود.

دمش به رنگ سفید است و سه نوار عرضی تیره رنگ دارد که معمولا به غیر از نوار آخر، بقیه غير مشخص هستند. پرهای پاهایش سفید می باشند.

در پرنده نابالغ سطح شكمي قهوه اي تر است و نوارهاي عرضي تيره رنگی دارد . این پرنده برای شکار مار با جسارت خاص به سمت مارها حمله کرده و با پا و منقارش به مار حمله می کند.

معمولا شکار خود را به منقار می گیرد. پرواز عقاب مارخور پرتوان است و هنگام بالباز اوجگيري ، بالها را افقي نگه مي دارد ، اغلب با پاهاي آويزان درجا بال مي زند.

عقاب مار خور

نامهای دیگر عقاب مار خور :

دسته ( خانواده ) :پرنده ، غواص سانان ، عقاب ها
نام فارسی :عقاب مار خور
نام انگلیسی : Short-toed Snake-Eagle - Short-toed Eagle
نام فرانسوی :Circaete jean-le-blanc
نام عربی :عقاب الحيات
نام علمی :Circaetus gallicus

تغذیه:

غذاي عمده اين پرنده مار است و گاهی نیز از مارمولک و قورباغه تغذیه می کند

زیستگاه عقاب مار خور :

شیب‌های کوهستان و دره‌های تنگ ، جنگل‌های دوردست ، دشت‌های باتلاقی و تپه‌های شنی ساحلی . روی درخت آشیانه می سازد .

عقاب مار خور از جمله پرندگانی‌ست که در گذشته و به‌طور کلی تابستان‌ها نسبتا فراوان بوده است ، کما اینکه در حال حاضر تعداد آنها نسبتا قابل توجه است ،این پرنده زیبا و با شکوه ، معمولا تابستان برای تخم گذاری در ایران یافت می شود .

دو ویدیو جالب و دیدنی از عقاب مار خور :


divider


بیشتر بخوانید :

دال سیاه بخاطر شباهت زیاد با کرکس ، کرکس سیاه معروف شد + عکس

معرفی کرکس گریفون لاشخوری با پروازی متفاوت + عکس

معرفی گونه کرکس به نام کرکس ( دال ) پشت سفید خاوری + تصاویر

کاربر گرامی چنانچه درمورد " عقاب مار خور " سوالی داشتید. در پائین همین صفحه در قسمت نظرات با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید . و با مجله دلگرم همراه شوید و از نگهداری تا بیماری های و دانستنی های حیوانات آشنا شوید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits