دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
لطفا کودک را اشتباه تربیت نکنید!
3
زمان مطالعه: 8 دقیقه
تربیت-تربیت کودک-کودکان-تربیت اشتباه-تربیت اشتباه کودک

تربیت اشتباه کودک

ضمیر بچه ها مانند یک لوح سفید و خالی است و می توان به سادگی بازتاب رفتار ما بزرگ ترها را در لوح پاک وجودشان دید. روان پزشکان کودک عقیده دارند آنچه والدین و اطرافیان نزدیک یک بچه انجام می دهند یا می گویند، می تواند تاثیر مستقیمی بر شکل گیری شخصیت او داشته باشد.

ما باید سعی کنیم در رفتار با فرزندانمان محتاط باشیم تا لوح سفید وجود آنها با زیباترین شخصیت و تربیت آراسته شود.

مادر و پدر بودن به معنی مبرا از عیب بودن نیست. از زمان تولد کودک، والدین تلاش می کنند فرزندی با تربیت بار بیاورند اما گاهی نتیجه عکس می گیرند. دلیل این موضوع روش های تربیتی اشتباهی است که نادانسته در پیش می گیریم.

در ادامه، با بزرگ ترین اشتباه هایی که هنگام تربیت فرزندان مرتکب می شوید و هم چنین روش درست جایگزین آن، آشنا می شوید.

تربیت اشتباه کودک

اشتباه 1: هم نظر نبودن والدین

جمله اشتباه: « بابا گفته تلویزیون نگاه کردن برای تو ممنوعه! اما امروز بابا نیست و می توانی تلویزیون نگاه کنی! »

چرا این روش تربیتی اشتباه است؟

پشت هم را خالی کردن مقابل خواسته های بچه ها، یکی دیگر از خطاهایی است که هر پدر و مادری ممکن است انجام دهند. با شکستن قوانین، شما این فرصت را به کودکتان می دهید از شک شما در مورد صحت قوانین خود سوء استفاده کند. او به این ترتیب می آموزد آنچه از یک والد نمی تواند طلب کند، در غیاب او از دیگری بخواهد.

چه کنیم؟

متحد بودن پدر و مادر، یکی از مهم ترین مسایلی است که باید توسط والدین رعایت شود. ممکن است شما روش های مختلفی برای تربیت و تنبیه کردن فرزندتان داشته باشید و می توانید در مورد آن ها با یکدیگر صحبت کنید، اما هرگز سعی نکنید مقابل فرزندتان، تلاش دیگری را کم تر جلوه دهید. همیشه با همسر خود توافق نظر داشته باشید و در اجرای قوانینی که تعیین می کنید، جدی باشید.

اشتباه 2 : رشوه دادن

جمله اشتباه:«اگر غذایت را کامل بخوری، به تو شکلات می دهم».

چرا این روش تربیتی اشتباه است؟

رشوه دادن به کودکان، آن هم وقتی باید وظیفه شان را انجام دهند، باعث می شود همیشه، از شما توقع جایزه داشته باشند.

چه کنیم؟

گاهی کار خوب، مستحق جایزه است، اما تشویق کردن بچه ها برای خوب رفتار کردن، بهتر از دادن وعده جایزه است. بهتر است به جای به کار بردن جمله «اگر امروز که رفتیم خانه خاله، پسر خوبی باشی، برایت اسباب بازی می خرم»، از جمله «من واقعا به تو افتخار می کنم که امروز، خانه خاله، پسر خوبی بودی و من را خوش حال کردی» استفاده کنید.

اشتباه 3 : تهدید کردن

جمله اشتباه: «اگر دوباره زبانت را دربیاوری، تنبیه ات می کنم» .

چرا این روش تربیتی اشتباه است؟

یکی دیگر از اشتباهات رایجی که والدین مرتکب می شوند، تهدید کردن بچه هاست. زیرا وقتی کودک را در چنین شرایطی قرار می دهید، علاقه او را برای لجبازی با خودتان، دوبرابر می کنید و مطمئن باشید او، کار بدش را تکرار خواهد کرد.

چه کنیم؟

تکرار جمله «اگر باز هم به خواهرت لگد بزنی، دیگه هیچ وقت نمی آییم پارک»، رفتار کودک شما را تغییر نمی دهد، بلکه باعث می شود فکر کند هنوز تا قبل از این که او را از محل بازی بیرون کنید، می تواند با چندتا لگد حسابی دیگر، خدمت خواهرش برسد. پس، بهتر است به او تذکر بدهید که اگر رفتارش را درست نکند، به خانه برمی گردید و در صورتی که آن را نادیده گرفت، بدون درنگ، به حرفی که زده اید، عمل کنید. این موضوع باعث می شود او، از جدیت شما مطمئن باشد.
به فرزندتان قول یک هدیه را ندهید مگر اینکه واقعا بتوانید آن را تهیه کنید. هر از گاهی هدیه دادن به کودک به عنوان تشویق کار خوب و درستی است و روابط عاطفی را محکم تر می کند اما نباید این کار را به یک موضوع پیش پاافتاده و روزانه تبدیل کنید

اشتباه 4: دروغ گفتن

جمله اشتباه: «اگر همین حالا ساکت نشی، می گم آقاپلیسه بیاد و ببردت زندان»!

چرا این روش تربیتی اشتباه است؟

یکی از تله های تربیتی که والدین در آن می افتند، دروغ گفتن برای ترساندن بچه هاست. شاید شما هم برای این که فرزندتان، کاری را که از آن سرپیچی کرده، انجام دهد، به دروغ، محلی ترسناک را برایش توصیف کنید که همه بچه های بد و حرف گوش نکن به آن جا می روند. بعد، تهدید کنید که اگر آن کار را انجام ندهد، او را به آن مکان می فرستید. این موضوع، ذهن کودک شما را پر از ترس می کند و باعث می شود تا مدت های طولانی، از نزدیک شدن به بعضی مکان ها یا آدم های خاص، واهمه داشته باشد.

چه کنیم؟

دروغ های مصلحتی، ممکن است گاهی به یاری تان بیایند و ترساندن کودک، به شما کمک کند تا او، حرف شنوی بیش تری داشته باشد، اما توصیه همیشگی کارشناسان تربیت کودک این است که با کودک تان صادق باشید. به عنوان مثال، این مادر می توانست به دخترش بگوید: «می فهمم که دلت نمی خواهد صبح زود بیدار شوی و تا خونه مادربزرگ، توی اتوبوس سرپا بایستی، من هم دوست ندارم سر کار بروم، اما مجبورم و چاره دیگری ندارم.» این روش باعث می شود او، احساس بهتری درباره صبح زود بیدار شدن و... داشته باشد.

تربیت اشتباه کودک

اشتباه 5: مقایسه کودک با خواهر یا برادرش

جمله های اشتباه: « مهم نیست سر چه مساله ای با برادرت دعوا می کردی، چون تو جیغ می زنی تنبیه می شوی! »

« از خواهرت یاد بگیر! او خیلی بهتر از توست! »

چرا این روش تربیتی اشتباه است؟

در دعواهای بین کودکان هرگز سعی نکنید یک کودک را تحقیر یا او را با سایرین مقایسه کنید چون این کار باعث کوچک شدن شخصیت او می شود.

چه کنیم؟

وقتی جدالی بین خواهر و برادرها رخ داده، تنبیه یک کودک فقط باعث گسیختن روابط عاطفی می شود. اگر قرار است تنبیه کنید، هر 2 یا هر 3 را تنبیه کنید، به این ترتیب همگی به قوانین احترام می گذارند و سعی نمی کنند یک نفر را مقصر جلوه دهند.

اشتباه 6: افراط و تفریط

جمله های اشتباه: « اگر هویج های توی بشقابت را بخوری، به عنوان دسر به تو شکلات می دهم. »

« اگر با خواهرکوچکت خوب باشی برایت کادو می خرم. »

چرا این روش تربیتی اشتباه است؟

چون در این صورت کودک به دریافت هدیه عادت می کند. اگر می خواهید فرزندتان هویج بخورد، این کار را در حد تعادل انجام دهید تا همیشه منتظر دریافت شکلات بعد از آن نباشد.

چه کنیم؟

به فرزندتان قول یک هدیه را ندهید مگر اینکه واقعا بتوانید آن را تهیه کنید. هر از گاهی هدیه دادن به کودک به عنوان تشویق کار خوب و درستی است و روابط عاطفی را محکم تر می کند اما نباید این کار را به یک موضوع پیش پاافتاده و روزانه تبدیل کنید.

اشتباه 7 : تبدیل اتاق کودک به محل تنبیه

جمله های اشتباه: « اسباب بازی هایت را زمین نریز وگرنه مجبوری به تختخواب بروی»، «درست سر میز بنشین وگرنه مجبوری بری تو اتاقت. »

چرا این روش تربیتی اشتباه است؟

تا جای ممکن نباید اتاق یا تخت کودک را به محلی برای تنبیه او تبدیل کرد. بی توجهی به این نکته می تواند باعث بروز مشکل های خواب در کودکان شود. اتاق خواب کودک باید مکانی امن و راحت برای او باشد تا در آن احساس آرامش کند و خواب خوبی داشته باشد.

چه کنیم؟

اگر می خواهید به دلیل کار اشتباهی کودک را به اتاق دیگری تبعید کنید، از راهرو یا یک اتاق دیگر استفاده کنید، اما بهتر است اصلا چنین کاری انجام ندهید. آرامش خود را حفظ و سعی کنید فرزندتان را قانع کنید کار صحیح را انجام دهد.

اشتباه 8 : سرزنش کودک

جمله های اشتباه : « تو یه دختر بچه نادانی» یا «چه گناهی کردم که خدا تو رو قسمت من کرده؟ »

چرا این روش تربیتی اشتباه است؟

اشتباه فرزند شما هر چه باشد، نباید شخصیت او را تحقیر کنید. این کار باعث نفرت او از خود می شود و در برقراری رابطه عاطفی با مادر دچار مشکل خواهد شد.

چه کنیم؟

اگر فرزند شما مرتکب اشتباهی می شود، رفتار، حرف ها و موقعیت ها را نقد کنید نه خود او را. مثلا به جای گفتن اینکه «تو پسر بدی هستی» می توانید بگویید: «کار تو اشتباه بود.»
کودکان در زمان حال یا آینده ای بسیار نزدیک زندگی می کنند. اگر قرار است آنها را تنبیه کنید، آن را خیلی عقب نیندازید و نهایتا در آینده بسیار نزدیک این کار را انجام دهید. تنبیه کودک می تواند منع او از یک بازی بعد از ناهار یا نرفتن به پارک باشد

اشتباه 9 : موکول کردن تنبیه به آینده

جمله های اشتباه: « اگر باز هم برادرت را اذیت کنی، کادوی شب عید نمی گیری! »

چرا این روش تربیتی اشتباه است؟

کودکان معمولا فراموش می کنند یک ساعت قبل چه کار اشتباهی انجام داده اند چه برسد به اینکه یک ماه یا حتی بیشتر این موضوع در ذهنشان باقی بماند. چنین تهدیدهایی برای کودکان بی معنی است.

چه کنیم؟

کودکان در زمان حال یا آینده ای بسیار نزدیک زندگی می کنند. اگر قرار است آنها را تنبیه کنید، آن را خیلی عقب نیندازید و نهایتا در آینده بسیار نزدیک این کار را انجام دهید. تنبیه کودک می تواند منع او از یک بازی بعد از ناهار یا نرفتن به پارک باشد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits