دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۵ خطر و آسیب جدی پیش روی دختران جوان
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
بخش زیادی از دختران در جامعه با محدودیت‌های بسیاری مواجه‌اند که اجازه دسترسی آن‌ها به منابع و امکانات را نمی‌دهد و رسیدن به آن‌ها باید از جانب مؤسسات و نهاد‌ها ایجاد شود.به همین خاطر دست به انجام کارهایی می زنند که...

خطرات پیش روی دختران جوان

خطرات پیش روی دختران جوان به گفته ی میترا ناظری نوعی بی نظمی است که چالشی برای ارزش های محوری جامعه محسوب شده و در بستر جامعه و متأثر از نابرابری های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، به مسائلی نظیر بیکاری، تکدی گری، فقر، طلاق، اعتیاد، خودکشی و... منجر می شود.

1. بحران هویت و آسیب های روحی و جسمی

ناظری با بیان اینکه بنا بر نظر بسیاری از کارشناسان زنان تحت تأثیر مشکلات، بیشترین قربانیان آسیب های اجتماعی هستند، افزود: مهم ترین آسیب ها در حوزه دختران بحران هویت و آسیب های بهداشت روحی و جسمی است.

وی تصریح کرد: بخش زیادی از دختران در جامعه با محدودیت های بسیاری مواجه اند که اجازه دسترسی آن ها به منابع و امکانات را نمی دهد و رسیدن به آن ها باید از جانب مؤسسات و نهادها ایجاد شود.

لذا جامعه وظیفه دارد تا شرایط را برای دختر و پسر به طور یکسان ایجاد کند تا آن ها بتوانند با امنیت به فعالیت های مختلف علمی، تکنیکی و... بپردازند.

کارشناسان پیشگیری از آسیب های اجتماعی افزوند: اگر جامعه و نهادهای مختلف نتوانند یا نخواهند چنین شرایطی را فراهم کنند، این وظیفه بر دوش خانواده محول می شود.

در نتیجه اگر خانواده نیز نتواند آن را میسّر کند، دختران با دیواری از محدودیت ها برخورد می کنند که آغازگر ابتلا به آسیب ها است.

2. دختران به راحتی به مواد مخدر معتاد می شوند

ناظری از اعتیاد به عنوان مهم ترین آسیبی که در کمین دختران است، یاد کرد و گفت: در خصوص اعتیاد زنان و دختران مقاومت کمتری نسبت به مردان در برابر آسیب های مواد مخدر دارند و همچنین مدت زمان اعتیاد و وابستگی کامل آنان از اولین مصرف بسیار کوتاه تر از مردان است.

وی دلایل شروع مصرف مواد مخدر در اکثر دختران را کسب لذت، کنجکاوی، فشار دوستان و اختلافات خانوادگی برشمرد و ادامه داد: آنچه نگران کننده است پایین آمدن سن مصرف مواد مخدر در دختران و استفاده از مواد محرک و صنعتی است که خطرات آن به مراتب بیش از مواد سنتی است.

دخترانی که اعتیاد دارند بیش از دختران سالم در معرض انواع خشونت ها قرار می گیرند؛

در 90 درصد موارد دختران معتاد حداقل یک بار در زندگی شان مورد سوء استفاده جنسی قرار گفته و بطور قطع همه آنها انواع خشونت های کلامی و فیزیکی را تجربه می کنند.

نکته در خور توجه اینکه خشونت های مورد نظر در دختران بیشتر در بین خانواده و روابط نزدیک احساس می شود؛ اما خشونت های اعمال شده در مردان بیشتر بیرونی و در موقعیت های غیر صمیمی اتفاق می افتد که این خشونت های تحمیل شده خود نیز می تواند علت تشدید شدن اعتیاد و آسیب ها در این دسته از دختران باشد.

متاسفانه باورهای سنتی دختران معتاد را با انگ هایی همچون بی مسئولیت، بی بند و بار و بی عفت طرد می کند و دختران معتاد در اجتماعات سنتی نه بعنوان بیمار ، آسیب دیده و قربانی خانواده ای نابسامان که بایستی مورد حمایت های اجتماعی قرار گیرند بلکه بعنوان یک طعمه جنسی تلقی می گردند.

بر همین اساس به نظر می رسد که اولویت های آموزشی بایستی دچار تغییرات بنیادی گردد و هیجان های احساسی و عاطفی دختران نوجوان در جامعه و در قالب اوقات فراغت و در مسیر صحیح بایستی هدایت گردد؛

زیرا اگر به نیازهای عاطفی ، شور و هیجان دختران پاسخی شایسته داده شود بطور قطع به افزایش اعتماد به نفس آنان کمک می شود و نوجوانی که از اعتماد بنفس و شناخت کافی نسبت به محیط اجتماعی خود برخوردار باشد به هیجانات و لذت های زود گذر دل خوش نمی کند.

اعتیاددختران

3. مرگ، خودکشی و ابتلا به بیماری های خطرناک در نتیجه اعتیاد

این کارشناس یادآور شد: با توجه به حجم بالای آسیب های مقابل دختران جوان و به دلیل کسب لذت در مصرف مواد، مقوله سلامت روانی و نشاط اجتماعی می تواند به عنوان یکی از راهکار های اصلی در پیشگیری از اعتیاد مدّ نظر قرار گیرد.

ناظری تأثیرپذیری دختران از دوستان بد را برای مصرف مواد بیش از پسران دانست و گفت: مرگ در دختران معتاد اغلب ناشی از مصرف بیش ازحد مواد، خودکشی و تصادف با اتومبیل است.

ضمن اینکه مصرف تزریقی و سرنگ مشترک و رابطه جنسی خطرناک، زنان و دختران را در معرض بیماری های خطرناک ایدز و هپاتیت قرار می دهد.

4. افزایش ۱۵ درصدی فرار از منزل در سال های اخیر

وی عنوان کرد: یکی دیگر از آسیب های جدی برای دختران، فرار از منزل است که طبق گزارش های اعلام شده در چند سال اخیر ۱۵ درصد افزایش داشته و بیشتر در سنین ۱۴ تا ۱۸ سال اتفاق می افتد.

کارشناس پیشگیری از آسیب های اجتماعی تأکید کرد: این پدیده می تواند منشأ بسیاری از انحرافات و آسیب های اجتماعی مانند خودفروشی، اعتیاد، توزیع مواد مخدر، تشکیل باند فساد جهت تخریب سایر دختران و زنان و رواج انواع بیماری های جنسی شود.

خانه گریزی معلول اختلال نهاد خانواده، فقر ناشی از بیکاری وحاشیه نشینی است که خود زمینه آسیب ها و کجروی های بعدی را فراهم می کند زیرا بر اساس بررسی های بعمل آمده اکثر دختران فراری در روز دوم فرار از خانه مورد سوء استفاده و تجاوز قرار می گیرند و در مدت زمان کوتاهی معتاد می شوند؛

لذا یکی از نگرانی ها در این باره این است آگاهی و حساسیت های خانواده در جامعه ما همیشه یک قدم عقب تر از آسیب هایی است که بطور بالقوه می تواند دختران را تهدید کند.

5. گرایش ۳۰ درصدی بانوان ایرانی به مصرف مشروبات الکی

ناظری مصرف مشروبات الکلی را از جمله آسیب های تهدید کننده دختران دانست و تصریح کرد: آمارها نشان می دهد که بیش از ۳۰ درصد از زنان در کشور از انواع مشروبات الکلی استفاده می کنند که ۵ استان تهران، البرز، اصفهان، لرستان و کرمان در زمره بیشترین مصرف کنندگان هستند.

وی اضافه کرد: شبکه های اجتماعی نیز می تواند برای دختران زمینه ساز آسیب های اجتماعی باشد.

به این ترتیب که ناشناس بودن بسیاری از کاربران در این شبکه ها و امکان سوءاستفاده آنان از دختران جوان به باج خواهی منجر می شود؛ لذا توجه به این مقوله و افزایش سطح آگاهی دختران جوان در این زمینه امری مهم و ضروری است.

بیشتر بخوانید:

آسیب های اجتماعی دختران در افق روشن !



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits