دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چرا گاهی مارها خودخوری می کنند ؟
19
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مار، جانوری خزنده، گوشت‌خوار، کشیده (دراز) و بدون پا است. مارها جانورانی، خونسرد، از گروه آب‌ پرده‌داران و مهره‌ داران‌اند. بدن مار از پولک‌هایی که با هم همپوشانی دارند، پوشیده شده‌ است. مارها گاهی خود خوری می کنند. با ما در دلگرم همراه شوید تا دلیل...

مار، جانوری خزنده، گوشت‌خوار، کشیده (دراز) و بدون پا است. مارها جانورانی، خونسرد، از گروه آب‌ پرده‌داران و مهره‌ داران‌اند. بدن مار از پولک‌هایی که با هم همپوشانی دارند، پوشیده شده‌ است. مارها گاهی خود خوری می کنند. با ما در دلگرم همراه شوید تا دلیل آن را بدانیم .

زمانی که مار خودخوری می‌کند

«اُتو کانیبالیسم» به پدیده ای اطلاق می شود که موجودی از بدن خودش تغذیه کند. این اتفاق به شکل ضعیف شده ای در انسان هنگام جویدن ناخن قابل مشاهده است، اما برخی از موجودات زنده پا را فراتر گذاشته و بخش بزرگتری از بدن خودشان را میل می کنند!

طبیعت بی رحم است. شکی در آن نیست. برخی از موجودات برای تغذیه، تولید مثل و حتی سرگرمی از انواع شکنجه های مخوف علیه موجودات دیگر استفاده می کنند.

“همنوع خواری” یا کانیبالیسم بین برخی از گونه های دنیای حیوانات رواج دارد؛ بدان معنا که یک جانور، عضو دیگر گونه خود را برای تغذیه و یا تصاحب قدرت می خورد.

اما یک رفتار عجیب دیگر در بین موجودات زنده مشاهده می شود: گاهی اوقات برخی از حیوانات بخشی از بدن خودشان را می خورند. این رفتار بسیار عجیب “خود خواری” یا اُتو کانیبالیسم (autocannibalism) نامیده می شود.

گاهی مارها دُم خود را طعمه کرده و آن را گاز می‌گیرند که یکی از دلایل آن گرمای شدید است. در اسطور شناسی گفته شده است مارها برای جلوگیری از مرگ، دُم خود را گاز می‌گیرند.

این صحنه چندین بار در اسطوره شناسی تعریف شده است و در بسیاری از فرهنگ‌ها و افسانه‌ها نیز این موضوع گفته شده است.

در حیوانات مارها خونسرد‌ترین هستند اما آنان نمی‌توانند درجه حرارت بدن خود را کنترل کنند؛ مارها هیچوقت در آفتاب قرار نمی‌گیرند و معمولاً زیر سایه درخت می‌روند.

و اگر موفق به این کار نشوند گرما باعث سردرگمی و احساس گرسنگی آنها می‌شود و از دُم خود به عنوان طعمه استفاده می‌کنند؛ آنها به دلایل دیگر نیز مانند استرس، وحشت و گرمای شدید دُم خود را گاز می‌گیرند.

افرادی که مار در خانه نگه می‌دارند باید در چنین شرایطی چراغ‌ها را خاموش کرده تا گرما از بین برود و با یک اسپری بر روی حیوان، آب بریزند.

زمانی که مار خودخوری می‌کند

مارها بسیار با استعداد هستند اما کمتر پیش می‌آید طعمه خود را تف کند.

divider

بیشتر بخوانید:

چرا به چشمان مار مادون قرمز می گویند؟

مار گزیدگی و راه‌های مقابله با آن



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (19 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits