دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ترس کودک در شب : چگونه ترس کودک از شب را برطرف کنیم ؟
8
زمان مطالعه: 5 دقیقه
ترس کودک در شب : برای از بین بردن ترس کودک در شب باید صبور باشید زیرا نیاز به زمان دارد اما جهت کاهش این ترس ها ، می توانید از همین لحظه شروع کنید

ترس کودک در شب

ترس کودک در شب و ترس کودک از شب و خواب : دکتر شیت، استاد آموزش مشاوره در دانشگاه آلاباما در انگلستان می‌گوید: « مقوله ترس اعم از ترس‌ از شب، تاریکی، تنهایی و... مرحله ای طبیعی از رشد به شمار می آید که گاهی تا ده سالگی کودک ادامه می یابد» هر چه یک کودک بزرگتر می شود، بیشتر به درک این واقعیت می رسد که چیزهایی در دنیا وجود دارد که می تواند به او آسیب وارد کند. او می فهمد که پدر و مادر قادر نیستند او را از همه حوادث دور نگه دارند و همین امر وی را به وحشت می اندازد. در این دوره سنی گاهی ترس کودک از شب و تاریکی به اوج خود می رسد به گونه ای که کودک از تنها خوابیدن هراسان می شود و تمام تلاش خود را از طریق گریه و فغان و یا لجبازی می کند تا از این مقوله فرار نماید.

ترس کودک از شب

روانشناسان معتقدند که بروز ترس در این برهه از زمان ، امری غیر طبیعی نیست و با برخورد درست و اصولی والدین ، خیلی زود حل می گردد. کودکان در این سن قوه تخیل فعالی دارند که گاهی از مرزهای واقعیت عبور می کند و در تشدید ترس های آنها تاثیر دارد. متاسفانه یا خوشبختانه ، دریافت اطلاعات روزانه نیز توسط کودکان از طرق گوناگون از قبیل تلویزیون ، اینترنت ، روزنامه ، مجلات و... افزایش یافته که علارغم اثرات نیک آموزشی ، در گسترش این ترس ها موثر است.

برای از بین بردن ترس کودک در شب باید صبور باشید زیرا نیاز به زمان دارد اما جهت کاهش این ترس ها ، می توانید از همین لحظه شروع کنید. در ذیل شما را با چند راهکار کوچک ولی موثر در این زمینه آشنا می کنیم:

  • 1- ترس کودک در شب و رفع آن : او را از منابع ایجاد ترس ها ( فیلم ، اخبار ، کتابهای ترسناک و...) دور نگه دارید. البته در انجام این کار از خشونت بپرهیزید و یا با تحریم های شدید ، او را تحریک به پیگیری و استفاده دور از چشم شما از این منابع نکنید.

ترس کودک در شب و ترس کودک از شب و خواب

  • 2. ترس کودک در شب : پیش از خواب زمانی را در کنار او باشد تا به خواب برود . معمولا زمان قبل از خواب در این کودکان ، وقتی است که آنها به مرور حوادث و اتفاقات وحشتناک می پردازند . حضور شما اگر با خواندن یک داستان و یا آهنگی کوتاه باشد ، می تواند به او کمک کند تا بدور از فکر کردن به فکرهای ترسناک به خواب برود.

ترس کودک در شب و ترس کودک از شب و خواب

  • 3. ترس کودک در شب و رفع آن : چراغ خواب کم نوری را در اتاق او بگذارید تا در تمام طول شب روشن باشد. این کار به او کمک می کند تا اگر نیمه شب نیز از خواب پرید نیاز کمتری به پناهنده شدن به اتاق شما را در خود احساس نماید.

ترس کودک در شب و ترس کودک از شب و خواب

  • 4. ترس کودک در شب : به فرزند کوچک خود اجازه دهید تا شی کم خطری که دوست دارد و فکر می کند مایه آرامش او می شود را با خود به تختخواب ببرد . بیشتر کودکان در این سن ، به عروسک یا بالش یا پتوی خاصی تعلق خاطر دارند و در تخیلات خود نیز باور دارند که این اشیا از آنها محافظت می کند.

ترس کودک در شب و ترس کودک از شب و خواب

  • 5. ترس کودک در شب : به کودکان بزرگتر خود بیاموزید تا قبل از خواب چند تکنیک کوچک و ساده جهت تمدد اعصاب ( ریلکسشن) را انجام دهند تا از تنش های روزمره رها شده و به خواب آرام تری فرو روند.

ترس کودک در شب و ترس کودک از شب و خواب

  • 6. ترس کودک در شب و رفع آن : در طول روز با او در مورد مواردی که به او کمک می کند تا ترس هایش کمتر شود صحبت کنید. بسیاری از والدین تنها در هنگام شب که کودک از ترس بیدار شده با او صحبت می کنند که در آن لحظات، کمترین تاثیر را بر او که ترس در وجودش رخنه کرده، دارد.

ترس کودک در شب و ترس کودک از شب و خواب

  • 7. ترس کودک در شب و رفع آن : از فرزند بزرگتر خود بخواهید تا تمام دلهره ها و نگرانی هایش را بر روی برگه ای یادداشت کند . پس از این کار ، همره با او بنشینید و به بررسی تک تک موارد بپردازید . گاهی کودک در حین این کار می بیند ، چقدر از مواردی که سبب ترس او شده بود ، بی پایه و اساس بوده است.

چه زمانی از ترس های بی شمار فرزندتان نگران شوید؟

اکثر کودکان با کارهایی که در بخش فوقانی ذکر شد ، بهبود می یابند ولی گاهی نیز پیش می آید که با تمام آنچه که انجام می دهید ، باز هم فرزندتان می ترسد و دلهره ها و نگرانی ها ، سبب ترس از شب و یا تنها خوابیدن او می گردد. در این حالت ، ترس او از حد طبیعی عبور کرده و به ترس مزمن تبدیل شده است که نیاز به کمک های یک مشاور و یا روان شناس کودک دارید تا ابتدا ریشه این مشکل را بیابد و سپس به حل آن بپردازد.

از نشانه های مهم ترس مزمن می توان به گریه های پی در پی و شدید، مقاومت در برابر جدایی از والدین حتی برای مدتی کوتاه ، کم خوابی ، بی اشتهایی و... اشاره کرد. البته گاهی ترس های شبانه ممکن است در نتیجه‌ی سوء استفاده جسمی یا عاطفی هم به وجود بیایند . در واقع فرار از تاریکی و ترس از شب ، گاهی به دلیل مشکلات عاطفی شدید کودک در محیط خانواده است که در این صورت حتما از کمک های یک مشاور خوب بهره بگیرید.


بیشتر بخوانید:

علت و درمان خوابگردی کودکان

بوی بد دهان کودک : علت بوی بد دهان کودکتان چیست ؟

بهترین زمان تنها خوابیدن کودک

خود ارضایی کودکان : علل و درمان خودارضایی در کودکان


تهیه شده مجله اینترنتی دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (8 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits