دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا گناهان فکری و ذهنی که ناخودآگاه به فکر خطور می کند مشکل دارد؟

آیا فکر کردن به گناه هم گناه است؟

آیا گناهان فکری و ذهنی که ناخودآگاه به فکر خطور می کند مشکل دارد؟
9
زمان مطالعه: 7 دقیقه
فکر گناه چه حکمی دارد : از نظر اسلام و آیات نورانی قرآن، گناه و عقوبت مربوط به اعمال انسان است و تا زمانی که یک کار خلاف و گناه به مرحله عمل نرسیده باشد هیچ گونه عقوبت و مجازاتی ندارد.

آیا فکر گناه کردن هم گناه محسوب می گردد؟

دلگرم : از نظر اسلام و آیات نورانی قرآن، گناه و عقوبت مربوط به اعمال انسان است و تا زمانی که یک کار خلاف و گناه به مرحله عمل نرسیده باشد هیچ گونه عقوبت و مجازاتی ندارد، بنا بر این اگر شخصی به هر دلیل فکر دزدی، تجاوز، حسد، دروغ و... را بنماید هیچ گونه عقوبت شرعی ندارد.

آیا فکر کردن به گناه هم عقوبت دارد؟

چنین تفکراتی اگر به صورت مستمر به ذهن انسان بیاید دارای یک سری آثار طبیعی وضعی خواهد بود که این آثار غیر از عقوبت شرعی است از آنجائی که استمرار این گونه افکار باعث می‏شود که انسان اسیر هوی و هوس گردد و اقدام عملی انجام دهد، لذا مناسب است که جهت رفع آثار منفی و نیز اقدامات عملی احتمالی ازاین گونه افکار جلوگیری نماید و سعی کند که این افکار به ذهنش واردنشود.

فکر گناه تا به عمل حرامی منجر نشود، حرام نیست ولی باید در نظر داشت که شیطان با همین انحرافات کوچک انسان را به تباهی می کشاند . فکر گناه، گناه نیست; ولی ممکن است زمینه گناه را فراهم سازد و موجب سلب توفیق گردد; چنان که دود چیزی را نمی سوزاند ولی در و دیوار را سیاه می کند .

کنترل فکر راه های متعدد دارد ولی نباید پنداشت با نخستین گام همه چیز درست می شود . کسی که می خواهد زمام افکار خویش را به کف گیرد، باید با تمام توان به خودسازی روی آورد و با جدیت این راه را دنبال کند تا تدریجا به هدف نزدیک گردد .

بخشی از راه های کنترل فکر عبارت است از:

معرفی راه های کنترل فکر برای فکر نکردن به گناه

1. راه دل و عشق : ذهن و فکر انسان همواره متوجه چیزی است که به آن عشق می ورزد چنان که عاشق آنی از فکر معشوقش بیرون نمی رود. این که مثلا ما همیشه در نمازهای خود به یاد دیگر مسائل می افتیم، به جهت تعلق نفس به آن ها و عدم آشنایی با محبوب حقیقی است.

ولی عاشق دلباخته ذات جمیل علی الاطلاق در همه حال به یاد خدا است. چنان که گویا همیشه در نماز است . پس باید دل را از تعلق به کثرت پالایید و منزلگه عشق ربوبی ساخت تا اندیشه نیز بدان سوی توجه یابد .

2 . ضبط قوه خیال : پرنده لجام گسیخته خیال هر دم بر سرشاخساری می نشیند. از این رو، افکار انسان خود ناساخته قرار و آرام ندارد . اگر آدمی با دقت در کنترل خیال بکوشد یعنی همواره از آن مراقبت کند و هر گاه به این سوی و آن سوی گریخت، بلافاصله آن را به امور شریف متوجه گرداند، کم کم رام و مطیع می گردد .

3 . انس دادن ذهن : با داشتن برنامه منظم و پیوسته می توان ذهن را به سمتی خاص جهت داد . داشتن برنامه های منظم همه روزه دعا و قرآن، مطالعه کتاب هایی پیرامون اخلاق، معاد، خداشناسی، عواقب گناه و حداقل روزی یک ساعت شرکت منظم و پیوسته در مجالس دینی در این مسیر سودمند است .

شما که در این جامعه الوده به گناه قصدتون اینه که از گناه دور باشید و از گناه و الودگی های ان دور باشید فکر گناه انسان را بطرف گناه میکشونه بخاطر همین اگر فکر گناه بسرتون زد فوری کاری کنید که از فکرتون بیرون بره گرچه دشمن قسم خورده ما را رها نمی کنه ولی با استعانت از خدا میشه فکر را منحرف کرد و خودمون را به کار دیگری مشغول کنیم و خلاصه از این دام فرار کنیم .

اویبوری دانشمند انگلیسی میگوید : برای آنکه با نیکوکاری روزگار بگذرانیم باید از افکار بد بپرهیزیم فکر بد تخمی است که میوه ان کار بد است تنها کردار خوب شما را خوشبخت نمیکند باید پندار خوب داشت.

خطر فکر بد از خطر گرگ بیشتر است .گرگ جسم را تباه میکند و فکر بد روح را .

خداوند در قران در سوره اعراف ایه 201 می فرماید : مردمان پرهیز کار چنانند که چون گرفتار وسوسه شیطان گردند متذکر شوند وهماندم بینا گردند .

در تفسیر این ایه حضرت امام صادق علیه اسلام میفرماید : آن بنده ای است که اهنگ گناه کند وسپس متذکر شود و بخود اید واز گناه خودداری کند .

فکر میکنم که باید تفکر درست و دینی را همیشه مثل تابلو ورود ممنوع در فکرمون داشته باشیم تا اسیر شهوات شیطان نگردیم .

حضرت على(ع) فرمود:

من کثر فکره فى المعاصى دعته إلیها

کسى که در مورد گناهان زیاد فکر کند، گناهان او را به سوى خود مى کشند».

نیز فرمود:

خوض النّاس فى شى‏ءٍ مقدّمة الکائن

فرو رفتن و تفکّر در مورد چیزى، سرآغاز وجود و پیدایش آن چیز است».

از این رو حضرت مسیح به پیروان خود فرمود:

«موسى بن عمران به شما دستور داد زنا نکنید، اما من به شما سفارش مى کنم فکرزنا را هم نکنید، زیرا کسى که به زنا بیاندیشد، مانند کسى است که در اتاق زیبا و رنگ آمیرى شده‏ اى، آتش روشن کند.

در این صورت هر چند ممکن است خانه در آتش نسوزد، لکن دست کم دود آن را سیاه و خراب مى کند».

آیا فکر کردن به گناه هم گناه است؟

آیا فکر کردن به مسائل جنسی گناه دارد؟

آیا انجام گناه در خواب (خواب دیدن همراه با لذت جنسى) گناه است؛ با توجه به این‏که شیرینى این خواب، مدتى در دل باقى می‏ماند؟

فکر گناه تا به عمل حرامى منجر نشود، حرام نیست؛ ولى باید در نظر داشت که شیطان با همین انحرافات کوچک، انسان را به تباهى می کشاند. فکر گناه، گناه نیست؛ ولى ممکن است زمینه گناه را فراهم سازد و موجب سلب توفیق گردد.

چنان که دود چیزى را نمیسوزاند ولى در و دیوار را سیاه میکند. کنترل فکر، راه‏هاى متعددى دارد؛ ولى با نخستین گام، همه چیز، درست نمی ‏شود. کسى که میخواهد زمام افکار خویش را در دست بگیرد، باید با تمام توان به خودسازى روى آورد و با جدیت، این راه را دنبال کند؛ تا کم کم به هدف نزدیک گردد.

براى آگاهى بیشتر به کتابهاى زیر مراجعه کنید.

  • فلسفه اخلاق، شهید مطهرى.
  • فلسفه اخلاق، استاد مصباح یزدى.
  • آداب الصلوه یا پرواز در ملکوت امام خمینى.
  • مراحل اخلاق در قرآن ، آیت الله جوادى آملى.

بسیارى از انسان‏ها به طور معمول، اتفاقات و حوادث روز گذشته را که به آنها فکر میکردند، شب در خواب میبیند.

این که انسان خواب ببیند که عمل خلافى انجام می دهد، گناه نیست؛ ولى حکایت از این میکند که افکارى بر او حاکم است و باید کوشش کند تا در بیدارى، اندیشه‏ اش را اصلاح کند و فکر گناه را از ذهنش پاک کند.

بیشتر بخوانید :

احکام بانوان | سوال و جواب شرعی در محور خون حیض و نفاس و استحاضه

حکم خرید و فروش اسپرم از نظر شرعی چیست؟ آیا گناه است؟

حکم پوشیدن لباس مشکی در اسلام چیست؟

در حالات حاج شیخ عبدالکریم حائرى، مؤسس حوزه علمیه قم نقل شده که وى میفرموده: «من اگر در خواب هم نامحرمى را ببینم، چشمم را می‏بندم»

براى این که انسان به این حالت برسد، باید کوشش کند تا تقوا و پرهیزگارى براى او ملکه شود؛ به طورى که حتى در عالم خواب هم کارى بر خلاف تقوا انجام ندهد.

فکر گناه، اگر ادامه پیدا کند، از خواب به بیدارى هم کشیده میشود و آثارش، دامن‏ گیر انسان میشود.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.6 از 5 (9 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits