دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
برای خستگی های دوران بارداری چه باید کرد؟
3
زمان مطالعه: 4 دقیقه
برای خستگی های دوران بارداری چه باید کرد

 خستگی های دوران بارداری

خستگی های دوران بارداری

● علل خستگی در زمان حاملگی
بیشترین چیزی كه بسیاری از زنان از اوایل دوران حاملگی خود بیاد دارند احساس دائمی خستگی است. حاملگی فشار مضاعفی بر بدن وارد كرده و می تواند با خستگی بسیار همراه باشد. حتی زنان شب زنده دار نیز ممكن است از فرط خستگی بیشتر از ساعت ۸ شب نتوانند بیدار باشند.
این خستگی ناشی از تغییرات بدن بویژه تغییرات هورمونی بدلیل حاملگی است. بد خوابی شبانه بویژه در صورتیكه خانم حامله مجبور باشد چند بار برای ادرار كردن بیدار شود چندان غیر شایع نیست. تهوع و استفراغ هم می تواند مزید بر علت باشد. و نهایتاً اینكه خانم حامله ممكن است در رابطه با حاملگی، افسرده و یا مضطرب باشد و نتواند خوب بخوابد. اگر فعالیت روزانه هم زیاد باشد نیز خستگی بیشتر خواهد بود.

 خستگی های دوران بارداری


● خستگی تا چه موقعی از حاملگی وجود خواهد داشت؟
این زمان در افراد مختلف متفاوت است ولی بطور كلی معمولاً تا سه ماهه دوم حاملگی ادامه می یابد. البته متأسفانه این وضعیت در حدود ماه هفتم مجدداً تكرار می شود. در آن زمان زن حامله بار سنگینی را با خود حمل می كند و ممكن است بدلایل متعدد از جمله كمردرد، سوزش سر دل، گرفتگی عضلات پا، حركات جنین و بویژه تكرر ادرار نتواند در طول شب خوب بخوابد.
در صورتیكه چند هفته از سه ماهه دوم حاملگی بگذرد و هنوز احساس خستگی وجود داشته باشد بهتر است با پزشك خود مشورت كنید. بعضی زنان در تمام طول دوران حاملگی احساس خستگی دارند ولی برای مطمئن شدن از اینكه مشكل دیگری وجود ندارد بهتر است حتماً با پزشك خود مشورت كنند.

 خستگی های دوران بارداری


● برای كنار آمدن با خستگی دوران حاملگی چه باید كرد؟
به هشدارهایی كه بدنتان می دهد توجه كنید. برای شروع سعی كنید زودتر بخوابید و در طول شب خواب كافی داشته باشید (حداقل ۹ تا ۱۰ ساعت، البته در صورتیكه بتوانید بخوابید). همچنین سعی كنید در طول روز نیز چرتی بزنید. اگر سر كار می روید یك چرت ۱۵ دقیقه ای هم خیلی كمك كننده است. حتی اگر در محل كارتان امكان دراز كشیدن (مثلاً در نمازخانه) هم نیست سرتان را روی میز بگذارید و استراحت كنید. حتی می توانید اگر ماشین دارید صندلی آن را خوابانده و داخل ماشین استراحت كوتاهی بكنید.


سعی كنید برنامه هایتان را تنظیم كنید.در صورتیكه امكان داشته باشد سعی كنید از تعهدات كاریتان كم كنید و كارهایتان را برای آخر هفته به خانه ببرید. بدین صورت شاید بتوانید یكی دو ساعت زودتر به خانه بروید. اگر می توانید یك روز وسط هفته را هم مرخصی (استحقاقی و یا اگر حالتان خوب نیست استعلاجی) بگیرید. اگر خانه دار هستید هر از گاهی استراحتی بخود بدهید و نگهداری كودكان دیگرتان را به كس دیگری بسپرید تا بتوانید استراحت كنید.

 خستگی های دوران بارداری


مطمئن شوید تغذیه تان درست است. بدن شما به ۳۰۰ كالری اضافه در روز نیاز دارد كه البته نباید از مواد غذایی نظیر چیپس و شكلات تأمین شود. یك رژیم غذایی سالم از سبزیجات، میوه جات، غلات (با سبوس)، شیر كم چربی و گوشت بدون چربی و لخم می تواند انرژی زا باشد. در مقابل، هله هوله در واقع انرژی شما را تحلیل می برد. تنقلات مناسب در یك رژیم غذایی سالم شامل میوه و ماست است. همچنین سعی كنید كافئین كمتری مصرف كنید (اگر قهوه خور هستید كمتر بخورید) و آب نیز زیاد بنوشید.


هر روز كمی ورزش سبك كنید. ممكن است حس كنید امكان ندارد كه توانی برای ورزش كردن داشته باشید با این حال سعی خود را بكنید. توجه داشته باشید كه یك ورزش سبك نظیر پیاده روی كوتاه می تواند حالتان را بهتر كند. سعی كنید در طول روز چندین بار حركات كششی و تنفس عمیق انجام دهید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits